Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Inez

Inez

21-06-2011 om 20:43

Afscheidskado juf?

Dag allen,

vandaag kreeg mijn dochter een brief mee van de klassenouder. Op 6 juli worden de verjaardagen van de 2 juffen en de stagaire gevierd en mogen alle kinderen een klein kadotje voor de desbetreffende juf mee nemen. Prima (groep 2).
Maar onderaan staat nog een alinea: er was een moeder die het leuk vond om een afscheidskado aan de 2 juffen te geven in de vorm van een handige kast. Dat zou al lang een wens zijn van de juffen. Bijdrage: €5 Bij mijn zoon is nog nooit zo'n vraag geweest, wie wil geeft een bedankje aan de juf aan het einde van het jaar, maar er is nog nooit een gezamelijk kado gegeven.
Ik hoor graag andere meningen
greetz Inez

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

21-06-2011 om 20:49

Hier is een gezamenlijk cadeau wel gebruikelijk

De klassenouder organiseert dan een cadeau voor de juf (verjaardag of afscheid). Voordeel is inderdaad dat er iets gegeven wordt dat de juffen echt willen hebben voor de klas. Heel handig en gecombineerd met een tekening heb je een persoonlijk en nuttig cadeau.
Maar 5 euro per kind vind ik best veel. Dat wordt een cadeau van 125 euro voor 25 kinderen. Wij zijn eerder 1 of 2 euro per kind gewend.
Hier werden vaak voorleesboeken gekocht of iets dergelijks. Voorin kun je dat een leuke tekst schrijven namens de klas en die blijft dan in herinnering van de juf in de komende schooljaren.
Een mok met een groepsfoto of muismat, etc. was ook een leuk extraatje als er geld over was.

Fiorucci

Fiorucci

21-06-2011 om 20:58

Hier......

Voor de verjaardagen van de juf heeft mijn dochter een kadobon van een paar euro gegeven van de plaatselijke ijswinkel. Als afscheid maakt een moeder een plakboek met tekeningen van kinderen, en geeft mijn dochter elk een potje zelfgemaakte jam.
Een kast???? Alsjeblieft zeg......

Verjaardagen

worden hier eens per jaar gezamenlijk gevierd in de vorm van een juffen en meesterdag, op die dag zijn dus alle juffen en meesters tegelijk 'jarig'. De klassenmoeders ontvangen per jaar 5 euro per kind voor het gehele jaar, met die pot doen we dus een heel jaar en er wordt geen extra geld gevraagd. Beide juffen en de meester hebben een boekje gekregen met tekeningen van de kinderen en alle 3 een boekenbon van 10 euro.

Ik vind het niet nodig om meubilair te kopen voor in de school, dat moet de directie maar uit eigen budget halen.

Inez

Inez

21-06-2011 om 23:03

Sterker nog...

...er zitten 29 kinderen in de klas en dus komen wij aanzetten met een kast van €145! Kijk, het gaat mij niet om die 5 euro (al kan dat voor anderen best een struikelblok zijn), maar ik bepaal gewoon liever zelf hoe ik dat inkleed. Ik heb hier op OO ook weleens de opmerking gelezen dat leerkracht zijn, ook gewoon een baan is. Het zijn prima juffen, maar ik heb helemaal niet iets speciaals met ze. Ik was zelf van plan om een stevige handdruk te geven en mijn dochter iets te laten knutselen
Ik ga maar eens in conclaaf met de desbetreffende moeders. En hopen dat ik nu niet degene ben die het plan overhoop gooit.....

Jesse_1

Jesse_1

21-06-2011 om 23:49

Hier soms gezamelijk...

... en soms ook niet, dat hangt er van af of er een moeder(s) is die hierin het voortouw wil nemen . Dan wordt een vrijwillige bijdrage van ca. € 1 per leerkracht gevraagd.
Jesse

100%mama

100%mama

22-06-2011 om 14:19

Hier altijd

en ieder jaar weer.

Persoonlijk vind ik het helemaal prima. Hier geen vast bedrag, iedereen bepaald wat hij zelf wil en kan missen en als je niets kan missen is dat ook goed. Meestal geven ouders hier tussen de 2 en 5 euro in. Er wordt 1 groot cadeau gekocht naar de wens van de leerkracht (verlanglijstje) zodat wat er gekocht wordt niet direct de prullenbak in verdwijnt omdat dat al 12x is gegeven....

Maar het blijft vrijwillig dus als jij het niet wil dan wil je het niet hoor!

Kobalt

Kobalt

22-06-2011 om 14:57

Niet overdrijven

Hoe langer ik op scholen rondloop, hoe meer ik me erger aan die kado gekte. Ik vind het zo overdreven.
Het is het werk van die mensen hoor! Leuk als ze lief zijn, maar dan zijn ze ook wel blij met een mooie tekening van het kind. Elk jaar nemen ze afscheid van een groep kinderen en komt er een nieuwe groep in de plaats. Dat hoort gewoon bij het werk.
Ik ken heel wat leerkrachten persoonlijk. Geen daarvan zit op kadootjes te wachten. De meesten vinden het wel leuk om iets te krijgen wat ze in een plakboek kunnen plakken, bij de klassenfoto. Een tekening of een kaart dus. Een juf die ik ken, kreeg een keer een senseo-apparaat. Haar collega van de parallel klas kreeg niets. Dat was gewoon genant. Ze houdt niet eens van senseo koffie. Ze heeft het apparaat maar snel in de lerarenkamer gezet waar het binnen een paar maanden kapot was.
Voor de verjaardag van de leerkracht, laat ik mijn kinderen weten wat ze geven. Dan krijgt die juf tien keer hetzelfde (chocolade), maar ja, hadden ze maar geen juf moeten worden.
Ik vind het wat anders, als een leerkracht met pensioen gaat, of bij zwangerschap of trouwen. Ik vind het dan wel leuk als de hele school een gezamenlijk kado geeft. Maar alleen maar omdat het schooljaar is afgelopen... nee.

+ Brunette +

+ Brunette +

22-06-2011 om 22:08

Inderdaad, het is hun werk.

Als de juf zich extra voor het kind heeft uitgesloofd, tja, dan zou je een kleinigheid kunnen geven. Ik heb een tante die vroeger juf was en herinner me nog steeds de kastplank vol met luxezeepjes, genoeg voor het hele jaar.

Chippie

Chippie

22-06-2011 om 22:34

Ik vind het wel leuk om wat te geven...

Het is vaak een ijsbon, een grote zak drop of een Etos doucheschuimpje (ik bedoel, dat komt toch wel op?) met een zelfgeschreven kaart. Geen zelfgemaakte knutsels, wat moet de juf daarmee?
Hier geeft de OR altijd als gezamenlijk cadeau een voorleesboek voor in de klas. Vind ik zo suf, dat is toch geen cadeau voor de juf? Ik vind een glazen vaas met allerlei bloemen ook een vrolijk geheel, moet je wel oppassen datde juf nie 2 dagen later op vakantie gaat.
Jullie zullen het wel wat overdreven vinden. Hier een leu directeur, geweldige concierge en een goede IB-er; die krijgen van mij ook een cadeautje omdat zij van niemand anders wat kijgen.

marjolica

marjolica

22-06-2011 om 23:13

Heee

geven jullie de invaljuf ook wat, als je toch bezig bent?

Ik ben jaren invaljuf geweest; nogal ondankbaar werk en bij de nationale cadeautjesdag/laatste schooldag word je meestal overgeslagen.

Fiorucci

Fiorucci

23-06-2011 om 07:03

Chippie

Ik ken een kleuterjuf die dol is op kinderboeken en heel blij is met nieuwe.

Knutsels en invallers

"Geen zelfgemaakte knutsels, wat moet de juf daarmee?"

Nou, ik sprak ooit een kleuterjuf die erg teleurgesteld was dat ze helemaal geen knutselwerkjes/tekeningen van haar kleuters had gehad voor haar verjaardag. Ze had wel gekochte dingen gehad en daar was ze natuurlijk ook blij mee, maar ze vond het juist heel leuk als een kind iets voor haar maakte.

Bedankt Marjolica, dochter heeft de laatste paar weken eens in de 2 weken een invaljuf en die zou ik dus gewoon vergeten zijn als jij er niet over begonnen was.

Conciërge

Mijn kinderen hebben vorig jaar ook iets geknutseld voor de conciërge, uit eigen beweging. Juist omdat ze het zo zielig voor hem vonden dat hij "nooit wat kreeg".

En wat geef je aan een docent die je niet

zo leuk vond ?

We hebben hier een invaller die geen klik had met de groep, na een half jaar nog niet weet welk kind wat heeft en voor het kadootje wat hij met zijn juffenmeesterdag kreeg van alle kinderen niet bedankt heeft in de klas (ja nadat ik 3 keer heb aangedrongen bij hem omdat die kinderen zo hun best erop hadden gedaan).

nu ben ik klassenmoeder en moet ik dus iets voor hem gaan regelen, maar we zijn hem liever arm dan rijk.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-06-2011 om 15:02

Als klassemoeder

zal je wel wat moeten verzinnen, ik neem aan dat je daar geld voor hebt gekregen. Maar dan zou ik niet verder denken dan een boekenbon.
Dochter had vorig jaar een deeltijdjuf die ze vreselijk vond. Daar heeft ze dus heel demonstratief ook niets voor gemaakt. De andere juf kreeg een mooie tekening.
Aan kadootjes kopen voor een leerkracht doe ik niet, dat vind ik flauwekul. Een stevige handdruk en een gemeend dankjewel is voldoende vind ik.

Dendy

Oh ja bah

ik moet natuurlijk wel wat doen. Een tekening laten maken doe ik niet, dat hadden ze vorige keer dus met veel enthousiasme gemaakt en 0 reactie terug gekregen. Snertvent. En het lullige was dat er een paar kinderen heel nerveus en onzeker er over waren, "misschien vind de meester het niet mooi" en dan zegt zo'n sul niets. Zo'n leerkracht moet gewoon uitgebreid alle tekeningen bekijken, complimenten maken en uitgebreid bedanken, daarvoor ben je docent op het bo. Er zat ook een boekenbon bij, heeft hij ook nooit voor bedankt.

en zo nog meer dingen die mij niet aan staan, er is een petitie geweest waar bijna ouders hebben getekend, dit zodat de klas volgend jaar de oude juf weer terug kan krijgen (zwangerschapsverlof) en dan hopen dat er weer een positieve sfeer gaat heersen ipv die kinderachtige regeltjes van hem die de kinderen alleen maar in verwarring brengen.

bah. Zo even mijn gal spuien...

ok het mag een tientje kosten, ik ga niet vragen om klassikaal iets te maken dat laat ik aan de kinderen zelf over, er zullen er vast een paar zijn die toch nog een tekening maken uit hun zelf.

een zakje tuinmest zit ik aan te denken

Hibiscus

Hibiscus

23-06-2011 om 21:03

Bezwaard

Ik voelde mij altijd erg bezwaard als kinderen met cadeautjes voor me aankwamen bij kerst, verjaardag of einde van het jaar. Alsof het verplicht is. Ik vind een tekening waar een kind moeite voor gedaan heeft veel en veel mooier. De kinderen vinden het vaak wel heel fijn om een cadeau te geven heb ik het idee. Natuurlijk stel je het op prijs, de ouders doen vaak zo hun best en zoeken echt iets uit, maar zoals hier al gezegd werd, het is nou eenmaal je baan en daar hoef je echt niet met materiele zaken voor bedankt te worden.

Het mooiste cadeau is trouwens een groep 8 bijna puber die je een knuffel komt geven en zegt dat ze je zal missen. Daar kan niets tegenop

Hibiscus

Hibiscus

Hibiscus

23-06-2011 om 21:06

Oh ja

Hier in engeland zijn de ouders gewoon niet helemaal goed vind ik. Ik ben klassemoeder en met kerst kreeg ik van iedere ouder 5 pond voor de juf. Er zitten 30 kinderen in de groep. Ik wist niet wat ik zag, kon ik voor 150 pond bonnen gaan kopen. Ik heb zo'n vermoeden dat dat nu weer gaat gebeuren. En er zitten genoeg kinderen op school van wie de ouders dat helemaal niet kunnen missen, maar die worden dan toch een soort van gedwongen die 5 pond te geven. Ik ga er in ieder geval niet om vragen.

Hibiscus

Merel

Merel

24-06-2011 om 16:52

Manda

Hihi je zou bijna iets kopen waarvan je zeker weet dat hij het niet leuk vindt, gewoon om ook eens lullig te doen. Zelf heb ik ooit eens, het was denk ik goed bedoeld hoor, maar het was van een collega bij mij op het werk die er nét was en mij niet kende, daarvan kreeg ik met sinterklaas (we hadden lootjes getrokken) een soort ijzerdraden ding waarin ik een appel kon stoppen en dat was dan voor de vogeltjes. Ik vond daar geen bal aan, had liever iets voor mezelf gekregen, maar dat wist zij natuurlijk niet
Dus ergens zegt mijn foute brein, koop gewoon iets sufs, net goed voor hem.

Merel

Ik snap wel dat nou juist JIJ zoiets kreeg

Vonda

Merel

...afgaande op je nick hier...!
Vonda

Merel

Merel

26-06-2011 om 11:52

Vonda

haha, ik moest even denken wat je nu bedoelde, maar snap 'm )

100%mama

100%mama

26-06-2011 om 15:10

Manda rijn

hier dus geld aan de klassenmoeder

Geloof me dat we heeel blij zijn dat dit schooljaar voorbij is en daarom en ik super blij dat we altijd een gezamelijk cadeau geven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.