Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nebuchad Nazzar

Nebuchad Nazzar

29-05-2015 om 00:53

Overstappen op biologisch eten?


bieb63

bieb63

13-06-2015 om 14:08

Precies Marjoleine

En verder ook geen punt om dat af en toe te gebruiken uit gemak en/of omdat je het lekker vindt. Het is alleen zo jammer dat veel mensen denken dat het 'moeilijk en/of tijdrovend' is om je eten zelf te kruiden. Dat is echt niet zo. Als je eens googled hierop dan zul je heel wat lekkere, simpele combi's tegenkomen, die je echt geen extra tijd of geld kosten of moeilijk gedoe.

Pieter

Pieter

13-06-2015 om 16:40

natuurlijk wel

Wij eten al heel erg lang een bepaalde mix als pastasaus, ik heb nog geen enkele andere mix geproefd die wij allemaal lekker vinden en zelf gaan aanrommelen met losse kruiden: geen idee hoe ik dat moet doen.

Google eens... naar wat? Je bent er niet met alleen kruiden, je moet een saus maken, daar heb je een roux voor nodig of dus bindmiddelen of wat dan ook. Wat kruiden over de groente is wel iets anders dan een saus maken en vooral eentje die we hier gewoon allemaal lekker vinden. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen ook al zou ik het willen.

Caesar

Caesar

13-06-2015 om 16:58

Pastasaus

Pastasaus vind ik nou een schoolvoorbeeld van kokkerellen dat vaak ingewikkeld wordt gevonden maar eigenlijk heel eenvoudig is om zelf te maken. En dat is vaak toch echt veel lekkerder. Je moet het wel leuk vinden om te doen, dat dan weer wel.

Angela67

Angela67

13-06-2015 om 16:59

pieter

Da's prima, maar dat je met zo'n geprepareerd produkt ook veel spullen eet die veel (te veel) zou bevatten, ontraceerbare en wellicht vieze dingen binnenkrijgt da's dus de consequentie. En doe nou niet alsof je niets nieuws kunt leren, want als je het belangrijk genoeg vond was je er wel ingedoken. En het is prima om het niet te doen (ik koop ook veel dingen die ik theoretisch gesproken ook zelf zou kunnen maken) maar doe niet alsof het heel ingewikkeld is.
gr Angela

Yeti

Yeti

13-06-2015 om 17:12

Pieter

Met wat kookroom of slagrom ben je er al, hoor. Je hoeft echt geen roux te maken. Zelfs voor carbonare is slagroom met twee eieren genoeg.

Pieter

Pieter

13-06-2015 om 17:13

caesar

Ik zeg niet dat ik geen pastasaus kan maken, ik zeg dat ik de saus die wij eten niet kan namaken. Dat is iets heel anders. Ik heb nog nooit pastasaus gegeten bij andere die wij echt lekker vinden, dat is toch altijd iets op basis van alleen maar tomaten met wat kruiden er door.

Je eten of je vlees kruiden of een vleessausje maken is iets anders dan saus maken voor bij de pasta.

Caesar

Caesar

13-06-2015 om 17:20

Nieuwsgierig

Pieter, nu word ik wel heel nieuwsgierig naar de pastasaus die zo moeilijk na te maken is

Pieter

Pieter

13-06-2015 om 17:22

dat weet ik niet

Ik zeg dat ik nog nooit pastasaus heb gegeten die ik (en mijn gezin) lekkerder vond dan die van ons of die moeilijk te maken is weet ik dus niet maar ik ga niet rommelen met tomaten en een potje kruiden. Gewoon de stroganoffsaus van Honig, niets geks maar dus wel barstensvol met verse groente.

Angela67

Angela67

13-06-2015 om 17:32

especially for you

https://marlies93.wordpress.com/2014/06/02/macaroni-stroganoff/

En populair product, wat ik zelf heel erg lekker vind, is Macaroni Stroganoff van Honig. Daarom heb ik een recept samengesteld voor Macaroni Stroganoff zonder pakjes en zakjes!

Ingrediënten voor 4 à 5 personen:
– 500 gram macaroni;
– 500 gram rundergehakt (ongekruid);
– 1 grote prei;
– 4 tomaten;
– 1 teen knoflook;
– sjalot;
– 1 el citroensap;
– kruiden (3 tl kerriepoeder, 3 tl paprikapoeder, 1 tl cayennepeper, 2 tl oregano, 2 tl tijm, knoflookpoeder, peper en 1 tl marjolein);
– 150 ml water;
– 1 potje crème fraîche.

1. Breng water voor de macaroni aan de kook.
2. Kruid en bak het gehakt en voeg de knoflook en sjalot toe. Bak dit ongeveer 3 minuten mee.
3. Snijd de prei in ringen en de tomaten in stukjes. Voeg deze toe aan het gehaktmengsel en wacht tot de tomaten lekker zacht zijn.

4. Voeg de kruiden, het citroensap, crème fraîche en het water toe en roer dit goed door. Door het water wordt het bij mij altijd erg waterig, maar je hebt het water wel nodig voor een goede saus-pasta verhouding. Om de saus wel dik te krijgen, voeg ik al roerend allesbinder toe.

5. Giet de macaroni af wanneer deze gaar is en roer de stroganoff saus er door.

Zo maak je je eigen heerlijke Macaroni Stroganoff zonder pakjes en zakjes!

Eet smakelijk!

Pieter

Pieter

13-06-2015 om 17:46

nou kijk eens aan

Ben al blij dat die mevrouw het ook lekker vindt. Maar goed, creme fraiche dus, allesbinder, citroensap (moet ik daar ook een vers exemplaar voor kopen?), kruiden uit acht (! potjes) en nog het één of ander. Ik kan me niet voorstellen dat ik dan nog echt veel goedkoper uit ben.

Angela67

Angela67

13-06-2015 om 17:54

daar gaat het niet om, Pieter

het gaat niet om geld, het gaat om het idee dat de honigen van deze wereld ons gemak bieden inclusief vele spullen die je wellicht niet zou willen eten. Maar nogmaals: het is eigen keuze.
Wat ik wel denk is dat je kinderen een plezier doet om verschillende smaken te leren, dus het zelf nauwkeurig namaken om zo goed mogelijk het zakje te benaderen zou ik dan in het begin ook doen, om evt weigeringen te voorkomen, maar daarna zou ik toch wat subtiele variaties gaan aanbrengen. Maar dit is speculatie.
gr Angela
ps de kinderen hier vinden de pastasaus uit glas/blik bij scouting veel lekkerder dan de mijne maar ik denk dat dat komt door meer suiker en meer zout . . .

Supermakkelijke en goedkope pastasaus

Twee pakjes gezeefde tomaten (AH Basic, 39 cent), één pakje houdbare room (AH Basic, 45 cent) over je aangefruite groenten heen, kruiden met een paar eetlepels bruschettakruiden (potje Xenox, 2 euro nogwat), laten inkoken terwijl de groenten garen en klaar is Kees.

skik

Moni

Moni

13-06-2015 om 19:57

Die kruiden zijn basis, behalve de marjolein

Als je iets van kruiden in huis wilt hebben, dan is dit een aardige combinatie. Marjolein gebruik ik zelf niet.

Mijn basis voor een pastasaus:

- gehakt losjes bakken in wat olie. Daarna in vergiet laten uitlekken. Er zit vaak allerlei vocht in en dat maakt het minder lekker om erin door te bakken. Bovendien is het zonde om het gehakt zo lang te laten bakken.
- uit snipperen en op een zacht vuur glazig bakken
- teen knoflook klein snijden en meebakken als ui klaar is (= alternatief voor knoflookpoeder)
- 2 paprika's in stukjes snijden en meebakken
- pak gezeefde tomaten/passata erin gooien (let op versie met alleen tomaat en zout, niets anders, dat zijn ook de goedkoopste versies). twee pakken mag ook als je die hoeveelheid nodig hebt
De passata zorgt voor de binding. Ik gebruik daarna geen creme fraiche meer bij een tomatensaus en ook geen allesbinder. Wel eventueel wat water toevoegen als het te dik wordt.
- Kruiden even meekoken.
- Gehakt erbij
- Pasta afgieten en bij de saus gooien (of apart houden)

Zelf maak ik pastasaus met verse kruiden (tijm, rozemarijn en oregano). Die heb ik in de tuin staan en dat is echt lekker!

Mijn kinderen (pubers) vinden eten uit zakjes niet meer lekker. Het smaakt nep, zeggen ze.

Favorieten hier met pasta zijn: gerookte forel in roomsaus met groene asperge. Of kip met rode pesto en allerlei groenten en tomatensaus.
Maar een pasta bolognaise (wat hierboven ongeveer staat maar dan zonder paprikapoeder en kerrie) vinden ze ook lekker.
De kerrie bewaren wij voor de Indische curry's. Ook erg lekker.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2015 om 12:41

Moni

Gehakt kun je in het eigen vet laten braden. Olie toevoegen maakt het alleen maar vetter. Als je mager gehakt kiest en tijdens het rullen goed blijft roeren, verdampt eventueel vocht meteen, zolang je maar een pan gebruikt die daar de ruimte voor geeft. Grote bodem dus.

Yeti

Yeti

14-06-2015 om 13:36

Italiaanse kruiden

Zitten tegenwoordig samen in een potje! Scheelt weer

bieb63

bieb63

14-06-2015 om 14:20

Pieter (en een uitdaging voor jou)

Ik snap best dat als je een kant-en-klare pastasaus gebruikt die ook de kinderen lekker vinden, dat je daar snel naar grijpt. En ook helemaal niet zo'n punt als je er voldoende groente door kiepert.
Maar zo jammer, dat je niet eens probeert....... Het kan heel simpel. En vergeet niet dat je met potjes kruiden heel lang doet (die zijn niet in 1x op), los van het feit dat je absoluut niet tig potjes nodig hebt. Probéér het nou gewoon eens. Bedenk ook dat tomatenpuree heel veel smaak geeft (er zijn er een aantal met zout toegevoegd, maar die van Delmonte en ik geloof AH eigen merk, niet, is ook niet nodig, want dan zit er meer tomatenconcentraat in en die blikjes kosten een duppie o.i.d.). Als je geen zin hebt om knoflooktenen te pellen dan koop je een potje knoflookpasta (zit niets anders in dan knoflook, je kiept een schepje door je gerecht, het potje zet je in de koelkast en dat gaat maanden mee).
Hieronder een uitdaging voor jou, probeer het eens!, en laat weten wat jullie ervan vonden, je kan altijd de volgende keer je eigen vertrouwede versie maken...):
Fruit fijngesnipperde ui in een hapjespan in een beetje (olijf)olie. (als je geen zin/tijd hebt in uien snijden, dan koop je een zak voorgesneden gesnipperd, dat kan ook, maar dat is aan jou). Rul er gehakt doorheen. Dan een klein of groot blik tomatenpuree even mee laten bakken. Een zak wok/Italiaanse/soepgroente erdoor heen. Even mee laten bakken en omroeren. 1 of 2 potten tomatenblokjes (evt. eentje uitgelekt) en een schep knoflookpasta (indien gewenst). Om het simpel te houden neem je een pot Italiaanse keukenkruiden. (maar je kan ook kiezen voor apart oregano, tijm, marjolein enz. maar dat doe je dan een andere keer......). Doe het eerst gewoon zo met die Italiaanse kruiden en wees niet zuinig. Laten pruttelen (groente gaar) en klaar! Evt. nog peper en zout. Dan pasta en evt. geraspte kaas.
Ben benieuwd of je de uitdaging aan gaat...

Pieter

Pieter

14-06-2015 om 14:44

Bieb

Ik vind het gewoon te simpel met goedkope tomatenpuree en hoe je praat over uien fruiten (alsof ik dus nooit verse groente gebruik en snijd en alsof jij denkt dat ik met zakken uienringen wel te paaien ben) nodigt mij niet echt uit om het te proberen. Wij snijden alle groente gewoon zelf waaronder paprika, prei, ui, champignons en dan nog een blikje ananas maar soms zelfs een verse.

Wij gebruiken twee pakjes saus en daar gaat een liter water in. Je krijgt dan een enorme pan saus en daar genieten wij van. Jouw prutje gaat daar niet op lijken, zeker niet in hoeveelheid. Hoe los ik dat op? Gewoon maar meer van hetzelfde? Ik kan niet geloven dat tomatenpuree, knoflook uit een potje en kruiden uit een potje lekkerder gaat smaken. Heb jij wel eens de stroganoffsaus geproefd?

bieb63

bieb63

14-06-2015 om 15:12

Uh....Pieter

Jij hoeft voor mij helemaal niet aan de slag met een zak gesneden uien....... En als jij alle groente zelf snijdt, is daar verre van iets mis mee. Ik vraag me alleen af waar jouw tijdswinst in zit, zoals jij eerder hebt aangegeven... Blijkbaar zit het 'm daar dus niet in? Dan blijft over de 'angst' om zelf iets te maken zonder kant-en-klare saus. Maar nogmaals: als jullie die saus lekker vinden, moet je dat ook gewoon nemen.
Verder verbaas ik me een beetje over je opmerking: "te simpel met goedkope tomatenpuree." Snap niet wat je daarmee bedoelt. Tomatenpuree (goedkoop..) is de basis voor een goeie pastasaus.
En wat betreft de hoeveelheid: Dat kan je zelf bepalen natuurlijk. Je kan meer blikken tomatenblokjes gebruiken uiteraard (of aangevuld met gezeefde tomaten). En tomatenpuree. Uiteraard dan weer wat meer kruiden nodig om de smaak op peil te houden.
Waar ik me nou eigenlijk over verbaas is het feit, dat het je blijkbaar dus niet om de tijdwinst gaat (alle groente/uien zelf snijden, niks mis mee uiteraard), maar je 'angst' om eens voor niet kant-en-klaar te gaan en eens kijken hoe je (zonder allelei onnodige en vooral onbestendige toevoegingen) net zo snel een heerlijke pastasaus kunt maken. Waarom ga je die uitdaging niet aan? Gewoon een proberen. Weten wat je eet.

Pieter

Pieter

14-06-2015 om 15:31

Waar heb ik gezegd dat ik dat pakje gebruik omdat ik dan sneller klaar ben?

Andersom: heb jij wel eens stroganoffsaus geproefd met natuurlijk veel verse groente er in?

Pieter

Pieter

14-06-2015 om 15:34

Met zoon overlegd

Zoon wil de uitdaging aan maar pas als jij eens stroganoffsaus met verse groente hebt gemaakt en dan nog steeds vindt dat saus van tomatenpuree met dezelfde verse groente en kruiden uit een potje nu echt vele malen beter smaakt.

Angela67

Angela67

14-06-2015 om 15:45

het gaat niet om smaak, Pieter

het gaat niet om smaak, het gaat er om dat je weet wat je eet.
En nogmaals: als jij dat niet belangrijk vindt, prima. Maar zeg niet dat het hetzelfde is of hetzelfde móet zijn.
gr Angela
ps gemiste kans trouwens, voor jou, je krijgt hele handige methode om je kinderen de voor- en nadelen van teveel zout/suiker uit te leggen en het enige waar je over doorgaat dat het precies even lekker en makkelijk moet zijn.

Pieter

Pieter

14-06-2015 om 15:50

Dat zeg ik juist niet

Ik heb het juist niet over snel en makkelijk gehad maar denken dat je zoveel beter bent met tomatenpuree of knoflook uit een blikje en kruiden uit een potje alleen omdat je dan minder zout en suiker binnen krijgt klinkt mij vreemd in de oren. Ik dacht dat jullie allemaal met verse kruiden uit de tuin werken maar nee, het komt ook allemaal uit een potje.

Er is verder niets mis met een beetje suiker en zout, zeker aangezien wij altijd onze aardappelen en groente zoutloos koken en er hier niemand te dik is.

Angela67

Angela67

14-06-2015 om 16:31

suiker/zout

in tomatenpuree, knoflook en gedroogde kruiden zitten geen suiker en zout. Als je dat wel dacht dan weet je dankzij dit draadje nu beter
gr Angela

Pieter

Pieter

14-06-2015 om 16:46

Nee Angela

Grappig wel weer dat je niet weet dat er wel degelijk suiker in tomatenpuree zit: 8,4 gram per 100 gram. Nu weet jij dus beter door dit draadje.

Wat is dan nu nog het voordeel vraag ik mij af? Beetje zout, wat E-nummers? Heb je het ooit geproefd?

bieb63

bieb63

14-06-2015 om 16:48

Oke Pieter

Misschien heb je inderdaad niets gezegd over het zgn. gemak. En oké ik ga de uitdaging aan. Ik zal van de week zo'n zakje met stroganoff mix kopen en dat met pasta en groente eten en ik laat je eerlijk weten wat wij ervan vonden. Wellicht vinden we het best lekker.
Maar daar op voortbordurend: daar ligt ook het punt. Je hebt het over peper en zout. Maar het gaat niet alleen om peper en zout. Ondanks het feit dat je met zo'n zakje totaal niet in de hand hebt hoeveel zout je er in doet. Kijk eens op de ingrediëntenlijst van dat pakje. Er ziet zoooveel in, wat je niet eens weet wat het is. Dat is het punt. Het gaat niet om een potje of blikje op zich. Zolang je weet wat er precies in zit en het gewoon om een puur product gaat (dus alleen tomaat, of alleen gedroogde oregano enz.) is het wat het is. Dat is iets anders dan zo'n pakje Knorr of wat ook, waar dus heeeel veel andere dingen in zitten. Begrijp je een beetje wat ik bedoel?
En verder...: je hebt het over Stroganoff saus (nogmaals, je kunt het best lekker vinden), maar weet je wat Stroganoff saus precies is en waarvoor het bedoeld is? Niet voor pasta (geeft niet, kan best lekker smaken), maar het is een Balkan gerecht (saus) bedoeld voor biefstuk, niets met pasta te maken.
Ik heb even voor je gekeken wat er in zit: Water, plantaardige olie, room 11%, champignon 10%, gemodificeerd maïszetmeel, witte wijn, groenten 1,2% (paprika, tomaat, ui), zout, rijstebloem, smaakversterker (E621, E630), emulgator E472e, maltodextrine, suiker, stabilisator E450, verdikkingsmiddel (E415, E412), gistextract, plantaardig vet, knoflook, voedingszuur E334, aroma, mosterdzaad, melkweipoeder, dille, paprika-extract, rode wijnextract, chilipoeder, boleet, selderijzaad, laurierblad, kruidnagel.
Een x aantal hekenbare ingredienten, maar ook een x aantal vage ingredienten. Zie je nu wat je allemaal in je gerecht stopt, zonder ook maar te weten wat het is?? Dat gebruik je helemaal niet als je het zelf maakt en heb je ook niet nodig.
Weet je hoe een echte stroganoff gemaakt wordt? En hoe simpel? Zie je het verschil? Hieronder:
◾Bakje champignons, schoongeborsteld en in plakjes gesneden
◾1 rode en 1 groene paprika, in repen of blokjes gesneden
◾2 grote uien, in halve ringen gesneden
◾2 tenen knoflook, fijngehakt
◾Klein blikje tomatenpuree
◾1/2 runderbouillonblokje
◾Worcestersaus
◾Tabasco
◾125 ml slagroom
◾Paprikapoeder
◾Chilipoeder
◾Vodka of cognac (in het originele recept staat vodka)
◾Zout en peper

bieb63

bieb63

14-06-2015 om 16:51

wbt tomatenpuree

Daar zit in de goede varianten géén zout in.

bieb63

bieb63

14-06-2015 om 16:51

aanvulling

en al helemaal geen suiker.

Yeti

Yeti

14-06-2015 om 16:57

Heinz wel hoor

In Heinz puree zit best veel suiker. In del monte ook. Zelfs in die Vande ekoplaza zit suiker!

Yeti

Yeti

14-06-2015 om 16:57

Heinz wel hoor

In Heinz puree zit best veel suiker. In del monte ook. Zelfs in die Vvn de ekoplaza zit suiker!

Pieter

Pieter

14-06-2015 om 16:58

Vreemd

Je pakt toch iets heel anders dan wat ik heb. Ik het het over Honig Macaronisaus Stroganoff en ik begin mij nu wel wat te ergeren aan de manier waarop jullie mij aanspreken. Alsof ik niet weet wat Stroganoff is en waar dat vandaan komt en dat dat niet hoort bij pasta. Echt je spreekt nogal uit de hoogte en maar ontkennen en doen alsof ik nooit de ingrediënten lees.

http://www.honig.nl/Products/M/Mix%20voor%20Macaronisaus%20Stroganoff

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.