Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lotje

Lotje

30-08-2018 om 22:06

Wachttijd voor operatie


Kaaskopje

Kaaskopje

04-09-2018 om 09:33

OND

Je klaagzang over Nederland begint zelfs mij te vervelen. ik heb niet de indruk dat hier negatief vergeleken wordt met België. We hebben het slechts over wat zich in ónze maatschappij afspeelt. Als je daar last van hebt, zoek je toch lekker een forum wat zich op België richt? De enige die zich steeds in hoge mate chauvinistisch uitlaat ben jij. Want Nederland afkraken, kan tenslotte niet anders betekenen dan dat België de beste is nietwaar? Bij jou is je eigen gras blijkbaar altijd groener dan aan de overkant. Je kunt daar ook in stilte van genieten, of met je Belgische vrienden.

Biebel

Biebel

04-09-2018 om 10:50

Nou laten we niet Belgie ophemelen, en een tip over de vakantie

... zolang mijn in België woonachtige schoonvader vier weken moet wachten tot hij bij de orthopeed terecht kan (waar hij al onder behandeling is - hoezo binnen 3 dagen geholpen?), we nog elke week facturen te betalen krijg vanwege zijn operatie (in Nederland had dat 375 euro eigen risico gekost, hij is er nu al 2000 euro aan kwijt, los van wat de mutualiteit vergoedt), artsen het niet nodig vinden om met familie te praten en mijn schoonmoeder handdoeken moest wassen die schoonpa naar het ziekenhuis moest meenemen - vind ik Belgie echt niet zo'n ophemeling waard. Zeker niet als ik in het lokale ziekenhuis rondloop en de kwaliteit van de verpleging vergelijk met die in Nederland.

Maar goed, dat was je vraag niet. Toen ik geopereerd werd, wilde ik niet in het ziekenhuis liggen tijdens de toetsweek van de pubers. Dat heb ik toen doorgegeven, in de verwachting dat ze me dan zouden inplannen daarna. Mijn ervaring is dan ook: vooral overleggen met het secretariaat van de afdeling. Laat hen maar kijken wat haalbaar is.

In mijn geval betekende het dat de arts ingreep, en zorgde dat ik geopereerd werd voor de toetsweek. Dat ik helaas met allerlei complicaties er uiteindelijk zolang gelegen heb, dat ik 'm toch gemist heb was dan wel weer een beetje jammer. Ik zou dan ook zeker zeggen, als het enigszins kan, ga op vakantie voor je onder het mes gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-09-2018 om 11:01

Of..

ga gewoon een keer niet. De wereld vergaat niet als je een keer gewoon uitstapjes vanuit je eigen voordeur doet. Dat kan ook leuk zijn.

OND

OND

04-09-2018 om 13:27

Dat heeft niks te maken met Nederland bashing

Als jullie wachtlijsten hebben van 4 en 8 maanden betekent dat dat er problemen zijn met jullie systeem van gezondheidszorg. Dat is overigens geen groot geheim: jullie pers besteed er af en toe aandacht aan en onder jullie medici zijn de luidste critici van jullie systeem te vinden.
Dan kan je beginnen nadenken over hoe dat zou kunnen verbeterd worden, of je kan reageren als een recalcitrante twaalfjarige en vervallen in het soort chauvinisme dat hierboven staat. Met het laatste zullen die wachtlijsten bij jullie in elk geval geen dag ingekort worden.
De vaststelling blijft dat jullie wachtlijsten hebben, wij niet, terwijl onze gezondheidszorguitgaven per capita een stuk lager liggen dan die van jullie.
Maar ik meen begrepen te hebben dat jullie "nationale trots" zwaarder weegt dan kritisch nadenken over organisatie van jullie gezondheidszorg. Dat mensen dan wat trager geholpen worden, is minder belangrijk zeker?

OND

OND

04-09-2018 om 13:29

Biebel

"hij is er nu al 2000 euro aan kwijt, los van wat de mutualiteit vergoedt".
Als "de mutualiteit" € 1800 betaalt, is hij € 200 kwijt, als "de mutualiteit" € 800 betaalt, is hij € 1200 kwijt. Dat zegt dus niks.
"De mutualiteit" betaalt trouwens niets, die fungeert enkel als doorgeefluik tussen RIZIV en patiënt. Vreemd, dat dat zo vaak verkeerd begrepen wordt, zelfs door zgn. buitenlandse "experts sociale zekerheid".
In elk geval treedt bij u schoonvader, zoals bij elke belg, automatisch de "Maximumfactuur" regeling in werking, waardoor zijn medische kosten begrensd worden, afhankelijk van zijn inkomen. Barema's per 01/01/2018:
Tot 18.620,31: 468,18
18.620,32 – 28.625,25: 676,26
28.625,26 – 38.630,22: 1.040,40
38.630,23 – 48.218,29: 1.456,56
Vanaf 48.218,30: 1.872,72.
Voor het overige: artsen die niet praten, handdoeken, kwaliteit van de verpleging... Elk ziekenhuis heeft een ombudsdienst. En het is natuurlijk nergens beter dan thuis.

Biebel

Biebel

04-09-2018 om 14:23

Pot en ketel

‘En het ligt natuurlijk nergens beter dan thuis’. Ik denk dat we met die zin uw geïdealiseerd beeld van Belgische zorg en mijn bestrijding van dit beeld daarvan kunnen stoppen, want dit is altijd zo.
En nee, ik ben geen chauvinist. Sterker nog, ik zie verbeterpunten genoeg, maar word gewoon erg moe van je continue aanvallen op de Nederlandse samenleving. Je hoeft hier niet te reageren.

OND

OND

04-09-2018 om 19:25

Als u denkt

dat ik hier geen verbeterpunten zie in de gezondheidszorg... In de gezondheidszorg op zich zowel als in de financiering/administratieve organisatie/afhandeling...
Hedde een dagsken of twee-drie?

Maar maanden wachten op een ingreep is hier eenvoudigweg ondenkbaar. Ja, zelfs in die onoverzichtelijke koterij hier.

En ja Anne J: wij hebben hier inderdaad nogal veel universitaire ziekenhuizen. Die spelen in dit verband een cruciale rol: als buffer/reservecapaciteit als het nodig is.

En dan dat gedoe over "klaagzang over Nederland"... Kan ik het helpen dat je, als je er middenin staat niet zien, wat een buitenstaander onmiddellijk ziet? Dat jullie blijkbaar teveel betalen en er te weinig voor terug krijgen?
Blijkbaar worden sommigen erg makkelijk VVD'er of nog wat meer rechtswaarts, als een Belg erop wijst, dat jullie politici de zakken van private firma's vult met jullie zuurverdiende centen en dat de lust voor jullie nogal mager is.

OND

OND

05-09-2018 om 14:10

Belgie, Belgie

"Iets moet er goed zijn in Belgie. Met 2/3 van het aantal inwoners heeft Belgie net zoveel Academische ziekenhuizen als Nederland.".
Er is wel meer goed in België. Wij verkopen bijvoorbeeld onze paardenpis niet als pils.
En wij letten goed op wat er in de buurlanden gebeurt. We proberen om niet in hun valkuilen te vallen. Dat lukt lang niet altijd even goed.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2018 om 17:17

OND

Het is natuurlijk maar net wat je smaak is op pilsgebied. Belgen stonden inderdaad altijd goed bekend om bier, maar de wereld draait door dus ook op het gebied van bier. Nederland is leuk bezig op dit gebied. Mijn wijze raad is om nieuwsgierig te blijven en open te blijven staan voor nieuwe ontwikkelingen. Ook positieve, zelfs als die in Nederland plaatsvinden.

OND

OND

05-09-2018 om 17:23

Tja... Geen dialoog meer mogelijk.

Vreemd en jammer. Het is blijkbaar niet alleen de bodem die daar onder NAP zit.

OND

OND

05-09-2018 om 18:17

In English

Well, the worser the health care system is, the more opportunities for some people.

The Netherlands implemented a "market based" health care system in 2006, involving private health insurers, obligated by law to accept everyone, regardless of pre-existing conditions.

Insurance companies having many subscribers in their pool with pre-existing conditions were subsidized accordingly. Low income people were subsidized to pay the premiums.

The general idea was that "the market" would play, resulting in "more efficiency", "more competition", "better care" and "lower prices".
On a sidenote: it's interesting to notice some affiliates of those notorious US "health care providers" fishing in the Dutch bucket as well...

12 years later, the Dutch are tackling waiting lists for pretty average surgery (up to 4 months), much longer waiting lists for surgery involving a multidisciplinary team (up to 8- 9 months and beyond).

Talking to those Dutch, their health care system is the best in the world, no doubt about that, even though their news outlets report on a regular bases of it being "beyond dignity", as there are hardly any options for expecting mothers to give birth in a hospital on a reasonable distance from home.
Especially those mothers expected to have complicating medical issues while giving birth have a very hard time to find a hospital bed and a devoted medical team...

Fortunatly, there's good in every bad: the Dutch invented a new occupation: "waiting time negotiator". That's an employee, working for a health insurance company, running his *ss of to decrease waiting time for treatment from 8 months to 7months and 28 days...

The Dutch insist their health care system is the best in the world, and I'm only being a jealous Belgian. When I point out them paying too much while receiving too little in return, compared to the situation here (Dutch health care premiums are some 11% higher, while average wages are some 10% lower), the discussion ends abruptly; as I seem to have insulted their "national pride".
Well, so be it.

David

David

05-09-2018 om 19:02

End of discussion

I think the discussion ended when you insulted their beer and insinuated that their iq was below sea level. Apparently they are of the opinion that this remark did not merit a comment and I must say I quite understand.

OND

OND

05-09-2018 om 20:18

I wasn't questioning their IQ, David,

I was merely questioning their attitude towards criticism.
In particular criticism regarding the obvious shortcomings of their health care system. Which are few (let me stress that) but nevertheless important as they involve one of the main cornerstones of any health care system: accessibility.
It's not much use having excellent health care (which the Dutch have) when patients are stuck somewhere on a waiting list. While hospital staff is extremely bussy filling in the few hundred pages of check lists each week, provided by the PWC's of this world.
Tell me I'm wrong.
Tell me I'm exaggerating.
Tell me I don't understand any of it and I will gladly reconsider my opinion, based on the arguments you (or anyone else here) provide.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-09-2018 om 20:42

Sin

The one unforgivable sin is to be boring - Christopher Hitchens

OND

OND

05-09-2018 om 20:55

Dank u

voor dit saaie citaat. Niet dat het iets bijdraagt, maar iedereen doet wat hij kan.

Klazien

Klazien

07-09-2018 om 01:49

België

Ik werk in de zorg in Nederland en we krijgen vaak Belgische stagiaires op bezoek.
Die schrikken zich altijd rot over het klimaat in de zorg in nl. Ik vind zelf de zorgstructuren erg hiërarchisch geworden in nl, maar in België is dat dus veel erger. Als verpleegkundige heb je niets te zeggen en wordt je vaak niet eens begroet door een arts. Ben ik niet jaloers op.
De Belgische stagiaires komen dan ook altijd heel voorzichtig binnen en het duurt even eer ze los komen. En dan vinden ze het bij ons meestal veel fijner.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2018 om 08:57

Klazien

Ik hoor van Belgen ook regelmatig dat ze een beetje van ons schrikken, maar uiteindelijk prettig vinden hoe we met elkaar omgaan hier.

Ik weet van mijn zus, die al 45 jaar in hetzelfde ziekenhuis werkt, dat ze in haar studietijd te maken had met artsen die niet bepaald aardig met verpleegkundigen omgingen, laat staan leerlingen, maar ik vermoed dat ze dat tegenwoordig een stuk meer uit hun hoofd laten.

OND

OND

13-09-2018 om 19:09

Dat was inderdaad een punt

tot een 25 jaar geleden.
Ondertussen is er veel veranderd.
Maar ging het niet over wachtlijsten?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2018 om 09:20

Mijn wachttijd zit er bijna op

Over anderhalve week 'mag ik'. Ik ben gister in het ziekenhuis geweest voor het opnamegesprek. Man man, wat is dat veranderd sinds mijn laatste keer. Toen moest je in een kamertje plaatsnemen, in dat kamertje duurde het dan en duurde het voor alles rond was. Daarna moest je een andere dag terugkomen voor een gesprek met de anesthesist en ik meen dat eenmaal op de opname dag er nog van alles gevraagd werd. Nu word je meteen langs alle 'afdelingen' geleid, maar op één poli. 5 gesprekjes in mijn geval. Lekker vlot achter elkaar. Ik kreeg twee stevige boekjes (het worden er steeds meer) mee voor de opnameprocedure en het ziekenhuisverblijf, een verwijzing naar een link op internet zodat ik precies kan zien hoe een operatie in zijn werk gaat, men laat niets meer aan het toeval en misverstanden over. Ik begin me langzamerhand toch een beetje oud te voelen, door de verschillen tussen 'vroegâh' en nu ).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.