Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vaccinatiegroep 1961-1971 wie al uitnodiging ontvangen?

Ik ben uit 1967, en zit met smart te wachten op de uitnodiging voor mijn vaccinatie tegen Covid. 

Ben benieuwd naar hoe snel de jaartallen worden uitgenodigd! Heb jij hem al ontvangen, in welke regio woon je en uit welk jaar stam je?

Ben benieuwd!


Hoe het bij mijn ouders ging:

Moeder (geboren in februari) ontving haar uitnodiging wachtte nog even tot mijn vader (geboren in juli) zijn uitnodiging kreeg.  Mijn vader ging de afspraken maken,  DigiD wat een gedoe! Ik bel morgen wel! Dat ze op dezelfde dag wilden dat snapte ik wel zeer moesten er 20 om enkele reis voor rijden. Ze wilden ook nog mijn of mijn zus mee hebben, omdat mijn moeder nog wel eens van de graat ging na een prik. Toen had mijn moeder bedacht dat en afspraak in het weekend dan het makkelijkst was dan was iedereen niet aan het werk.  Dus toen ze iemand aan de telefoon hadden waren er pas over ruim 3 weken  2 plekken mijn of meer gelijktijdig op een zondag beschikbaar. 

Dus tegen de tijd dat zij geprikt waren was mijn jongste tante ook al aan de beurt geweest. Ander vaccin dus zij kreeg haar tweede prik al voordat mijn ouders hun tweede prik kregen. 

Dan is mijn moeder verbaasd dat Francine haar prikken al heeft een zij nog niet.  Dat vind ik dan wel een beetje eigen schuld........

Sammy70

Sammy70

18-05-2021 om 09:05

AnneJ schreef op 17-05-2021 om 23:52:

60 t/m 64 jaar wordt door de huisarts geprikt. Dat kan wat uitlopen omdat ze het natuurlijk ook naast de gebruikelijke huisartsenpraktijk moeten doen. Maar het loopt dan wel weer gelijk met groepen die door de GGD geprikt worden.

Ook al zijn die jonger of hebben een medische indicatie. Het is blijkbaar een kwestie van verdeling. Mij kwam het heel goed uit.

deze vaccinaties begonnen ook in Zeeland en trokken maar langzaam over de rest van Nederland omdat alles ging op basis van de voorraad. Dus als je in de laatste provincie zit dan kan dat gebeuren. Dat is absoluut niet standaard. 

Vanaf half april wordt het laatste deel uitgenodigd: 

1956 t/m 1957 Sinds 15 februari 2021 AstraZeneca Huisarts
1958 t/m 1960 Sinds 15 april 2021 AstraZeneca Huisarts

Sammy70

Sammy70

18-05-2021 om 09:07

Bedenk ook, dat als er niet zoveel weigeraars waren wij nog later aan de beurt zouden zijn  

Ik vraag me af of een deel van de 'weigeraars'' komt doordat het maken van een afspraak digitaal, of per telefoon, nogal omslachtig is. Vergeleken bijvoorbeeld met de griepprik. Dat is brief, en op de betreffende prikdag ga je naar de praktijk.

 Je hebt voor het coronavaccin de aanmelding maar ook de vaak onbekende locatie waar je naartoe moet zien te komen.

Voor veel mensen een overkomelijke zaak, maar niet voor iedereen. Gelukkig zijn er nu priklocaties bijgekomen waardoor de kans dat er een in je buurt is toegenomen is.

Sammy70 schreef op 18-05-2021 om 09:05:

[..]

deze vaccinaties begonnen ook in Zeeland en trokken maar langzaam over de rest van Nederland omdat alles ging op basis van de voorraad. Dus als je in de laatste provincie zit dan kan dat gebeuren. Dat is absoluut niet standaard.

Vanaf half april wordt het laatste deel uitgenodigd:

1956 t/m 1957 Sinds 15 februari 2021 AstraZeneca Huisarts
1958 t/m 1960 Sinds 15 april 2021 AstraZeneca Huisarts

Ik las dat alleen in NH en Gelderland nog mensen via de huisarts met AZ geprikt moeten worden.

Pfff, lees nu ook weer dat AZ misschien toch nog goedgekeurd gaat worden vanaf 50 jaar. Nou, ik hoop dat ze daar zometeen te laat mee zijn. Niet dat ik er in principe problemen mee zou hebben om met AZ gevaccineerd te worden, maar omdat de tijd tussen de prikken langer is dan bij bv Pfizer. Dus een maand later voordat je volledig gevaccineerd bent.

Sammy70 schreef op 18-05-2021 om 09:07:

Bedenk ook, dat als er niet zoveel weigeraars waren wij nog later aan de beurt zouden zijn

Ik heb voorgedrongen, ja. Maar ik weet dat bij mijn huisarts deze week pas de groep 1958 - 1960 aan de beurt is. En ja er moeten keuzes gemaakt worden en ja de vaccins zijn schaars, dus willen ze graag de AZ die ze nog hebben ook ergens kunnen gebruiken. Je kan je alleen afvragen of de groep risico patiënten, dus 60+ en onderliggen medisch lijden niet gewoon met de griepprik groep bij de GGD meegenomen had moeten worden, als ze nog niet gevaccineerd waren op het moment dat het uitnodigen bij de GGD begon.  

AnneJ schreef op 18-05-2021 om 09:12:

Ik vraag me af of een deel van de 'weigeraars'' komt doordat het maken van een afspraak digitaal, of per telefoon, nogal omslachtig is. Vergeleken bijvoorbeeld met de griepprik. Dat is brief, en op de betreffende prikdag ga je naar de praktijk.

Je hebt voor het coronavaccin de aanmelding maar ook de vaak onbekende locatie waar je naartoe moet zien te komen.

Voor veel mensen een overkomelijke zaak, maar niet voor iedereen. Gelukkig zijn er nu priklocaties bijgekomen waardoor de kans dat er een in je buurt is toegenomen is.

Het is wel ingewikkeld om voor 2 mensen tegelijk een afspraak te maken. Bij de griepprikgroep heb je vaker mensen vanuit 1 gezin en dan is het wel zo handig om gezamelijk naar een priklocatie te gaan. Zeker als een van beiden geen eigen vervoer heeft.

Zeker bij oudere echtparen was dit vervelend, toen zat er nog vrij veel tijd tussen de verschillende leeftijdscohorten. Zowel bij mijn ouders als bij mijn schoonouders leidde dat ertoe dat ze niet met zijn tweeën, maar elk afzonderlijk afspraken hebben gemaakt.

Vooral bij mijn schoonouders was dat vervelend want die rijden geen auto en moesten vanuit hun woonplaats een flink eind weg. Daar draaide mijn zwager dus 3 van de 4 keer voor op en de 4e keer (tweede prik van schoonmoeder) heeft mijn partner het halve land doorkruist om zijn moeder naar de priklokatie te kunnen rijden. Dat had vast ook wel met vervoer via het Rode Kruis gekund, maar ja..

Groeten,


Temet

Jesse

In de Volkskrant vandaag

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/nieuw-advies-gezondheidsraad-komt-waarschijnlijk-te-laat-om-vijftigers-nog-met-astrazeneca-te-kunnen-vaccineren~b1dda1c0/

Heb ik een enkele keer ook wel eens, dat ik iets moet en het dan zo lang voor me uitschuif dat het niet meer nodig is

Groeten,

Temet

Temet schreef op 18-05-2021 om 14:35:

Jesse

In de Volkskrant vandaag

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/nieuw-advies-gezondheidsraad-komt-waarschijnlijk-te-laat-om-vijftigers-nog-met-astrazeneca-te-kunnen-vaccineren~b1dda1c0/

Heb ik een enkele keer ook wel eens, dat ik iets moet en het dan zo lang voor me uitschuif dat het niet meer nodig is

Groeten,

Temet

Ja, die las ik. Ik hoop dus maar dat ze lekker opschieten met prikken en laat de gezondheidsraad maar lekker z'n tijd er voor nemen .

Al las ik ook weer dat voor reizen e.d. een eerste vaccinatie misschien wel voldoende is. Dat scheelt dan weer een stuk - als we nog willen gaan.


mijn zus heeft de uitnodiging al gehad maar kan online geen afspraak maken... behalve als ze invult dat ze een chronische ziekte heeft

SamanthaGroningen schreef op 18-05-2021 om 16:39:


mijn zus heeft de uitnodiging al gehad maar kan online geen afspraak maken... behalve als ze invult dat ze een chronische ziekte heeft

Als ze niet de leeftijd heeft die nu gevaccineerd is, dan heeft ze die uitnodiging omdat ze een chronische ziekte heeft. Ik vraag me inmiddels af hoeveel van die mensen die een brief gekregen hebben geen afspraak gemaakt hebben omdat het te ingewikkeld is.

Dat is raar. Ik krijg alleen de vraag:

Heeft u een uitnodiging van uw huisarts gekregen, omdat u een medische indicatie heeft. Bijvoorbeeld: Omdat u behoort tot de griepprikgroep.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.