Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

laurentineke

laurentineke

27-07-2011 om 12:52

Afrekening energie

Gisteren kreeg ik de afrekening van het energiebedrijf en die viel wel heel erg mee. Het verbruik was veel lager dan ik verwachtte. De meterstanden zijn correct, dus daar ligt het niet aan. Wij zijn in november verhuisd en ik heb het verbruik van het oude adres en het nieuwe adres naast elkaar gelegd. Energiebedrijf is hetzelfde, en het contract is gewoon doorgelopen. Ons oude huis was een normale twee onder een kapwoning uit 1993, met een ketel uit 1993. Ons nieuwe huis is een normale rijtjeswoning uit 1998, met een ketel uit 1998. Verder ongeveer even groot, evenveel apparaten en evenveel personen (die ook minstens even lang douchen.....) Ik ben zelfs meer thuis geweest in de nieuwe woning (zit vanaf februari ziek thuis) Hadden wij voorheen een waterverbruik van rond de 140, nu gaan ze uit van 90 en dat klopt ook met het verbruik sinds november. Nog gekker is het gasverbruik, voorheen gingen ze uit van rond de 1800 en nu rond de 900.
Zou dat echt alleen aan de ketel liggen die 5 jaar jonger is, of zie ik iets over het hoofd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Rijtje

1. aantal buitengevels (bij een rijtjeshuis stoken de buren de muur voor jou
2. bouwkwaliteit, dus hoe het werk is uitgevoerd en of er koude-lekken zijn ontstaan.
3. kwaliteit gebruikte materialen.

Voor het water... hmm... 90 is behoorlijk onder het gemiddelde. Puzzel! Je kunt ook even op milieucentraal.nl kijken, daar staat veel info over gemiddeld verbruik en afwijkingen.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-07-2011 om 00:49

Ketel

Wij hebben een paar jaar terug ook een nieuwe ketel gekregen en de rekening is er beslist lager door geworden. Een nieuwere ketel kan dus echt schelen. Wij zaten al laag met ons verbruik en het is nog minder geworden.

NaShA

NaShA

28-07-2011 om 23:50

Twee onder 1 kap

heeft dus 1 buitenmuur en daardoor kan er meer gestookt moeten worden, ook al is het geisoleerd. nu heb je een rijtjeswoning en ik neem aan tussen 2 andere woningen in?
Er kan ook best verschil zijn in de ketel in je oude huis en deze ketel. Waren het allebei HR ketels, of de 1 wel en de ander niet?
Het geschatte gasverbruik lijkt mij wel aan de lage kant? Hoe kook je?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-07-2011 om 00:37

Pelle

Ik heb te snel gelezen blijkbaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-07-2011 om 00:40

Maar

wat Nasha zegt kan ook. Een ander, zuiniger soort ketel?

Wij hebben ook een 2 onder 1 kap huis en evengoed een laag verbruik. Een goed geïsoleerd huis scheelt echt in de stookkosten. Wij zitten voor gas én licht net boven de 100 euro. 104 meen ik. Ik heb het verhoogd om tegenvallers in december te voorkomen.

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

29-07-2011 om 13:37

Inhoud

Als je naar gasverbruik kijkt moet je eerst weten hoeveel kubieke meter je eigenlijk verwarmt. Als je vorige huis een inhoud had van 500 m3 en je neiuwe huis van 250 m3 is het al logisch dat je ongeveer de helft minder verbruikt. Je moet dan ook de zolder en ander onverwarmde ruimtes meetellen, warmte stijgt nl. op.
Verder, hoe meer oppervlak je hebt met de buitenlucht, hoe meer warmteverlies, afhankelijk van de isolatiegraag natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.