Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Afwijkende meterstand water

Ik heb zojuist online de meterstand van het water doorgegeven, echter het systeem van het waterbedrijf gaf aan dat dit een onverwachte meterstand was en dat ik dat nog maar een keer moest controleren. Vervolgens moest ik kiezen uit opties, om aan te geven waarom ik dacht dat deze meterstand onverwacht was. (Geen idee of ie hoger of lager is dan gemiddels, dat stond er niet bij.)Nou maak ik me toch wel een beetje zorgen, als er namelijk een lek ergens zit valt de stand uiteraard veel hoger uit dan verwacht. En lager? Geen idee, we wassen, douchen enz. even veel als andere jaren.
Heeft iemand anders dit ook wel eens gehad en viel het toen mee? De meter die er nu inzit is zo'n 5 jaar oud en staat nu op 00203 m3.

Gr. Poezie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

12-12-2009 om 12:51

Mijn meters

Ik kan je niet helpen met je probleem, kan alleen kijken wat mijn meters aangeven. (We hebben stadsverwarming, dus 2 meters voor het water. Weet niet precies welke ik moet hebben voor het koude water.)
De ene meter geeft 1092 m3 aan, de andere (meter met een rode rand) 322 m3. Wij wonen 7,5 jaar in dit huis en zijn de eerste bewoners.

Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

12-12-2009 om 12:55

Meterstand vorig jaar

Kun je niet kijken wat je meterstand van vorig jaar/ voorgaande jaren was? Die staat neem ik aan op het jaaroverzicht. Dan heb je een beetje een idee.

Hanne.

Hanne.

12-12-2009 om 14:06

Vorige keer geschat=

Is de stand vortige keer toevallig geschat

Wij hebben het een keer gehad dat na een jaar van schatten het volgende jaar de stand lager was (dus zeg in 2006 400 gescahat, in 2007 350 gemeten)

Dat was inderdaad onlogisch

amk

amk

12-12-2009 om 16:41

Teller loopt door

dus na 999 komt 000 als je 3 cijfers in het mechaniek hebt.

Je kunt dus niet zeggen dat je maar 200kuub in 5 jaar hebt gebruikt als je niet weet wat de stand daarvoor was als er in de tussentijd geen nieuwe meter geplaatst is.

Een gemiddeld gezin zit al snel ruim boven de 150 kuub per jaar.

De melding van de afwijkende meterstand heb je al snel als je iets meer of minder als vorig jaar hebt gebruikt. Ze hanteren daar je eigen gemiddelde verbruik van de afgelopen jaren voor.

Maar het bericht komt al als je 1 of 2 kuub meer of minder hebt gebruikt.

amk

amk

12-12-2009 om 19:59

Pelle

kan 204 kuub zijn kan idd ook 1200 kuub of zelfs nog meer zijn als je niet weet hoe je begin stand was. Ding kan wel 2x langs nul zijn geweest. Hoewel dat met 2 voorloop nullen wel erg veel zou zijn.

Als de teller op 99800 is begonnen is het 400 in 5 jaar.
Bij 99999 gaat ie weer op 0, daarmee vervalt het verbruik voor de 0 niet. De meeste tellers worden ook niet op 0 geinstalleerd, maar door het testen staat er al een waarde op de teller. Deze waarde wordt ook bij het waterbedrijf geregistreerd.

Massi Nissa

Massi Nissa

13-12-2009 om 07:56

Het kan heel goed een verkeerde schatting zijn

Heb ik ook gehad vorig jaar na de verhuizing. Wij verbruikten zoveel minder stroom en gas dan de vorige bewoners dat Eneco het niet kon geloven (er was een veel hogere schatting gemaakt). Uiteindelijk kwam iemand de meterstand controleren. Daarna ging ons maandbedrag met ruim 100 (!) euro naar beneden.
Het zou dus kunnen dat er bij jullie vorig jaar verkeerd is geschat. Ik hoop het voor je!
Groetjes
Massi

Poezie

Poezie

13-12-2009 om 10:48 Topicstarter

Hm,

Als ik de meterstanden van Rineke naast de mijne leg (ervanuit gaande dat de hoogste stand bij haar afkomstig is van de centrale verwarming -die heb ik namelijk niet-) dan zou de meterstand wel kunnen. 00322 m3 in 7,5 jaar t.o.v. 00203 in 5 jaar stemt volgens mij wel zo'n beetje overeen.
Wat zou kunnen is, dat het waterbedrijf denkt dat het hier om een vrij nieuw huis gaat. (Met c.v. dus) En dan zou het niet kloppen. Echter, dit huis is bijna 60 jaar oud en heeft 5 jaar geleden alleen een nieuwe meter geplaatst gekregen. Erg jammer dat ze op de site niet vermelden welke meterstand ze dan wél hadden verwacht, dan kun je toch wat makkelijker op zoek naar een oorzaak. (Ik denk dat ik ze morgen maar eens bel...)

Gr. Poezie.

amk

amk

13-12-2009 om 20:44

Pelle

De meter begint niet op 0, hij kan ook op 99402 of een andere stand begonnen zijn. Dat is volledig willekeurig waar het begint.

200 kuub in 5 jaar met een gewoon gezin is erg laag. (Bijna onmogelijk) Dan moet je niet thuis douchen (bijna nooit in elk geval), niet meer dan 1 of 2 wassen in de week doen, niet de tuin sproeien, geen badjes buiten hebben en niet meer dan als 1 persoon die bijna nooit thuis is naar het toilet. Ik gebruik met mijn 1,5 persoons huishouden zoals hierboven beschreven namelijk al 20 kuub per jaar en dat wordt als extreem weinig gezien door de waterleverancier.

Waterverbruik naar grootte huishouden aantal personen in huishouden, gemiddeld gebruik in m3 per jaar
1 pers. 47
2 pers. 89
3 pers. 138
4 pers. 186
5 pers. 191
bron:http://www.nibud.nl/uitgaven/wat-kost/energie.html

amk

amk

13-12-2009 om 22:35

Pelle

ja, een nieuwe meter begint niet op 0

Tirza G.

Tirza G.

13-12-2009 om 22:36

Klopt

Het maakt niet uit waar een meter begint. Nul is net zo'nzelfde getal als 98367. Als je het maar goed opschrijft en van daar af rekent. Watermeters zijn soms niet eens nieuw
Het is geen auto zeg maar die verslijt omdat-ie meer kuubs water heeft verzet. Jij betaalt vanaf het moment dat hij bij jouw wordt geinstalleerd, ongeacht de meterstand. Dat is maar een getal.

Tirza

amk

amk

14-12-2009 om 09:46

Omdat

er een telwerk met willekeurige stand ingezet wordt, die wordt voor het verpakken getest.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.