Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vaccinatiegroep 1961-1971 wie al uitnodiging ontvangen?

Ik ben uit 1967, en zit met smart te wachten op de uitnodiging voor mijn vaccinatie tegen Covid. 

Ben benieuwd naar hoe snel de jaartallen worden uitgenodigd! Heb jij hem al ontvangen, in welke regio woon je en uit welk jaar stam je?

Ben benieuwd!


Huh Haaknaald, de griepvaccins worden helemaal niet opgetrokken; die komen kant en klaar. Kwestie van de veiligheidsnaald er opzetten en klaar; je hoeft niet eens te ontluchten.

En precies daarom speelt het spill-probleem bij de griepvaccinatie niet. Niet-uitgedeelde vaccinaties blijven in de koelkast liggen, no problem.

Omdat bij de covidvaccins wel uit multidoses flacons in de spuit moet worden opgetrokken en aangeprikte flacons niet kunnen worden bewaard, moet je je proces zo inrichten dat je niet meerdere aangeprikte flacons overhoudt aan het eind van de dag. Of veel te veel vaccins van te voren optrekt. 

Niet aangebroken flacons kunnen worden bewaard, de rest niet.


De niet-gebruikte worden vernietigd, omdat de houdbaarheidsdatum verloopt ( 12 mnd na productie), je na april niet meer prikt omdat de golf dan voorbij is en omdat het virus steeds verandert. Maar voor een huisartsenpraktijk kun je aan de hand van de griepruiters een veel betere inschatting doen aan de hand van de voorgaande grieplijsten en zo teveel bestellen voorkomen.

Zeker, maar hier gaat het niet over houdbaarheidsdatum (dat hebben covidvaccins uiteraard ook).

Sammy70

Sammy70

17-05-2021 om 11:35

Claire56 schreef op 17-05-2021 om 08:48:

En precies daarom speelt het spill-probleem bij de griepvaccinatie niet. Niet-uitgedeelde vaccinaties blijven in de koelkast liggen, no problem.

Omdat bij de covidvaccins wel uit multidoses flacons in de spuit moet worden opgetrokken en aangeprikte flacons niet kunnen worden bewaard, moet je je proces zo inrichten dat je niet meerdere aangeprikte flacons overhoudt aan het eind van de dag. Of veel te veel vaccins van te voren optrekt.

Niet aangebroken flacons kunnen worden bewaard, de rest niet.


Niet als ze al uit de vriezer zijn gehaald en ontdooit. 

Nou, dat valt gelukkig ook nog wel een beetje mee. Er is heus tijd om ze dan niet weg te hoeven gooien en nog elders in te zetten. Pfizer komt het krapste met 5 dagen bewaartijd na ontdooien, Moderna 1 maand, Janssen 3 maanden en Astra 6 maanden. 

Maar dit wordt nogal technisch. Bottom-line: spill (weggooien) is bijna nooit nodig.

1965 mag nu ook 

https://www.rivm.nl/

Claire56 schreef op 17-05-2021 om 16:00:

Nou, dat valt gelukkig ook nog wel een beetje mee. Er is heus tijd om ze dan niet weg te hoeven gooien en nog elders in te zetten. Pfizer komt het krapste met 5 dagen bewaartijd na ontdooien, Moderna 1 maand, Janssen 3 maanden en Astra 6 maanden.

Maar dit wordt nogal technisch. Bottom-line: spill (weggooien) is bijna nooit nodig.

Over Pfizer lees ik net:

Het Pfizer-vaccin blijft na ontdooiing een maand goed in de koelkast, in plaats van vijf dagen. Dat meldt het Europees Geneesmiddelenbureau EMA, dat adviseert de opslagtijd voor het coronavaccin te verlengen tot 31 dagen.

De aanbeveling geldt voor een ongeopend flesje dat tussen de twee en acht graden Celsius wordt bewaard. De langere houdbaarheid van het vaccin zal een "aanzienlijke impact hebben op de planning en logistiek van de introductie van vaccins in de EU-lidstaten", schrijft de EMA in een persbericht.

Het RIVM voorziet geen impact op de prikoperatie, laat een woordvoerder weten. "We prikken veel sneller weg dan de bewaartermijn."

Plantenbak schreef op 17-05-2021 om 17:40:

1965 mag nu ook

https://www.rivm.nl/

Nou, als het in dit tempo doorgaat, mag ik in de loop van deze week een afspraak maken! Ik ben er klaar voor; telefoon in de aanslag. 

Mooi Zussie! Ik hoop dat Nederland dat advies overneemt, dan wordt het logistiek nog makkelijker.

Dochter kreeg een uitnodiging in een envelop van het RIVM/Rijksoverheid. Niet van de huisarts. Dus dat ingevuld, men vroeg naar de herkomst en naar de grieplijst, kon ze zich niet online opgeven.

Dochter toch maar ingevuld dat ze de brief van de huisarts gekregen heeft, want wel op de grieplijst, dus nu heeft ze 2 afspraken. 1e en 2e vaccinatie, twee data in de buurt, op de fiets, prima.

Nou ja, we wachten nog op een bevestigingsmail.

Anders gaan we morgen toch maar bellen, dat is het alternatief. Verwarrend dit.

Want uit welk databestand put het RIVM dan dat ze dochter uitnodigen een afspraak te maken met de GGD?

" Een week geleden bleek al dat in deze groep veel minder afspraken werden ingepland dan verwacht. Het RIVM besloot de uitnodigingen voor de ongeveer 1,5 miljoen mensen op de ‘grieppriklijsten’ van de huisartsen versneld te versturen."

Blijkbaar heeft het RIVM de grieppriklijsten van de huisartsen, concludeer ik uit dit bericht. Dat er te weinig afspraken gemaakt worden kan gewoon komen omdat je aan de envelop ziet dat het niet van de huisarts komt maar wel van het RIVM. En dat wordt gevraagd op de site. Als je op de vraag 'komt de uitnodiging van de huisarts' Nee invult kun je geen afspraak maken. Dat het om de grieplijst gaat, is dan niet duidelijk.

AnneJ schreef op 17-05-2021 om 19:33:

Dochter kreeg een uitnodiging in een envelop van het RIVM/Rijksoverheid. Niet van de huisarts. 

Ik zit in de groep 1956-1960 (AstraZenica), maar kreeg ook de uitnodiging in envelop van het RIVM, terwijl het verder georganiseerd was door de huisartsenpraktijk.

Ja, waar blijkt dat dan uit dat het door de huisarts georganiseerd is?

Bij mij was dat duidelijk, ik had een weekje rond lopen bellen tussen de driehoek huisarts, ziekenhuis en GGD? Niet RIVM, hmmmm die had ik nog gemist.

Maar als je uit het niets een brief krijgt met uitnodiging van de RIVM hoe moet je dan weten dat dat de grieplijsten van de huisarts zijn?

Anne, het is niet door de huisarts georganiseerd, die heeft alleen maar de lijst met namen doorgegeven. 

En moet je weten dat het door de grieppriklijsten komt? In de brief staat wel dat je uitgenodigd wordt in verband met je gezondheidssituatie ofzo, of omdat je extra risico loopt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.