Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


Haaknaald schreef op 25-05-2021 om 11:42:

"Fieldlab" experiment?

Ik zit dit met een bakkie thee voor mijn neus even helemaal zelf te verzinnen, geen inside information, nergens gelezen puur mijn eigen verzinsel.

Nu kort de scholen open is natuurlijk een uitgelezen kans om even kort data te verzamelen hoe snel de besmettingen oplopen in schoolklassen. Daarna heeft iedereen vakantie en is dus weer 6 weken niet op school en zijn er dus minder contacten tussen de leerlingen.

In die 6 weken vakantie kan dan bekeken worden of het zinvol is de 12 tot 18 jarigen in te enten. Het zal mij niet verbazen als dit er ook achter zit om toch nu nog even kort de scholen open te doen.

De leerlingen nog even met het gevoel van normaal schoolleven de vakantie in te sturen en ondertussen data verzamelen om verder beleid te kunnen bepalen en nu de risico groepen grotendeels zijn ingeënt is er ook ruimte om dit soort dingen te doen.

Dat lijkt me te ver doorgedacht van je. De enige data die er kunnen zijn is als er drie of meer leerlingen in één klas positief getest zijn (voor zover de leerlingen hun positieve test al doorgeven), dat moet aan de GGD gemeld worden. Verder mag school helemaal geen data hieromtrent vragen, verzamelen, verwerken of delen. 

Nee niet de school die data verzameld maar de GGD. Die registreerd sowieso al leeftijden om in de gaten te houden hoe de verspreiding gaat. Zou kunnen dat bestuderen en bekijken of inenten zinvol is.  Was ik misschien wat onduidelijk in mijn post. 

Nou. Mijn school verandert helemaal niks. Gewoon hybride door tot de zomer. Ik baal als een stekker. 

IngridT schreef op 25-05-2021 om 15:14:

Nou. Mijn school verandert helemaal niks. Gewoon hybride door tot de zomer. Ik baal als een stekker.

Ik ga ervan uit dat het bij mijn zoon ook zo is, dat het in ieder geval de wens van het schoolbestuur is (las ik in de krant), maar hoe zit dat met dat 'verplicht open' dan?

Ja. Dat weet ik ook niet valeria. Verplicht lijkt  mij een vrij duidelijk begrip. Het MOET zeg maar. Maar voor zover ik het vandaag hoor gaat het bij ons niet gebeuren. Heb alleen nog maar interne communicatie gezien, en ben benieuwd wat er ( wanneer) naar leerlingen en ouders gestuurd wordt, en wat voor reacties daarop komen. 

Sneltesten vind ik prima, uiteindelijk gaat het om dat iedereen gezond blijft. Top toch. 

Wij zijn daar op school ook niet bang voor. 

evatelaat schreef op 25-05-2021 om 16:17:

Sneltesten vind ik prima, uiteindelijk gaat het om dat iedereen gezond blijft. Top toch.

Wij zijn daar op school ook niet bang voor.

En hoe ga je zeker weten dat leerlingen die test ook doen? Je mag ze niet op school die test laten doen. Je mag er niet bij zijn, je mag ze niet dwingen, je moet maar hopen dat ze het doen. 

Ik kan je verzekeren dat velen dat niet gaan doen. Mijn zoon is na inmiddels 9x testen wel klaar met stokjes in zijn neus en zal dat niet vrijwillig gaan doen, dan blijft hij wel thuis.

Ik vermoed dat ze bij onze school in principe gewoon open gaan, maar dat leerkrachten die beslist nog geen les op school willen geven de mogelijkheid krijgen om de les online te geven. (Dat is nu in feite ook al zo, maar dan met halve klassen).

IngridT schreef op 25-05-2021 om 15:47:

Ja. Dat weet ik ook niet valeria. Verplicht lijkt mij een vrij duidelijk begrip. Het MOET zeg maar. Maar voor zover ik het vandaag hoor gaat het bij ons niet gebeuren. Heb alleen nog maar interne communicatie gezien, en ben benieuwd wat er ( wanneer) naar leerlingen en ouders gestuurd wordt, en wat voor reacties daarop komen.

Precies. Vanaf 7 juni moeten scholen alle leerlingen weer in het schoolgebouw lesgeven, da's geen vrijblijvend advies maar een eis. 

Ik heb soms het idee dat Slob best een eindje van de dagelijkse praktijk staat. De laatste twee weken voor de zomervakantie zijn er meestal geen echte lessen meer, de meeste scholen hebben tussen nu en de vakantie nog wel een toetsweek gepland, dus we gaan het hele plan weer omgooien voor netto een week of drie normaal les. Misschien komt hij er nog op terug, net als destijds bij de eerste heropening na de lockdown, waarbij hij bedacht had dat leerlingen niet in het OV mochten en school dus voor vervoer moest zorgen.

Ysenda schreef op 25-05-2021 om 16:56:

[..]

En hoe ga je zeker weten dat leerlingen die test ook doen? Je mag ze niet op school die test laten doen. Je mag er niet bij zijn, je mag ze niet dwingen, je moet maar hopen dat ze het doen.

Ik kan je verzekeren dat velen dat niet gaan doen. Mijn zoon is na inmiddels 9x testen wel klaar met stokjes in zijn neus en zal dat niet vrijwillig gaan doen, dan blijft hij wel thuis.

die zelftesten gaan maar een klein stukje de neus in, de gemiddelde pubervinger gaat dagelijks dieper de neus in vermoed ik, dus panikeren is niet nodig. Ze gaan niet zoals de test van de ggd tot de hersenpan.  

Libertine schreef op 25-05-2021 om 20:34:

[..]

die zelftesten gaan maar een klein stukje de neus in, de gemiddelde pubervinger gaat dagelijks dieper de neus in vermoed ik, dus panikeren is niet nodig. Ze gaan niet zoals de test van de ggd tot de hersenpan.

een stokje is een stokje. 

Als je dat stokje niet verder in je neus steekt dan je wijsvinger is dat natuurlijk ook niet veel erger dan die wijsvinger.

Maar goed, eerst moeten we die testen nog krijgen.

Groeten,

Temet

Libertine schreef op 25-05-2021 om 20:34:

[..]

die zelftesten gaan maar een klein stukje de neus in, de gemiddelde pubervinger gaat dagelijks dieper de neus in vermoed ik, dus panikeren is niet nodig. Ze gaan niet zoals de test van de ggd tot de hersenpan.

Inderdaad, dit lijkt me nu een kleine moeite die je gewoon neemt voor een beetje extra veiligheid voor docenten en ouders. Jammer dan als puber niet wil. Van mij moet ie. Ik doe zelf ook ff zo'n test als ik een dagje kantoor doe.

Pief schreef op 25-05-2021 om 21:33:

[..]

Inderdaad, dit lijkt me nu een kleine moeite die je gewoon neemt voor een beetje extra veiligheid voor docenten en ouders. Jammer dan als puber niet wil. Van mij moet ie. Ik doe zelf ook ff zo'n test als ik een dagje kantoor doe.

ga jij het gevecht aan met een boomlange sterke knul?

Natuurlijk zou ik willen dat hij het doet, zal het zeker stimuleren maar fysiek ga ik dat niet redden. 

Ysenda schreef op 25-05-2021 om 21:46:

[..]

ga jij het gevecht aan met een boomlange sterke knul?

Natuurlijk zou ik willen dat hij het doet, zal het zeker stimuleren maar fysiek ga ik dat niet redden.

Ja, verbaal dan wel en reken maar dat ik dat win Maar een gemiddelde puber wil toch ook wel een stapje verder zetten voor een ander? Ik zie niet anders in mijn omgeving en dat zijn zeker geen brave sulletjes, in tegendeel. Maar dingen zoals afstand houden,  mondkapjes en testen doen ze gewoon allemaal. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.