Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Monique D*

Monique D*

08-11-2013 om 16:18

Vragen over verstandskies laten trekken door kaakchirurg


Dalarna

Dalarna

15-11-2013 om 18:57

fio

Ik was wat kort door de bocht want op zich werd het wel vergoed door de tandartsverzekering maar het totaal dat jaar werd zo idioot hoog dat het over ons verzekerde bedrag ging maar dat was het punt niet: een kaakontsteking is toch niet anders dan een blindedarmontsteking?

Tink

Tink

16-11-2013 om 00:12

tja

Het zal wel bij iedereen een beetje anders gaan, afhankelijk van hoe de kies precies zit.

Bij mij ging het ongeveer zo: eerst verdovingen natuurlijk. Na een tijdje is dat ingewerkt en word je weer binnen geroepen. Zittend in de stoel kreeg ik groene doeken over mijn gezicht, je ziet dus zelf niet veel meer.
Maar je hoort natuurlijk wel van alles.

Het was in mijn geval aardig wat hak- en breekwerk, maar nogmaals dat hangt er vanaf hoe die kies precies zit. Duurde iets van een half uur gok ik.

Helaas kreeg ik verder totaal geen adviezen mee, anders had ik beslist minder last gehad naderhand.
Je moet bv goed koelen (koelelement in een washandje doen ofzo), dat wist ik dus niet en daardoor had ik inderdaad een dikke blauwe kaak.
Het enige wat ik wist was dat ik paracetamol kon nemen tegen de pijn.
Helaas kreeg ik door die dikke kaak mijn mond ook amper open, dat deed gek genoeg niet zeer ofzo, maar het zat op de een of andere manier gewoon 'op slot'. Er kon nog net een theelepeltje tussen mijn tanden. Ik heb dus een paar dagen geleefd op vloeibare dingen, appelmoes, vla e.d. Daarna ging het van lieverlee vanzelf beter.
Ohja en praten ging ook lastig met die dikke kaak.

Ik had een dikke prop van die watten-achtige dingen in mijn mond, die mocht ik als ik me goed herinner na een paar uur thuis weer verwijderen. En verder kun je er weinig aan doen, een pleister plakken is wat lastig he . Het heeft nog een beetje nagebloed en dan spoelde ik maar even heel voorzichtig.

Sterkte alvast, het kan best een paar dagen vervelend zijn maar hopelijk valt het bij je zoon mee.

Fiorucci

Fiorucci

16-11-2013 om 08:58

Dalarna

Dat ben ik met je eens. Ik ben eens aan mijn hand geopereerd, tot mijn verbazing moest ik daarvan ook een deel zelf betalen, want het was een dagopname...

Dalarna

Dalarna

16-11-2013 om 09:35

fio

Dat snap ik dan weer niet, dat viel niet onder het eigen risico?

hier minder erg

Ik schreef het al, bij mij lag een verstandskies volkomen horizontaal. Dat was dus ook hak- en breekwerk. Geen lappen over mijn gezicht. Dat hakken en breken is een vervelend gevoel, maar door de verdoving deed het geen pijn. Ik herhaal mijn gebruikelijke waarschuwing in tandartsdraadjes: bij een goede verdoving voel je geen pijn, hooguit ongemak (gebeuk in je hoofd blijft onprettig). Doet het pijn, dan werkt de verdoving onvoldoende - dat kan per persoon verschillend uitpakken - en dan moet er bijgespoten worden. Dat was bij mij bij die kaakchirurg destijds niet nodig trouwens, maar bij de tandarts is me dat al meermalen gebeurd dus deze tandarts weet dat hij ruim moet doseren.

Maar dat terzijde. Hak- en breekwerk dus, daarna werd de wond gehecht. Nadien kreeg ik een spuitje mee om de wond schoon te houden, de hechtingen losten uiteindelijk vanzelf op. Ik kreeg ook een recept mee voor pijnstillers, die ik geloof ik een dag gebruikt heb. De zwelling was zichtbaar, maar niet dramatisch. Eten was aan die kant nog een paar weken ongemakkelijk, zacht voedsel was geen probleem maar voordat ik weer stokbrood aankon aan die kant was ik enkele weken verder. Ik was dan ook blij dat ik het plan van de kaakchirurg om alle vier de verstandskiezen tegelijk te verwijderen in de wind geslagen had.

O ja, die prop waar Tink het over heeft, dat had ik ook. Maar hier dus veel minder problemen dan Tink beschrijft en mijn mond kon ook gewoon open.

Groeten,

Temet

Tink

Tink

17-11-2013 om 16:52

ohja

Hechtingen, die was ik vergeten in mijn verhaal.

En dat hak- en breekwerk aan je hoofd is inderdaad vervelend, maar geef een seintje als het echt pijn doet. Even afspreken hoe je dat doet, want praten is natuurlijk een no go tijdens zo'n ingreep.

Bij mij was bijverdoven door de kaakchirurg ook niet nodig, maar een paar maanden geleden had ik een operatie aan mijn arm en daarbij hebben ze wel 4 of 5x bij moeten spuiten. Sommige dingen zijn lastig te verdoven en de een reageert er anders op dan de ander. De tip van Temet is dus een hele goede.

Katniss

Katniss

17-11-2013 om 18:11

Twee keer meegemaakt

Bij mij zijn zowel links als rechts alle verstandskiezen eruit gehaald voor ze waren doorgekomen. Twee keer onder het mes dus. De eerste keer was zo'n drama, met niet werkende verdoving en nadien nog een ontsteking, dat ik de tweede keer eigenlijk niet durfde. Dat viel toen gelukkig reuze mee, al heb ik wel weer drie weken met een blauwe wang rondgelopen.

Monique D*

Monique D*

18-11-2013 om 15:29

Zoon heeft al een afspraak gemaakt met kaakchirurg

De afspraak is midden januari. Hij heeft voor de middag gekozen, want dan kan hij nog die dag goed eten.
Hij krijgt wel een ijszakje mee van de kaakchirurg, maar er werd ook geadviseerd om thuis een zakje diepvriesdoperwtjes tegen de wang te houden.
Wordt wel erg spannend!

Zou hij nog de volgende dag nog naar school kunnen gaan of wordt dat moeilijk? En krijgt hij medicijnen mee?

Monique D

`Zou hij nog de volgende dag nog naar school kunnen gaan of wordt dat moeilijk? En krijgt hij medicijnen mee?`

Over dat eerste valt weinig te zeggen, want je weet niet hoeveel last hij gaat krijgen. Ik werd ´s middags behandeld en ging de volgende dag zonder problemen weer naar mijn werk. Maar dat zegt niks. Er zit weinig anders op dan afwachten en geen belangrijke afspraken maken voor die avond en de volgende dag.

Wat die medicijnen betreft zou ik dat even navragen bij de praktijk. Je mag niet zomaar gewone pijnstillers omdat die bloedverdunnend kunnen werken en paracetamol helpt soms maar matig, dus worden er speciale medicijnen voorgeschreven. Soms krijg je die mee volgens mij, soms krijg je een recept. Ik zou dat navragen, want het is vervelend als je aan het eind van de middag met een moegebeukt hoofd ook nog in de rij moet bij de apotheek als je daar niet op had gerekend.

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

18-11-2013 om 22:00

Ik denk het niet hoor

Ik ben zeker 2-3 weken thuis geweest waarvan ik de eerste week toch echt nog wel napijn had. Waren dan wel twee kiezen per keer en ik had vooral van de onderkaak last. Mijn buurjongen is na het trekken van zijn verstandskiezen flauw gevallen op de wc en met zijn hoofd tegen de wastafel geknald. Had hij nog een hersenschudding ook ;-(

Hanne.

Hanne.

19-11-2013 om 09:36

Erg verschillend

Blijkbaar is het erg verschillend. Ik heb 2x kiezen laten trekken door de kaakchirurg en ben beide keren gewoon de volgende dag naar school gegaan.

Grootste probleem bij mij was dat het lang duurde voordat de verdoving uitgewerkt was. 's Morgens trekken en 's avonds pas helemaal uitgewerkt. Dat was overdag erg lastig met eten en drinken.

Monique D*

Monique D*

19-11-2013 om 15:38

Voor iedereen is het anders, maar hoe zit het met het vullen?

Dat is de reden dat hij een afspraak voor de middag heeft gemaakt.
Ik denk dat het bij iedereen anders ligt. De een heeft er last van, de andere minder of niet.

Ik denk ook aan die twee zenuwbehandelingen die ik heb gehad. Van de een had ik geen napijn, maar bij de andere wel..!
Het is afwachten dus.

Ik vraag mij wel af, stel als het nog 3 weken last van blijft houden (wij hopen dat dat niet het geval zal zijn), dan kan hij pas na 3 weken tot een maand dat gaatje in zijn andere kies laten vullen.. anders krijgt hij dubbel maal zoveel pijn.. hopelijk groeit dat gaatje in die kies niet veel verder in 3 maanden.

Katniss

Katniss

19-11-2013 om 18:09

Het is toch geen trekken?

Het verschil met gewoon kiezen trekken en kiezen laten verwijderen die nog niet zijn doorgekomen, is het hak- en breekwerk. Bij mij lagen ze scheef, waardoor er een behoorlijke incisie gemaakt moest worden om ze eruit te krijgen. Vooral in je onderkaak, waar weinig bot zit, heb je dan dus een behoorlijke beurse plek in je kaak. Om nog maar te zwijgen over de kies die brak, en die stukje bij beetje uit mijn kaak gebikt moest worden.

Monique D*

Monique D*

14-01-2014 om 14:43

Update en vraag over eigen risico zorgverzekering

Gisteren heeft zoon een bezoek gebracht aan de kaakchirurg. In zijn totaliteit duurde de operatie een uur. Hij kreeg eerst een fikse verdoving (de prik deed hem wel pijn) en na ongeveer een kwartier begon hij die kies (de onderste kies die nog in zijn tandvlees zat) eruit te halen. Zoon weet niet hoe hij dat precies heeft gedaan, want hij had zo'n steriele doek over zijn gezicht waardoor hij niets kon zien. Maar hij vond de chirurg en zijn assistenten wel gezellig.

De kaakchirurg stelde hem vervolgens voor om ook de bovenste verstandskies alvast eruit te halen. Dit omdat die kies tegen de binnenkant van zijn wang schuurt en daar last van zal krijgen. Zoon vond het goed. En die kies heeft hij ook eruit gehaald. Zoon heeft nu twee wonden, één boven en één beneden. Op die wonden kreeg hij een gaasje waarop hij moest bijten om het bloeden te stelpen.
De operatie was toen klaar. Hij kreeg een recept mee voor het medicijn Ibuprofen. En hij mocht zijn kiezen meenemen!

Zoon sliste een beetje en had verder geen pijn. Alleen bloedde die wond zo af en toe en hij had dan een nieuw gaasje nodig. Bij de apotheek heeft hij het medicijn gehaald.

Een paar uren later was de verdoving uitgewerkt en hij had het niet meer van de pijn. Dat was vreselijk! Hij heeft toen 2 pillen van dat Ibuprofen gebruikt, ondanks protest van mij. Dat is toch niet goed als je achter elkaar 2 pillen daarvan gebruikt?
Hij is toen naar zijn kamer gegaan en heeft een paar uur geslapen. Daarna heeft hij soep gegeten en het deed niet veel pijn meer. Het slissen was toen ook verdwenen.

De volgende dag merkte hij dat zijn wang een klein beetje dik is geworden en de pijn begon weer op te komen. Hij heeft een tabletje Ibuprofen gebruikt en is daarna naar school gegaan. Brood, tosti of beschuit kan hij nog niet eten.
Mijn grote zoon heeft zich er goed doorheen geslagen.

Nu is mijn vraag toch als volgt:

Wordt het trekken van de tweede verstandskies ook in rekening gebracht of betaal je alleen het consult via de Eigen Risico van de zorgmaatschappij?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.