Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vesper Lynd

Vesper Lynd

24-01-2016 om 21:39

Zondagavond op de huisartsenpost


Jamie

Jamie

28-01-2016 om 19:51

Noet

Er zijn tegenwoordig erg veel huisartsen die parttime werken en daarbij: hapwerk doe je ook veel in het weekend. Ik vermoed dat de meeste huisartsen echt de dag na een lange nacht niet doorgaan met hun eigen praktijk.

Maar goed, het ging om een arts die boos was dat die door een patiënt was wakker gebeld, die had van mij de wind van voren gekregen: ik bel hem niet wakker, ik bel voor advies en ik moest komen van de assistente die hem heeft wakker gebeld. HIj mag dus lekker gaan klagen bij de assistente.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2016 om 14:06

Onze ervaring

Ik denk dat een aantal mensen nog wel weet wat onze HAP ervaringen zijn geweest van nu alweer een kleine 4 jaar geleden. Dat was dramatisch. Ik ga ervan uit dat dit een 'incident' was.

Zodra je zonder al te veel drama naar een HAP of SEH moet, kun je er beter maar vanuit gaan dat je moet wachten en láng moet wachten.

Juno: De SEH is wel gewoon toegankelijk als je maar betaalt. Ga je eerst langs de HAP en word je doorverwezen dan krijg je het vergoed.

- De SEH valt onder ziekenhuiszorg en de HAP onder huisartsenzorg en over het laatste wordt geen eigen risico gerekend. De SEH is niet bedoeld voor alles waarmee je naar de huisarts zou gaan. 'Als je maar betaalt' vind ik daarom een onjuiste gedachtegang. Je mag er dan voor betalen, maar je zorgt voor onnodig hoge zorgkosten als je voor een blaasontsteking langs de SEH gaat in plaats van de HAP.

Door onze ervaring zullen wij wel eerder naar een SEH gaan als wíj het ernstig inschatten.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2016 om 14:10

Juno

Nog even: als je door een huisarts naar het ziekenhuis wordt doorverwezen, krijg je het echt niet vergoed als zou de huisarts die zorg leveren. Dan gaat het wel van je eigen risico af en als dat vol is wordt het voor jou onzichtbaar via de basisverzekering betaald. Dat geldt ook voor laboratoriumonderzoek wat door de huisarts opgestuurd vanuit zijn/haar praktijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2016 om 14:17

Slaapstand huisarts

Onze huisarts draait ook mee in de HAP en voor zover ik weet heeft hij een vaste roostervrije dag. Wie weet wordt hij dus juist ingepland voor zo'n roostervrije dag, dat kan. Ik heb hem daar ook wel eens in een weekend gezien. Een roostervrije dag wil naar mijn idee trouwens niet zeggen dat hij dan ook echt thuis zit. Huisartsen gaan ook naar mensen toe als de situatie daarom vraagt en op een normale praktijkdag kan dat niet onbeperkt natuurlijk. Onze huisarts is tussen de bedrijven door bij ons geweest en na zijn werkdag, maar als je 10 van dat soort klanten hebt moet het wel op een andere dag. Mijn vorige huisarts kwam op zo'n dag bij mij langs in het ziekenhuis. Een werkweek van 48 uur schijnt niet uitzonderlijk te zijn.

Wikke

Wikke

30-01-2016 om 14:42

zeker niet uitzonderlijk

De arts voor wie ik werk gaat draait af en toe ook HAPdiensten en heeft dus na haar werkdag nog 6 uur te gaan en staat de dag erna gewoon weer om 8 uur in de praktijk klaar. Tel de bijscholingen onder/buiten werktijd er maar bij op, spoedgevallen zodat het spreekuur gerust een uur uitloopt, visites na werktijd, vergaderingen enz en dan kom je daar makkelijk overheen, zelfs als je geen fulltime spreekuur zou draaien.

Jamie

Jamie

30-01-2016 om 16:05

wikke

Na een gewone werkdag nog 6 uur werken en dan om 8 uur beginnen is iets anders dan de hele nacht doorhalen en om 8 uur beginnen. Ik geloof niet dat dat slim is om te doen. Jouw huisarts werkt gewoon even flink over in ruil voor dan weer dagen geen dienst. Vroeger hadden huisartsen altijd dienst en later deelden ze de avond- en nachtdiensten met maar een paar anderen. Het HAPsysteem is voor de huisartsen het beste en ook het veiligste (een auto met chauffeur zodat je niet alleen onderweg bent).

Weetervan

Weetervan

30-01-2016 om 16:36

Helaas jamie

Die nachten doorhalen zijn nog steeds aan de orde in de medische wereld. Nee, niet goed. Maar die cultuur laat zich maar mondjesmaat veranderen. Het is wel wat beter dan 30 jaar terug toen ik begon, soms zijn er heuse dienstblokken met een rustdag daarna! Maar soms ook houdt het op met een uurtje uitslapen nadat je de nacht hebt gewerkt (gewoon na je dagwerk van de dag daarvoor he) en dan de rest van die dag erna toch echt ook gewoon doorwerken.
De werkweken zijn vaak officieel 46 uur (zie de advertenties voor vacatures) maar dat is in de praktijk bijna nergens, er wordt echt wel meer van je verwacht.

Jamie

Jamie

30-01-2016 om 17:22

Weetervan

Mijn huisarts werkt parttime en veel vrouwelijke huisartsen doen dat.

Wikke

Wikke

30-01-2016 om 18:14

Jamie

Ik reageer op kaaskopje dat een werkweek van 48 uur niet uitzonderlijk is in de zorg en je daar snel aan zit, waarmee ik met de voorbeelden (oa van 08.00-23.00u) laat zien hoe makkelijk dat gaat.

loekie

loekie

31-01-2016 om 23:39

hier

Hier zitten de loketten van HAP en SEH naast elkaar in een afdeling met aparte ingang van het ziekenhuis. Wij wonen gelukkig dichtbij maar het ziekenhuis heeft een groot verzorgingsgebied.
Je belt de HAP, die maakt een afspraak (meestal een uur) en als de HAP het nodig vindt, stuurt die je door naar de SEH. Dat kan ook nog als je bij het HAP-loket staat. Of je hier lang moet wachten, is afhankelijk van de drukte.
Over het algemeen worden kleine kinderen snel geholpen, evenals bloedend letsel. Ik ben ook een keer snel geholpen toen het leek of er iets mis in mijn hoofd was en men bang was voor een tia of zo. Gelukkig was dat niet het geval. Ook mijn man is een keer snel geholpen toen hij druk op de borst had. Ik heb er wel eens bijna 2 uur gezeten met minder urgente dingen, zoals een verstuikte enkel van hockeyende dochter en een gekneusde knie van voetballende zoon. Ik zeg ik want ik ga meestal mee met de kinderen en ben ook 3 x met man mee geweest.
Ik was een keer niet tevreden. Dochter had blaasontsteking en we zouden de volgende dag de HA bellen. Midden in de nacht ging ze naar de wc, is flauw gevallen (dat schijnt voor te kunnen komen bij blaasontsteking, blaasontsteking is niet zo onschuldig), is toen met haar hoofd op de houten trap gevallen, is even buiten bewustzijn geweest en had een heftig bloedend hoofd. De Hap gebeld, die zeiden dat we de volgende dag de huisarts moesten bellen, daar konden we die ochtend meteen terecht en die was boos dat we 's nachts niet langs mochten gaan bij de HAP, omdat dochter buiten westen was geweest en een flinke hoofdwond had. Hij heeft nog een klacht ingediend.

Weetervan

Weetervan

01-02-2016 om 08:02

Wikke, uitzonderlijk

Bij mijn kinderen zie ik dat een werkweek van 48 uur toch wel uitzonderlijk is, meestal is het wel meer! Jamie huisarts is het vak waarin parttime steeds gebruikelijker en geaccepteerder wordt. In de ziekenhuizen is dat nog vele malen moeilijker. Vier dagen, 80%, kan soms wel. En dan zit je op 40-45 uur.

Jamie

Jamie

01-02-2016 om 08:28

ja maar weetervan

we hebben het hier toch over huisartsenposten of niet?

Kan ook op de HAP

Ik weet dat onze huisarts vroeg begon en vaak tegen 18.00 uur nog een rondje deed door het nabijgelegen verzorgingshuis.

Toevallig

van het weekend weer naar de huisartsenpost. Oudste zoon het klachten die niet tot maandag konden wachten. na overleg konden we een uur later komen. Daar half uur gewacht. de extra opgetrommelde huisarts (het was blijkbaar druk) gaf aan dat hij ook door SEH gezien moest worden. Zij ging zelf verder naar het rijdende deel van de HAP en deed een dienst van al meer dan 48 uur (had in de nacht paar uur geslapen). Ik was blij dat ze er was, maar zulke lange dagen vind ik ook niet bevorderlijk voor een juiste diagnose.

Bij de SEH nog het langst gewacht (bijna 3 uur) voor we te horen kregen dat het niet gebroken was, maar wel flink gekneusd.

In de andere HAP waar ik over schreef, doet 1 huisarts avond en nachtdienst na zijn of haar gewone werk. de dag erna gewoon weer werken. Misschien dat er daarom een slaapdienst van is gemaakt.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2016 om 09:03

Parttime huisartsen

Als ik er zo eens over nadenk, dan vind ik het heel verstandig als huisartsen parttime werken. Als dat kan tenminste. Als je een eigen 'solo'-praktijk hebt, kan dat gewoon niet. Ook met parttime komen ze een heel eind qua uren. Maar, vraag ik nu heel blond, zouden ze een belangstellingsbezoek ook als consult rekenen? Dus 'ik kom even kijken hoe het met je gaat?'-bezoek.

Ik verbaasde mij trouwens over het tarief van huisartsen. Dat ligt op zo'n 9 euro per consult. Daarnaast gaat er ieder kwartaal een bedrag naar de huisarts wat je kunt zien als abonnement. Daar zit ook nog verschil in, door waar je woont. In wijken met vooral minima (even heel kort door de bocht gezegd), is het tarief hoger dan in wijken die gegoeder zijn. Dat zal wel te maken hebben met dat (ook weer kort door de bocht gezegd), mensen uit die bevolkingsgroep gemiddeld meer bij de huisarts zitten.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2016 om 09:03

Verbazing

Ik dacht dus dat het meer zou zijn dan 9 euro.

Noet

Noet

02-02-2016 om 11:48

Kaaskopje

ja dat rekenen ze ook als consult want het is werk, geen gewone belangstelling onder vrienden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.