Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

mama2

mama2

15-05-2014 om 08:37

Vit D3, hoe snel merk je verbetering?


nogmaals (vanwege de vele fouten)

Sorry hoor, maar wat een onzin wordt hier verkondigd.

Het is inderdaad een feit dat een groot deel tot het merendeel van de mensen in Nederland vitamine-D3 deficient zijn. Dat hangt af van welke normwaarden je hanteert, maar die normwaarden zijn de laatste jaren steeds hoger komen te liggen. Dat kan leiden tot serieuze klachten, maar dat hoeft niet. Wel is aangetoond dat Vitamine D3 gecorreleerd wordt aan een lagere weerstand, algehele mortaliteit en kans op kanker.

Het punt met vit.D is dat het een vetoplosbaar vitamine is. De hoogte van je vitamine-D-spiegel in je bloed is direct gecorreleerd met de hoeveelheid vitamine D3 in je vetweefsel.
Dat betekent dat als je een laag vitamin D gehalte hebt en wat vitamine D gaat bijslikken, het heel lang duurt voor het gehalte in je bloed omhoog gaat. Het extra ingenomen vitamine D verdwijnt nl. heel snel in je vetweefsel, net zolang tot daar de concentratie een stuk hoger is.

Om van een tekort van vitamine D3 af te komen moet je dus heel flink bijslikken. 800ie. is in dit perspectief helemaal niks. het is compleet onvoldoende om je vitamine D3 gehalte in je bloed op te krikken bij zulke tekorten. Dat je geen effect ondervindt is dus volkomen logisch en zegt dus helemaal niks over of je klachten wel of niet door vit-D tekort komen.

Zie ook deze link http://www.direct-ms.org/pdf/VitDGenScience/Heaney%20vit%20D%20requireme...CiteNPLDOCS

en de wikipedia pagina http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D

In jouw geval zul je minstens 2200 i.e of 55 microgram vit-D moeten bijslikken per dag en zelfs dan gaat het nog wel een tijdje duren.

Je kunt overigens gerust nog veel hogere doses gaan slikken voor beperkte tijd. Jezelf vergiftigen met vit.D is een nl. hele onderneming.

Verder is de snelste, goedkoopste en efficientste manier om je vit-D gehalte in je bloed op te krikken nog altijd onbeschermd zonnen. Voorwaarden zijn de de zonkracht 3 of hoger moet zijn. Van eind september tot eind maart zonnen heeft dus weinig nut hiervoor. De rest van het jaar alleen als de zon flink hoog aan de hemel staat.

vitamientje

vitamientje

15-05-2014 om 16:54

Ehm Mark wat is allemaal onzin?

Even toch een vraag aan je, wat dan allemaal de onzin is..

Als ik dit zo lees, slik ik dan wel genoeg met 1200 ie als onderhoudsdosis. Heb een paar maanden 2400 ie genomen.

Ik dokter dit nu allemaal zelf uit en heb de meeste info van het D forum. Daar kwam ik al eerder dat met de 400 ie die ik slikte niks opschoot.

Maar omdat ik ook allemaal andere tekorten had weet ik niet hoeveel invloed die D nu echt heeft.

vitamientje

De onzin kwam meer van Hombre en anderen. Dat vit-D tekort een hype zou zijn en dat dat duidelijk niet de oorzaak van de haar klachten was aangezien die klachten niet verminderden.

beide zijn neit waar. Vitamine--D-tekort is een flink probleem en ten tweede, om het tekort op te heffen meto je langdurig hoge doses slikken, waarna je een lagere onderhoudsdoses kunt gaan slikken. De effecten zijn dus een kwestie van flink geduld hebben. Eerst moet je vitamine-D gehalte omhoog in je bloed, wat al een tijd duurt en daarna zullen de klachten die uit het tekort voorkomen pas gaan verdwijnen en dan meestal ook niet overnacht.

Hombre

Hombre

15-05-2014 om 17:03

vitamientje

"Sorry hoor, maar het zit me een beetje hoog vandaag."

Zullen we het hier dan maar even bij laten?

vitamientje

vitamientje

15-05-2014 om 17:13

Ah Mark dankje

Is het verstandig tussentijds je bloed op D te laten checken?
Van B12 weet ik dat je bloedwaardes niet meer relevant zijn tijdens (en lang na) behandeling. Helaas weten artsen dit vaak niet en stoppen dan onterecht met behandelen.
Hoe zit dat met D? Weet jij dat precies?

vitamientje

Dat kun je laten doen. Dan zie je in ieder geval of er beweging in komt. Alleen niet al te snel, zoals gezegd heeft het z'n tijd nodig.

mama2

mama2

15-05-2014 om 19:48

Bedankt

Laat het er inderdaad maar liever bij Hombre, ik hoef gelukkig niet bij jou te zijn dus zoals ik al eerder schreef, je schrijven heeft geen toegevoegde waarde.

Ikvermoede al dat de dosis te laag was gezien ik hogere dosis lees en hoor. Ik ga morgen contact. Opnemen met de huisarts en haar ook jullie punten voorleggen. Bedankt!

Hombre

Hombre

15-05-2014 om 20:07

mama2

"Laat het er inderdaad maar liever bij Hombre, ik hoef gelukkig niet bij jou te zijn dus zoals ik al eerder schreef, je schrijven heeft geen toegevoegde waarde."

Wacht nog even af met je finale oordeel. Als het onverhoopt over 40 dagen nog niet werkt lees dan dit draadje nog eens over.

vitamientje

vitamientje

16-05-2014 om 09:21

Mama2

Oke succes ermee.
En laat je niet te snel afschepen door je huisarts hoor! Het is belangrijk dat je voor dat D tekort goed behandeld wordt, anders ga je je nooit beter voelen.

en sommige mensen willen ook echt altijd het laatste woord hebben; negeer dat maar gewoon.

mama2

mama2

16-05-2014 om 09:53

Mark e.a.

Je hebt er een mooie uitleg aan gegeven, als je het niet erg vind heb ik hem even in een bestandje gezet als uitleg aan de huisarts.

Vanochtend de huisarts gebeld en de vraag over de dosis voorgelegd. Nou, bij mijn huisarts moet je eerst door de commisie van assistente´s heen (gaat voor iedereen op hoor, dus er staat geen stempel zeikert in mijn dossier) en plots was ik het zo ongelooflijk zat! Weer de "ja maar" 80x op alles wat ik zei dat ik er gewoon even klaar mee was en echt heel boos heb gevraagd of ze nou alsjeblieft gewoon de vraag aan de huisarts wil voorleggen en stoppen met mij de "ja maar" te verkopen! Vanmiddag bel ik zelf terug (ken hun terugbel beleid zeg maar) en dan hoor ik meer....

Vitamientje....welke mensen

mama2

Tja, huisartsen zijn ook maar mensen, geen onfeilbare wezens. Ze zitten ook vol vooroordelen en houden lang niet altijd de literatuur goed bij. Als je pech hebt heb je een oude huisarts die protocollen volgt van 40 jaar oud die allang ontkracht zijn. Dat komt voor. Er is ook niet één waarheid, d emedische wetenschap is continue in ontwikkeling.
Wat vitamine-D betreft, vanuit mijn achtergrond denk ik dat het waarschijnlijkde belangrijkste vitamine is om in de gaten te houden en evt. bij te slikken. Vanwege de vele functies die het heeft en de correlatie met zelfs algehele mortaliteit en het gemak waarme je in ons land daar een tekort van op loopt. Zeker in deze tijden van bijn algemene huidkankerhysterie en daarop volgend overmatig gebruik van zonnebrand.

Voldoende vitamine D uit voedsel halen is feitelijk onmogelijk, tenzij je eskimo bent en niks anders eet dan walvis- of zeehondenblubber en vette vis. Voldoende vit-D halen door zonlicht, daarvoor moet je voldoende in de zon komen wanneer de zon hoog staat en je niet ingesmeerd bent, met voldoende huis onbedekt en zelfs dan kun je in de winter tekorten krijgen.

bertje1

bertje1

16-05-2014 om 20:20

veeeel hogere dosis

die 800 eenheden is echt belachelijk. dit is al echt ouderwets!
ik weet niet of iemand dit al heeft gezegd (heb echt geen zin om dit allemaal te lezen), maar vaak krijg je bv 1x per periode (week) tienduizenden eenheden, anders gaat het echt niet omhoog!
google even en hoppa naar de huisarts

Petra Pakje

Petra Pakje

18-05-2014 om 22:23

Hombre

Volgens mij zet Hombre niemand te kakken hier. Volgens mij zegt hij (toch?) dat als je je niet beter voelt na 6 weken extra vitamine D slikken na aangetoond tekort, dat de oorzaak van he je niet goed voelen misschien niet dat vitamine D tekort is.

mama2

mama2

20-05-2014 om 08:46

Inmiddels

Sinds vrijdag ben ik begonnen aan een kuur van 50.000ie, 1 maal per week 10ml en dat 10 weken lang. Na de 10 weken moet ik weer mijn bloed prikken. Veel in de zon zitten en hopen dat ik over 10 weken weer op een normaal niveau zit! Bedankt voor jullie reactie´s!

Super

Geniet van het zonnetje

mama2

mama2

20-05-2014 om 12:58

Nog eventjes

*Geniet van het zonnetje *

Nog 30 minuten werken en dan.....heerlijk dit weer!

jac

jac

07-04-2016 om 22:38

moe bij fibromyalgie

Ik wil reageren op het bericht van ( Mama 2) ,ik heb zelf ook fibromyalgie en weet alles van moe en pijn ,ook slaapproblemen met steeds op een andere kant gaan liggen ,waarom omdat je steeds pijn krijgt , ook dagelijks , wat ik heb ontdekt is dat chocola de boosdoener was , ik had gelezen dat chocola voor fybromyalgie patiënten uit den boze was , ik at altijd elke dag hagelslag en nutella op mijn brood en vaak 2 blokjes chocola als tussen doortje, ik wist me op een gegeven moment geen raad, en na dat ik dat las ben ik gestopt met chocola en het heeft mij enorm geholpen , ook ben ik magnesium gaan gebruiken en natuurlijk heb ik vitamine D, dit op advies van reumatoloog , 800 ie per dag, maar de pijnen die heb ik niet meer sinds ik geen chocolade meer eet, ik heb het wel eens geprobeerd om weer eens een beschuitje met hagelslag te nemen en ja ik vernam het gelijk weer 's nachts. Ik wil dit graag delen met degene die ook pijnen heeft en moe is , het proberen waard dus .

mama2

mama2

08-04-2016 om 13:16

Jac

Bedankt voor je info! Het is het proberen waard en hoop dat iemand er iets aan heeft. Ik lus geen chocolade

mama2

mama2

08-04-2016 om 13:18

Maar

even ter info....het heeft zeker weter geholpen de kuur

Elfje65

Elfje65

08-04-2016 om 15:46

en Mama2

Misschien op zoek naar een andere huisarts?

Stenna

Stenna

12-04-2016 om 21:59

He?!

Mark: "Voldoende vitamine D uit voedsel halen is feitelijk onmogelijk". Dat is best vreemd, evolutionair gezien. Hoe hebben wij als noord-europese volkeren zolang kunnen overleven voordat er vitaminepillen waren?

Zelf ben ik helemaal verbaasd door dit draadje. Geen idee dat vit d tekort bij vrijwel alle volwassenen te vinden is. Heb nl toevallig zelf net een "diagnose". Echt toevallig, want mijn bloed werd getest om een heel andere reden maar de huisarts had er een soort groot onderhoud beurt van gemaakt, met nog wat extra checks. Belde hij later dat ik een ernstig vit d tekort had en bij hem een superdosis voor enkele weken kon komen ophalen. Was hevig verbaasd, nooit aan zoiets gedacht, en heb het braaf gehaald. Heb wel wat vage klachten die daar mogelijk mee geassocieerd konden worden (maar waarmee niet, op mijn leeftijd, dacht zelf eerder aan de overgang ), maar ben echt niet ziek ofzo. En kom veel buiten (maar eet vrijwel geen vlees, vis en melkproducten).
Nu begin ik er opeens wel wat aan te twijfelen. Als het zo normaal is, blijkbaar.

Yura

Yura

14-04-2016 om 18:21

Wist het ook niet

Ik heb al ruim een half jaar onverklaarbare spierpijnen, eerst in benen, een soort kramp, maar toch anders, de laatste 2 weken ofzo voelden ook mijn armen zwaar, zo moest mijn man op een lange rit het stuur overnemen omdat ik begon te slingeren, kon mijn armen niet zo lang zo hoog houden. Fysio wist zich geen raad meer, doorgestuurd naar collega, sporten maar bijna helemaal mee gestopt, werd toch aan overtraindheid gedacht. Uiteindelijk vond fysio het nodig bloed te laten prikken op alles dat invloed op spieren kon hebben. Daar kwam een vitamine D tekort uit. Uiteraard even gegoogeld en alle klachten die het zou kunnen veroorzaken heb ik eigenlijk wel, alleen nooit aan gedacht dat het wat met elkaar te maken zou kunnen hebben, je wordt ook een dagje ouder natuurlijk. Net als Stenna dus eigenlijk. Alleen de botbreuken heb ik gelukkig nog niet gehad, maar wel: spierklachten, vermoeidheid, lusteloosheid, altijd verkouden, last met bovenste luchtwegen, astma, migraine, lage rugpijn, (matig) overgewicht, problemen met tandvlees. Geen idee of vitamine D zal helpen, maar ik hoop het maar. Gister een boost genomen van 50.000 ie en dat moet over een maand weer en over 2 maanden nogmaals. Verder probeer ik meer in de zon te gaan zitten, die mijd ik meestal, vind het vaak niet prettig in de volle zon, zit liever in de schaduw.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-04-2016 om 14:23

Epidemie

Klopt; Vitamine D tekort is een epidemie, vooral op het Noordelijk Halfrond. Maar ook bij donkergekleurde mensen. Helaas nog erg onbekend en zwaar onderschat; ook door de medische wereld. En de risico's van vitamine D tekort zijn groot. Terwijl het makkelijk te voorkomen en op te lossen is door voldoende suppletie.
Mijn zus werkt in de buitenlucht en draagt geen zonnebrand (ook niet verstandig natuurlijk). Ze kampte al jaren met gezondheidsklachten maar kwam er maar niet achter waarom. Toen hadden we het een keer over Vitamine D (ik slik dagelijks een supplement D3 + Calcium + vitamine K) en haar bloed werd getest en ja hoor, zwaar tekort. Sinds ze supplementeert geen klachten meer.
De voornaamste reden voor deze "epidemie": mensen werken niet meer in de buitenlucht en komen sowieso niet zo veel meer buiten. Als men in de zon komt, draagt men zonnebrand (wat ook moet ter voorkoming van huidbeschadiging en huidkanker). Luchtvervuiling blokkeert ook vitamine D absorptie. Voldoende vitamine D uit voedsel halen is vrijwel onmogelijk. Het is heel belangrijk om regelmatig je bloed op vitamine D te testen. Het is wel zo dat de normwaarden veel te laag zijn. Daarom zijn de meeste vitamine D supplementen die je bij de drogist kan kopen veel te laag gedoseerd. Teveel inname van vitamine D is ook beslist niet goed maar je kan rustig 5000ie dagelijks nemen zonder risico's (mits je niet aan bepaalde ziektes lijdt en/of bepaalde medicijnen slikt. Dit is een hele goede site met veel informatie:
http://www.vitamindcouncil.org/

Stenna

Stenna

16-04-2016 om 11:29

ja maar

ik ben blond en zeer withuidig, en fiets elke dag buiten? 's Zomers in de volle zon wel met zonnebrandspul, maar dat gaat ook niet anders (verbrand in 2 minuten). Rest van het jaar gewoon zo, en via je hoofdhuid en ogen enzo komt toch ook UV licht binnen?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-04-2016 om 13:42

Vitamine D

Vitamine D uit zonlicht wordt door je huid opgenomen en in lichaamsvet opgeslagen. Het is dus onmogelijk om genoeg vitamine D via je ogen op te nemen. Je hoofdhuid kan wel iets vitamine D opnemen maar lang niet genoeg. Maar een kwartiertje per dag 's ochtends en/of in de namiddag zonder zonnebrand kan zeker helpen bij opname van vitamine D alhoewel dus in veel gevallen niet voldoende, vandaar het advies om altijd te supplementeren; zeker in de wintermaanden.
Daarnaast blijken relatief veel mensen onvoldoende tot helemaal geen vitamine D via de huid (zon) op te kunnen nemen. Laat je bloed gewoon testen; dan weet je of je al dan niet een vitamine D tekort hebt. Ik ben ook heel blank; verbrand altijd en ik kom veel buiten. Ik gebruik in de zomer zonnebrand. Toch bleek ik tekort te hebben.

Stenna

Stenna

16-04-2016 om 14:01

Elisa

ik heb ook tekort, is al getest, zie verder boven. Vraag me alleen of hoe dat kan

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-04-2016 om 15:02

Stenna

Dat je tekort hebt is niet zo vreemd. Zie de link naar Vitamin D Council die ik gaf. Sommige mensen kunnen niet of nauwelijks vitamine D uit zonlicht aanmaken en waar je woont is ook een factor.

Yura

Yura

22-04-2016 om 10:30

Hoe snel

Maar om even op de oorspronkelijke vraag terug te komen. Hoe snel zou je verbetering moeten merken? Ik had een gehalte van 49, dat valt nog mee als ik andere getallen hoor. Heb vorige week 50.000 ui geslikt en moet dat over 3 weken weer en dan een maand daarna nog eens. Omdat ik op internet tegen komt dat deze hoeveelheden vaak per week genomen worden, neem ik toch ook nog maar een dagelijkse kleine dosis van 600 iu. Ik heb voornamelijk last van spierklachten, deze zijn nog niet echt verbeterd. Het is natuurlijk niet zeker of het daar aan ligt, maar mijn bloed is ook op andere dingen onderzocht. En het ligt niet aan overbelasting, want van 3/4 keer per week sporten, doe ik het nu nog maar 1 keer en hard lopen sowieso niet meer. Dus als ik nou verbetering zou merken, dan weet ik dat de vitamine D de oorzaak is, anders moet ik verder gaan zoeken. Maar ik moet pas over 3 maanden weer bloed prikken, dus blijkbaar gaat de dokter ervan uit dat het gehalte dan pas weer op peil is. Wel had ik gister voor het eerst sinds maanden weer een energieke dag, er is echt enorm veel uit mijn handen gekomen. Maar of dat nou door de vitamine D kwam, of omdat ik mijzelf een schop onder mijn kont heb gegeven, weet ik niet.

Overigens Stenna was ik ook verbaasd, ik kom veel buiten, want we hebben een hond. Maar de zon moet wel de juist zonkracht hebben om vitamine D aan te maken, zonkracht 3 minimaal en dat heb je in de winter sowieso niet, pas in april af en toe en dan ook nog alleen midden op de dag. Op de site van rivm kun je zien welke zonkracht vandaag geldt en ook de afgelopen dagen.

AnnoNicky

AnnoNicky

22-04-2016 om 13:22

Hoe snel effect?

Ik neem het hele jaar door 25.000 IU vitamine D per maand en in de winter zelfs elke 2 weken a 3 weken. Als het "op" begint te raken, word ik moe en negatief, neerslachtig. Als ik dan weer een ampul neem, merk ik na ongeveer 2 of 3 dagen dat ik me weer wat beter voel.
Als je al een tijd met een stevig tekort loopt, kan het volgens mijn huisarts wel maanden duren voordat je je beter voelt.

AnnoNicky

AnnoNicky

22-04-2016 om 13:23

Injecties

Als kind heb ik trouwens al vit. D-injecties gekregen, 100.000 IU per maand als ik me niet vergis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.