Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nebuchad Nazzar

Nebuchad Nazzar

29-05-2015 om 00:53

Overstappen op biologisch eten?


bieb63

bieb63

14-06-2015 om 18:32

Tja pieter (en yeti)

Wat wil je nou......... Ik ga hem proeven, zoals gezegd om een eerlijk antwoord te geven ofik het smakelijk vind. Dat staat even los van alle e nummers en weet ik wat er in zit. Gewoon om te proeven. Oke? Ik laat het je weten.
Of jij de ingredienten lijst wel of niet leest, weet ik niet. Moet jeook helemaal zelf weten. Ik geef het alleen maar aan. En suggesties om het eens zonder pakje te proberen. Of je het doet moet je zelf weten, net zoals of je het lekker vind.

En verder zit er wellich heinz tomatenpuree wellicht suiker, maar.......ik hebnog nooit heintz tomatenpuree blikje gezien. Heb je het niet over ketchup???? In blikjes tomatenpuree (i.i.g del monte, ah en jumbo zit zeker geen suiker......., blikjes bedoel ik, echte tomatenpuree dus)

Noet

Noet

14-06-2015 om 18:55

tomatenpuree

een tomaat bevat van zichzelf veel suikers en ook monosodiumglutamaat (hoeft niet vermeld te worden want natuurlijk) dat geheel concentreer je nogal hevig en dan is het tomaten puree.
Dat bevat dus wel degelijk suiker, maar alleen van de tomaten die je er in stopt.
Ketchup is weer een heel ander verhaal daar mik je suiker in als conserveermiddel ook als je het zelf maakt.
Wij hebben dit weekend 2x een zakje saus gebruikt van Kno.rr romige tagliatelle met kip en broccoli. Reactie hier aan tafel: YUK!! We heben het maar wegegooit. Volgende zakje was spirelli met carbonara saus met spek. Zelf groente toegevoegd, maar de lijmsmaak kregen we ook niet weg en we hadden toch al 40km gefietst dus de honger maakte ook dit niet beter.
Volgende keer weer gewoon onze eigen pasta met saus: blikje tomatenstukjes, diverse gesneden groenten, paar tenen knoflook, kruiden: basilicum, bieslook, peterselie liefst vers, anders italiaanse kruiden uit een potje.

Lekker met oude kaas.

O, ja de stroganoff saus uit een pakje vinden we hier ook naar lijm smaken.

Pieter

Pieter

14-06-2015 om 18:59

Noet

Maar in de Stroganoffmacaronisaus zitten ook gedroogde groente, daar kunnen toch ook suikers uit komen? En al is dat niet zo, er zit gewoon suiker in tomatenpuree en dat wordt hier gewoon door twee mensen ontkent.

Pieter

Pieter

14-06-2015 om 19:00

en

Ik ben niet zo dom om lijm te proeven dus ik weet niet of de saus naar lijm smaakt.

Noet

Noet

14-06-2015 om 19:40

pieter

natuurlijk zit er suiker in tomatenpuree, dit komt uit de tomaten zelf. Maar het wordt niet toegevoegd. Als dat wel het geval is moet het op de ingredienten lijst. Dat is een ander lijstje dan de voedingswaarde vermelding waar jij de suikers uit haalt.

In de Kno.rr stroganoff saus is suiker toegevoegd, maar ook glucosestroop, om vervolgens een fabrikanten truc uit te voeren door de voedingswaarde van het bereide product weer te geven. Dat is gunstiger want de consument voegt vaak veel minder water of vocht toe tijdens de bereiding.

http://www.ah.nl/producten/product/wi159530/knorr-stroganoffsaus

Tomatenpuree is daarmee een heel puur product.

Moni

Moni

14-06-2015 om 20:04

Verschil tussen ingrediënten en overzicht van 'stoffen'

Als je kijkt naar de ingrediënten zie je staan: tomaat, zout.
Als je kijkt naar het overzicht van 'stoffen' (weet even niet hoe dat heet), dan zie je daar bij de koolhydraten de suikers staan. En die zitten inderdaad in tomaat.

Ik heb wel moeite met pastasaus uit de winkel waar suiker aan toegevoegd is. Voor bijna alle hartige gerechten is suiker overbodig. Het verpest je smaak waardoor je later niet meer weet hoe eten van nature hoort te smaken. Het is 'nep'.

Caesar

Caesar

14-06-2015 om 20:24

Stroganoff

Bij stroganoff denk ik ook niet direct aan pasta. Maar als iemand dat lekker vindt, dan moet hij zich vooral niet door mij laten tegenhouden. Naar aanleiding van deze discussie ging ik me wel opeens afvragen, wat zit er nou eigenlijk in een klassieke stroganoff saus? Dat antwoord bleek nog niet zo eenvoudig, maar Janneke Vreugdenhil heeft daar een leuk stukje over geschreven:

http://m.nrc.nl/koken/2012/11/26/het-raadsel-van-de-stroganoff/

bieb63

bieb63

14-06-2015 om 20:34

Tjonge Pieter, nu doe je een beetje dom....

Sorry, maar ik geloof dat je het niet helemaal begrijpt.... In tomaten zitten natuurlijke suikers, net zoals in fruit, in wortel enz. Dat is heel iets anders dan extra toegevoegde suiker... Kom op zeg. Als jij van louter tomaten een (basis) tomatensaus maakt zitten daar ook suikers in (uit de tomaten wel te verstaan).
En niemand die jou verder veroordeelt of vindt dat je gek bent om eens een pakje te gebruiken. Maar er is natuurlijk wel een degelijk verschil als je zelf een saus maakt met pure ingrediënten of dat je een pakje neemt dat naast wat gewone ingrediënten bomvol zit aan smaakversterkers, E-nummers (allemaal dingen die je zelf niet toevoegt, of in je keukenkastje hebt) toegevoegd suiker, zout, verdikkingsmiddel en weet ik niet wat.

bieb63

bieb63

14-06-2015 om 20:38

En pieter

Als ik nou eens die stroganoff saus uit een pakje probeer, probeer jij dan eens het zelfgemaakte recept voor tomatenpastasaus of stroganoff saus??

bieb63

bieb63

15-06-2015 om 21:36

nog even iets pieter

Ik denk dat jij 2 dingen door elkaar haalt. Nl. de ingrediënten die in een product zitten versus de voedingswaarde van een product.
In een doorsnee pot appelmoes (even als simpel voorbeeld) zitten de ingrediënten: appel, suiker, voedingszuur, evt. smaakversterkers. In een appel zit alleen het ingrediënt appel. Maar de voedingswaarde van een appel bestaat uit verschillende stoffen, zoals vezels, suikers, vitaminen, mineralen enz. De voedingswaarde van appelmoes is dan weer geheel anders (veel meer suiker ivm toegevoegd, minder vezels, voedingszuur en evt. nog smaakversterkers en/of E-nummer stoffen). Maak je zelf appelmoes, dan zit daar als basis appel en water in (om er een dunnere substantie van te maken). Vaak doe je daar ook nog suiker bij (hoeft niet), maar absoluut minder dan in een pot appelmoes zit. En voedingszuur, E-nummers en smaakversterkers zijn dan sowieso niet aan de orde. Dat is het verschil. En dan gaat het nog om iets simpels als een pot appelmoes waar op zich nog niet eens zo heel veel extra ingrediënten in zitten versus een pakje saus.

Maar waar het vooral om gaat Pieter is dat je bewust bent van wat je eet en wat er in zit. Als jij een stroopwafel eet, dan eet je dat voor het lekkere, dan weet je dat je daar niets gezonds mee naar binnen krijgt. Daar ben je je dan van bewust. Het is veel suiker en vet (en nog een hoop andere extra ingrediënten), maar dat weet je. En dat is dan een bewuste keuze: ik eet een stroopwafel omdat ik daar zin in heb en het maakt me even niet uit wat er allemaal precies in zit.
Maar als je een zakje pastasaus door je eten doet (met veel groente), dan ben je op een ander level aan het denken. Je denkt ik eet gezond, want veel groente en die pastasaus voor de smaak. Maar eigenlijk heb je dan geen idee wat je allemaal aan stoffen (die in die pastasaus zitten) naar binnen krijgt. Of dat erg is? Hangt ervan af. Maar dat er heel veel stoffen in zitten die jij niet zelf in je eigen gemaakte pastasaus stop is duidelijk. En dat je niet zelf bepaalt hoeveel je erin doet (bijv. zout/suiker) is ook duidelijk, laat staan van allerlei andere stoffen, die bij niemand in het keukenkastje staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.