Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pluk53

Pluk53

19-06-2013 om 10:09

Schouderklachten, vervolg

ik heb hier eerder gepost over schouderklachten. Pijn bij het heffen van de arm "boven" horizontaal. Oorzaak een geïrriteerde spier/pees/kapsel resulterend in een zwelling/steriele ontsteking in de slijmbeurs. Oorzaak daarvan: een richeltje aan het schouderblad wat "inklemming" geeft op de spier/pees die daar onder door lopen om de schouder i kom te houden.
Kort en.goed, ik dacht aan een ingreep, om dat richeltje weg te frezen. De orthopeet dacht aan fysio. En hij lijkt gelijk te krijgen. Met gerichte oefeningen wordt de beweeglijkheid van het schouderblad vergroot, en de "armtilbeweging" beter uigevoerd. Had ik niet gedacht, dat een klacht die ik al 30 jaar had op zo'n manier verholpen kon worden. Complimenten voor mijn fysiotherapeut. nl, 10 jaar geleden voor dezelfde klacht ook behandeld met fysio, maar die heeft me niet de gede oefeningen.laten doen, met slechte begeleidin. Vandar mijn wantrouwen dat het deze keer wel zou helpen.


Fijn!

dat het toch helpt, opereren is (in mijn ogen) een laatste redmiddel bij dit soort klachten, ik heb veel mensen gezien met toch nog forse klachten (en een lang revalidatietraject) na een operatie, dus fijn dat het 'zonder' lukt!

liora

liora

19-06-2013 om 17:54

Hmm

Waarschijnlijk heb je dan toch eerdere signalen genegeerd. Ik snap best dat iemand lichte achouderklachten ontwikkelt, maar dan trek je toch meteen aan de bel?
Zelf heb ik ook weleens last van een schouder gehad, maar doordat ik meteen aan de bel trok, herstelde dat stel.
Ik snap gewoon niet dar je daar zoveel jaar mee doorloopt. Dan luister je dus niet naar signalen van je lijf.
Fijn dat het nu beter zal gaan, maar je kost de gemeenschap nu een hoop geld voor de orthopeed (met een d) en jaren fysiotherapie! Als je gewoon eerder wat wilskracht had getoond, was dat natuurlijk niet nodig geweest.

Liora

Pluk

wat voor oefeningen moest je doen? ik heb net zoiets, ben gisteren naar de fysio geweest en moet volg week terug voor oefeningen en behandeling. Ik ben benieuwd of ze hetzelfde zijn.

Euh liora?

Toevallig heb ik een cjrinis he shouderklacht, waar ik trouwens niet over klaag. Diverse keren naar behandelaars geweest, meest weinig effect.
Als zoiets altijd bij je is geweest, wen je er ook aan, hoe raar dat ook klinkt.
Nu en ik net verhuisd en ga ik weer eens aan de bel trekken en kijken wat er aan te doen is. Fijn dat ik verzekerd ben
Als deze klacht te verhelpen zou zijn, scheelt mij dat veel pijn maar ik heb er een hard hoofd in.

Topicstarter: gefeliciteerd, je zult wel blij zijn dat er eindelijk iets werkt!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Chronische

Moet in de eerste regel staan.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Liora

Er zijn veel mensen die doen zwaar lichamelijk werk. Als ik, of mijn man bij iedere spierkramp, verrekking, rugpijn, overbelasting enz. direct naar de huisarts gaan om erger te voorkomen zitten wij iedere maand bij de huisarts.
Bij ieder pijntje "aan de bel trekken" komt echt niet bij mij op.

Joly

Joly

19-06-2013 om 22:51

Pluk en liora

Jouw klachten klinken net als de klachten van mijn man.Hij is 2 keer geopereerd aan zijn schouder en dat heeft niets geholpen.Ook heeft hij al een paar keer fisiotherapie gehad en dat heeft ook niets geholpen.Kun je iets vertellen over je oefeningen?
Wat fijn dat het beter gaat met je schouders.
Liora,mijn man heeft ook al jaren last.Maar als niets helpt worden de klachten erger en luisteren naar je lichaam helpt dan gewoon niet.Probeer eens een dag je armen niet op te tillen,kan gewoon niet.

liora

liora

19-06-2013 om 23:37

Levenslang

Ja als de klachten eenmaal zo erg zijn heb je LEVENSLANG. En dan zul je ook voorgoed je leefstijl moeten veranderen.
Ik vraag me toch af waarom er mensen zijn die nooit achouderklachten hebben? Zitten die anders in elkaar of respecteren ze hun eigen grenzen meer?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-06-2013 om 01:20

Liora

Als je bepaalde bewegingen niet maakt is de belasting er niet en zal het gewricht en de slijmbeurzen e.d. dus ook minder gevoelig zijn voor ontstekingen dan wanneer die belasting er wel is. Ik heb ook een slijmbeursontsteking gehad in mijn schouder. En een 'tennisarm maar dan in de pols'. Dat was de omschrijving van de huisarts. Het zou nu vast RSI genoemd worden. Beide is ontstaan door overbelasting. Het ene door het uitlaten van twee stevige honden en het andere door het rondsjouwen van een baby. Had ik de honden niet gehad, dan zou ik ook geen slijmbeursontsteking gehad hebben op dat moment. Van mijn schouder heb ik eigenlijk geen last meer. Ja, een klein beetje als ik mijn arm in een bepaalde houding boven mijn hoofd hou. Van mijn pols, inmiddels polsen, heb ik helaas nog wel last. Waarom ik wel en een ander niet? Ik neem aan dat dat toch komt omdat iedereen anders in elkaar zit. Waarom moet Marietje op een gegeven moment kunstheupen en Truusje niet? Net een andere bouw van het skelet, toch meer belasting bij de een dan bij de ander, gewicht, conditie, voedsel misschien...

Heel erg o.t., maar nu ik toch op jou reageer: het valt mij op dat je mensen regelmatig corrigeert op taalfoutjes. Het siert je dat jij de Nederlandse taal zo foutloos beheerst, maar je hoeft toch niet elke keer met een rode pen door andermans teksten heen?

Jongens

Liora trekt hier een parallel met Pluks houding in de discussies over overgewicht.

liora

liora

20-06-2013 om 07:53

Bingo!

Dank je Anneque!

Pluk53

Pluk53

20-06-2013 om 14:04

De oefeningen

de klacht is al 30 jaar oud, en in de loop der jaren zijn er diverse pogingen gedaan om er wat aan te doen. Klachten waren nu erger, ik kon niet meer pijnvrij op die schouder slapen. Nu is er nauwkeurig gekeken, met röntgen en echoscopie. Toen werd duidelijk dat er een richeltje zat. Maar, heel veel mensen hebben dat richeltje, en geen klachten. Het is dus mogelijk om goed/beter te bewegen, en geen klachten te krijgen. Het hangt blijkbaar samen met de beweeglijkheid van het schouderblad (en de stabiliteit van het gewricht). Dat schouderblad moet "laag" blijven bij het opheffen van de arm. De nekspieren/monnikskap moet zo min mogelijk gebruikt worden bij het tillen van de arm. Want dan "trek je de zaak scheef". Ik heb dus al eens eerder oefeningen gekregen ( in feite dezelfde basis als die ik nu gebruik, alleen slecht geinstrueerd, en slecht gecontroleerd); dat haalde dus niets uit. En in de loop der jaren gebruik je handigheidjes om bepaalde bewegingen te vermijden. Tot ik er dus niet meer op kon slapen.

De oefeningen:
- tegen de muur leunen, romp recht, armen 90graden. En dan je romp naar de muur bewegen, met zo recht mogelijke armen, je zakt als het ware door je schouders, borst vooruit. Essentie is dat je je nekspieren NIET gebruikt, en dat je je schouderbladen naar elkaar toetrekt ( naar beneden). Tweede fase is, dat je dezelfde oefening doet, maar dan leunend op bijvoorbeeld het aanrecht. Romp recht, armen 90graden met romp.
- met een elastiek, beide armen rechtvooruit, elastiek om deurklink en in de handen; armen naar achter en naar beneden bewegen (tot elleboog de romp net passeert); schouders laag! nek ontspannen.
- dit was dus om de beweeglijkheid en de stabiliteit te vergroten. Na 4 weken ook de armhefoefening: armen langs de romp, zijwaarts heffen tot boven het hoofd (schouders laag, nek ontspannen). Deze oefening wordt verzwaard met gewichtjes van 1 kilo in de hand
- werpbeweging: (met gewicht en katrol, katrol boven schouderhoogte, gewicht van 3kilo). Arm naar achter, en langzame werpbeweging helemaal naar voren ( schouders laag, nek ontspannen).
Hier vond ik mijn oefeningen, en nog veel meer: http://www.mtchuizen.com/schstab.php

De oefeningen zijn dus gericht op het stabiliseren van de schouder bij de bewegingen.

Pluk53

Pluk53

20-06-2013 om 14:10

Liora

je kunt wat parallellen trekken met mijn langdurige schouderklachten, en met overgewichtklachten. Beide sluipen er in, met beide leer je leven, beide worden (te lang) genegeerd. Er zijn ook heel wat verschillen: van schouderklachten loop je niet het risico op diabetes, hartklachten, aderverkalking, knie/heup/enkel/rug-klachten.
En ik ben niet te beroerd om mijn ervaringen toe te lichten, terwijl anderen voor "hun" verhaal naar google verwijzen.

Pluk53

Pluk53

20-06-2013 om 15:27

Waarschuwing

de vorige keren ging het met de uitvoering van de oefeningen dus niet goed. Het is dus niet aan te raden de oefeningen te doen zonder terugkoppeling van de fysio.

liora

liora

20-06-2013 om 22:04

Pluk ot

Jouw ervaringen interesseren me geen moer, heb liever dat je naar Google verwijst.

Overigens interesseren mijn ervaringen jou ook geen moer. Je vraagt namelijk dingen als: waarom kan het wel met een gb en niet op wilskracht. Dat is niet vragen naar mijn ervaring maar gewoon een vraag waarop je het antwoord vindt op Google.

Pluk53

Pluk53

20-06-2013 om 22:57

Liora

Jouw ervaringen interesseren mij wel! En nogmaals, ik ben blij dat de gb voor jou goed uitgepakt heeft. Het is tenslotte niet niks.
Maar, ik ben niet overtuigd dat een gb zaligmakend is. De intensieve begeleiding is essentieel. Als je die zelfde intensieve begeleiding zou investeren zonder operatie, wat zou dan het resultaat zijn, denk.je?

liora

liora

21-06-2013 om 07:09

Nee pluk

Dat denk ik absoluut niet en de cijfers geven ook een heel ander resultaat.
Traject met intensieve begeleiding: gemiddeld 5% gewichtsafname na vijf jaar.
Traject met begeleiding en GB: 60-80% afname van het overgewicht gemiddeld na vijf jaar.

Maar nu weer terug naar jouw schouder.

Pluk53

Pluk53

21-06-2013 om 08:16

Liora ot

Het is jouw inbraak, dus ik maak het toch even af. De vraag in de obesitas-draad was: is dat dezelfde begeleiding!! En een jaar geleden waren we al tot de conclusie gekomen, dat dezware begeleiding alleen gegeven wordt bij een gb. Je vergelijkt dus appels met peren!
En in mijn schouder was je toch niet geinteresseerd

P

P

21-06-2013 om 08:58

Liora

Als je met cijfers komt, geef dan ook even een bron.

liora

liora

21-06-2013 om 13:05

Pluk

Precies dezelfde begeleiding!

Pluk53

Pluk53

21-06-2013 om 13:41

Liora

Ik ben verbaasd. Als je kunt aangeven waar en hoe dan duik ik daar graag dieper in.
Vorig jaar in een.draadje lazen we uit de eerste hand anders: gb + intensieve begeleiding werd aangeboden en werd vergoed. Dezelfde begeleiding "los" was wel mogelijk, maar werd niet vergoed. De "standaard" begeleiding weer wel, maar die was lang niet zo intensief.
Dus graag de bron van jou informatie, of een verwijzing naar een website

liora

liora

21-06-2013 om 13:59

En?

Is er een tegenstelling tussen wat 'we' vorig jaar lazen en wat ik nu zeg?

Ik zeg toch niks over vergoeding?

Link komt maar ik heb nu even andere dingen te doen.

Pluk53

Pluk53

21-06-2013 om 15:39

(on)vergoed

Waar denk je dat mensen voor kiezen als ze de ene begeleiding vergoed krijgen, en de andere(intensievere) niet!

liora

liora

21-06-2013 om 17:02

Pluk

Verklaart dat de verschillende resultaten?

Pluk53

Pluk53

21-06-2013 om 19:10

Liora

Geef de site nu maar
De verschillen zijn er denk ik omdat er dus twee verschillende begeleidingen vergeleken worden. De "goedkope" en de exclusieve die enkel is voorbehouden aan gb-patienten

liora

liora

21-06-2013 om 22:02

Neehee

Je kunt echt niet lezen hè!

Pluk53

Pluk53

22-06-2013 om 00:07

Liora

Geef de link nu maar, dan zoek ik het wel uit!

liora

liora

22-06-2013 om 08:45

Google

Google het maar Pluk.

Pluk53

Pluk53

22-06-2013 om 08:59

Liora, je zakt door de mand

Je had toegezegd de onderbouwing van je getallen te leveren......

P

P

22-06-2013 om 09:18

Ooooo liora

Dat vind ik echt heel laag.... met getallen komen, wij die nog moeten vragen waar je ze vandaan hebt, zeggen dat je er nu geen tijd voor hebt en ons dan het bos in sturen met 'google maar'?

Sowieso vind ik 'google maar' een wel heel ergerlijke uitdrukking. Jij stelt dus jij bewijst!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.