Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Klaartje

Klaartje

30-01-2015 om 11:33

Wat vinden jullie van dit eetpatroon?


Over hoeveel kilo hebben we het eigenlijk?

De zoon van ts zit een tikje in de oranje gevarenzone. Is hij een beetje klein voor zijn leeftijd? Of perfect op lengte en 5 kilo te zwaar voor het mooie? Calorieen en dieten zegt mij niet zoveel. Een hand noten en 10 km. fietsen of een handvol noten en achter de computer.
Vind ik de zoon van ts in het echte leven een dikkertje of zie ik een stevige knul die goed eet, in topconditie is en het hardst kan rennen bij de voetbal?

bieb63

bieb63

01-02-2015 om 15:11

Zit wat in wat Miriam zegt. En verder......

Als je wat ruimte over wilt laten voor wat jeu (lekkers), dan zal je inderdaad wat minder calorien met het gewone eten kunnen overwegen. En dan uiteraard de calorien die niet perse noodzakelijk zijn. Dus wil je een toetje na het eten, dan wel de gewone hoeveelheid groente eten, maar dan maar geen of heel weinig aardappel. Of niet nog een extra bordje macaroni omdat je het zo lekker vind. Of/of dus. Vind je het lekker om een koekje na school te eten, dan een boterham minder bij de lunch of in ieder geval niet allemaal met calorierijk (vaak onnodig) beleg.
Als je weet dat er de volgende dag een feestje is waar het nodige wordt verstouwd, Dan kan je overwegen de avondmaaltijd van die dag ervoor wat karig in calorien te laten. Zo bouw je wat marges in om ook af en toe iets lekkers te eten.

Maar verder blijft het bijzonder lastig. ALS je al zou kunnen stellen dat bij een bepaalde hoeveelheid calorien die je verbruikt (in totaliteit, dus inspanning, maar ook groei e.d. en uiteraard de gewone lichaamsfuncties) een bepaalde hoeveelheid calorien zijn die je mag/moet eten zonder dik te worden, dan is dat bijzonder lastig om te meten.
Ten eerste de calorien die je eet: 3 boterhammen x, zijn geen 3 boterhammen y. Kaas kan er dun op, gemiddeld op en dik op (en dat is ook maar net zoals je het gewend bent en 'normaal' vindt). Dat is al een enorm verschil in calorien van die ene boterham, terwijl het vaak al minstens over 4 boterhammen per dag gaat. Een koekje a is geen koekje b. Een schaaltje chips kan uit 10 chipjes bestaan, maar ook uit 15 of 20. Fruit: druiven (en hoeveel zijn het er dan?) versus een mandarijn. Hoeveel water zit er door de jus, hoe verdund dus? En hoeveel jus doe je over je aardappels. Kortom, dat is al verschrikkelijk moeilijk te meten.
Maar ook het verbruik van calorien is bijzonder moeilijk te meten. Je kunt stellen dat een kind dat 3x per week sport en 5 dagen per week 20 minuten heen en 20 minuten terug fiets van en naar school, veel meer verbruikt, dan een kind dat hooguit 1x per week sport, en binnen 5 minuten lopen op school zit. Maar dat zegt echt niet alles. Dat kind dat 3x per week sport kan best tijdens het sporten er maar een beetje achteraan sukkelen en zoveel mogelijk de kantjes ervan aflopen enz. Het lijkt veel, maar verbruikt dat kind werkelijk veel meer calorien? Dat kind dat maar 1x per week iets aan sport doet, en veel thuis zit, kan ook een heel bewegelijk kind zijn, dat binnenhuis constant in beweging is: niet rustig zitten, wiebelen, telkens opstaan en iets pakken, 2x per week het konijenhok verschonen enz enz), terwijl het 'sport'kind thuis niet van z'n stoel te branden is en als een aardappelzak achter tv, boek, pc zit.
Het blijft heel lastig dus.

bertje1

bertje1

01-02-2015 om 15:25

dietist

hoi; het kan aan de groei liggen (gaat soms met'schokjes' en als hij even niet zo groeit en wel wat stevig eet (vooral warm eten vind ik veel, dit tikt al gauw snel aan!). Kijk eens naar de groeicurve.
Misschien naar een dietist? Zit gewoon in de verzekering, betaal je helemaal niets voor.

Klaartje

Klaartje

01-02-2015 om 17:43

De harde feiten

Heb het nagevlooid en hij is feitelijk 2 kilo te zwaar. Daarmee bedoel ik dat hij, als hij 2 kilo minder zou wegen, óf 3 cm zou groeien, weer in het groene gebied zit. Hij is wat langer dan gemiddeld en daarbij dus 2 kilo te zwaar. Je ziet er verder ook niks van, dat speklaagje, ik zie het omdat ik hem nog bloot zie.
Eerder is het ook gebeurd, toen groeide hij 4 cm en was niets bijgekomen.

Miriam, je hebt gelijk, als zijn dagelijks eetpatroon precies goed is, kunnen er dus geen feestjes meer bij. Het valt op zich erg mee; we eten vrijwel nooit buiten de deur (1 à 2x per jaar), hij heeft laten we zegen 5x per jaar een kinderfeestje. Wel echte eetfeesten zijn de bijeenkomsten met familie, zo'n 6x per jaar. En dan de keren dat-ie bij een vriendje speelt, daarvan heb ik geen idéé wat erin gaat. Ik vertrouw er maar op dat dat wel meevalt, maar net zo goed schransen ze in een middag een zak chips leeg. Ik vraag daar niet naar, wil hem niet voortdurend op zijn nek zitten.

Langzamerhand neig ik toch naar toetje achterwege laten, kleinere borden te blijven gebruiken en die optionele 4e boterham ook maar laten zitten, tenzij hij echt nog trek heeft. Alles ietsje matigen dus en verder maar eens kijken over een paar maanden.

Primavera

Primavera

01-02-2015 om 18:57

Het is niet eerlijk

Er zit zo ontzettend veel verschil tussen wat het ene kind kan eten zonder aan te komen vergeleken bij het andere dat er weinig over valt te zeggen.

Ik vind juist dat je zoon helemaal niet zoveel krijgt en er echt niets mis is met zijn voedingspatroon. Mijn tweede zoon at op die leeftijd een stuk meer. Wij eten twee keer warm per dag en hij at en eet nog steeds bij die maaltijden toch minstens twee volwassen porties en soms drie, als toetje fruit, ontbijt bestaat uit koekjes en crueslie en dan nog tussendoor twee boterhammen met beleg. Geen gram vet teveel, maar hij doet dan ook aan topsport.
Mijn twee oudsten moeten juist tegen de klippen opeten omdat ze anders te mager worden en de jongste eet min of meer normaal.

Over twee kilo zou ik me verder niet druk maken. Het moeten er niet meer worden, maar met een groeispurtje zit hij weer binnen het groene gebied.
Wel wil ik je waarschuwen om niet een te krampachtige houding tegenover eten en kcal op je zoon over te brengen. Juist een verstoord rapport met voeding zorgt makkelijk voor overgewicht als jongvolwassene of erger. Eten moet geen 'zonde' zijn, maar gewoon lekker.

Persoonlijk denk ik dat juist al die magere en lightprodukten eraan bijdragen dat mensen het verleren om naar hun eigen hongergevoel te luisteren met als gevolg dus juist makkelijker dik worden. In plaats van magere yoghurt lijkt het me veel beter om dan gewoon wat minder yoghurt te nemen of om de dag.

Klaartje

Klaartje

01-02-2015 om 19:13

Primavera

"Wel wil ik je waarschuwen om niet een te krampachtige houding tegenover eten en kcal op je zoon over te brengen.
Nee, daar waak ik echt voor. Dat ik halvarine ben gaan smeren, sap aanleng etc, weet hij helemaal niet en ik heb het er nooit over. Ik weeg hem onder het mom van "voor judo".
Ik heb het plenair wel over gezond eten, aan je buik voelen wanneer je voldoende hebt et cetera, maar vrijwel nooit speciaal op hem gericht. Het is verder ook niet zo'n enorm issue hier hoor, dat lijkt nu zo omdat ik het allemaal eens uitgeplozen heb voor deze draad. Ik zag dat hij in het oranje kwam en kon dat gezien zijn eetgewoontes niet zo goed plaatsen.

Barvaux

Barvaux

01-02-2015 om 19:32

Klaartje

Bedenk wel dat 3 cm op deze leeftijd 6-9 maanden kan duren dus als er in die tijd nog een kilo of meer bij komt ga je wel achter de feiten aan lopen.

Ik geloof wel in een paar kilo in de periode dat je niet snel groeit maar hij zit natuurlijk al boven wat gezond is. Als je normaal aan de onderkant van gezond zit zul je er niet boven uit schieten maar ik vermoed dat jouw zoon al langer aan de bovenkant van gezond zit.

Katniss

Katniss

01-02-2015 om 19:45

Zal wel gaan verschuiven

Volgens mij worden die curven nog wel opgeschoven. Momenteel heeft 45% van de vrouwen en ongeveer 60% van de mannen overgewicht. Als er niet bovengemiddeld veel mensen vroegtijdig overlijden door gewichtsgerelateerde aandoeningen, wordt daar vanzelf wel weer een mouw aan gepast.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-02-2015 om 19:51

Klaartje

Toch zijn er een paar tegenstrijdigheden. Je zegt dat hij een moeilijke eter is en dat hij soms heel weinig eet. Maar dat hij wel meerdere borden avondeten op kan en losgaat bij dingen die hij lekker vindt. Aan je buik voelen is ook niet zo zinvol; verzadiging vindt in de hersenen plaats; niet in de maag. En pas na een half uur vindt die verzadigingsprikkel plaats; niet meteen als je iets gegeten hebt. Mijn zoon is altijd (vanaf dat hij een baby was) nogal onverzadigbaar geweest; tot spugen aan toe. Zijn ogen zijn veel groter dan zijn maag maar hij heeft wel nu geleerd om niet met teveel eten te beginnen. Eerst een normale hoeveelheid of wat minder, dan even wachten of hij nog echt honger heeft dan wel trek. Heeft hij nog honger, dan wat extra eten. Is het trek, dan niet. En nooit zoveel eten totdat je het gevoel hebt bomvol te zitten. "Een gaatje overlaten". Dus at hij eerst makkelijk meer dan een bak patat leeg; nu laat hij rustig over als hij genoeg heeft. Hij weet dat hij de neiging heeft zich te overeten als hij er niet bij stilstaat. Aangezien de consequenties (misselijk, buikpijn, overgeven) heel vervelend zijn en hij nu het verschil weet tussen honger en trek hebben; vol zitten en genoeg gegeten hebben; eet hij 'normaal'. Soms eet hij zijn bord leeg; soms niet. Geen enkel probleem. Ook bij lekkere dingen als chocola, koekjes oid kan hij nu maat houden. Nu is het wel zo dat hij altijd wat aan de dunne kant is geweest en overgewicht zit niet in onze kant van de familie. Wel aan de andere kant en ik herken die strijd bij mijn nichten en neven. Eten ze ook maar iets teveel dan vliegen de kilo's eraan en het eraf krijgen gaat heel moeizaam.
Ik heb verder niet echt tips los van wat er al geschreven is. Behalve dan dat het misschien toch een idee is om naar een diëtist te gaan. Iemand die er veel meer vanaf weet en wellicht tips kan geven waar je anders niet aan denkt.

Moni

Moni

01-02-2015 om 19:52

Gezond is ook maar relatief

Mijn kinderen zijn heel smal gebouwd. Pols van jongste is de helft qua breedte van pols van neef. Ze zijn ongeveer even oud. Neef is veel zwaarder. Het blijft natuurlijk niet bij de brede polsen, alle botten van neef zijn breder dan de botten van mijn jongste. Beide jongens zijn slank, hoewel ik van neef geen gewicht heb. Het zou mij niets verbazen als neef wel een klein buikje heeft. Ik vermoed dat hij minimaal 5 kg zwaarder is dan mijn zoon. Ze zijn allebei 12.
Vroeger hadden ze het over zware botten. Ik zoek het meer in brede botten. Het kan nooit zo zijn dat de botten van mijn zoon evenveel wegen als die van neef.

Moni

Moni

01-02-2015 om 20:03

En dan vergeet ik nog

dat mijn zoon heel wat meer zoet drinken en koek binnenkrijgt dan zoon van TS. En toch zal hij niet snel te zwaar worden. Kwestie van aanleg (stofwisseling).

Inderdaad

Moni, helemaal mee eens. Mijn zoon is gewoon graatmager en dat is met name een kwestie van bouw. Zusje is steviger (die is zo'n beetje gemiddeld, zoon heeft volgens mij officieel ondergewicht). Ik kan niet zeggen dat zij een betere eter is dan zoon. En vroeger bij ons thuis hetzelfde verhaal: broer stevig gebouwd, ik in aanleg dun. Nu niet meer zo dun, maar nog altijd heb ik hele dunne polsen.
Dat is ook het idiote met die BMI-normen, die doen alsof dergelijk verschillen in bouw niet zouden bestaan. Kijk toch even om je heen, denk ik dan. Als ik in het oranje gebied zit is het, lijkt mij, een stuk minder gezond dan als mijn broer even ver in het oranje gebied zit. Met mijn bouw hoor ik gewoon niet zoveel te wegen (doe ik gelukkig ook niet trouwens).

Ik vermoed dat mensen die mijn zoon zien - zeker Nederlanders die mijn zoon zien - denken dat wij een waanzinnig verantwoord eetpatroon hebben thuis. Echt niet. En mijn partner blijft ook maar slank, en van zijn eetpatroon zou iedere dietist spontaan in huilen uitbarsten (niet dat hij absurd veel eet, maar wat hij eet is echt niet gezond te noemen).

Groeten,

Temet

Pandora

Pandora

01-02-2015 om 23:09

Water

Ik denk dat je zoon een heel gezond eetpatroon heeft. Alleen is veel eten in de avond niet zo handig.
Ook ik ben groot voorstander van volle melkproducten, roomboter en noten. Suiker zou ik hier en daar minderen, als ik jou was. Ik geloof niet in calorieën tellen, ik geloof niet dat het zo 1-op-1 werkt. Ik zou dan moddervet moeten zijn, en ik ben slank tot mager. Ik ben wel matig met suiker en witmeel. Dat zijn volgens mij veel grotere dikmakers.
Ik heb mijn kinderen geleerd dat ze bij de avondmaaltijd hun eerste bord eten rustig eten, goed kauwen, en er een glas water bij drinken. Dat laatste omdat het water dan ook nog wat vult. Dan wachten ze even (we babbelen). Als ze daarna nog meer willen, dan mag dat. Honger lijden hoeft niet. Maar overeten is 's avonds onnodig, je gaat daarna toch slapen. Dat begrijpen mijn kinderen (ongeveer even oud als jouw zoon) prima.
Verder kun je best eens aan je zoon vragen wat hij bij zijn vriendjes te snaaien krijgt. Je hoeft daar geen oordeel over te vellen, maar je toont zo interesse en je kunt eventueel zijn avondeten er wat aan aanpassen. En als hij toch een zak chips heeft leeggegeten, dan vind ik het helemaal niet raar om daar eens een gesprekje aan te wijden, dat dat niet zo handig is voor zijn gezondheid. Daaarbij hoef je het woord dik niet eens te gebruiken.

Moni

Moni

01-02-2015 om 23:27

"Maar overeten is 's avonds onnodig, je gaat daarna toch slapen"

Volgens mij eten de meeste mensen rond 18.00 uur. En liggen 10-jarigen niet voor 20.00 uur in bed? Daar zit toch twee uur tussen.
En wat moet je dan als ze ouder worden. Mijn 12-jarige ligt om 21.45 in bed. OK, is gemiddeld laat. Gelukkig eten wij pas tegen 19.00 uur.....

wenda

wenda

02-02-2015 om 07:38

wat Miriam zegt

Bij ons was dat het probleem, het aantal feestjes. Nu was het al feest als dochter bij opa en oma kwam, (vaak) bij sommige vriendinnen, naar school ging, (vaaak uitdelen kinderen, snaaien van lekkere koeken ed bij vriendinnen) en zelf houden we ook wel van feest. Toen ik erop ging letten bleek het nog veel vaker feest. In winkels komen waar uitgedeeld wordt, allerlei vieringen waar iets lekkers 'hoort' enz enz.
Hier dus geen vaste snoep of koek. Had ik al niet. Maar gesnoept mag er altijd, al is het dan een beetje feest. Als dochter vraagt om een koekje, mag ze naar de winkel, of ik neem het de eerstvolgende keer mee, of ze gaat koekjes bakken. Maar standaard probeer ik te letten op slechte suikers en vetten. Wat is er mis met een boterham als tussendoortje?
Daar rem ik haar ook nooit in af, ze mag gezond eten zoveel als ze wil. Ze mag ook best hagelslag op boterham. Ze is nu al een aantal maanden op prima gewicht.

Barvaux

Barvaux

02-02-2015 om 08:14

Pandora

Ik vind het een fabeltje dat je 's avonds niet veel moet eten, zeker met de toevoeging 'je gaat daarna toch slapen'. Het basaal metabolisme van een jongen van 10 van 1,40 en 35 kilo is al bijna 1300 kcal per dag dus van het avondeten tot het ontbijt al 750.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2015 om 14:42

's avonds eten

Het is inderdaad echt onzin om te stellen dat je 's avonds niet veel hoeft te eten omdat je dan toch binnen een paar uur gaat slapen. Je hebt een bepaalde hoeveelheid calorieën en voedingsstoffen nodig om goed op te gedijen en dan maakt het niet uit hoe je dat over de dag verdeelt. Dat je na 7 uur niet meer zou moeten eten, is ook alweer achterhaald. Dit is een van die dingen waardoor ik een beetje genoeg begin te krijgen van al die 'deskundigen' die ons weten te vertellen wat juist is. Je gezonde verstand gebruiken, dát is juist.

Een kind wat rond zijn 12de nog wat papperig overkomt, kan heel goed binnen 4 jaar tot een typische puberslungel uitgroeien.

Kano

Kano

02-02-2015 om 23:59

Je mag savonds gerust nog eten.

De cardioloog gaf mijn afvallende vader het advies om savonds om 10 uur gerust nog 2 boterhammen met kaas te eten.
Beter dan snaaien.

Ik kan ook niet slapen met een lege maag of lage bloedsuiker. Dan word ik om de haverklap wakker.

Ergens vind ik het gewoon sneu om een gezond bewegend en normaal etend jongetje al te rantsoeneren. Als hij regelmatig "honger" zal krijgen, loop je het gevaar dat hij buitenshuis gaat snoepen/eten. Of dat je op wat latere leeftijd de stiekeme etensresten onder zijn bed zult vinden. Ik begrijp dat je voorzichtig bent naar hemzelf toe, maar ze zijn niet achterlijk

Mijn broer groeide dus amper en schoot op zijn 15e ineens door naar de 1.85m.

Ik weet niet hoe groot jullie zelf zijn en wat de verwachting is van zijn groei? Mijn ouders zijn gemiddeld van lengte en hebben een kort en lang kind, beide dan wel binnen de verwachtte lengte.

Pandora

Pandora

03-02-2015 om 11:57

Natuurlijk mag je 's avonds eten!

Zeg ik ergens dat je 's avonds niet of nauwelijks mag eten? Ik had het over overeten, TE veel eten. Gevalletje buikpijn, opgeblazen gevoel. Als je honger hebt, moet je eten. Heel simpel. Daar is honger voor.

Barvaux

Barvaux

03-02-2015 om 13:24

Pandora

Iedereen snapt dat je niet moet overeten maar je moet niet de combinatie maken met 'je gaat toch slapen', is overeten dan als je niet gaat slapen wel goed? De redenatie klopt niet en omdat Elisa je ook al voorging met die onzin over niet te veel eten 's avonds krijg je dit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.