Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


Schemerlampje schreef op 23-05-2021 om 17:19:

[..]

Nou, daar hebben wij vorig jaar weinig van gemerkt op de school van dochter. Die hebben vorig jaar geweigerd hybride onderwijs te geven. En bleven volledig online les geven, terwijl er toen halve klassen naar school moesten. Ook nu doen ze het anders. Ze geven alleen les in de klas, op de dagen dat je thuis bent moet je het zelf maar uitzoeken. De docenten gaan gewoon door met de stof. Ze mist dus de helft....

Dat is echt erg. Er zijn toch veel scholen die het online of hybride onderwijs nog steeds niet onder de knie hebben, of gewoonweg weigeren. Tuurlijk, er wordt veel gevraagd van scholen, ze moeten heel flexibel en inventief zijn, maar als je het na 14 maanden nog niet kan laat je echt wel veel liggen als school.

skik schreef op 23-05-2021 om 17:31:

[..]

Dat is echt erg. Er zijn toch veel scholen die het online of hybride onderwijs nog steeds niet onder de knie hebben, of gewoonweg weigeren. Tuurlijk, er wordt veel gevraagd van scholen, ze moeten heel flexibel en inventief zijn, maar als je het na 14 maanden nog niet kan laat je echt wel veel liggen als school.

Heel triest inderdaad. Hier ook zo'n school helaas. Fysiek zijn de lessen prima, maar de betrokkenheid bij de leerlingen mist,  waardoor veel leerkrachten online gewoon niet of nauwelijks les geven. En blijkbaar mag dat. Maar nu ze open moeten zullen ze open gaan. Daar ben ik niet bang voor. 

We weten het hier al jaren maar Slob wil dat niet hardop zeggen: je kunt scholen wel dwingen open te gaan maar het is nog nooit gelukt om te dwingen kwaliteit te leveren. Op welk vlak dan ook. Er wordt alleen kwaliteit geleverd als daar openlijk over gepraat wordt en leerkrachten the lead zijn en besturen faciliterend.

gr Angela

Leen13

Leen13

25-05-2021 om 01:24 Topicstarter

Het AD

"De toename van het aantal infecties onder kinderen en hun ouders door de volledige heropening van de scholen, zonder de anderhalve meter, vlak vóór de zomervakantie (en de verplichting om in quarantaine te gaan) kan negatieve gevolgen hebben voor geplande vakanties. Dat schrijft het Outbreak Management Team in het nieuwste kabinetsadvies. Leerlingen die positief getest worden gaan in isolatie, hun ouders en verdere gezinsleden gaan in quarantaine. Voor de betreffende leerlingen leidt dit tot schoolverzuim (in een periode met veel proefwerken) en voor de ouders noodzakelijkerwijs tot werkverzuim (voor zover niet thuis gewerkt wordt), constateren de experts."

Dat hebben we blijkbaar liever omdat we denken dat we met die paar weken het psychische welbevinden van kinderen weten op te krikken? Ondanks die mogelijk toename van besmettingen en schooluitval in examentijd en proefwerktijd? Archaïsch.

Men heeft zich laten overdonderen door de kinderbeschermers in het OMT, daar kun je natuurlijk niet tegenin op straffe van de verdenking dat je het belang van het kind niet op het oog hebt. Dan maar passief agressie in de media? Eerst Gommers, 'ja, scholen open, mits men eerst de leekrachten vaccineert', en nu dit bericht? 'We willen wel meegaan in het advies scholen te openen maar dan wel met deze consequenties!'

Of durven ze geen nee meer te zeggen vanwege het intimiderende commentaar op sociale media als ze stelling nemen?

Wie is 'we' AnneJ?

gr Angela

Pfff, AnneJ maak je niet zo druk. De beslissing is genomen. Kinderen, ouders en zelfs veel docenten staan erachter. De besmettingen kelderen, de ziekenhuizen stromen leeg, de risicogroepen zijn gevaccineerd en de gezonde veertigers zijn vanaf eind deze week al aan de beurt. Adrem in, adem uit. 

AnneJ, ik heb kinderen op school. Die op de basisschool gaat alweer tijden fulltime naar school en het gaat prima. Er zijn geen meldingen meer van besmettingen.

Van mijn twee middelbare scholieren gaat er een nu om de dag en een gaat al vrijwel dagelijks naar school. 

ik maak mij er niet druk om. Ik vind het onnodig om open te gaan maar ik zie het toch vooral als iets symbolisch. Het is nu bijna juni. Volgens mij hebben ze nog 2 of 3 weken echt les, er is nog een toetsperiode (2 weken) en dan zo'n projectweek. Half juli begint de vakantie alweer. Het gaat ook nog een om twee verschillende scholen maar beide scholen zijn toch echt op het eind qua lesgeven. 

Leen13

Leen13

25-05-2021 om 09:22 Topicstarter

Ik vroeg me even af wat het echte advies van het OMT was geweest. Er werd gemeld hier en daar dat het advies: 'scholen open' was geweest. 

Je kunt alle adviezen van het OMT nalezen op rijkoverheid.nl Maar in dat artikel dat jij aanhaalt staat niks nieuws. Leerlingen hoeven geen afstand meer te houden,  dus het aantal besmettingen zal toenemen (lijkt me logisch) maar wel twee keer per week testen om die toename te beperken.

Het is gewoon een afgewogen risico,  net als dat het OV weer helemaal open is en daar afstand houden vaak niet mogelijk is.

Scholen open kunnen een risico zijn voor geplande vakanties. Wat mij betreft: Boeiuh! Scholen dicht was hier een bedreiging voor de mentale gezondheid. Gelukkig gaan mijn kinderen inmiddels allebei weer voltijd naar school. Zonder enige overdrijving, zitten ze allebei nog steeds op de rand van een burn out, met niet kunnen slapen, angsten, benauwdheid, boosheid, spanning en onrust. De ene doet volgend jaar examen en is bang dat ze te veel niet heeft meegekregen omdat het haar niet lukte om alles zelfstandig op te pakken. De andere moet eerst nog maar eens zien over te gaan, waar, nu de externe structuur weer terug is, gelukkig wel weer zicht op is. Maar de schoolsluitingen hebben ze veel gekost. 

Misschien hebben mijn kinderen meer problematische vrienden dan anderen, omdat ze zelf ook niet zo soepel gaan, maar ik hoor heel wat getob in de vriendenkringen. Een aantal vrienden zullen blijven zitten of van school moeten. Er zijn problematische gezinssituaties ontstaan, waar jongeren niet aan hebben kunnen ontkomen. Natuurlijk kan en zal dat zonder Corona ook gebeuren. Maar de isolatie en het ontbreken van een eigen leefwereld met leeftijdsgenoten zet alles snel op scherp. 

Ik weet dat ik jou niet ga overtuigen AnneJ. Dat hoeft ook helemaal niet. Ik wil alleen de andere kant ook vertellen. Dit is ook echt en dit telt gelukkig ook zwaar mee in de afwegingen. Ik ben daar blij mee. Vanuit mijn persoonlijke perspectief had dit al eerder zwaarder moeten meetellen. 

Voor onszelf sprekend: mijn zoon gaat al sinds begin december niet meer naar school wegens mijn gezondheid. School gaat daar soepel mee om. Hij hoeft dit jaar ook niet meer te gaan, alleen streaming. Ook mag hij over naar de 3e.

Deze school is dus heel coulant, daar ben ik blij mee. Omdat zoon buitenshuis nog mocht afspreken van mij zit hij er mentaal niet doorheen. Een middag op de skatebaan doet wonderen.

In de mentorklas van mijn man zijn ze ook allemaal heel blij dat ze weer volledig naar school kunnen. De enige matigende reacties waren van een paar lamme takken die klaagden dat 'ze dan wel weer elke dag vroeg op moesten staan en naar school moesten fietsen'. Lijkt me weinig reden om thuis te blijven. 

"Fieldlab" experiment? 

Ik zit dit met een bakkie thee voor mijn neus even helemaal zelf te verzinnen,  geen inside information, nergens gelezen puur mijn eigen verzinsel.

Nu kort de scholen open is natuurlijk een uitgelezen kans om even kort data te verzamelen hoe snel de besmettingen oplopen in schoolklassen. Daarna heeft iedereen vakantie en is dus weer 6 weken niet op school en zijn er dus minder contacten tussen de leerlingen. 

In die 6 weken vakantie kan dan bekeken worden of het zinvol is de 12 tot 18 jarigen in te enten. Het zal mij niet verbazen als dit er ook achter zit om toch nu nog even kort de scholen open te doen.

De leerlingen nog even met het gevoel van normaal schoolleven de vakantie in te sturen en ondertussen data verzamelen om verder beleid te kunnen bepalen en nu de risico groepen grotendeels zijn ingeënt is er ook ruimte om dit soort dingen te doen. 

Mija schreef op 25-05-2021 om 10:39:

Scholen open kunnen een risico zijn voor geplande vakanties. Wat mij betreft: Boeiuh! Scholen dicht was hier een bedreiging voor de mentale gezondheid. Gelukkig gaan mijn kinderen inmiddels allebei weer voltijd naar school. Zonder enige overdrijving, zitten ze allebei nog steeds op de rand van een burn out, met niet kunnen slapen, angsten, benauwdheid, boosheid, spanning en onrust. De ene doet volgend jaar examen en is bang dat ze te veel niet heeft meegekregen omdat het haar niet lukte om alles zelfstandig op te pakken. De andere moet eerst nog maar eens zien over te gaan, waar, nu de externe structuur weer terug is, gelukkig wel weer zicht op is. Maar de schoolsluitingen hebben ze veel gekost.

Misschien hebben mijn kinderen meer problematische vrienden dan anderen, omdat ze zelf ook niet zo soepel gaan, maar ik hoor heel wat getob in de vriendenkringen. Een aantal vrienden zullen blijven zitten of van school moeten. Er zijn problematische gezinssituaties ontstaan, waar jongeren niet aan hebben kunnen ontkomen. Natuurlijk kan en zal dat zonder Corona ook gebeuren. Maar de isolatie en het ontbreken van een eigen leefwereld met leeftijdsgenoten zet alles snel op scherp.

Ik weet dat ik jou niet ga overtuigen AnneJ. Dat hoeft ook helemaal niet. Ik wil alleen de andere kant ook vertellen. Dit is ook echt en dit telt gelukkig ook zwaar mee in de afwegingen. Ik ben daar blij mee. Vanuit mijn persoonlijke perspectief had dit al eerder zwaarder moeten meetellen.

Helemaal eens,  dit had veel zwaarder moeten wegen. Hier in de vriendenkringen ook veel schrijnende verhalen. Mijn eigen kind blijft zitten,  maar gaat mentaal oké. Mijn eerstejaars student haalt zijn punten, maar had mentaal enorm veel last. Het scheelt ontzettend dat hij weer kan sporten en terrassen. Ik ben blij dat ze zonder al te grote kleerscheuren er doorheen komen,  waarbij blijven zitten voor mijn kind wel een hoge tol is.  Maar in de vriendenkringen zijn veel schrijnender verhalen,  dus ik tel mijn zegeningen. 

Pief schreef op 25-05-2021 om 09:51:

Je kunt alle adviezen van het OMT nalezen op rijkoverheid.nl Maar in dat artikel dat jij aanhaalt staat niks nieuws. Leerlingen hoeven geen afstand meer te houden, dus het aantal besmettingen zal toenemen (lijkt me logisch) maar wel twee keer per week testen om die toename te beperken.

Het is gewoon een afgewogen risico, net als dat het OV weer helemaal open is en daar afstand houden vaak niet mogelijk is.

De levering van zelftesten voor leerlingen zijn al weken vertraagd, we hebben ze nog niet ontvangen dus dat wordt lastig testen zo. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.