Grootouders Grootouders

Grootouders

Hoeveel contact met oom en tante als volwassene?

Tijd voor een confronterende vraag: ben jij een beetje jaloers op je schoonzus? Anders zie ik niet wat het probleem is. Ik bekijk hetcvan de andere kant:
Je kinderen zijn dol op haar, en zij op hen! Prachtig toch? Het is toch fijn om te merken dat jouw kinderen zo leuk gevonden worden? Ze is zo dol op je kinderen, dat ze meteen langskomt, als haar moeder belt dat jullie er zijn. 
Misschien doet het je pijn.  Jij hebt weinig tijd voor je kinderen, zij heeft juist veel tijd. Jij bent kennelijk wat strikter, zij is hartstikke spontaan en komt zomaar binnenwaaien. Ben je bang dat ze je kinderen 'afpakt' en dat je kinderen later liever bij haar zullen komen dan bij jou? Dat gebeurt zo maar niet, jij bent hun moeder op je eigen speciale manier. Maar maak haar niet zomaar zwart. Als dat onterecht is, zullen je kinderen dat ook doorzien. Ik gun je kinderen een lieve moeder, en een lieve tante.

Oh, die sleutel had ze na de 2e keer in kunnen leveren (de eerste keer kun je je nog vergissen, een 2e keer is echt over de grens). En in jouw telefoon kijken? Werkelijk, ik had haar direct gevraagd of ze wel helemaal lekker was? Dat is niet normaal en dat hoef je van niemand te pikken, ook niet van schoonzus. Dat kan echt niet!
En verder vind ik dat je echt niet in alle tradities van je schoonfamilie hoeft mee te gaan hoor. Je man kan ook best eens alleen, of met de kinderen. Dan hoef jij je niet te ergeren aan schoonzus.
Ik zou ook eens met schoonmoeder bespreken dat je het wel fijn zou vinden om haar af en toe te zien zonder dat schoonzus er ook bij is. Dat zou ik dan brengen als dat je wat meer tijd aan haar wilt besteden en dat dat minder goed gaat als schoonzus er is. Of juist schoonmoeder bij jou thuis uitnodigen. Dan omzeil je schoonzus ook.

Maar hoe dan ook, ik zou zeker grenzen gaan stellen aan die schoonzus. Je hoeft echt niet alles te pikken voor de lieve vrede.

Jonagold schreef op 30-09-2024 om 10:38:

Of juist schoonmoeder bij jou thuis uitnodigen. Dan omzeil je schoonzus ook.

Als schoonmoeder al steeds naar schoonzus appt dat TO komt, waarop schoonzus dan ook komt, dan lijkt me de kans groot dat ze ook gaat appen dat ze naar TO gaat - en dat ze dan schoonzus meeneemt danwel ook laat langskomen.

Valeria schreef op 30-09-2024 om 11:15:

[..]

Als schoonmoeder al steeds naar schoonzus appt dat TO komt, waarop schoonzus dan ook komt, dan lijkt me de kans groot dat ze ook gaat appen dat ze naar TO gaat - en dat ze dan schoonzus meeneemt danwel ook laat langskomen.

Maar daar gaat TO toch zeker zelf over, wie er in haar eigen huis over de vloer komt?

Ik zie het probleem niet echt. De voorbeelden die je geeft (telefoon, sleutel), zijn nou niet grote dingen waarom je je kinderen weg zou willen houden bij je schoonzus. Ik dacht dat schoonzus aan de drank was of veel rottige taal uitsloeg met schelden en vloeken. Of verkeerde vrienden had of zo. 

Tip: Los de kleine ergernissen op en laat de kinderen gewoon lekker afspreken met tante als iedereen daar plezier aan beleeft. En wat iemand anders ook al zei, doe zelf wat meer leuke dingen met ze in het weekend. Dan zijn ze niet beschikbaar voor tante.

Lizzyliz schreef op 30-09-2024 om 13:00:

Ik zie het probleem niet echt. De voorbeelden die je geeft (telefoon, sleutel), zijn nou niet grote dingen waarom je je kinderen weg zou willen houden bij je schoonzus. Ik dacht dat schoonzus aan de drank was of veel rottige taal uitsloeg met schelden en vloeken. Of verkeerde vrienden had of zo.

Tip: Los de kleine ergernissen op en laat de kinderen gewoon lekker afspreken met tante als iedereen daar plezier aan beleeft. En wat iemand anders ook al zei, doe zelf wat meer leuke dingen met ze in het weekend. Dan zijn ze niet beschikbaar voor tante.

Nee, jij vindt het geen probleem dat iemand (die je toch al niet zo mag) in je telefoon zit te neuzen en gewoon ongevraagd je huis binnenbanjert? Ik wel. Een serieus probleem zelfs. Ik vind dat geen kleine ergernissen, ik vind dat ver over de grens van het fatsoenlijke.

De rest vind ik wel kleine ergernissen, zoals het vele op komen draven op verjaardagen. Die zijn niet verplicht, dat TO dat wel zo voelt is vooral haar eigen probleem. Wat dat betreft met jou eens. En dat ze meer zelf kan ondernemen is hierboven inderdaad ook al vaker voorgesteld.

Jonagold schreef op 30-09-2024 om 13:15:

[..]

Nee, jij vindt het geen probleem dat iemand (die je toch al niet zo mag) in je telefoon zit te neuzen en gewoon ongevraagd je huis binnenbanjert? Ik wel. Een serieus probleem zelfs. Ik vind dat geen kleine ergernissen, ik vind dat ver over de grens van het fatsoenlijke.

De rest vind ik wel kleine ergernissen, zoals het vele op komen draven op verjaardagen. Die zijn niet verplicht, dat TO dat wel zo voelt is vooral haar eigen probleem. Wat dat betreft met jou eens. En dat ze meer zelf kan ondernemen is hierboven inderdaad ook al vaker voorgesteld.

Ik vind dat geen grote problemen ten aanzien van de omgang met de kinderen, nee. Voor mezelf zou ik daar gelijk een grens trekken en aangeven dat dit niet kan. Maar het zou voor mij zeker geen reden zijn om mijn kinderen daarom bij haar weg te houden. 

Jonagold schreef op 30-09-2024 om 12:22:

[..]

Maar daar gaat TO toch zeker zelf over, wie er in haar eigen huis over de vloer komt?

Als ze niet kan voorkomen dat die schoonzus in haar telefoon kijkt, of aan schoonmoeder heeft kunnen laten weten dat ze steeds schoonzus inlicht zodat ze nooit in hun eentje bij schoonmoeder zitten, zie ik het ook niet gebeuren dat ze die buiten laat staan als haar schoonmoeder samen met die schoonzus op de stoep staat.

Ze zou dan expliciet aan schoonmoeder moeten zeggen om schoonzus vooral thuis te laten. Maar dan is schoonmoeder waarschijnlijk beledigd.

Maar goed, na 1 keer weet je het

Jonagold schreef op 30-09-2024 om 10:38:

En in jouw telefoon kijken? Werkelijk, ik had haar direct gevraagd of ze wel helemaal lekker was? Dat is niet normaal en dat hoef je van niemand te pikken, ook niet van schoonzus. Dat kan echt niet!

Hoe kan de schoonzus in de telefoon van TO kijken dan? Dan zou ze zelf haar wachtwoord gedeeld moeten hebben.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.