Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vervolgdraad: wat dragen welke bronnen bij aan kiezen voor alternatief en/of regulier

Let's go. Ik vind Skepsis wellicht hier en daar wat gekleurd, maar aan de andere kant komen zij wel met controleerbare bronnen. En bovendien zetten ze een artikel als dit ook op hun site (en al een heel tijdje!)
http://www.skepsis.nl/bioresonantietherapie.html


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Genista

Genista

15-07-2011 om 10:15 Topicstarter

Judith

Natuurlijk heb ik daar begrip voor. Ik wens je veel energie en sterkte.

Fiorucci

Fiorucci

16-07-2011 om 08:44

Judith

Ben net thuis, ga ook niet meer alles nalezen, maar:Sterkte!

Fiorucci

Fiorucci

16-07-2011 om 08:45

Ohja pluk

" Hoe is het mogelijk dat "de" acupuncturisten toestaan dat er collega's zijn die behandelen tegen roken/overgewicht etc. waarvan 200% duidelijk is dat deze onwerkzaam zijn? "
Toestaan? Wat doe je eraan? Een goede tandarts baalt ook van het feit dat er slechte tandartsen zijn.

Pluk53

Pluk53

16-07-2011 om 16:56

Fiorucci

ze kunnen als "vakvereniging" toch de publiciteit zoeken. Simpel genoeg. Maar ik ben bang dat hier het spreekwoord opgeld doet: wie in een glazen huisje zit, moet niet met stenen gooien.
Zodra een "methode" ter discussie gesteld wordt, dan richt je de aandacht op de effectiviteit "in het algemeen". En dan komt de hele acupunctuur in de problemen.

Onno

Onno

16-07-2011 om 18:55

Niet zo doordraven pluk.

Ik ken een man die 2 pakjes per dag rookte en allerlei pogingen had gedaan om er van af te komen, niets hielp volgens hem.
Toen is hij op aanraden van iemand naar een acupucturist gegaan en heeft daarna nooit meer een sigaret aangeraakt.
Voor jou is het allemaal toeval, maar voor die man niet dus. Het is echt jammer dat je op het gebied van 'ziekte en gezondheid' geen hoogvlieger bent, anders liep je niet allerlei onzin uit te kramen.
Nogmaals loop niet zo door te drammen over een onderwerp waar je geen verstand van hebt.

Fiorucci

Fiorucci

16-07-2011 om 19:17

Pluk

Ik zie ik nergens chirurgen die de publiciteit zoeken om te melden dat er een slechte actief is,wel? Ze houden elkaar liever de hand boven het hoofd, over glazen huisjes gesproken.

Pluk53

Pluk53

17-07-2011 om 14:52

Fiorucci

Je leest slecht, of het dringt niet tot je door. Maandag 11 juli heb ik aan Judith geschreven:
"Er zijn ook chirurgen die hun werk niet goed doen.. en toch blijven ze in dienst. kan daarmee zeggen dat de hele beroepsgroep niet deugt?" Klopt. Maar die (slechte, of "minder goede" ) chirurg opereert wel volgens protocol. Als hij dat niet doet kan hij zijn biezen pakken. En over herenaccoorden. Je hebt helemaal gelijk dat "de regulierre medici" hun eigen nest niet snel bevuilen. Maar we hebben wel de tuchtraad om de zaken enigzins te controleren.
Wat ik bedoel te zeggen: als een chirurg beweert dat hij door een operatie schizofrenie kan genezen, of ADHD, dan zal de beroepsgroep daar afstand van nemen, en hem eventueel voor de tuchtraad brengen. Maar acupuncturisten vinden het blijkbaar prima als een onwerkzaam protocol wordt gebruikt door collega's. Ze hoeven enkel maar als vakvereniging een persconferentie te organiseren, en dat sprookje is de wereld uit (en ieder die het toch nog doet is dan gebrandmerkt als een kwakzalver). Dus waarom doen ze dat niet?

Tirza G.

Tirza G.

17-07-2011 om 15:24

Ja maar joyeux

Reiki werkt echt. Iedere moeder doet het en kan het: kusje op de zere knie, hand op warme bolletje - en het gaat meteen een stuk beter met de patient.

Tadaaaaaaaaaa.

Tirza

Onno

Onno

17-07-2011 om 15:42

Zijn we nu naïef of gewoon onwetend.

"Maar we hebben wel de tuchtraad om de zaken enigzins te controleren."
ROTFL

Fiorucci

Fiorucci

17-07-2011 om 17:16

Pluk

Ik zat in Londen afgelopen week en heb niet alles gelezen. Dus niet gelijk zo katten, het is vakantietijd.
De tuchtraad is geen controlerende instantie, zij voeren niet dagelijks allerlei controles uit.
Zij beoordelen zaken nav klachten.
Weet je, er zijn artsen die vinden dat een hernia beter niet per operatie verholpen kan worden, en artsen die dat aan de lopende band juist wel doen. Zo zie ik het verschil tussen vinden dat je roken kunt verhelpen per acupunctuur of niet. Verschil van inzicht, wat je dus ook zult vinden bij reguliere artsen.

Pluk53

Pluk53

17-07-2011 om 18:09

Fiorucci

je meet met twee maten.
"Weet je, er zijn artsen die vinden dat een hernia beter niet per operatie verholpen kan worden, en artsen die dat aan de lopende band juist wel doen." Voor beide methodes valt wat te zeggen. De huidige teneur is: niet opereren, eerst werken aan je spieren/houding. Als het echt niet anders kan, dan moet er "helaas" geopereerd worden.
"Zo zie ik het verschil tussen vinden dat je roken kunt verhelpen per acupunctuur of niet. Verschil van inzicht" Je zou denken: het werkt, of het werkt niet. Dat heeft met inzicht weinig te maken. Simpel, gewoon nagaan en registreren hoe het loopt met al die behandelde rokers. En dat dan vergelijken met de resultaten van de "cold-turkey", de gespreksgroepen, de champix-slikkers etc.

Fiorucci

Fiorucci

17-07-2011 om 18:25

Pluk

Ook bij die hernia is het een verschil van inzicht. Ik ken iemand die deze week al geopereerd wordt, na een luttele drie weken matige pijn. Een een goede vriendin van mij ligt nu al twee mnd plat, die kan niet eens werken aan spieren en houding, was het maar waar. Ook daar is het geen kwestie van : het werkt of het werkt niet. Ook regulier is het allemaal niet zo zwartwit.

Fiorucci

Fiorucci

18-07-2011 om 08:10

Drommels

Als antirooktherapie staat alternatief nog op de lijst van niet effectieve middelen. In welke kleur ik het ook bekijk, alternatief komt als een marginale, niet bewezen werkende methode naar voren.
En daar ben ik het ook mee eens wat betreft roken, zoals je kon lezen.
Overigens,over die hernia: vriendin heeft nu na acht weken nog geen neuroloog gezien, dus ik heb niet de indruk dat neurologische kennis toegepast is. Ik vind dat een verschil van inzicht, zowiezo van de huisarts.

Pluk53

Pluk53

18-07-2011 om 09:07

Fiorucci, inconsequent

Vriendin met 8 weken bedrust. Zonder feiten is het moeilijk om te beoordelen of dit ja/nee zinvol is. Als leek denk ik dat 8 weken bedrust alleen leidt tot algehele verslapping. Wat wordt de volgende stap?
En wat betreft acupunctuur om stoppen met roken te ondersteunen. Nu schrijf je: "En daar ben ik het ook mee eens wat betreft roken, zoals je kon lezen." (=onwerkzaam). Waarom l*l je er dan eerst omheen met "verschil van inzicht onder de acupuncturisten". Het werkt niet, punt uit. Acupuncturisten moeten daar afstand van nemen, en van "collega's" die dat toepassen. Maar ze zijn denk ik veel te benauwd dat "alle" resultaten die ze claimen dan kritisch bekeken gaan worden.

Pluk

er zijn wel degelijk verschillende inzichten over het behandelen van een hernia (HNP) (in de reguliere geneeskunst)

verder moet ik even kwijt dat ik me weer erger aan jouw belerende toon, alsof JIJ alle wijsheid in pacht hebt..

De wetenschap waar jij het over hebt is een utopie, het is niet zwart wit, 100 % voor iedereen geldend..

En dan weer in het draadje hieronder over acupunctuur..erg irritant, je lijkt wel een jachthond die de geur van wild heeft opgevangen..

Pluk53

Pluk53

18-07-2011 om 10:46

Mien*

"er zijn wel degelijk verschillende inzichten over het behandelen van een hernia (HNP) (in de reguliere geneeskunst)" Je moet je naar Drommels richten, die is er dieper ingedoken dan ik. En verschillende "inzichten" of niet, er wordt niet "zomaar" wat aangeklooid. Men werkt volgens een protocol. En het kan lang duren of korter, maar zo'n protocol wordt geevalueerd op effectiviteit. En niet werkzame protocollen verdwijnen of worden aangepast. Zo werkt dat bij de reguliere aanpak. Men kijkt of het (redelijk) werkt! Daar draait het om.
"verder moet ik even kwijt dat ik me weer erger aan jouw belerende toon, alsof JIJ alle wijsheid in pacht hebt.. " Je lucht je hart maar . En neen, ik heb NIET alle wijsheid in pacht. Maar ik heb heb/gebruik wel een zekere vorm van logica die sommigen hier op dit forum volledig vreemd is. Dat maakt de communicatie af en toe zo verwarrend.
"De wetenschap waar jij het over hebt is een utopie, het is niet zwart wit, 100 % voor iedereen geldend.. " Welk facet van de wetenschap is een utopie; ik snap niet wat je bedoeld. Dit is volgens mij wel jouw lievelingsargument: het is niet zwart/wit. Wat bedoel je daarmee? "voor iedereen geldend": natuurwetten gelden voor iedereen. En heel veel procedures en medicijnen werken voor "iedereen" hetzelfde. En in de reguliere zorg weet men zelfs welk percentage van de patienten geen baat heeft bij een behandeling/medicijn. Dus wat bedoel je met: het werkt niet voor iedereen hetzelfde, wat wil je daarmee duidelijk maken. (behalve dat het een "lekker bekkend argument" is)
"En dan weer in het draadje hieronder over acupunctuur..erg irritant" ??
"je lijkt wel een jachthond die de geur van wild heeft opgevangen.." Een geur wordt in het algemeen waargenomen, of geroken. Mien, dit is toch nog steeds een discussieforum?

Pluk53

Pluk53

18-07-2011 om 11:13

(ot) geur opvangen

ging toch twijfelen .
Geur opvangen: in google 205 hits. Geur waarnemen: 3420 hits. Geur ruiken: 12900 hits. "Opvangen" wordt dus soms gebruikt; weer wat geleerd.

Pluk53

Pluk53

18-07-2011 om 12:52

Terug naar de openingsposting

ik denk dat je als acupunctuur-vakverening kunt bijdragen aan de populariteit van a als ze zelf zouden komen met goede "bronnen", informatie-materiaal, gedocumenteerde resultaten etc. En daarin ook duidelijk aangeven wat wel en niet kan. Afstand nemen van de beunhazen in hun sector.
Hetzelfde geld voor alle "alternatieve" therapieen/behandelingen. De reden dat men dat nalaat laat zich raden.

Fiorucci

Fiorucci

18-07-2011 om 13:59

Pluk

Ik L*l? Dag knul.

Pluk53

Pluk53

18-07-2011 om 14:10

Fiorucci

ja, je l*lt er om heen. En nu maak je je er met een jantje-van-leiden vanaf.
Nog een keer duidelijker: eerst schrijf je "dat er verschillende inzichten" zijn bij acupuncturisten. (wat betreft anti-rook-behandelingen). Daarmee suggereer je dat het dus mogelijk toch zou kunnen werken (of bedoelde je dat niet?). En daarna schrijf je dat je het ermee eens bent dat "alternatieve" behandelingen NIET helpen om te stoppen met roken. Dus? Dan kunnen de "goede" acupuncturisten toch afstand nemen van de "beunhaas"-acupuncturisten. Dat zou de "sector" toch ten goede komen? Of misschien toch niet?

Pluk53

Pluk53

18-07-2011 om 15:38

"bron" van de nederlandse vereniging van acupuncturisten

even naar de "bron" geweest. Daar wordt je als reguliere nuchtere Nederlander niet door overtuigd, denk ik.
"Het voelen van de pols": Voor de acupuncturist is het voelen van de pols een heel belangrijke manier om tot een diagnose te komen. Dat gaat wat verder dan ‘even de pols voelen’. Bij elk polsgewricht voelt hij op drie plaatsen en op drie verschillende diepten. Door op elke plek nauwkeurig de spanning, de breedte, de diepte en de snelheid te meten, komt de acupuncturist veel te weten over de hoeveelheid en de kwaliteit van de energie in de verschillende organen.
En over de naalden en het effect wat het heefte bekendste vorm van acupunctuur is de behandeling met dunne naalden. De acupuncturist plaatst de naalden op bepaalde acupunctuurpunten in uw lichaam. Deze punten bevinden zich op de meridianen. Meridianen zijn kanalen in het lichaam waarlangs de energie circuleert. Door de manier waarop de naald wordt aangebracht, beïnvloedt de acupuncturist de energiestroom van die meridiaan. Zo reguleert hij de energiestromen in uw lichaam, waardoor: een betere doorstroom van energie ontstaat/een energieblokkade verdwijnt/de hoeveelheid energie toeneemt of verplaatst wordt naar een gebied dat te weinig heeft/de kwaliteit van de energie verbetert
Tijdens de behandeling gaat de energie in uw lichaam weer stromen. Dit merkt u aan een licht tintelend of juist een zwaar gevoel rondom de naalden. Soms straalt het gevoel uit langs de meridiaan. Dit gevoel wordt Qi genoemd en duurt maar even. De naalden blijven ongeveer twintig minuten zitten.
Zie http://www.publiek.acupunctuur.nl/ voor nog meer fascinerende informatie.

Fiorucci

Fiorucci

18-07-2011 om 16:19

Pluk

Ik hou er niet van als je op denigrerende wijze iemand wegzet door te stellen dat iemand l*lt. Je doet precies wat je mij verwijt: slecht lezen. Discussieren met jou leidt vroeg of laat tot dit gedrag van jou, en natuuurlijk ligt het nooit aan jou.Dag!

Pluk

ik neig ernaar om weer uit te gaan leggen, maar merk bij mezelf een dermate tegenzin dat ik het niet doe..

Jouw manier van discussiëren en denken mag dan in jouw ogen logisch zijn, in mijn ogen is het over anderen heenwalsen, denigrerende opmerkingen maken, beslist niet een manier die uitnodigt om verder op in te gaan, jammer!

Veel plezier verder met het je ´beter´ voelen dan anderen, ik hoop van harte dat je nooit in een situatie belandt waar je je vertrouwen in die artsen en hun protocollen stelt en zodanig van de koude kermis thuiskomt dat je moet constateren dat het je leven ingrijpend heeft veranderd..

Tabee!

(tabee
adieu, aju, gegroet, vaarwel)

Pluk53

Pluk53

18-07-2011 om 21:03

Mien, je kunt dit op twee manieren lezen

Je kunt het artikel waar jij naar linkt op twee manieren lezen, optimistisch en pessimistisch. Ik weet niet tot welke categorie jij jezelf rekent.
De pessimisten zullen zeggen: zie je wel, er deugd niks van de reguliere aanpak, dat wordt keer op keer bevestigd.
De optimist zal zeggen: de reguliere zorg heeft gelukkig een zelfreinigend vermogen, waardoor onwerkzame en schadelijke therapieen/middelen verdwijnen en/of verbeterd worden.

Pluk53

Pluk53

18-07-2011 om 21:17

Fiorucci, slecht lezen?

Slecht lezen? Zou kunnen, maar ik zie het echt niet.
Heb jij geschreven dat er sommige acupuncturisten zijn, die rokers behandelen. En dat "jouw" acupuncturist het niet doet, en dat dat komt door een verschil van inzicht?
Suggereer je hier dan niet, dat het mogelijk toch werkt? (acupunctuur als steun bij "stoppen met roken")
En heb je geschreven dat alternatieve behandelingen onwerkzaam zijn bij "stoppen met roken"?
En zijn die twee schrijfsels/standpunten dan met elkaar in tegenspraak? Wat lees ik fout?

Onno

Onno

18-07-2011 om 22:38

Zonmw wil meer onderzoek

Meer onderzoek is nodig, stelt ZonMw, gezien de toenemende chronische ziektelast en kostendruk, het arbeidsmarkttekort en ook de ‘groeiende vraag’ naar complementaire behandelingen als homeopathie, acupunctuur, natuurgeneeswijzen en paranormale behandelwijzen. Het onderzoek zou zich moeten richten op de veiligheid, de economische betekenis, de vraag naar en het aanbod aan complementaire interventies. Ook pleit de organisatie opnieuw voor grondig effectiviteitsonderzoek, ‘waar mogelijk en zinvol op basis van reviews’
Hou maar op Pluk je kunt de stroom niet meer tegenhouden. Zodra mensen er baat bij hebben maken ze er gebruik van. Daarnaast is men die farmaceutische zooi een beetje zat aan het worden en wil men weer genezen. Helemaal als het om kinderen gaat.
Nogmaals op het gebied van 'ziekte en gezondheid' ben je geen hoogvlieger, misschien zou een basiscursus alternatieve geneeswijzen een goed idee zijn voor je.

Pluk53

Pluk53

18-07-2011 om 22:47

Onno, basiscursus

Onno, is er een web-site van je "vakvereniging" die je zou kunnen aanraden als "bron" om je te informeren naar de homeopathie, de achtergronden, de werkwijze etc? Dit "in lijn" met de start-posting van deze draad.

Onno

Onno

18-07-2011 om 23:26

Er is onnoemelijk veel informatie te vinden.

Toch is een gedegen studie olv ervaren homeopaten noodzakelijk anders trek je iedere keer weer de verkeerde conclusies. Dat zie ik jou ook iedere keer weer doen. Hetzelfde geldt voor acupunctuur, dat moet je echt olv ervaren acupuncturisten leren met ontzettend veel praktijkervaring anders wordt het gewoon niets. Zonder een gedegen studie krijg je gewoon de 'feeling' niet en blijf je steeds maar de verkeerde conclusies trekken.
Hetzelfde zie je ook bij die man van skepsis. Heeft iets in de wiskunde gedaan maar op het gebied van 'ziekte en gezondheid' een volslagen brekebeen. Voor de leek lijkt hij wel deskundig maar ja, in het land der blinden.............. Als die lui werkelijk iets wisten van homeopathie zouden ze indertijd ook niet zo'n belachelijke actie zijn begonnen. Heeft ook verder geen indruk gemaakt. Ik heb het er in ieder geval niet minder druk door gekregen.

Tirza G.

Tirza G.

18-07-2011 om 23:43

Nou onno

Kom maar door met de gegevens van die basiscursus, dan ga ik in september meteen beginnen. Waar zit die?

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.