Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Klaartje

Klaartje

30-01-2015 om 11:33

Wat vinden jullie van dit eetpatroon?

Mijn zoon van 10 eet op een dag gemiddeld:
2 boterhammen, beker water
op school handje walnoten met rozijnen, beker water
3 à 4 boterhammen, 1 beker halfvolle melk
uit school beker ranja of aangelengd vruchtensap met 1 koekje
avondeten: 2 borden als hij het lust
toetje: bakje volle yoghurt met klein schepje honing
Eén keer in de week een bakje chips met light frisdrank.

Ik besmeer de boterhammen meestal zelf, met halvarine en meestal zoet beleg. Soms worst, soms kaas.

Mijn vraag komt voort uit het volgende: hij is grof gebouwd, altijd flink geweest. Heb hem een beetje in de gaten gehouden, en nu zit zijn kinder-bmi sinds een halfjaar nét in het oranje gebied. Daarvoor altijd helemaal bovenin het groene gedeelte. Maar dat lijntje blijft stijgen en ik zie het ook aan hem: waar hij eerst alleen breed en groot was, met een paar stevige billen, heeft hij nu een klein buikje erbij. Hij heeft echt een speklaagje gekregen. Als hij helemaal zelf zou mogen bepalen wat hij eet, eet hij denk ik meer dan hij nodig heeft. Overdrijven met de hagelslag, 2 koekjes in plaats van 1, of liever nog 3, dat werk. Ook als we iets eten wat hij heel lekker vindt (macaroni), dan zou hij gerust nog een extra bord nemen, puur omdat hij het zo lekker vindt. Ik weet bijvoorbeeld zeker dat hij op een kinderfeestje-met-patat-zoveel-je-wil helemaal los gaat.
Nu is hij een moeilijke eter, en komt het regelmatig voor dat hij bijzonder weinig eet. Hij krijgt hier geen boterham als hij zijn eten laat staan, alleen extra sla of zo. Wel zorg ik ervoor dat we niet steeds iets eten wat hij niet lust. We eten dagelijks verse groente (hij vooral rauwkost), soms vlees, meestal iets vegetarisch. Brood is standaard volkoren, heel soms bak ik witte bolletjes (eens in de maand of zo). Ik realiseer me dat er geen fruit in zijn voedingspatroon zit, dat is een battle die ik even laat voor wat hij is. Ben al blij dat hij rauwkost en noten eet.
Hij sport: 3 voetbaltrainingen + 1 wedstrijd per week, en één judotraining. In de winter maar 2 trainingen en minder wedstrijden natuurlijk.
Ik heb het nooit over zijn gewicht, voor de judo moet hij regelmatig gewogen worden en zo kan ik dus makkelijk zijn gewicht bijhouden. Het is hier verder geen issue. Ik benadruk gezond eten, en eten “wat je nodig hebt”. Als hij een derde keer wil opscheppen, vraag ik hem even goed aan zijn buik te voelen of dat echt nog nodig is. Knikt hij ja, dan laat ik hem, want ik wil geen frustraties rondom eten bij hem kweken.
Wat ik zelf (stiekem) doe is zijn sap aanlengen, halvarine in plaats van roomboter (kreeg hij vroeger) en dun beleg. Ook geen gewone frisdrank, altijd light. Sinds een halfjaar 1 beker melk ipv 2. Ik zou eerlijk gezegd niet goed weten hoe ik zijn eetpatroon verder aan moet pakken. Magere yoghurt en melk, oké (bleeeeeeh), maar zou dat zoden aan de dijk zetten? Wat kan ik nu doen? Of gaat het niet slecht en kan ik het aankijken? Ik maak me (mede gezien het feit dat overgewicht in de familie zit, niet bij mijzelf maar verderop, en ik zie hoe moeilijk dat kan zijn) wat zorgen over zijn toenemende gewicht. Of zou het toch zo zijn (wat anderen tegen me zeggen) dat hij over een jaar of twee opeens flink in de lengte groeit?
Ik zie wel dat hij met horten en stoten groeit. Een tijd terug was hij opeen 4 cm gegroeid en niets in gewicht aangekomen. Toen was hij bijna terug in het groen. Maar nu was het weer andersom. Enfin, ik hoor graag of jullie nog ruimte voor verbetering zien.


Barvaux

Barvaux

30-01-2015 om 11:36

hmm

Ik zou het laten, dit niet nog meer veranderen maar zorgen dat hij niet nog zwaarder wordt. Ik vermoed dat hij wat vet opslaat omdat hij nu niet in de lengte groeit. Zodra dat gaat beginnen komt hij wel weer in het groen.

Wat hij nu eet moet hij ook eten voor zijn voedingsstoffen. Kijk dat anders nog even na op: http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/schijf.aspx rechtsonder even alles invullen.

Juno

Juno

30-01-2015 om 12:04

Ik vind het best veel

Een handje walnoten en rozijnen en iedere dag zo veel zuivel vind ik best veel. Ik weet niet wat de lengte van je zoon is, dat scheelt natuurlijk ook. Ik heb er een van even oud en helaas ook te zwaar. Hier echt geen sap, aangelengd of niet. Voor niemand. 's Ochtends thee en verder water en wanneer hij uit school komt mag hij weer thee. Ik heb wel héle lekkere thee. In het weekend 1 of 2 glaasjes fris, voor het hele weekend.
Als hij wel rauwkost eet, kan je de pauzehappen ook vervangen. Op brood kan je ook rauwkost met kaas doen. Enkel worst en kaas of zoet klinkt mij wat eenzijdig, hier kan je veel meer variëren. Mijn kind mag niet meer dan drie boterhammen 's middags.
Je kan ook langs een dietist gaan voor advies.

Barvaux

Barvaux

30-01-2015 om 12:09

juno

Ik vind een beker melk en een bakje yoghurt niet veel voor iemand die niet lactose-intolerant is.
Magere yoghurt kan overigens best, zo groot is dat verschil nu ook weer niet, daar wen je wel aan.

Angela67

Angela67

30-01-2015 om 12:09

grafiek?

Ik herken aardig wat in je verhaal mbt jongste zoon, dus ik heb denk ik een jaar geleden (toen was hij ruim 9) zo'n uitgebreide leeftijdsgrafiek met de hand ingevuld (zo'n ding als je ook op het CB had).
Hij heeft namelijk een houten meter op z'n kamer hangen waarbij gemeten lengte staat en ik schrijf altijd ook meteen het gewicht erbij. Zo zag ik dat hij feitelijk altijd standaard op +1.5 zit en heel soms +1. Gewicht en lengte zijn dus vrijwel altijd in dezelfde verhouding en qua absolute waardes ook niet verontrustend als ik het zo bekijk.
Wat ik wel aan hem merk is dat eten/snoepen voor hem veel belangrijker is dan voor grotere broer. Die kan bij wijze van spreken vergeten te eten, maar vind eten en snoepen wel heel lekker. Dus ja ik denk dat het voor jongste altijd moeilijker zal zijn om zich te beheersen, maar ik probeer buikje toch maar te negeren op dit moment.
Overigens is het wel zo dat ik altijd probeer hem 3/4 te geven van wat broer krijgt (die is 3.5 jr ouder) want ik vermoed wel dat daar een punt van aandacht zit, dat jongste vroeger hetzelfde kreeg en dat we dat niet zo door hadden. Verder hier natuurlijk ook de nadruk op gezond en lekkere dingen prima als uitzondering, maar dan ook echt als uitzondering (bijv. pizza of frieten, maar ook toetjes/muffins oid).
gr Angela

Moni

Moni

30-01-2015 om 12:13

Ik vind het een heel net eetpatroon

Ik kan er niets overdreven aan vinden.
Je zou nog suikervrije ranja kunnen kopen.

Evanlyn

Evanlyn

30-01-2015 om 12:16

sport

Sport hij? Het gaat tenslotte om de verhouding tussen wat erin en eruit gaat. Van wat topsporters naar binnen werken zouden wij moddervet worden, terwijl zij toch vooral spieren kweken.

Veel?

Ik vind 6 boterhammen en 2 borden avondeten op een dag best een hoop voor een kind van 10 eigenlijk... Dat eet ik als volwassene niet eens.

Mijntje

Mijntje

30-01-2015 om 12:37

veel sporten

Twee borden avondeten vind ik ook wel veel. Maar het ligt er aan of dit bij wijze extra aardappels met jus is, of extra veel sperziebonen.
Verder vind ik het niet zo gek voor een jongen van 10, die nl veel sport.
Die van mij is bijna 10, maar klein. Maar die eet 's avonds soms meer dan ik, en ook meer brood, namelijk wel 3 boterhammen tussen de middag.
Toetje zou je magere yoghurt kunnen geven, maar eigenlijk heb je na zoveel eten geen toetje meer nodig (melk al gehad). Wij eten eigenlijk nooit toetjes, wel magere kwark maar dan als ontbijt.
Ik zou ook geen light limonade geven, dan maar minder en gewoon met suiker. En niet meer dan 1 glas. Thee kan ook heel lekker zijn.

Egel

Egel

30-01-2015 om 12:58

beetje veel misschien

Het is misschien wel wat veel brood tussen de middag. Verder ziet het er goed uit.
Mijn zoon van 11 eet soortgelijk. Maar toch ietsje minder denk ik.
Vaak vindt hij 1 boterham in de ochtend genoeg (of hij neemt cornflakes met melk en wat suiker). Hij krijgt 2 boterhammen mee naar school voor lunch. En fruit voor tijdens de eerste pauze.
Uit school krijgt hij 1 a 2 koekjes, maar omdat hij tegenwoordig best vaak wat hongerig is, mag hij dan soms ook best een boterham maken (ten slotte start er misschien een groeispurt en hij is toch slank dus dat kan best).
Wij eten nooit chips (in het weekend misschien eens 1 of 2 toastjes) maar daarentegen na het avondeten bij het drinken rond 20 uur vaak een klein stukje chocola.
Avondeten is heel gevarieerd en hij lust (praktisch) alles. Meestal 1 goed opgeschept bord, af en toe nog een klein beetje als hij het heel lekker vond. Heel anders dan de rest van het gezin
Drinken: 's morgens thee (zonder melk/suiker), 2 bekers limonade namelijk voor 11 uur en lunchtijd, uit school thee, bij het eten water, in de avond een klein glaasje sap.
Beweging: meestal 15 kilometer fietsen (=van/naar school), verder alleen nog 1 uur sport per week + de twee gymlessen op school. Hij speelt alleen op school 2x buiten, thuis nooit.
Zijn lengte weet ik niet maar is misschien iets kleiner dan gemiddeld, zijn gewicht ziet eruit als prachtig bijpassend. Niet mager, maar ook niet stevig. Hij is smal maar een klein zachtglooiend buikje, nog niet mollig te noemen.

Voor het overige vind ik het moeilijk advies te geven. Behalve dan over thee drinken. Ik vind het vaak zo jammer dat dat steeds minder gebruikelijk lijkt te zijn bij kinderen. Omdat ik dat wist maar dat zonde zou vinden bij mijn kinderen, heb ik het vanaf ongeveer 1 jaar (verdund met melk/water toen nog) gegeven. Dat is voor jou te laat maar misschien lukt het toch nog. Het is zo'n handig niet-calorie-bevattende drank.

Succes,
groeten Egel

Egel

Egel

30-01-2015 om 13:01

net als Mijntje

Ja, net als Mijntje: wij eten ook zelden toetjes. Dat zijn we een beetje vergeten nadat ze de kleutertijd waren ontgroeid.
En ik ben het ook met haar eens dat ik niet alles light zou doen. Liever goede echte smaken en dan wat minder (tijdens mijn opsomming merkte ik dat mijn kinderen wel veel sap+limonade drinken naast thee...).

Klaartje

Klaartje

30-01-2015 om 13:19

Wat reacties

Even wat losse flodders nav de reacties: ja, hij sport: judo (1x) en voetbal (2 à 4x afhankelijk vh seizoen). Die walnoten blijf ik beslist geven, zou alleen de rozijnen wel wat kunnen minderen ja. Ik vind de voedingswaarde van wat walnoten belangrijker dan die uit een appel, zeker gezien het feit dat hij wel redelijk (rauwe) groente eet.
Verder weet ik dat zuivel niet zo heel nodig is, maar hij is echt gék op melk en dat heb ik dus al gehalveerd (van 2 bekers naar 1). Ik weet niet zo goed hoe ik hem uit moet leggen dat hij opeens echt helemaal geen melk meer mag. Zoals ik al zei: ik wil geen frustraties rondom eten, en hem ook niet het gevoel geven dat-ie op dieet moet. Maar ben het met (sommigen van) jullie eens dat die zuivel verder niet zo zou hoeven.
Die borden avondeten zijn voor de duidelijkheid kinderporties, laten we zeggen de helft van wat ik eet. Hij eet dus (gemiddeld) 1 volwassen bord.
Ik heb verder helemaal niets tegen light, en zeker niet voor dat ene (letterlijk ene) glaasje in de week. De "echte" smaak van cola kan hij wel missen hoor
Ik ben zelf erg van de kruidenthee, maar dat heb ik er bij twee van de kinderen nooit ingekregen, helaas. En ben heus vroeg begonnen, maar ik heb inmiddels wel geleerd dat je best veel niet kunt sturen
Ik denk dat ik idd die yoghurt nog maar ga vervangen door magere, desnoods tijdje ff half om half (om het hem niet te laten merken). Er is idd geen reden om hem volle te laten eten.

Maar ik begrijp dus dat het we kán dat hij ff reserves opslaat voor een naderende lengtegroei? Wist niet zeker of dat een fabeltje was.
Iemand vroeg nog naar zijn lengte: die is iets bovengemiddeld. Hij is echt fors, geen dik propje maar gewoon een grote jongen. Precies mijn broer, da's een beer van een vent. Hij lijkt ook (in andere opzichten) ontzettend op hem. Kinderfoto's zijn bijna uitwisselbaar als je door de jaren 70-entourage heenkijkt

Bedankt voor het meedenken in elk geval!

bloemetje

bloemetje

30-01-2015 om 13:21

ik vind het vrij normaal

Sorry, ik kan niets vreemds aan dit eetpatroon herkennen. Nou oké, het tweede bord 's avonds, dat is misschien wat teveel van het goede. Maar 'een bord' zegt maar weinig: je hebt borden en borden, en die zijn vol, een beetje vol of overvol. En dan hangt het ook nog af van wat er op het bord ligt: rijdt met groente en een stukje vis, of ovenschotels met veel room en speklappen.
Met de tussendoortjes is helemaal niets mis. Iemand vond het 'erg veel zuivel': daar snap ik dus helemaal niets van.
Volle yoghurt kun je vervangen door magere. Maar veel verschil gaat dat natuurlijk niet maken.

amk

amk

30-01-2015 om 13:25

zeker niet veel

dit is wat mijn 9 jarige ook weg weet te werken op een dag.
Hangt er ook van af wat voor brood het is. Is het van dat zware volkoren brood is het heel anders dan van die licht bruine boterhammen.

Hier wordt 3x in de week zelfs 2x warm gegeten op een dag. BSO serveert warm eten, en dochter en ik eten liever warm dan brood.

Dan is het
's morgens 2 donker volkoren boterhammen of 1 boterham en een bakje cereal met een beker melk
kleine pauze fruit of olijven of nootjes en water
lunch: warm eten, ook op de bso staat ze bekend als zeer goede eter
na school; fruit, of een koekje met limonade
rond half 5: een snack: meestal iets dat met de kookactiviteit is gemaakt op de bso
half 7; warm eten met een toetje, kan fruit zijn kan ook zuivel zijn

of op een dag dat ze moet trainen
tussen de middag warm, 's avonds 3 krentebollen voor de training en 3 na de training. Die krentebollen dan belegd met dubbel halvarine en een flinke schep suiker per bol.

Ik heb mij afgelopen woensdag juist verbaasd over de muizebeetjes die haar vriendinnen eten: 3 worteltjes, 1 chipolata worstje en 3 gebakken aardappels. Dat was de hoeveelheid die mijn dochter at toen ze 2 was of zo.

Dochter is wel relatief kort (1,32 en 29.8 kg), maar heeft volgens de huisarts erg weinig vet en heel veel spieren.

Nastia

Nastia

30-01-2015 om 13:28

Prima

Het lijkt mij prima. De walnoten en rozijnen zou ik zelf wel vervangen, daar zitten relatief veel calorieën in. Niet ongezond hoor, maar als het probleem is dat hij meer energie binnenkrijgt dan hij verbruikt is dat waar je iets kan winnen.

Ik zou zelf misschien ook de volle yoghurt vervangen door iets magerders, en de halvarine weglaten bij beleg wat het niet nodig heeft (dus niet onder jam, pindakaas, vleeswaren, wel bij hagelslag )

Katniss

Katniss

30-01-2015 om 13:30

Groeispurt?

Mijn 10-jarige eet momenteel ook tegen de klippen op. Dat is vooral opvallend omdat ze tot een half jaar geleden geen avondeten at, of twee doperwten, en nu soms twee keer opschept (bij elkaar is dat dan ongeveer het diepe gedeelte van een diep bord). Toetjes doen we niet aan. 's morgens 2 beschuitjes, tussen de middag drie boterhammen, drie stuks fruit, koek mee naar school, en 's avonds na het eten vaak nog een boterham of beschuit. Al dat eten zorgt er ook voor dat ze toch wel wat (mini) vetrolletjes krijgt, maar ik hoop er eigenlijk op dat ze in een groeispurt zit/komt. Dat zou je bij een meisje van 10 wel zo ongeveer gaan verwachten.

Evanlyn

Evanlyn

30-01-2015 om 13:38

Meisjes van 10

Die zitten idd heel raar in elkaar, een beetje als een stevige bloembol waar straks een lange stengel uit gaat komen. Bij jongens zou ik het niet zo weten, die hebben hun groeispurt ook later.

Ulla

Ulla

30-01-2015 om 13:51

Prima dieet lijkt mij

en heb wel meer jongens gezien die op die leeftijd wat stevig waren en in de puberteit de lengte in gingen en superslank werden, zonder er iets extra's voor te doen of laten. Maak er geen probleem van inderdaad!

Veel

Ik vind dat je zoon erg veel eet, maar wel gezonde dingen. Mijn twee elfjarigen eten dat samen nog niet eens, en die groeien flink in de lengte momenteel.

"Maar ik begrijp dus dat het we kán dat hij ff reserves opslaat voor een naderende lengtegroei?" Dat kan zijn, maar het is ook vaak zo'n geruststellende uitspraak die mensen doen. Je schrijft dat hij altijd al flink is geweest, de stevige kinderen die ik ken zijn in hun groeispurt tijdelijk wat dunner geweest omdat de lengtegroei harder ging dan de breedtegroei, maar na die groeispurt waren ze weer even stevig als ze als kind waren. Slanke kinderen die ik ken die even wat steviger worden voor de groeispurt zijn nadien weer hetzelfde postuur.

Misschien werkt het als je het avondeten van kleinere borden en met kleiner bestek (lepel) eet. Dan gaat het wat langzamer en voelt je zoon de verzadiging eerder. Met twee kleine borden heeft hij toch twee keer opgeschept maar eet hij in totaal toch minder. In de BBC-documentaire 'The truth about food' bleek ook dat kinderen meestal een bepaald percentage van een bord voedsel eten. Het ene kind meestal 100%, het andere kind meestal 80%, ongeacht de portie die op hun bord ligt.

skik

Barvaux

Barvaux

30-01-2015 om 14:08

fabeltje

'Maar ik begrijp dus dat het we kán dat hij ff reserves opslaat voor een naderende lengtegroei? Wist niet zeker of dat een fabeltje was.'

Op zich lijkt me dat toch een fabeltje omdat jongens zich niet hoeven vet te mesten voor een eventuele zwangerschap (de reden waarom vrouwen een vetlaag kweken). Klaarmaken voor de lengtegroei lijkt me niet echt nodig.

Ik bedoel dat hij in deze tijd het minst hard groeit in zijn kindertijd bij elkaar en dan tikt het net wat harder aan. Mijn zonen zaten aan de onderkant van groen en gingen het ondergewicht in toen de lengtegroei ging beginnen. Het is de verwachting dat bij de lengtegroei het dus weer goed komt. Sowieso houden diëtisten op deze leeftijd het gewicht aan en laten ze een kind alleen afvallen als het overgewicht heel groot is.

Ik vind wel dat er dan ook niets meer bij moet komen want het kan nog best tot 13/14 duren voor hij de lengte in gaat. Kun je nog nagaan wanneer je broer begon? In die drie/vier jaar zou hij echt nog flink te dik kunnen gaan worden als je nu al ziet dat hij steeds verder opschuift. Hopen

mager en light

http://authoritynutrition.com/7-ways-the-low-fat-diet-destroys-your-health/.

Deze site gaat erg ver, laag vet zorgt ook voor een laag niveau aan testosteron, waarna de lichamelijke activiteit ook af kan nemen en de omvang toe.

Maar de reflex om bij dreigend overgewicht naar magere producten te gaan en light producten lijkt mee juist een slechte keuze. Ongezond en dikmakend.

Gezond eten, bewegen en verder inderdaad vertrouwen op de groeispurt.
Tenzij er andere medische problemen aan de hand zijn. Maar verder krijg je ook dat iemand een erfelijk bepaalde omvang heeft die je moeilijk kunt beinvloeden zonder eetstoornissen te veroorzaken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-01-2015 om 14:52

Klaartje

Op zich ziet het er redelijk uit; ik vind het zelfs ergens nogal karig. Een paar dingen: ik zou magere en "light" produkten schrappen. Daar zit nauwelijks tot geen voedingswaarde in, zitten vaak vol met minder goede stoffen en dit soort produkten werkt juist overgewicht en trek naar meer in de hand. Hij mag best wat meer melkprodukten; vervang bijvoorbeeld dat water bij het ontbijt voor een beker melk of karnemelk.
Fruit moet of desnoods vruchtensap. Vervang de limonade bijvoorbeed door vers vruchtensap en de rozijnen door echt fruit. Verder: hou het bij een bord avondeten. Dat moet genoeg zijn. Eventueel kan je als hij zijn bord leeg heeft en hij wil meer wel nog een schepje groente en/of aardappels extra geven maar het moet geen gewoonte worden om meerdere borden avondeten te (kunnen en mogen) eten. Zeker niet als hij toch al de neiging heeft om meer te eten van lekkere dingen (wat helemaal niet vreemd is; de meeste mensen zouden dat wel willen). Het gaat ook om het leren van impulsbeheersing en het aanvoelen van verzadigingsgevoel.
Daarnaast zou ik tussen uit school komen en avondeten iets meer vullends geven als tussendoortje. Het is beter om 6 x verspreid over de dag iets te eten dan te focussen op de drie "hoofdmaaltijden" ontbijt, lunch en avondeten. Zeker als je sport. Het ontbijt is het belangrijkste; niet het avondeten. Onderzoek heeft uitgewezen dat te veel eten bij het avondeten (meerdere keren opscheppen, meerdere borden, te grote porties) een belangrijke factor is bij het krijgen en houden van overgewicht. "Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar" is en blijft een goed uitgangspunt
Koopt/krijgt hij zelf geen snoep/snacks op school oid? Wat drinkt hij verder gedurende de dag? Mijn zoon heeft altijd een flesje water bij zich.
En het kan best zijn dat hij nu even wat minder hard groeit en straks een groeispurt krijgt. Hou het in de gaten maar zolang hij genoeg goede voedingsstoffen binnenkrijgt, actief is en gezond, zou ik me er nu niet al te druk om maken.

beurtelings in de lengte en de breedte groeien

Mijn broer vertoonde vroeger ook het patroon van beurtelings in de lengte en de breedte groeien. Hij was (is) trouwens ook stevig gebouwd, (nu is hij dik, dat was hij als jongen niet). Maar je ziet op zijn kinderfoto's echt of hij in een brede of een relatief smalle periode zat toen die foto werd genomen.

Als ik die hoeveelheden eten bekijk lijkt dat niet zo heel veel meer dan wat mijn graatmagere 9-jarige eet. En ik zou werkelijk niet weten wat daar nog aan veranderd kan worden zonder het echt op een dieet te laten lijken. Ik ben het wel eens met degene die zegt dat 'een bord' weinig zegt. Wat je nog zou kunnen doen is kleinere borden gebruiken en die voor het oog even vol scheppen als je nu doet. Dan zit er dus minder op een bord. Er is een kans dat je zoon zo tevreden is met minder avondeten omdat hij niet echt merkt dat hij minder krijgt. Ik zou zelf moeite hebben met het weigeren van een tweede portie, je wilt ook niet meteen de boodschap geven 'je mag niet meer want je wordt te dik'.

Sterkte ermee

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-01-2015 om 18:42

Goh apart

Ik vind het wel veel.
Hier eten ze echt wel minder brood en zeker geen twee borden avondeten. En volle yoghurt komt hier gewoon niet in huis. En mijn kinderen zijn absoluut niet dik, maar ook zeker niet mager. Op de middellijn zou ik zeggen.
Zou het toch echt zo zijn dat het niet eerlijk verdeeld is hier in de wereld? Dat er gewoon mensen zijn die zich kunnen volstoppen en toch graatmager zijn?

Klaartje

Klaartje

30-01-2015 om 19:00

Die borden

Dat blijft terugkomen, van die borden, maar idd, het zegt niks. De eerste keer dat ik ze noemde, doelde ik op kinderporties op die borden. Dus hij eet gemiddeld hooguit één volwassen bord, waarschijnlijk minder, ik vind het heel lastig in te schatten. En vaak zelfs veel minder, omdat het zo'n kieskeurige eter is. Ik vind het zelf dus ook niet belachelijk veel wat-ie eet, behalve hooguit die boterhammen (3à4 hè, niet standaard 4). Maar juist daarom snap ik ook niet dat hij dat speklaagje opgebouwd heeft. Barvaux, ik begreep je idd verkeerd in je eerste bericht, ik snap het nu. Het heeft dus geen doel, die vetopslag, maar is misschien een gevolg van het feit dat-ie nu niet in de lengte groeit?

Sommigen van jullie zouden de light producten schrappen. Wat verstaan jullie daaronder, behalve de cola zero? Ik heb zelf geen enkele bezwaar tegen die lightcola zoals gezegd, omdat hij er maar 1 glas van krijgt per week. Ik zou hem idd niet op een light-diéét willen zetten, maar als het om één glas per week gaat, vind ik het te prefereren boven het echte spul met suiker. Maar misschien bedoelen jullie de halvarine ipv roomboter?
Verder kook ik niet light, gebruik olie in de keuken en werk nooit met halffabrikaten (pakjes&zakjes).

Ginny: "Zou het toch echt zo zijn dat het niet eerlijk verdeeld is hier in de wereld?" Beslist. Mijn oudste eet niet minder (wel anders verdeeld, 2x2 boterhammen bijv.) en die is letterlijk graatmager.

Elisa: hij drinkt door de dag heen verder alleen maar water en op school is helemaal niks te krijgen. Hij speelt wel eens bij anderen (maar meestal hier), en daar zal hij best wel eens wat krijgen, maar toch niet overdreven veel lijkt me. En iets kopen, dat durft-ie helemaal niet Nee, vooralsnog heb ik aardig overzicht op wat erin gaat.

Die kleine borden vind ik een goed idee, heb ik vanavond al ingevoerd!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-01-2015 om 19:13

Boterhammen

Het is niet vreemd voor een kind van 10 om vijf boterhammen op een dag te eten en vanaf 11 jaar is zeven boterhammen ook niet teveel. Men doet net alsof je van brood dik wordt en daarom eten de meeste mensen te weinig brood. (Volkoren of donkerbruin) Brood is gezond, vol voedingsstoffen en vezels en het vult. Dat wat dik kan maken is het beleg en daar gaan de meeste mensen de fout in. Zo is 5 gram boter per boterham genoeg; meestal smeert men het driedubbele. Om over het beleg nog maar te zwijgen.
Enne, hier komen pertinent geen magere of 'light" produkten in huis. Mijn ouders geloofden daar al niet in. Wel volle melk, roomboter en 48+ kaas. We zijn allemaal (zeer) slank. Voor een deel is dat natuurlijk genetisch, voor een deel is het een kwestie van je gezond verstand gebruiken en alles eten maar met mate. Focussen op het ontbijt, om de drie uur iets eten en een bescheiden bord avondeten. Verder valt er weinig over te zeggen want iedereen heeft andere genen, een andere stofwisseling en een ander activiteitenpatroon.

Angela67

Angela67

30-01-2015 om 19:16

ja duh

"Verder valt er weinig over te zeggen want iedereen heeft andere genen, een andere stofwisseling en een ander activiteitenpatroon."
en in het begin ben je net een wervingscampagne van het voedingsbureau. . . .
gr Angela

Barvaux

Barvaux

30-01-2015 om 19:32

nou inderdaad

Kom op Elisa, er zijn zoveel ideeën over eten en echt niet jouw idee is het enige en in mijn ogen niet het juiste. Dat jullie allemaal slank zijn zit inderdaad in de genen maar je hebt ook wel eens verteld wat jullie eten en dat is bij het avondeten zo mager dat ik om zou vallen. Er zijn ook heel veel mensen die het niet eens zijn met jouw gejubel over brood.

Ja, wij eten ook flink bij het ontbijt en niemand is hier te dik en de jongens zitten op en onder de lijn van gezond. Hier wordt met vier mensen veel meer dan het dubbele van jou gegeten, zeker bij die avondmaaltijd.

Dat gedoe over light en mager valt ook wel mee overigens, je trekt het flink uit zijn verband.

Hanne.

Hanne.

30-01-2015 om 22:02

niet gek

Op het oog vind ik het ook niet bijzonder veel klinken. Mijn 10 jarige eet vergelijkbaar en eerder nog ietsjes meer. Maar als jou kind er een speklaagje van krijgt is het blijkbaar te veel.

Maar ik heb natuurlijk geen zicht op wat er op tafel staat. Twee borden met speklappen, spinazie a la creme gebakken aardappels is heel iets anders dan twee borden met een tartaartje, gestoomde boontjes en een gekookte aardappel. Bij ons is het eerder het laatste.

Verder ook hier de ervaring dat grote borden leiden tot meer eten. En..maten als een 'handje' en een 'bakje' zijn erg onnauwkeurig. Ik kwam er vanavond achter dat de bakjes van mijn nieuwe servies stiekem erg groot zijn. Na 4 'bakjes' was het pak vla leeg. Oeps. Dat had ik er niet aan afgezien.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-01-2015 om 22:56

Portiegrootte

Ik ben het eens met Hanne. Het verkeerd inschatten van portiegrootte leidt al gauw tot overeten. Een handje walnoten en rozijnen kan zo makkelijk 600 calorieën opleveren. Als je wil/moet afvallen is daar veel winst op te halen. Het verschil in calorieën tussen bijvoorbeeld een bakje van 200ml volle of halfvolle joghurt is vrij klein en te verwaarlozen.
Als je kijkt naar de gemiddelde energiebehoefte van een 10-jarige, redelijk actieve jongen (2200 cal.) en dit eetpatroon, zou hij in principe niet hoeven aan te komen. Tenzij de boterhammen te dik worden belegd, het handje noten en rozijnen teveel is en het avondeten teveel en/of te vet is.
Het is trouwens allang bewezen dat light produkten ongezond en dikmakend zijn. Zeker light frisdranken met aspartaam. Nu zal een glas per week geen kwaad kunnen, maar de meeste mensen drinken veel meer dan een glas/blikje per dag. Ik zou mijn kind niet willen laten wennen aan die troep.

wenda

wenda

30-01-2015 om 23:04

winst

Waar je winst uit zou kunnen halen is hem bijv wel een boterham laten eten als hij avondeten niet eet. Als het vaak voorkomt lijkt het me voor de lijn niet heel gezond, maaltijden overslaan. Regelmaat is voor een gezonde stofwisseling belangrijk. Dat is ook het bezwaar van light producten; ook die hebben een negatief efffect op de stofwisseling. Misschien kan 1 glas per week geen kwaad maar ik neem het risico niet, dan nog liever suiker.
Verder is een koekje per dag misschien niet veel, maar het is wel suiker en suiker zorgt ook weer voor bepaalde effecten. (meer trek in zoetigheid etc) Hier wordt best veel gesnoept maar zeker niet iedere dag. Toen dochter hier dikker werd zijn sapjes ed ook sterk verminderd. (zeker niet meer dagelijks) Melk drinkt ze ook maar heel af en toe. Meestal is het water of kruidenthee.
De noten en rozijnen zou ik zeker niet schrappen. Misschien is wat meer afwisseling beter maar kan zijn dat je kind niet zo van afwisseling houdt.
Yoghurt is natuurlijk prima en honing ook, maar als het iedere dag is vind ik het toch weer veel. Wij eten eigenlijk zelden toetjes, en als meestal fruit. Honing is natuurlijk ook weer veel suiker.
Al met al vind ik dat er veel suiker in zijn patroon zit. Ook nog veel zoet beleg. Ik denk dat je nog behoorlijk wat winst kunt maken daarop.
Ik was ook wel huiverig om dochter teveel op te zadelen met opmerkingen rondom eten of restricties. Maar ze leek er wel blij mee. Zo af en toe gooi ik gewoon in de groep dat het er weer ingeslopen is dat we meer suiker eten bijv, en dat ik/we daarop gaan letten, dat het wel iets gezonder mag. Je kunt er ook een spelletje van maken, zo van goh hoe zouden we nog gezonder kunnen gaan eten enz.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.