Grootouders

Dwaze-Opa
30-03-2025 om 09:55
Mijn zoon mag zijn kind niet alleen meenemen
Hallo,
Mijn kleindochter is nu een jaar. En de omgang gaat zo verschrikkelijk slecht. Mijn zoon en de moeder van mijn kleinkind zijn tiener ouders. Mijn zoon is net 19 en zij bijna 17.
Haar familie is naar Kenia geëmigreerd.(ze zijn volledig Nederlands, ik schrijf dit erbij omdat vaak de vraag krijg of ze Keniaas zijn). Maar voordat ze gingen is zij zwanger geraakt. Zij wilde niet weg uit Nederland en is daarom zwanger geworden.
Mijn zoon mocht niet erkennen, heeft geen gezag. Want anders konden zij niet heen en weer reizen. Probleem was dat er telkens een conflict met de ouders waren. Want die willen alles beslissen. Haar moeder die telkens een grote mond had tegen mijn zoon. Mijn zoon is 1 keer uit zijn slof geschoten wat zijn goed recht was. En ook elke keer haar vader die er bemoeide. Helemaal gek van. Ik ben er natuurlijk ook mee gaan bemoeien want niemand heeft een grote mond tegen mijn kind. En ik gezegd dat zij zelf die klapdeuren open heeft gedaan en dat zij net zo hard als mijn zoon dit gecreëerd heeft.
even korte samenvatting was dit.
Nu komt het probleem. Nu de kleine meid een jaar is en haar moeder(oma) met de kleine meid weer naar Nederland komt. Mag mijn zoon alleen daar in huis zijn dochter zien. Ik vraag mij af of ik het mag zien want ze is bang voor mij. Het is gewoon waardeloos. Mijn zoon is een beetje uitgestreden want telkens loop je tegen aan dat zij daar wonen. Het is toch te zot voor worden dat zij het allemaal kunnen beslissen.
Iemand suggesties hoe we dit snel op kunnen lossen.
Even toevoeging. Nu heeft hij weer ruzie met haar omdat zij het beslist. Maar wel lekker zelf daar blijven.

Nick90
31-03-2025 om 11:12
Izza schreef op 31-03-2025 om 10:07:
[..]
We weten niet waarom de moeder niet mee is. Of het kindje daar is gebleven. Dan is het lastig daarover te oordelen. Misschien zorgt oma in de praktijk ook veel voor haar en werkt de moeder aan haar eigen situatie? Geen idee.
Maar wat is eigenlijk het plan. Komen moeder en kind nog weer terug naar Nederland of is hun toekomst (voorlopig) daar? En waarom wil haar familie Geen betrokkenheid van de vader of jullie? Hebben jullie met zoon gesprekken met de familie gehad?
Voor nu kunnen jullie feitelijk heel erg weinig omdat er geen enkele juridische basis is. Die jongen voelt zich misschien vader maar hij is het niet. En heeft nu geen rechten. Ga naar een goede (internationale) advocaat op het gebied van familierecht en mediaton en zorg dat er zaken geregeld worden.
Hij kan het er waarschijnlijk beter bij laten zitten en wachten of moeder en kind evt terug naar Nederland komen. Een omgangsregeling is praktisch gezien niet echt mogelijk, plus dat een omgangsregeling voor zo'n jong kind sowieso al vrij beperkt is. Ik zou eerst investeren in de banden aanhalen en vooral de verstandhouding tussen grootouders en moeder plus haar familie weer wat meer in orde krijgen.

Hupsakee
31-03-2025 om 11:23
Nick90 schreef op 31-03-2025 om 11:12:
[..]
Hij kan het er waarschijnlijk beter bij laten zitten en wachten of moeder en kind evt terug naar Nederland komen. Een omgangsregeling is praktisch gezien niet echt mogelijk, plus dat een omgangsregeling voor zo'n jong kind sowieso al vrij beperkt is. Ik zou eerst investeren in de banden aanhalen en vooral de verstandhouding tussen grootouders en moeder plus haar familie weer wat meer in orde krijgen.
Precies goed benoemd Nick!
Ipv alles elke keer door het slijk halen en roepen dat hij recht heeft op omgangsregeling terwijl er geen gezag is. Kan je naar fluiten.
Probeer de situatie te verbeteren daar heb je toch veel meer aan.

Temet
31-03-2025 om 11:48
" Ipv alles elke keer door het slijk halen en roepen dat hij recht heeft op omgangsregeling terwijl er geen gezag is. Kan je naar fluiten.""
Dat is flauwekul, je kan prima een omgangsregeling hebben als ouder zonder gezag. Dat staat zelfs in de wet. Er kunnen wel allerlei praktische redenen zijn waarom er geen omgang komt, maar het niet hebben van ouderlijk gezag is er niet eentje van.
Punt is dat deze jongen juridisch geen ouder is. Daarvoor moet hij eerst erkennen. En als dat niet gebeurt met de medewerking van moeder, dan kan het ook via de rechter.
In dit specifieke geval levert erkenning geen gezag op, omdat een erkenning met toestemming van moeder niet tot gezag leidt als moeder dat gezag zelf ook niet heeft, en erkenning met vervangende toestemming van de rechter leidt sowieso niet tot automatisch gezamenlijk gezag.
Maar de erkenning leidt dus wel tot de juridische status van vader. En daar hangt al het overige vanaf.

Cindy_meid
31-03-2025 om 11:54
Nick90 schreef op 31-03-2025 om 11:12:
[..]
Nee !Dat moet hij juist niet. De advocaat adviseert om sowieso het kind te erkennen, dan heeft hij als vader recht op een omgangsregeling. Dan moeten ze samen met hem kijken hoe dat er uitgaat zien, met goede afspraken waar beide aan moeten houden. Iets waar hun ook slecht in zijn. Zoals het nu gaat is het wanneer hun zin hebben en wanneer het hun uitkomt. Voor een ieder die dit leest VADERS hebben ook rechten op hun kind, erkenning of niet een VADER is net zo belangrijk als een moeder.

Marianne76
31-03-2025 om 11:56
Cindy_meid schreef op 31-03-2025 om 10:37:
[..]
Dat zou je denken he, we krijgen steeds te horen dat het anders is omdat ze daar nu wonen.
Het is een uitzonderlijke situatie, maar dat verandert niets aan de volgorde. Zonder erkenning staat de vader sowieso nergens en is hij overgeleverd aan de goede wil van de oma die nu het gezag heeft.
Dus doe alles wat je kunt, inclusief steeds weer op je tong bijten, om oma te vriend te houden. Dat is voorlopig de enige manier om dit meisje af en toe te zien en een band op te bouwen. Werk ondertussen aan de erkenning.

Cindy_meid
31-03-2025 om 12:00
Hupsakee schreef op 31-03-2025 om 11:23:
[..]
Precies goed benoemd Nick!
Ipv alles elke keer door het slijk halen en roepen dat hij recht heeft op omgangsregeling terwijl er geen gezag is. Kan je naar fluiten.
Probeer de situatie te verbeteren daar heb je toch veel meer aan.
Denk je dat we niks hebben gedaan om de situatie te verbeteren? Weet je hoeveel gesprekken er zijn geweest met elkaar. Het is lastig met mensen die alleen hun zin doordrijven. Ze hadden gezegd het samen te doen met hem, en gezegd zo vaak mogelijk naar Nederland te komen dus elke vakantie. Nu opeens is het van ja mijn dochter wil het niet hebben of we hebben een spontane vakantie geboekt naar her en der.

Cindy_meid
31-03-2025 om 12:04
Marianne76 schreef op 31-03-2025 om 11:56:
[..]
Het is een uitzonderlijke situatie, maar dat verandert niets aan de volgorde. Zonder erkenning staat de vader sowieso nergens en is hij overgeleverd aan de goede wil van de oma die nu het gezag heeft.
Dus doe alles wat je kunt, inclusief steeds weer op je tong bijten, om oma te vriend te houden. Dat is voorlopig de enige manier om dit meisje af en toe te zien en een band op te bouwen. Werk ondertussen aan de erkenning.
Wij doen dit dus met de Opa die echt oprecht zijn best doet voor ons. Oma heeft het mentaal moeilijk, en gezegd geen tijd hiervoor te hebben. Sterker nog ze zei tegen mijn stiefzoon dat ze ptss heeft gekregen van de kleine. ondertussen werken we inderdaad aan de erkenning.

Cindy_meid
31-03-2025 om 12:09
Hij mocht pas van hun het kind erkennen als de oma het gezag zou hebben. Dan zouden ze samen het kind erkennen. Maar die afspraak ging niet door want de moeder vond afspreken met haar vriendinnen belangrijker. Wij hebben zelfs aangeboden om het via de notaris op papier te laten zetten. Maar dat wouden ze allemaal niet. Nu zijn we er klaar mee!

Nick90
31-03-2025 om 12:10
Cindy_meid schreef op 31-03-2025 om 11:54:
[..]
Nee !Dat moet hij juist niet. De advocaat adviseert om sowieso het kind te erkennen, dan heeft hij als vader recht op een omgangsregeling. Dan moeten ze samen met hem kijken hoe dat er uitgaat zien, met goede afspraken waar beide aan moeten houden. Iets waar hun ook slecht in zijn. Zoals het nu gaat is het wanneer hun zin hebben en wanneer het hun uitkomt. Voor een ieder die dit leest VADERS hebben ook rechten op hun kind, erkenning of niet een VADER is net zo belangrijk als een moeder.
Recht hebben en iets krijgen zijn verschillende dingen hè? En omdat kind nu op 8 uur vliegen zit en de moeder van het kind nog minderjarig is denk ik dat het praktisch onmogelijk is. Ook met erkenning is een omgangsregeling niet altijd in het belang van het kind en daar draait het in feite om, de belangen van de ouders zijn minder van belang. Als de moeder niet meegaat in erkenning of een omgangsregeling en de rechter komt er aan te pas ben je meestal nog verder van huis. Ik zou dus eerst investeren in een betere band met de moeder van het kind, zeker bij zo'n jong kind moet overleg met de andere ouder wel mogelijk zijn in belang van kind dus.

Cindy_meid
31-03-2025 om 12:15
Nick90 schreef op 31-03-2025 om 12:10:
[..]
Recht hebben en iets krijgen zijn verschillende dingen hè? En omdat kind nu op 8 uur vliegen zit en de moeder van het kind nog minderjarig is denk ik dat het praktisch onmogelijk is. Ook met erkenning is een omgangsregeling niet altijd in het belang van het kind en daar draait het in feite om, de belangen van de ouders zijn minder van belang. Als de moeder niet meegaat in erkenning of een omgangsregeling en de rechter komt er aan te pas ben je meestal nog verder van huis. Ik zou dus eerst investeren in een betere band met de moeder van het kind, zeker bij zo'n jong kind moet overleg met de andere ouder wel mogelijk zijn in belang van kind dus.
Nou spreek je jezelf tegen? IN het belang van het kind zeg je, dus het kind heeft beide ouders nodig niet alleen moeder en al helemaal niet een moeder die niet echt naar haar omkijkt. Wat is in jouw ogen in belang van het kind, is het ontnemen van een band met je vader dan goed voor de baby is dat in het belang van het kind? Snap je het zelf wel goed allemaal? De moeder is te jong en veelste kinds om dit allemaal in te zien. Ondertussen is de baby er de dupe van. Ook hun kijken niet in het belang van de baby nee he tis het belang van hun droom.

Cindy_meid
31-03-2025 om 12:21
Wie van jullie heeft ervaring wanneer jou je kind wordt ontzegd? dat doet wat met je.
Andersom hetzelfde wie van jullie weet hoe het is als kind zijnde dat je een ouder niet mag zien. [stiefzoon weet dat toevallig] Hoe jong hij ook was het laat zijn sporen na tot nu toe.

Bolmieke
31-03-2025 om 12:40
Cindy ik denk dat je een beetje te veel in je emotie zit, probeer wat afleiding te zoeken of zo

Marianne76
31-03-2025 om 12:43
Ik vind het heel erg dat je durft te beweren dat moeder niet naar het kind omkijkt! Je bent er niet bij, daar in Kenia. Moeder is 15, ik vermoed dat ze naar school moet. Het is logisch dat het meisje overdag opgevangen wordt, kinderen gaan in Nederland ook naar een crèche of naar andere opvang, zoals familie. Dat betekent absoluut niet dat de moeders van die kinderen niet naar hun kinderen omkijken!
Ik denk dat elke moeder het vreselijk vindt als haar moeder (oma dus) haar jonge dochter 2 maanden meeneemt naar het buitenland. Maar wat kun je doen, als oma het gezag heeft en jij als moeder naar school moet?

Nick90
31-03-2025 om 12:56
Cindy_meid schreef op 31-03-2025 om 12:15:
[..]
Nou spreek je jezelf tegen? IN het belang van het kind zeg je, dus het kind heeft beide ouders nodig niet alleen moeder en al helemaal niet een moeder die niet echt naar haar omkijkt. Wat is in jouw ogen in belang van het kind, is het ontnemen van een band met je vader dan goed voor de baby is dat in het belang van het kind? Snap je het zelf wel goed allemaal? De moeder is te jong en veelste kinds om dit allemaal in te zien. Ondertussen is de baby er de dupe van. Ook hun kijken niet in het belang van de baby nee he tis het belang van hun droom.
Ja meid ik denk alleen dat jullie vooral in jullie eigen belang denken ipv aan die van dat kind. En hoe zag je die regeling precies voor je? Elke twee weken even op en neer vliegen en intussen lekker afgeven op de moeder en familie van kleinkind? Hoe is dat in het belang van een 1jarige?
En hoe weet je zo precies van het reilen en zeilen van die familie? Jij bent daar toch niet bij, en trouwens jouw stiefzoon keek blijkbaar ook niet om naar zn kind als je er pas achter kwam toen ze al vertrokken waren en hij zo makkelijk z'n rechten op heeft gegeven.

Izza
31-03-2025 om 14:15
Het punt is dat je bij problemen in de omgang in Nederland terecht kunt bij instanties. Dus de gemeente, vrijwillige jeugdzorg en onderzoek door de Raad voor de kinderbescherming en vervolgens gedwongen kader. Maar daar is nu totaal geen sprake van. Die instanties kunnen hier niets mee. En in Kenia bestaan ze niet.
Verder was deze emigratie natuurlijk al lang in werking gezet. Het lijkt mij logisch dat ze dat niet gaat afblazen bij een (moedwillige) zwangerschap. En dat anderen zoals jullie daar geen stem in hadden. Het kindje wordt verder prima verzorgd dus geen instantie zal zich druk maken. Die hebben heel andere gevallen in de overvolle caseload. En continu heen en weer vliegen lijkt mij ook niet goed voor een kind (en praktisch niet haalbaar).