Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Grootouders Grootouders

Grootouders

Slechte relatie met schoonouders na eerste kindje

Laat het komen zoals het komt.
Bij mijn eerste was mijn moeder opgenomen en zag mijn tante het eerst. Bij mijn tweede was mijn moeder op vakantie en kwam een buurvrouw eerst die toevallig in het ziekenhuis was. Nou en!😉

Rekening houden met mensen is heel lieg, maar je kunt het nooit iedereen naar de zin maken; daar hoef je niet voor te pik-orde-worstelen.

Iedereen krijgt vast zijn of haar kans jullie baby te bewonderen. Laat het maar gebeuren, het komt wel goed. 

Ik klikte niet met mijn schoonouders, maar ik heb ze altijd goed behandeld,  ben warm, vriendelijk geweest en met gepaste afstand ( mentaal) behandeld. Het is veel fijner als er een neutrale acceptatie bestaat dan een sfeer van ergernis. Laat dat vooral met een glimlach waar het hoort, het scheelt zoveel stress.

Misschien is er een afgrond aan verschillen in jullie afkomst en kun je dat niet dichten. Dan bouw je een brug naar wat voor iedereen fijn is.

'want ik ben toch echt van mening dat als je iemand uitnodigt je rekening houdt met diegene. Voor mij zijn dat hele belangrijke normen en waarden, ... '. En daarin heb je de flexibiliteit van je schoonmoeder. Ze nodigt niet iemand uit als een gast, je hoort bij het gezin. En dan moet je eten 'wat de pot schaft'. Wat je vraagt is dat ze gaat koken voor het gezin en daarnaast apart voor Jamiedali in een keuken die ze niet kent.
Oké, tulpen zijn nu niet meteen levensnoodzakelijk, dan is de boerderij alleen een goede plek om onder te duiken en groentes te gaan kweken. De zoon hoefde niet meer thuis te blijven om mee te helpen op de boerderij. Wat je beschrijft over je studie etc. is herkenbaar voor veel mensen vanaf ongeveer 1970 tot nu. De oudere generatie kan daar wel eens jaloers naar kijken. In hun leven hadden niet zoveel mensen die kansen. Mijn moeder moest bijvoorbeeld naar huis komen om haar moeder te helpen in het grote huishouden, mijn vader moest op de boerderij helpen. Mijn moeder heeft later als weduwe haar MBO/HBO-diploma's gehaald, met een gezin van 5 jonge kinderen en een fulltime baan. Maar er zijn niet veel mensen die dat deden. Het is grotendeels geschiedenis die een rol speelt. Naast karakter.
Maar er is ook duidelijke een cultuurclash. De Ingerlhart-Wetzel-cultuurmap onderscheidt twee assen waarop de waardes zich bewegen: de ene as traditioneel versus seculier-rationeel; de andere as overleven versus zelfexpressie. Jij zit duidelijk op seculier/rationeel en zelfexpressie; zij zit waarschijnlijk meer op traditioneel en overleven. Aan beide kanten kan er wel heel zachtjes iets verschuiven, maar dat begint met respect voor elkaars waardenpatronen, de volgende stap kan zijn dat je meer gaat investeren in het kennen van elkaars patronen, als je dat al zou willen doen. Maar de kans dat je schoonmoeder radikaal overstapt naar jouw waardenpatroon is net zo groot als de kans dat jij overstapt naar haar waardenpatroon.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.