Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mariska10

Mariska10

27-04-2009 om 13:55

Alternatief kraampakket tips gevraagd

Ik wil voor iemand die in juni gaat bevallen een alternatief kraampakket samenstellen. Het wordt een pakket met een knipoog en met huismiddeltjes.
Er komt in: gewelde abrikozen tegen verstopping(net na de bevalling), maizena tegen luieruitslag, havermoutvlokken tegen jeuk bij waterpokken, oordopjes voorals papa "nachtdienst"heeft en mama mag doorslapen, flesje oud bruin voor de borstvoeding, net als venkelthee, Natuurlijk een kool voor als er stuwing optreed enz enz

Wie weet er nog meer leuke dingen om erin te doen
Mariska

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Agnet

Agnet

27-04-2009 om 15:05

Cashewnoten

zijn ook heel goed voor de borstvoeding.

Yvonne

Yvonne

27-04-2009 om 15:19

Geen venkelthee

venkelthee mag niet meer geadviseerd worden.

op de site van het voedingscentrum staat:
"drink niet te vaak venkel- en anijsthee, ook niet als middel bij bijvoorbeeld darmkrampen of ter bevordering van de productie van moedermelk (venkelthee heeft hierop overigens ook geen effect). Geef baby’s helemaal geen venkelthee."

Voor de hele uitleg lees:
http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnVeiligheid/Schadelijke+stoffen/Natuurlijke+gifstoffen/In+kruiden/allylalkoxybenzenen.htm

Tijgeroog

Tijgeroog

27-04-2009 om 15:42

Abrikozen?

Tegen verstopping moet je toch juist pruimen hebben?
En is trouwens ook kraamvrouwenthee.

Misschien wat katoenen luiers?

Snotzuiger

Kan je erg om verlegen zitten!

Een zelfgekookte maaltijd, is ook erg fijn. Bijvoorbeeld een bakje met pastasaus, pak pasta en een zakje geraspte kaas? Saus kan ingevroren worden gegeven, dan hoeven ze het niet meteen te worden opgegegeten. Ik geef elke verse ouders minimaal één maaltijd, hebben ze daar even geen omkijken naar. Goed eten is natuurlijk belangrijk, de eerste tijd staat je hoofd er alleen niet zo naar.

Ander voorbeeld; pilaf, of chili con carne, pastasaus en gehaktballetjes los, etc.

Linda

Yvonne

Yvonne

27-04-2009 om 17:10

Lindadr

Leuk idee zo'n maaltijd. Alleen chili con carne is niet handig om te geven aan een kraamvrouw die borstvoeding geeft: verhoogt de kans op krampjes bij de baby

Rembrand

Rembrand

27-04-2009 om 19:35

Zogbevorderende produkten.

Je kan het geven, maar het werkt vaak alleen maar tussen de oren. Venkelthee word inderdaad afgeraden, en bruin bier is echt iets van vroeger. Er zit alcohol in, en dat gaat over in je melk. Dat vind de lever van een pasgeborene niet echt leuk
Chili con carne kan je best eten als je borstvoeding geeft. Bruine bonen zorgen alleen bij de kraamvrouw voor gas, en niet bij de baby. Als de kraamvrouw voorheen ook kruidig at kan ze dit gerust ook doen na de bevalling. Haar baby was in de buik ( via het vruchtwater ) al gewend aan verschillende smaakjes.
M.

angel3

angel3

28-04-2009 om 10:42

Arnica

arnica druppels van vogel voor de 'gekeusde'onderkant/vagina/perineum na de bevalling

Chili

Precies. Je mag gewoon chili en andere kruidige gerechten blijven eten, hoor. Zeker als je dat altijd al deed.

Bij onze oudste heb ik de eerste tijd altijd opzij gezet en bij de jongste hield ik nergens rekening mee. De jongste had naar mijn mening zelfs minder kramp als de oudste.

Linda

Hoezo geen venkelthee

Nou ja zeg!Heb de link nog niet gecheckt maar ik kreeg enkele weken geleden van de GGD-mevrouw die op huisbezoek kwam nog de tip om mijn pasgeborene bij darmkrampjes een lepeltje venkelthee te geven. Dat doe ik trouwens niet, te veel gedoe (eerst thee zetten, af laten koelen, en dat dan voor 1 lepeltje..). Wel drink ik het zelf, in de hoop dat het tegen darmkrampen helpt, niet zozeer ter bevordering van 'het zog'. Tegen krampen helpt het trouwens ook niet, geloof ik

Ik zou zeggen: rauwmelkse zachte kaas en gerookte vis. Voor het kraampakket, bedoel ik. En een boek met korte verhalen of andere korte stukjes.

Groeten,

Temet

Temet

't Is ook weer niet zo dat je het zelf helemaal niet drinken mag. Alleen met mate - en je baby kun je het beter helemaal niet geven.

Tirza G.

Tirza G.

28-04-2009 om 19:42

Venkelthee

Legt de werking van de darmen stil. Nee, anders. Venkel kán de werking van de darmen stilleggen. En dat lijkt fijn wellicht (bij krampjes), maar dat is toch echt niet goed voor je (baby).

Tirza

Geitenwollensokken natuurlijk!

Tijdens het bevallen en in je kraamweek kun je flink koude voeten krijgen...

(Even zelf breien voor een paartje op pasgeborenegrootte).

Tirza

.. nou, misschien moet ik Ukje dan toch stiekem een lepeltje geven. Ze poept werkelijk enorm, ik vraag me af waar ik al die kostbare eiwitten en vetten eigenlijk voor aanmaak. Maar behalve dat ze poept groeit ze ook, dus kennelijk blijft er ook iets in het systeem hangen.
Van een darmvertragend effect van venkelthee heb ik persoonlijk overigens niets gemerkt.

Dirksmama: die akelige kriebelsokken om die kleine pasgeboren voetjes? Gruwel...

Groeten,

Temet

Mariska10

Mariska10

29-04-2009 om 12:51

Fijn

ik zie goeie tips
Ja abrikozen(geweld) zijn wat milder laxerend dan pruimen.
Arnica, goeie vind ik dat.
rauwmelkse zachte kaas en gerookte vis ja tuurlijk kun je eindelijk wer eten.
Geitenwollensokken vind ik ook super ga ik zeker even halen. En slofjes ga ik ook zeker breien, dat lag al in de planning. De wol van tegenwoordig kriebelt echt niet meer, ik heb bovendien een mix met bamboe(heel zacht) en ook een mix met zijde ook heel zacht.
Leuk al die reacties, ik bedoelde met alternatief ook dat het een leuke en ook grappige tegenhanger van de "prenatal"paketten mag zijn. Ik doe er ook een kikabeer bij, en omdat ik ze leif leuk en zacht vind en voor het goede doel.
Mariska

Havermout

In een leuk gazen zakje doen met poedermelk (gewone, dus niet flesvoeding als theezakje voor in bad. En wat havermout voor mama om te eten voor heeeeeerlijke volle borstmelk!
Olief

Tirza G.

Tirza G.

29-04-2009 om 15:16

Moet je nagaan temet

Wat er nog allemaal ín blijft zitten. Als ze zulke luiers produceert en ze groeit nog ook, heeft mama in elk geval geen tekort
En natuurlijk zit het kwalijke effect van venkel hem in de hoeveelheid. Er zijn vrouwen die de hele dag door venkelthee drinken (en zo rustig aan een liter of 2 komen) en óók nog lepeltjes van het spul aan de baby geven. Dat is niet zonder risico. Helaas. Want een krampvrije jeugd: dat wens je iedere baby.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.