Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


Leen13

Leen13

25-05-2021 om 22:44 Topicstarter

Scholen open nu bij Nieuwsuur. 

Leen13

Leen13

25-05-2021 om 22:47 Topicstarter

#ikweiger les te geven aan #plofklassen tijdens #Corona!

Leen13

Leen13

25-05-2021 om 22:57 Topicstarter

https://ginnymooy.com/2021/01/17/scholen-in-coronatijd/

Iemand heeft het op een rijtje. Gezet.

"De kern van mijn betoog: de Nederlandse overheid onderschat systematisch de invloed van kinderen op het verloop van de pandemie en het besmettingsgevaar wat zij lopen én zijn. Daarnaast overschat tegelijkertijd de negatieve gevolgen van thuisonderwijs op diezelfde kinderen. Obesitas en depressie en depressie zijn ziektebeelden die zich over een lange tijd ontwikkelen, en dus nooit enkel kunnen komen door een paar weken geen school. Instanties als VeiligThuis en het Verwey Jonker Instituut hebben geconstateerd dat er geen toename in kindermishandeling is geweest. Het hele betoog van dhr. Illy was gebaseerd op aannames en onderbuikgevoelens." 

Dit is een stuk van januari. Situatie is nu geheel anders natuurlijk. Overigens hoort Ginny Mooij bij de Zero Covid beweging, die naar 0 besmettingen wil voordat er weer iets open kan. Nou, dan kunnen we heel lang wachten met zijn allen. Zij is antropoloog, heeft verder geen verstand van kinderen,  hun ontwikkeling of virussen. Een wappie van de andere kant vind ik haar.

Leen13

Leen13

26-05-2021 om 08:02 Topicstarter

Ze mag dan geen viroloog zijn, haar stuk mist de paranoia en onlogica van de wappies van de 'andere kant. 

Haar basis is dan ook nogal logisch.

"Het Nederlandse beleid ten aanzien van (schoolgaande) kinderen is gebaseerd op drie pijlers;

  1. Kinderen worden niet ziek en verspreiden het virus nauwelijks;
  2. Schoolgebouwen zijn veilig;
  3. De gevolgen van schoolsluiting zijn desastreus voor de ontwikkeling van kinderen. 

Alleen al dit rijtje is spot on. Pijn aan je ogen als je hier naar kijkt. Waarom? Denk je dan. Wie wil de werkelijkheid hier ombuigen? Met welke gevolgen?

AnneJ, het gaat om het omlaag brengen van de druk op de ziekenhuizen. Punt.

Andere belangen worden ook afgewogen, maar het doel is dat. 

Dus als een maatregel heel duidelijk en op relatief korte termijn de ziekenhuisbezetting omhoog zou brengen dan komt ie in het rijtje "niet doen". Maar elk ander argument om zo'n maatregel wel of niet uit te voeren wordt niet met hetzelfde gewicht meegenomen. 

gr Angela

Leen13

Leen13

26-05-2021 om 08:29 Topicstarter

De bezetting op de IC is een indicatie van de ernst van de pandemie. Je blik vernauwen door alleen naar de IC te kijken is al een vorm van leugen.

We hebben door het ombuigen van de werkelijkheid toegestaan dat het virus heeft huisgehouden onder ouderen en zieken en hun verzorgers in de thuiszorg en de verpleeghuiszorg. Mensen die maar voor een zeer klein deel de IC bevolkt hebben.

We staan nu toe dat leerkrachten, maar ook kinderen en jongeren, onnodig blootgesteld worden aan het virus en het daarmee mee naar huis nemen om weer anderen te besmetten.

Daar zullen zeker overwegingen aan ten grondslag liggen. Maar of dat jou individuele belang dient betwijfel ik.  Liever let je goed op je gezondheid en laat je niet manipuleren tot gedrag dat je je leven kan kosten.

Hoewel ik ook vind dat nu nog de scholen open gooien wat onzinnig is vind ik ook dat sommige mensen wel erg overdreven reageren. 

Mijn basisschoolleerling gaat al een poos weer naar school en dat gaat prima. Er zijn ook sinds de vorige sluiting geen besmettingen meer. Ook op andere basisscholen hoor je er niks meer over. 

En of het nou wetenschappelijk is aangetoond of niet. Mijn tweede kind in 5 vwo verpieterde thuis tijdens de schoolsluiting. Nu hij eindelijk weer mag begint hij weer bij te komen. Hij is vrolijker. Zijn cijfers gaan weer omhoog. Hij praat weer over vervolgopleidingen en over sporten.

Na de zomer zal ook alles weer moeten openen en het virus komt vast weer terug in de herfst. Hopelijk zijn de kwetsbare mensen dan sowieso allemaal gevaccineerd (ook de koppige weigeraars die een vaccin echt nodig hebben). 

Leen13

Leen13

26-05-2021 om 08:35 Topicstarter

"Mijn basisschoolleerling gaat al een poos weer naar school en dat gaat prima. Er zijn ook sinds de vorige sluiting geen besmettingen meer. Ook op andere basisscholen hoor je er niks meer over."

Het OMT gaat er vanuit dat de cijfers met het heropenen van de scholen gaan stijgen, niet dalen. Dat je niets hoort over besmettingen op scholen wil niet zeggen dat die er ook niet zijn. Helaas. Je zou zo'n staatje moeten hebben die ze nu bijhouden over verpleeghuizen.

Maar ja, het kalf enzovoort. Denk maar goed na over je gezondheid. 

AnneJ, je bent een kampioen in het  zenden van mixed messages. Waarom je dit blijft doen weet ik niet.

gr Angela


Maar ja, het kalf enzovoort. Denk maar goed na over je gezondheid.

En voor sommigen houdt dat nou juist in naar school gaan.

Of sporten met veel kinderen tegelijk....

AnneJ jij kijkt uit je eigen kader naar de situatie.  Zelf kwetsbaar en kinderen die het goed doen tijdens de schoolsluiting dus het nut van scholen openen is voor jou geen noodzaak.

Meer besmettingen zijn er dan zeker maar veel volwassenen hebben al 1 prik gehad en worden dus niet meer ernstig ziek dus de druk op de zorg gaat niet significant omhoog. 

Als ik naar mijn kind kijk dit jaar beginnen op een andere school maar door alle wisselingen wel naar school niet naar school, online les, hybride lees heeft hij nog geen vrienden gemaakt. Contact met vrienden van zijn oude school is minimaal,  ze gaan niet 20 om fietsen om even samen te zijn.  Heb hier echt een hoopje ellende zitten dat graag naar school wil al is het alleen maar voor wat structuur in de dag. 

Leen13

Leen13

26-05-2021 om 09:06 Topicstarter

Mijn standpunt lijkt me juist volstrekt helder. Waarom vragen we van mensen om zich onnodig op te offeren voor anderen? Waarom geen oplossing gezocht met behoud van beiden? En dat vind ik zo duidelijk aan het stuk van Mooy. Er is meer veiligheid mogelijk mits je daar prioriteit aan geeft. De kwaliteit van het afstandsonderwijs, de kwaliteit van de luchtventilatie in schoolgebouwen, buiten activiteiten promoten, binnen alleen onder goede omstandigheden als ruimte en ventilatie.

Dit zal niet de laatste pandemie zijn, waarom investeren we daar niet in?

Leen13

Leen13

26-05-2021 om 09:08 Topicstarter

Het is waar, ik denk ook vanuit mijn eigen kader. Misschien is dat wel het probleem. Niet mijn kader maar dat dat in het algemeen zo geldt dat het compromis pijn aan je ogen doet.

AnneJ schreef op 26-05-2021 om 08:02:

Ze mag dan geen viroloog zijn, haar stuk mist de paranoia en onlogica van de wappies van de 'andere kant.

Haar basis is dan ook nogal logisch.

"Het Nederlandse beleid ten aanzien van (schoolgaande) kinderen is gebaseerd op drie pijlers;

  1. Kinderen worden niet ziek en verspreiden het virus nauwelijks;
  2. Schoolgebouwen zijn veilig;
  3. De gevolgen van schoolsluiting zijn desastreus voor de ontwikkeling van kinderen.

Alleen al dit rijtje is spot on. Pijn aan je ogen als je hier naar kijkt. Waarom? Denk je dan. Wie wil de werkelijkheid hier ombuigen? Met welke gevolgen?

Misschien buig jij de werkelijkheid zelf wel om met dit soort gezwollen taalgebruik? Onderbouw dan eens dat het allemaal niet zo is, in plaats van alleen met retoriek te komen. Het is inderdaad heel goed mogelijk om sterk en logisch te redeneren en er toch naast te zitten, dat doen veel mensen (lees the intelligence trap van David Robson) Je hoeft alleen maar wat verkeerde aannames te doen. Jij noemt drie volgens jou verkeerde aannames. Maar ik vind daar geen sterke onderbouwing voor. En natuurlijk, er zijn onderzoeken te vinden voor alle gewenste uitkomsten maar er zijn wel uitkomsten die er vaker uitkomen dan andere, bijvoorbeeld:

  • Wereldwijd zijn er relatief weinig kinderen gemeld met COVID-19
  • Kinderen worden minder ernstig ziek en hoeven bijna nooit opgenomen te worden in het ziekenhuis
  • Bij een toename van het aantal infecties met SARS-CoV-2 in Nederland neemt het aantal besmettingen bij alle leeftijden toe. Ook bij kinderen.
  • Besmette jongere kinderen verspreiden het virus minder in vergelijking met oudere kinderen en volwassenen. Doordat kinderen met de opening van scholen meer contacten hebben dan volwassenen, is hun rol in de verspreiding zeer waarschijnlijk wel toegenomen.
  • Sinds de opening van de scholen is er een duidelijke toename te zien van clusters gerelateerd aan de setting school / kinderopvang.
  • Goede ventilatie helpt om een overdracht van luchtweginfecties, zoals COVID-19, te beperken.
  • Vanaf 1 februari 2021 t/m 16 mei 2021 zijn ruim 321.175 mensen die werkzaam zijn in het onderwijs of de kinderopvang getest. Van deze testen was 6,7% positief. Dit percentage is lager dan het totaal van 10,3% bij de ruim 4,5 miljoen volwassenen getest in de teststraten in deze periode.
  • De afgelopen week (10 t/m 16 mei 2021) zijn er 9489 mensen die werkzaam zijn in het onderwijs of de kinderopvang getest. Van deze testen was 8,5% positief. Dit percentage is lager dan het totaal van 12,3% bij de 227.810 volwassenen getest in de teststraten de afgelopen week.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderen

Wat je hier ziet, is dat er een afweging is gemaakt. Ja, de besmettingen onder kinderen namen inderdaad toe maar we beoordelen het belang van het openen van scholen als zo groot dat we dit accepteren. En wat is dan dat belang?

Via onderstaande link kun je lezen dat een aantal verschillende onderzoeken laten onder meer zien dat er leerachterstanden zijn en dat die het grootst zijn bij toch al kwetsbare groepen, dat jongeren zich eenzamer voelen en meer stressklachten ervaren. Die onderzoeksuitkomsten komen er niet overal hetzelfde uit maar de trend is wel degelijk negatief. Het zou natuurlijk bij nadere analyse kunnen blijken dat het wel meevalt maar je moet het nou eenmaal doen met de info die je nu tot je beschikking hebt:
https://www.nji.nl/nl/Databank/Cijfers-over-Jeugd-en-Opvoeding/Cijfers-per-onderwerp/Coronavirus-opvoeden-en-opgroeien


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.