Gezondheid
EllavanKampen
12-11-2024 om 21:07
Twijfel over gaatje in kiezen
Goedeavond beste lezers,
Ik was afgelopen zondag bij de tandarts geweest voor gebitscontrole en die zei dat hij 3 gaatjes in mijn rechter kiezen had geconstateerd en dat die gevuld moeten worden om ervoor te zorgen dat ze niet groter worden. Vandaag ben ik voor een second opinion bij een andere tandarts geweest en zei zegt dat er helemaal geen gaatjes in mijn kiezen zitten. Ik heb wel last van gevoelheid in mijn rechter kiezen maar dat komt volgens de tandarts door poets trauma. Ik heb mogelijk te hard gepoetst zei ze. Wat zouden jullie doen in mijn geval? Welke tandarts heeft er nu gelijk? Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Met vriendelijke groet.
Anoniemvoornu
13-11-2024 om 09:56
EllavanKampen schreef op 13-11-2024 om 09:29:
[..]
Ik heb geen klachten en vertrouw de tweede tandarts.
Ja een andere tandarts kan iets anders constateren net zoals dat met een second opinion met alle andere artsen kan, als je niet twijfelt waarom open je dan een topic? En reageer je zo pinnig op vragen?
Labyrinth
13-11-2024 om 10:16
Ik denk dat topic-opener zich verbaast over deze uitkomsten. Ik vind de reacties eerder heel pinnig. Ik kan een ander artikel nu niet snel vinden, maar het is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat tandartsen verschillen in beoordelingen en ook verschillen in mening of kleine gaatjes snel gevuld moeten worden of niet.
Hier een wetenschappelijk onderzoek https://www.ntvt.nl/sites/ntvt/uploads/historisch_archief_artikelen/1997/06/Gecomprimeerd_NTvT_104_1997_214-218.pdf
Wat je ermee kan? Lastig, ik volg het advies van mijn eigen tandarts. Maar vind het wel een interessant onderwerp, die verschillen in beoordelingen.
IMI-x2
13-11-2024 om 10:18
EllavanKampen schreef op 13-11-2024 om 09:29:
[..]
Ik heb geen klachten en vertrouw de tweede tandarts.
Dan kun je het ook nog een halfjaar aankijken. Ondertussen regelmatig poetsen, maar geen schurende tandpasta gebruiken en evt een zachtere tandenborstel. En dan nog eens laten kijken.
EllavanKampen
13-11-2024 om 10:39
Anoniemvoornu schreef op 13-11-2024 om 09:56:
[..]
Ja een andere tandarts kan iets anders constateren net zoals dat met een second opinion met alle andere artsen kan, als je niet twijfelt waarom open je dan een topic? En reageer je zo pinnig op vragen?
Ik twijfel wel. Dat heb ik ook geschreven in de titel.
EllavanKampen
13-11-2024 om 10:41
Labyrinth schreef op 13-11-2024 om 10:16:
Ik denk dat topic-opener zich verbaast over deze uitkomsten. Ik vind de reacties eerder heel pinnig. Ik kan een ander artikel nu niet snel vinden, maar het is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat tandartsen verschillen in beoordelingen en ook verschillen in mening of kleine gaatjes snel gevuld moeten worden of niet.
Hier een wetenschappelijk onderzoek https://www.ntvt.nl/sites/ntvt/uploads/historisch_archief_artikelen/1997/06/Gecomprimeerd_NTvT_104_1997_214-218.pdf
Wat je ermee kan? Lastig, ik volg het advies van mijn eigen tandarts. Maar vind het wel een interessant onderwerp, die verschillen in beoordelingen.
Dankjewel kijk dit is een antwoord op mijn vraag. Ik ben inderdaad verbaasd over de verschillende beoordelingen. Daar kun je nog wat van leren Anoniemvoornu.
wil40
13-11-2024 om 11:17
Als ik extra gevoelig ben bij bepaalde kiezen blijkt dat later toch een gaatje te zijn. Minuscuul, tandglazuur iets ruw, nog geen serieus gaatje maar wel een begin van aantasting glazuur.
Dat kan wel eens over het hoofd worden gezien, of een andere tandarts heeft een andere mening en wil het nog even aanzien.
Ik heb dit ook eens meegemaakt, bij toeval kwam ik bij een andere tandarts terecht, die vond dat mijn eigen tandarts dat plekje moest behandelen, maar dat ging om één plekje. Drie tegelijk vind ik dan wel weer bijzonder. Ik ga nog steeds naar mijn eigen tandarts, vertrouwen was zeker niet weg.
Bolmieke
13-11-2024 om 11:51
Die hele kleine gaatjes kunnen bij een goede hygiene remineraliseren dus een goede hygiene en afwachten lijkt mij prima
Kimdekim
13-11-2024 om 12:30
Labyrinth schreef op 13-11-2024 om 10:16:
Dit herken ik wel. Ik heb een mooi en goed gebit vind ik zelf. Ik heb 25 jaar dezelfde tandarts gehad, weinig problemen met mijn gebit gehad. Deze is afgelopen mei met pensioen gegaan en mijn nieuwe tandarts constateerde toch de nodige problemen. Dat verbaast me dan ook maar ik ga wel mee in zijn advies. Als ik voor mijn gevoel moet twijfelen aan zijn beoordeling zoek ik een andere tandarts.
kenfan
13-11-2024 om 12:48
Bolmieke schreef op 13-11-2024 om 11:51:
Die hele kleine gaatjes kunnen bij een goede hygiene remineraliseren dus een goede hygiene en afwachten lijkt mij prima
Dit. De ene tandarts zal afwachtender zijn dan de andere bij beginnende aantasting van het glazuur. Voor beiden is wat te zeggen. Ik zou vragen of het zin heeft halverwege vde halfjaarlijkse controle een keer extra te komen, om te zien hoe het zich ontwikkelt.
Anoniemvoornu
13-11-2024 om 12:58
EllavanKampen schreef op 13-11-2024 om 10:41:
[..]
Dankjewel kijk dit is een antwoord op mijn vraag. Ik ben inderdaad verbaasd over de verschillende beoordelingen. Daar kun je nog wat van leren Anoniemvoornu.
Hoezo wat van leren? Ik gaf als antwoord dat het kan dat 2 artsen van beoordeling/mening verschillen...
Labyrinth
14-11-2024 om 09:51
Anoniemvoornu schreef op 13-11-2024 om 12:58:
[..]
Hoezo wat van leren? Ik gaf als antwoord dat het kan dat 2 artsen van beoordeling/mening verschillen...
Het feit dat dat zomaar 'kan' is wel aanleiding geweest om meerdere onderzoeken hiernaar te doen. Het andere onderzoek kan ik niet zo snel vinden, maar daarin was er zoveel verschil in beoordeling (tandarts helemaal niets aan de hand, andere tandarts zag 7 gaatjes), dat vind ik niet kunnen. Dus het antwoord " het kan' is erg kort door de bocht. En kennelijk zijn de onderzoekers daar ook over eens.
Zij schrijven: "Een dergelijke variatie in haar meest extreme vorm zal leiden tot over- of onderbehandeling, hetgeen op de lange termijn de
tandheelkundige gezondheid serieus kan bedreigen."
rutiel
14-11-2024 om 13:34
Ik heb me ook wel verbaasd over de verschillen hoor. Hier een tandarts die vond dat ik vier (!) kronen moest. De volgende tandarts vond dat nergens voor nodig. Als leek is het dan echt lastig om te moeten beslissen wie er gelijk heeft. Ik had al reserves opgebouwd voor die kronen, maar was wel blij dat het (nog) niet hoeft.
EllavanKampen
16-11-2024 om 14:22
Ik heb de foto bij de tandarts opgevraagd. Wat vinden jullie?[/img]https://i.postimg.cc/8Pg5bcfR/064020-001-20241115.jpg[/img]
[img]https://i.postimg.cc/XvBShKTp/Visi-Quickv12-10-11-2024-1.jpg[/img]
[img]https://i.postimg.cc/XqQzXXTR/Visi-Quickv11-10-11-2024-1.jpg[/img]
Annaniem2023
16-11-2024 om 14:49
Wat wil je nou? Wil je nou serieus leken gaan laten bepalen of je gaatjes hebt? Mijn zoon is tandarts en ik heb hem dit draadje laten lezen en hij lacht zich een breuk over je draadje. Maar goed, ik hoop dat je goed advies krijgt over je gebit van tuinarchitect Miep of vrachtwagenchauffeur Stans van het forum. Die weten het tenslotte beter dan een tandarts.
Moederkareltje
16-11-2024 om 15:01
ik zou de kies gewoon laten trekken. Heb ik ook gedaan. Geen gezeur met boren en vullen.