Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zijn er hier ook mensen die 'headspace' kennen of gebruiken?

Ik heb op het moment nogal wat aan mijn hoofd, en dat resulteert in slecht slapen, lastig tot rust komen en vooral een heel, heel druk hoofd. Alsof je de uit-knop niet meer zo goed kunt vinden. Probeer al een tijdje wat mindfull-achtige oefeningen te doen, naar dat werkt maar matig. Te vrijblijvend denk ik,

Nu kwam ik vorige week bij toeval een filmpje tegen van een Engelsman die 10 jaar boeddhistisch monnik is geweest en die zichzelf tot doel heeft gesteld meditatie en mindfullness zo gemakkelijk en basic mogelijk beschikbaar te maken voor zo veel mogelijk mensen. Zonder alle religieuze en spirituele franje ( wierook, klankschalen en zo...is niet zo mijn ding)

Het heet 'headspace', het is een website en een app. En ik volg nu het gratis introductieprogramma 'take ten' waarmee ik via de i pad iedere dag 10 minuten luister naar Andy ( zo heet hij) en min of meer mediteer.

Eigenlijk tot mijn eigen stomme verbazing: ik vind het heerlijk. En ik geloof zelfs dat ik na een week al kan zeggen dat het goed voor me is. De manier waarop eea wordt gebracht vind ik ook echt heel fijn. Prettige ( Engelse) stem, plezierige benadering. Ja, ik ben erg enthousiast.
Ik denk dat ik lid ga worden, zodat ik straks voor een paar euro per maand iedere dag nieuwe sessies kan volgen.

Was benieuwd of er hier meer mensen zijn die het kennen/ volgen?

En voor andere mediteerders heb ik nog wel een vraag: hoe en waar vinden jullie de plaats en tijd thuis om je oefeningen of sessie te doen? Met een man en 3 puberkinderen is het hier, ondanks dat we een best groot huis hebben, heel vaak best druk. Tot s avonds laat, en ook vanaf s morgens vroeg.

Ik heb gemerkt dat vroeg in de ochtend wel lekker is, maar dan moet ik er soms wel erg vroeg voor opstaan. En ik merk ook dat ik het lastig vind om echt te focussen als je bv s avonds op de slaapkamer gaat zitten, of s ochtends in een studeerkamer terwijl er allerlei kroost door de gang banjert, of in de badkamer bezig is. Dat werkt gewoon niet....

Maar ik ben ook niet vaak en regelmatig genoeg alleen thuis om het dan te doen.....

Hoe doen jullie dat?

Ingrid


IngridT

IngridT

24-09-2014 om 08:05 Topicstarter

Leuk filmpje

Van de oprichter. Om een idee te krijgen van zijn filosofie

http://www.ted.com/talks/andy_puddicombe_all_it_takes_is_10_mindful_minutes#t-550277

( en nee, ik heb geen aandelen, en dit is geen spam)

Ingrid

IngridT

IngridT

24-09-2014 om 11:01 Topicstarter

Hmm. Die link werkt niet...

Sorry. Leidt alleen naar een commercial.

Deze wel:


https://m.youtube.com/watch?v=qzR62JJCMBQ

Ingrid

Zwevertje

Zwevertje

24-09-2014 om 12:09

Leuk

Ha Ingrid, ik ben onlangs een draadje begonnnen Beginnen met meditatie: http://www.ouders.nl/forum/gezondheid/beginnen-met-meditatie

Misschien lees je daar nog wat tips in.

Heb net die Headspace introductiefilm (met het jongleren) gezien en vervolgens ingeschreven en beginnersfilmje en eerste oefening gedaan.

Prima, ga ik de komende 10 dagen (nu nog 9) wel proberen.

Heb de afgelopen weken n.a.v. de tips in mijn eigen draadje diverse filmpjes op YouTube gedaan en vind het in het algemeen wel meevallen met de zweverigheid . Doe het ook zonder wierook, zit zelf niet op de grond benen gekruisd (lotus houding) - ben er nl te stijf voor . Op YouTube heb je korte filmpjes van 5 minuten, maar ook langere van 15-25 minuten of zelfs langer, maar die heb ik nog niet gedaan. Kost teveel tijd .

Maar het is leuk om diverse dingen te proberen en te kijken wat het beste bij je past.

Wat jouw vraag over de drukte betreft: Sommige dagen/momenten ben ik alleen in huis of is er maar 1 andere die rustig op zijn kamer zit, dus dan kan ik de oefeningen wel doen.

Ik zou verwachten dat zelfs bij jou met 3 pubers het 's avonds na een bepaald tijdstip (21 uur?) toch niet meer heel lawaaierig is om bijv op de studeerkamer rustig te zitten? En je kunt evt. toch je huisgenoten vragen om die - slechts - 10 minuten in elk geval even rustiger te doen, muziek zachter te zetten etc.?

's Ochtends lijkt mij ook moeilijk, wil liever niet nog vroeger opstaan, ben geen ochtendmens. Voordeel is wel dat je dan makkelijker een vast ritme aan kunt houden voor de meditatie. s Avonds is er vaker iets anders, en kom je er dus vaker niet aan toe.

Pastelle

Pastelle

26-09-2014 om 09:48

Volgende dagen?

Werkt goed voor mij! Is er voor de volgende dagen een andere meditatie, of volg je 10 dagen lang dezelfde geleide meditatie?

Zwevertje

Zwevertje

26-09-2014 om 11:29

Pastelle

Je kan 10 x 10 minuten gratis doen. Moet je je wel aanmelden (maar gratis dus). En dan moet je de volgende dagen steeds inloggen om te oefenen.

Dus in elk geval 10 dagen. Misschien kan je zelfs herhalen, heb ik nog niet geprobeerd.

Ze zijn elke dag iets anders, maar je herhaalt wel dingen als ademhalen, tellen, voelen, geluiden om je heen waarnemen, je gedachten laten gaan en weer terugkomen. Maar net iets anders.

Als je daarna verder wilt, dan moet je betalen.

Zwevertje

Zwevertje

26-09-2014 om 11:36

Ingrid en Pastelle

Ben je al betaald lid geworden?

Gaat het verder op dezelfde manier met de 10 minuten oefeningen?

Bedankt voor de tip, ik vind het ook fijn!

Maar misschien doe ik toch ook af en toe zo'n geleide meditatie via YouTube, want zo'n filmpje met zeegeluiden is ook heel relaxed .

Oh Pastelle: je kan ze ook herhalen (heb het even getest), dus eindeloos gratis bezig blijven .

IngridT

IngridT

26-09-2014 om 13:14 Topicstarter

Ik ben....

Vanochtend lid geworden. Voor 6 dollar per maand heb ik onbeperkt toegang tot alle meditaties die ze hebben. Er zijn 3 soort van introductie programma's, waarvan 'take ten' ( die gratis sessies) de eerste is. Pas als je die drie introductie series af hebt gemaakt ( volgens mij is het 3 * 10 sessies, dus een maand als je het elke dag doet) krijg je toegang tot ' alles' wat ze hebben. En dat is heel wat volgens mij. allerl ei thema series ( stress, piekeren, relaties, focus, creativiteit, weet ik veel..ik zag ook sps sessies voor momenten van acute stress...) ) allerlei algemene series voor meer gevorderde mediteerders, de wereld aan losse sessies in allerlei lengtes en variabele mate van begeleiding, en zelfs allerlei dingen die te maken hadden met meditatief bezig zijn tijdens het hardlopen, koken, en weet ik wat nog meer.

Ik vind het nog steeds erg fijn. Net als zwevertje ben ik van nature nogal druk in mijn hoofd, dus dit is sowieso wel goed voor mij, maar zoals ik al zei hebben we thuis op het moment een situatie die mij erg veel stress, zorgen en gepieker oplevert. Reden te meer om mijzelf mentaal een beetje te trainen in rust. Zodat ik op de been blijf.

Je kunt die 10 gratis sessies trouwens oeverloos verhalen, ( ik heb sommige in de ochtend gedaan, en s avonds herhaald bv) maar ik heb het gevoel dat er nog veel meer te leren en te halen valt dan die eerste basis. De 2e serie is trouwens een kwartiertje per sessie. Dus iets langer,

Ik merk trouwens na de eerste 10 sessies dat dat stukje waar andy je vraagt alle focus los te laten, en je 'mind' vrijuit te laten doen wat ie wil...dat dat volgens mij het begin is van de 'echte' meditatie. Ik begon namelijk de laatste paar keer te merken dat ik af en toe WEL afdwaalde tijdens bv het tellen van je ademhaling, maar dat mijn 'mind' als ie werd losgelaten eigenlijk helemaal niks wilde. En dat is volgens mij precies de bedoeling. Iets met dat wilde paard dat je vooral temt door hem steeds heel subtiel wat minder ' touw' te geven ( of hebben jullie die animatie nog niet gezien? Ik vind die filmpjes echt zo mooi gedaan!)

Gr,

ingrid

IngridT

IngridT

26-09-2014 om 13:25 Topicstarter

Oh, en.....

Ik vind die stem zo fijn. Ik houd erg van Engels. En ik vind zijn manier van praten ook erg prettig. Maakt voor mij echt heel veel verschil in hoe het allemaal aanvoelt...

IngridT

IngridT

26-09-2014 om 13:30 Topicstarter

Oh en

In die eerste 10 oefeningen zit ook al ontwikkeling. Zeker tijdens de laatste 3 of 4 merk je dat er dingetjes bijkomen, dat het niet zomaar een praatje is maar dat er echt opbouw in zit....

Tabitha

Tabitha

27-09-2014 om 10:25

ingrid

Ik weet verder niets van meditatie, maar ik wil je sterkte wensen met alles wat je bezig houdt!
P.S. Ik heb een andere nick, maar bij de laatste meeting zat ik bij je in de auto

Zwevertje

Zwevertje

27-09-2014 om 12:30

Ingrid

Leuk dat je lid geworden bent.

Goed idee om evt. oefeningen 's avonds nog eens te herhalen (als ik de eerste keer eerder op de dag kan doen). Fijn dat het zo korte oefeningen zijn, maakt het laagdrempeliger voor drukke types .

Maar je schreef dat ze nu 15 minuten zijn? Hoop niet dat het steeds langer wordt. Aan de andere kant, als het helpt...

Heb jij ook last van gapen? Echt niet normaal. Nou ben ik ook wel moe, eigenlijk structureel, ook een punt van aandacht (vroeger naar bed gaan).

En ik ga steeds tranen (niet huilen) tijdens de oefeningen.

Zijn stem is inderdaad heel fijn. En simpel Engels dus goed te volgen. En vooral zo fijn dat hij zo relaxed praat en je goed duidelijk maakt dat alles wat je doet goed is. Dus geen veroordeling als je gedachten afdwalen of wat dan ook. Heerlijk.

Heb je inmiddels uitgevonden wanneer en waar je je oefeningen het beste doet?

Sterkte met je zorgen trouwens.

Zwevertje

Zwevertje

03-10-2014 om 14:32

Adem volgen door je lichaam

Ingrid, nog even een concrete vraag: als hij het heeft over het in- en uitademen en het voelen van de adem in je lichaam (rising and falling of the air), voel jij dat dan echt?

Ik heb geloof ik erg slecht contact met mijn lichaam (maar hoop dat dat beter wordt), maar ik voel de lucht niet echt door mijn lichaam gaan... .

zwevertje

Je adem komt ook echt niet verder dan je longen.

skik

Tink

Tink

03-10-2014 om 21:33

Zwevertje

Is dat gapen en tranen niet gewoon een teken dat je heel erg ontspannen bent tijdens die oefeningen?

Ingrid, sterkte met wat het dan ook is, klinkt niet gezellig!

IngridT

IngridT

04-10-2014 om 08:58 Topicstarter

Ademhaling

Zwevertje,

Als im rustig ademhaal dan voel ik dat meer in mijn buik, als ik oppervlakkiger ademhaal meer bij mijn ribbenkast. Zoiets. Niet echt waar de lucht heengaat of zo ( idd, niet verder dan je longen..,) maar meer waar je de beweging voelt in je lichaam. Ik vind dat wel relaxed, om daar op te focussen.

Ik loop een beetje te klooien met die bodyscan. Dat je van je hoofd naar je tenen gaat. Soms krijg ik dan acuut overal jeuk. Of ik ga nadenken over welke lichaamsdelen ik nog vergeten ben.

Maar ik luister goed naar Andy. Het gaat niet om het behalen van bepaalde doelen. Gewoon doen, accepteren wat er gebeurt, en geen verwachtingen of oordeel hebben.

De 15 min sessies zijn trouwens heerlijk. Er komt iets meer bij aan achtergrondinformatie...wat je motivatie is, en om op bepaalde dingen te focussen per sessie.

En dank, diverse lezers voor de sterkte wensen. Ik kan ze gebruiken. Misschien vertel ik nog wel eens wat er aan de hand is. Voor nu even niet, want dan moet ik jullie ook op de hoogte blijven houden, en ik weet even niet of ik daar nu de puf en energie voor heb. En ( misschien onaardig om te zeggen, maar toch) het forum in zijn algemeenheid voelt toch iets minder dan het intieme en vertrouwde clubje van vroeger. Dat ligt zeker weten niet alleen aan het forum, maar ookverschilkende een groot deel aan mijzelf, en de manier waarop ik gier nog rondloop. Maar het maakt we wel wat terughoudender om sommige dingen hier neer te zetten...,

Ingrid

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-10-2014 om 09:44

Niks moet

Ingrid.

En wat het ook is: Sterkte!

amk

amk

04-10-2014 om 10:24

die bodyscan

had ik ook tijdens mijn mindfulnesstraining. Elke dag 45 minuten. Ik deed dat met mijn laptop lag ik lekker, meestal haalde ik bewust zo ongeveer mijn knieen. Start was bij je voeten. Maar ik luisterde wel onbewust verder bleek toen de batterij van mijn laptop leeg was en het kren acuut uitschakelde. Net toen we bij de hals aangekomen waren. Ik werd 'wakker' met het gevoel onthoofd te zijn. Nu 2 jaar later weet ik nog precies hoe dat voelt.

Kennen jullie het clipje van Animal uit de muppets die gaat mediteren? Echt een aanrader.

Ingridt

Ik sluit mij bij Ginny aan. Veel sterkte gewenst.

skik

IngridT

IngridT

04-10-2014 om 19:09 Topicstarter

Dank jullie wel

Voor de sterkte wensen...

Enne..,zwevertje...ik heb een tegoedbon hier voior danwel een gratis maand headspace of 3 maanden korting op een jaarabonnement....

Interesse??? Geef maar een mailadres, dan stuur ik een code aan je door!

Ingrid

Zwevertje

Zwevertje

05-10-2014 om 16:45

Ingrid

Ja, natuurlijk ben ik geinteresseerd. Dank je wel!

Je kan het me mailen op [email protected]. Super!

Ga straks weer even mediteren..

Trouwens: ik dwaal wel erg af bij de oefeningen, ook bij die bodyscan. Denk soms ook: zou ik iets moeten voelen wat ik niet voel? Veel gedachten dus. Maar ik ben erg blij dat hij steeds zo vriendelijk zegt dat het niet erg is en dat je dan "gently" je aandacht weer terug kunt brengen. Ik geloof dat ik dat al zo fijn vindt: alles is goed, geen veroordeling.

Gewoon proberen zo goed mogelijk de oefening te doen en gewoon maar te kijken wat je voelt, hoe je je voelt, wat je na afloop voelt. En als het niet (helemaal) lukt: niet erg. Heerlijk!

IngridT

IngridT

05-10-2014 om 17:23 Topicstarter

Heb je gemaild!

Gratis maand...leuk toch?

En idd.... Andy is erg aardig. Ben altijd erg kritisch op mezelf, en zijn aanpak helpt echt. Ik word zelf ook aardiger. Dat gently lukt steeds beter....

Zwevertje

Zwevertje

05-10-2014 om 19:35

Dank!

Ha Ingrid, ik heb je mail ontvangen. Dank je wel! Super. Ik ga ervan genieten.

Leuk dat je merkt dat je zelf aardiger wordt. Ik hoop vooral dat ik rustiger en minder gestrest word. Ben al aardig, ahum .

IngridT

IngridT

05-10-2014 om 19:38 Topicstarter

Zwevertje...

Ik ben ook best aardig tegen iedereen. Alleen tegen mezelf ben ik soms wel griezelig streng en kritisch....

Veel plezier met de gratis maand. Je hebt inmiddels de 10 eerste dagen toch wel gehad? Of niet?

Ingrid

amk

amk

05-10-2014 om 21:22

mmm IngridT

komt me heel erg bekend voor dat kritisch voor jezelf zijn en heel empatisch voor een ander.
En dat loslaten daarvan is best heel erg lastig.

Maar je bent op weg, want je ziet nu al dat het niet zo handig is.
Nu dat naar een normaal niveau zien te brengen met heel kleine stapjes.

margje van dijk

margje van dijk

08-10-2014 om 00:13

sterkte Ingrid

IngridT, ik heb nog nooit gehoord van headspace of Andy, maar de oefeningen die je beschrijft heb ik wel gedaan bij Chinese joga, maar ook bij aan zangles gerelateerde ademhalingsoefeningen en -workshops. En ook het tranen en gapen komt me bekend voor en is inderdaad een effect van het ontspannen (en dat is natuurlijk geen bijzaak, hoewel er vast ook nog hogere doelen zijn). Ik heb dit dus (jaren geleden moet ik zeggen) met enige regelmaat gedaan en er ook van genoten op het moment dat ik het deed, maar ik heb het nog nooit (0 keer) gedaan buiten georganiseerd verband om, want dat kan ik niet opbrengen. Zo'n Andy lijkt me dan het ei van Columbus: wat Evy is voor het hardlopen dat is Andy voor het mediteren, het bekt ook nog hetzelfde. Bovendien klinkt 'mediteren' meteen zo soft, terwijl je gewoon zonder gene kunt zeggen dat je 'even gaat Andy-en', lijkt mij, net zoals 'even rennen met Evy' ook drempellozer klinkt dan 'een hardlooptraining gaan volgen'.

Dus als ik dacht dat ik het kon gebruiken zou ik zeker jouw onvolprezen Andy willen uitproberen. Maar ik heb geen aanleiding om dat nu persé te willen, en jij wel, als ik het goed lees, en ik wil je graag een groot hart onder de riem steken, zelfs - indien mogelijk - met een zweem er omheen van 'het oude en vertrouwde clubje' dat je mist. Ik wens je veel sterkte en veel Andy.

Dikke knuffel, als in: innige omhelzing,
Margje

krin

krin

08-10-2014 om 10:12

Ingridt

Ik sluit me geheel en al bij Margje aan. Dat Andy je maar overeind mag helpen houden in deze tijden.

Zwevertje

Zwevertje

09-10-2014 om 22:27

Ingrid

Ha, ik ga wat trager dan jij, door enkele herhalingen (dagen achter elkaar dezelfde gedaan) en drukke dagen zonder. Maar vandaag (nr 9 van de 10 net gedaan) heb ik mijn jaarabonnement met 3 mnd korting aangeschaft, dus ik kan voorlopig vooruit!

Vandaag voelde ik allerlei koude rillingen. Heb jij daar ook wel eens last van? Wel lekker ontspannend.

Heb je inmiddels een goede tijd en plek voor je oefeningen gevonden? Hoe laat en waar doe je ze nou?

Sterkte met je zorgen. Ik hoop dat het goed afloopt.

IngridT

IngridT

10-10-2014 om 14:05 Topicstarter

Margje, krin.....

Dank!!

Zwevertje

Zwevertje

17-10-2014 om 17:01

Ingrid

Ik doe het nu nagenoeg dagelijks en vind het erg fijn. Heerlijk dat Andy niet oordeelt, zo mild is. Dus dank je wel voor de tip!

Ik hoop dat het met jou goed gaat, ondanks al je zorgen.

IngridT

IngridT

21-10-2014 om 21:22 Topicstarter

Zwevertje....

Top zeg! Nog een fan! Leuk hoor!

Ik heb inmiddels de 3 foundation series afgerond en mag dus iets anders gaan kiezen....

Ben nog even aan het nadenken wat, en herhaal nu op de bonnefooi een paar eerdere sessies. Maar ook voor mij geldt.....elke dag! Het kost me echt totaal geen moeite om er tijd voor te maken. Ik heb het er echt voor over.

Overigens bevalt s ochtends me beter dan s avonds. Dat je nog een hele dag over hebt na de sessie om het zeg maar in de praktijk te brengen. Maar dat lukt niet altijd.

We zijn net een heerlijke week op vakantie geweest en daar hebben we van genoten. De zorgen zijn er nog steeds, maar ik merk dat andy helpt om er beter mee te kunnen dealen.

Ingrid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.