Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sabbatical

Bir_F

Bir_F

01-12-2024 om 20:25 Topicstarter

Fourtyfour schreef op 01-12-2024 om 20:07:

Ga een tma analyse doen, kijk waar je passie ligt en ga samen met je begeleider het traject in. Je leert er vooral jezelf kennen. Je sterke en zwakke punten, je dromen en noem maar op. De begeleider heeft vaak een groot netwerk en zo kom je soms in de mooiste banen terecht.
Hier thuis hebben het er 2 gedaan, 1 om de juiste opleiding te vinden, de ander om te groeien in zijn werk en ambities. Voor beide een goed iets geweest.

Dit klinkt interessant voor mij!

Bir_F schreef op 01-12-2024 om 14:52:

Maar niemand ziet dit moment als een kans? Als iets wat positief uit kan pakken voor me?
Het lijkt nu vooral te gaan over financiële veiligheid en maar een klein beetje over invulling, maar er is financiële veiligheid en mijn huis is straks alleen van mij. Gecreëerd door de scheiding en hoewel dat helemaal niet is wat ik wilde, zal ik toch iets van mijn leven moeten gaan maken verder. Ik krijg geen toeslagen of zo, alleen kinderbijslag voor 1 kind nog, en ik betaal belasting.

Ik heb niet het idee dat ik vlucht, ik denk en hoop dat ik rust vind om erachter te komen ‘wat nu met mijn leven’. Juist het onbeschreven blad wat voor me ligt waar ik dan zelf op kan gaan tekenen, zonder dat het binnen de lijntjes van mijn oude leven en werk moet passen kan me toch ook juist inspiratie brengen? Alsof ik op een kruispunt sta en alle kanten op kan om te onderzoeken.
Maar het leek me ook weer niet goed om helemaal zonder plan te zijn, dus vandaar dat ik mezelf wel een paar doelen wilde stellen om aan te werken. Zoals dat stoppen met roken, weer starten met iets van sport, iets doen met mijn mentale gezondheid, een coach voor loopbaanadvies.

Die eerste vraag... 

1...waar concludeer je dat uit?

2....wat maakt jou dat uit? Als jij het voelt als een kans: pak hem!

Zelf een keer 4 maanden gedaan (zo’n 7 jaar geleden) maar dat was onbetaald verlof. Het was fijn maar ook best ingewikkeld. Ik heb wel veel over mezelf geleerd:
- genoeg sporten lukte ook toen niet (inmiddels wel, naast een drukke baan)
- ik gedij erg goed op dagstructuur
- ik gedij goed op contact met collega’s 
- het deed ons gezin op zich veel goed dat er meer rust was; ik ving veel weg in die 4 maanden en er was meer ruimte voor leuke dingen in de weekenden. Maar het deed mij geen goed 😀. Ik vond het op zich echt fijn om meer bij de kinderen te zijn maar ik miste ook volwassen conversatie en was soms jaloers op mijn man. En het huishouden vind ik vrij stom. Ik had gedacht eindelijk eens lekker op te ruimen maar ik kon me er moeilijk toe zetten en vond het ook niet zo leuk.
- ik heb geconcludeerd dat ons gezin het beste draait als we allebei veel werken, omdat we allebei ambitieus zijn en ons werk leuk vinden; dat dat een erg druk bestaan is ervaar ik sindsdien als een keuze. 
- ik heb in mijn werk toen wel een belangrijke keuze gemaakt over welke taken ik wilde afstoten en welke ik meer van wilde; daar pluk ik nog steeds de vruchten van. De afstand van werk hielp hierbij.
- nadenken over werk/toekomst lukte bij mij door mensen te spreken, niet door zelf na te denken. Ik heb toen veel (ex)collega’s uitgebreid gesproken. Dat kon omdat ik me aan hun agenda kon aanpassen.
- ik heb toen ook een coach genomen, dat was goed en fijn

Allereerst,doen! Absoluut Hartstikke goed dat je dat idee hebt.
Ik denk dat qua tips 1 van de belangrijkste is om op papier te zetten wat je wil gaan doen in die tijd. Waar je focus op gaat liggen.
Eigenlijk de punten die je in je openingspost hebt geschreven.
Je kunt dat uitprinten als je wilt.

Het gebeurt namelijk heel makkelijk dat sommigen puntjes even wat in de vergetelhoek komem, andere dingetjes nemen te overhand (zorg voor kinderen of iets anders wat in je vizier komt,  impulsieve dingetjes omdat je meer tijd en ruimte ervaart etc), en dagen en weken gaan voorbij en de tijd vliegt.

Je kunt ook alvast nu gaan ‘invoelen’ wat je prioriteiten zou hebben qua focus:
-toch weer een ggz trajekt aanpakken of 
- een coach

Als er iets ‘chronisch’ ligt qua psychische dingetjes zou dat denk ik wenselijk zijn om voorrang te krijgen over een coach.
Vaak moeten dingetjes eerst goed uitgewerkt zijn in jezelf voor je impulsen en energie gaat voelen voor iets anders qua loopbaam bijv.

Andere dingen die je focus zouden hebben, bijv stoppen met roken. Advies is om alvast wat ‘voorwerk’ te doen voor je aan het ‘refresh’ year begint. Bekijk wat je plan van aanpak zou zijn, wat ga je doen op momentjes dat de drang groot wordt om een sigaretje op te steken? 
Voel in of sporten je kan gaan helpen om de drang naar een sigaret op te vangen. 
Welke sport zou je best wel willen uitproberen?

Het gaat je denk ik helpen om met al deze dingen van tevoren bezig te zijn en er energie in steken want anders begint het jaar en is er ineens de druk, verwachting en spanning om al die dingen in werking te gaan zetten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.