Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Obesitas en de relatie met vet en suiker - not

http://www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/wp/2015/02/05/where-people-around-the-world-eat-the-most-sugar-and-fat/

Ook Nederland staat hoog op de lijstjes van de inname van vet en suiker.

"Interestingly, neither sugar nor fat consumption seems to be a good indicator of obesity — not at least among those countries that eat the most fat and sugar."

"Similarly, other countries, including Belgium, the Netherlands, Finland and Sweden, are both near the top in sugar and fat intake, and near the bottom in obesity rates."

Weer een mythe doorgeprikt?


Moni

Moni

09-05-2015 om 20:17

Deze week in het nieuws: Nederlanders worden lichter

Nederlanders staan qua percentage overgewicht juist onderin de lijstjes.
Ik zou alle lijstjes negeren...

Marea

Marea

09-05-2015 om 20:56

Niet te vergelijken

Volgens mij bewegen Nederlandsers meer dan Amerikanen die altijd in de auto zitten. Verder zit in al het Amerikaanse eten corn syrup, maissuiker, waardoor zelfs de low-energy voedingsmiddelen meer calorieën bevatten dan onze volle producten. Gezonde voeding is in de VS duurder dan in Nederland.

Verde worden mensen gewoon dik als ze meer calorieen binnenkrijgen dan ze verbranden. Of die calorieen in vet of koolhydraten zitten maakt niks uit. Op een dieet van alleen twee Marsen per dag val je ook af.

Dat Nederlanders lichter worden betekent niet dat we achterover moeten leunen. Ook al ben je de lichtste van het lijstje dikke mensen, dan kun je nog steeds te zwaar zijn.

Pug

Pug

09-05-2015 om 21:18

Ik heb van de week ook ergens gelezen dat het helemaal niet klopte dat de Nederlander niet dikker werd. De lager sociale klasse werd namelijk wel dikker, alleen de hogere niet.

In dat geval zou er wel degelijk een verband zijn.

Marea

Marea

09-05-2015 om 21:19

Pug

Als een deel van de bevolking lichter wordt en een deel van de bevolking zwaarder, kan het nog steeds zo zijn dat Nederland als geheel lichter wordt. Gewoon simpele statistiek.

Leen13

Leen13

10-05-2015 om 00:58 Topicstarter

Nederlanders gaan minder wegen

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/05/06/who-in-2030-is-er-een-obesitas-epidemie-maar-niet-in-nederland/

"Europa krijgt in 2030 te maken met een epidemie van obesitas, zo waarschuwde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vandaag op een Europees congres over obesitas in Praag."

"Nederland vormt een uitzondering. Volgens de prognose zou het aantal obesitasgevallen hier dalen met 2 procent, van 10 procent in 2010 naar 8 procent in 2030."

Pug

Pug

10-05-2015 om 06:34

ja maar

Het deel dat wel zwaarder wordt kan dan toch wel verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de inname van vet en suiker? Als *geheel* daalt het gewicht dan misschien, maar daar heb je niet zoveel aan als het bij een deel toch nog stijgt. Je kunt dan in ieder geval voor het *geheel* geen link leggen met de inname.

Maar ik weet niet meer waar ik het heb gelezen over die tweedeling in de maatschappij. Hoger opgeleiden aten beter en worden gemiddeld niet vaker dikker, lager opgeleiden eten slechter en worden vaker nog wel dikker. Dat was de strekking.

Barvaux

Barvaux

10-05-2015 om 06:59

Pug

Waarom zouden onze laagopgeleiden het zoveel slechter doen dan in die andere landen want daar zijn toch óók laagopgeleiden?

Donna

Donna

10-05-2015 om 07:43

Analyse

In het NRC stond een analyse van het onderzoek, volgens de WHO zelf was er een hoop op af te dingen:

- de Nederlandse cijfers zijn onbetrouwbaar, omdat hier aan zelfrapportage gedaan wordt
- er wordt een lijn doorgetrokken. De voorspelling dat 89% van de Ieren te zwaar wordt, is behalve dat lijntje nergens op gebaseerd. Een grote groep hoogopgeleiden zullen ook in dit land geen overgewicht krijgen en bovendien zijn er altijd mensen die genetisch zo aangelegd zijn dat ze niet dik worden. Maximaal kom je dan op een percentage van 70%, daar is het in ieder geval in de VS gestagneerd.
- als dat lichter worden zou kloppen, gaat het om 10 gram per Nederlander.
- de laagopgeleiden profiteren niet van die trend, integendeel.

De onderzoekers geven ook een verklaring voor het verschil in cijfers tussen NL en landen als Ierland. Hier wordt wel aan preventie gedaan en in Ierland niet.

Tine

Tine

10-05-2015 om 09:14

Barvaux, Laagopgeleiden

in Nederland hebben misschien meer geld te besteden dan laag opgeleiden elders. Als je amper geld hebt om eten te kopen wordt je niet zo snel te zwaar.
Verder heeft Marea helemaal gelijk het gaat niet over vet en suiker maar over totale calorieen. Met 2 marsen per dag val je af en met hopen dure magere biefstuk kom je aan. En de verhouding met bewegen natuurlijk.

Stiekje

Stiekje

10-05-2015 om 11:05

dat laag/hoog

Dat gereken met hoog/laag opgeleiden triggert mij altijd een beetje moet ik zeggen.
Hoe halen ze dat er uit bij onderzoek? Zal wel een omrekenfactor voor zijn, maar hoe filter je dat er echt allemaal uit zodat het zuiver is. Ik roep altijd maar: mij hebben ze niks gevraagd.
Ik weet van echtgenoot wel een beetje hoe het werkt met statistieken, maar het wantrouwen bleef.

En wat van de mensen met een hoog IQ maar lagere opleiding dan dat ze zouden kunnen?
En de mensen met een goed IQ die gewoon een lagere opleiding uitgekozen hebben om diverse redenen?
En de mensen (ja ja ik zal zo stoppen)die misschien zelfs wel geen opleiding hebben maar het gewoon gemaakt hebben in de zakenwereld?

Over hoogopgeleid en daardoor meer geld hebben verwonder ik me soms hier op het forum.
Veel mensen die claimen hoog opgeleid te zijn, maar dan blijkt dat ze het ergens nog steeds niet kunnen rondbreien terwijl ze bijna 2 salarissen binnenhalen.
Als je praat over hoogopgeleid/laagopgeleid, lijkt dat een nette verwoording voor slim en dom.
Het gepeupel vreet zich vol; geen geld, geen intelligentie, het zal nooit wat met ze worden.
Zoiets.

Katniss

Katniss

10-05-2015 om 11:44

Bijzondere verschillen

In mijn krant (VK) stond van de week een lijstje met overgewicht% in Europese landen, uitgesplitst naar mannen en vrouwen. Wat ik apart vond was dat België zoveel hoger (dus slechter) op de ranglijst stond dan Nederland, en dat in België de vrouwen veel hoger stonden dan de mannen. In Nederland hebben juist mannen vaker overgewicht dan vrouwen.
Hoe kan dat?

Katniss

Katniss

10-05-2015 om 11:50

Laagopgeleid

Ik denk dat laagopgeleiden niet zo snel een dieet gaan volgen van vogelzaad en onbespoten linksdraaiend rauw speltbrood. Ze zullen ook niet zo snel alle ingrediëntenlijstjes bekijken dus misschien sneller de fout in gaan qua calorie-inname (Cruesli met chocolade en zo). En qua inkomen lijkt het me helemaal simpel, als je 50 euro te besteden hebt voor je boodschappen is het makkelijker om uit te komen als je ongezonde dingen (diepvriespatat, goedkoop vlees) koopt dan wanneer je fruit en groente koopt (en geen markt om de hoek hebt, wat best wel vaak voor komt).
Ik ben vorige week naar Center Parks geweest. Dat is toch best wel duur, maar toch heeft zo'n 90% van de mensen in het zwembad overgewicht. Hoe kan dat dan weer?

Stiekje

Stiekje

10-05-2015 om 13:36

Katniss

Laagopgeleide mensen kunnen gewoon heel succesvol zijn in het zakenleven en daardoor best tripjes maken. Hard werken als bouwvakker levert ook genoeg op als je her en der nog eens bijklust.

Met 50 euro kun je ook gezonde dingen kopen, ik doe het van de helft. Lof in de aanbieding, dan eet ik het een keer gekookt en een keer als salade. Spinazie roerbakken en in een salade. Ben je zo 4 dagen verder zonder patatje of pannenkoek.

Als ik hier de draadjes zie met wat mensen zo door de week eten die werken (hoog of laag) dan ziet dat er echt allemaal zo topgezond niet uit. Vele mensen gaan dan toch voor het gemak; ze zullen wel moeten wegens tijdgebrek.
Ik denk dat er veel meer gekeken moet worden naar andere dingen zoals aanleg, voorkeur van wat mensen eten, aandoeningen, medicatie, karakter enz.

Wat ik hier zie in armere wijken is juist hele dunne, moe uitziende vrouwen die op zijn na bijvoorbeeld vechtscheidingen.
Ook ik ben na de scheiding financieel erg achteruit gegaan. Maar ik heb nog steeds dezelfde intelligentie. Ook hetzelfde gewicht

Donna

Donna

10-05-2015 om 19:58

Stiekje

Er wordt aan de mensen die deelnemen aan het onderzoek gevraagd wat hun hoogst afgeronde opleiding is. Gemiddeld zie je dan dat opleidingsniveau en levensstijl een duidelijke correlatie kennen. Dat is inmiddels wel aangetoond. De laagopgeleide, maar zeer geslaagde zakenman met de gezonde levensstijl en de hoogopgeleide, maar armlastige werkloze met een ongezonde levensstijl zijn in het gemiddelde ook meegenomen, maar vormen een uitzondering. Opleidingsniveau en sociaal economische status hangen met elkaar samen, al geldt dat natuurlijk niet op individueel niveau.

Tenslotte wordt geprobeerd voor een dergelijk onderzoek een representatieve groep samen te stellen om te onderzoeken. Dat doe je niet door dinsdagmorgen in het winkelcentrum te gaan staan of door mensen te vragen zelf te reageren. Wel door bijvoorbeeld alle mensen die op huisnummer 13 wonen te benaderen.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-05-2015 om 20:50

Donna

In de Volkskrant stond dit weekend een column van Martin Sommer die de vloer aanveegde met (alleen in intellectueel opzicht) lichtgewicht Asha Ten Broeke. Die dame stelt een groot deel van haar columns in dienst van het 'goedpraten' van haar overgewicht. Dat onder het mom van wetenschapsjournalistiek....

Ad Hombre

Gelukkig is een column een opiniestukje, want de beschuldigingen en vooroordelen vliegen nogal laag in de bijdragen van Martin Sommer.

"Zo is dik zijn een gewelddaad van de kijker en beoordelaar. Zolang het uitkomt, vermoed ik. Want in hetzelfde vliegtuig dat dankzij de wetten van de natuurkunde op 10 duizend meter in de lucht blijft, blijkt er naast je een schandelijk dikke Amerikaan te zitten met op elke dij een emmer - de ene gevuld met Coca-Cola en de andere met popcorn. Ik weet zeker dat het dan snel over is met de liefde voor de diversiteit."

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

11-05-2015 om 08:40

Skik

"Gelukkig is een column een opiniestukje, want de beschuldigingen en vooroordelen vliegen nogal laag in de bijdragen van Martin Sommer. "

Valt niks op af te dingen toch? Ik kom ook regelmatig aan met het vliegtuigvoorbeeld voor mensen die zonodig de westerse wetenschap in twijfel willen trekken.

Goed dat de Volkrant z'n eigen Ad heeft

mwah

Ik heb het stuk van Ten Broeke wel gelezen - op haar site - en dat van Sommer niet (Skik, heb je een link?) Maar als het citaat van Skik exemplarisch is dan heb ik van de man wel betere stukken gelezen.

Goh, dik is verkeerd want het neemt veel plaats in. Zo lust ik er nog wel een paar. Limburgers en gebruikers van die vermaledijde Gooise 'r' vormen een aanslag op mijn trommelvlies. Ze hebben dus eigenlijk een spraakgebrek en dus moeten ze allemaal verplicht op logopedie. Limburgers en corpsmeisjes die vinden dat hun accent prima in orde is lijden aan cognitieve dissonantie en/of gebrek aan ziekte-inzicht en moeten naast die logopedie ook nog psychotherapie.

Als hij nou had gezegd dat overgewicht bestreden moet worden omdat de daarmee gemoeid gaande kosten van de gezondheidszorg drukken op het collectief, dan had hij misschien nog een punt gehad. Maar particuliere ergernis over mensen wier uiterlijke verschijningsvorm jou onwelgevallig is lijkt mij geen deugdelijke grond voor het in de hoek zetten van diezelfde mensen. Nogmaals, als we zo gaan beginnen hebben we allemaal wel een verlanglijstje van soorten mensen die we stiekem eigenlijk liever kwijt dan rijk zijn. Dat is nog geen reden om publiekelijk voor hun bestrijding te pleiten.

Het verhaal van Ten Broeke is in die zin trouwens niet zo vreemd dat onder gehandicapten en met name doven vziw al heel lang een dergelijke stroming gaande is. Met name, als ik het wel heb, in Groot Brittannië en de VS. Er zijn doven die zichzelf niet zien als gehandicapt, maar als een taalkundige minderheid. Daar kan je dan heel hard om lachen (achter hun rug, dat horen ze toch niet), maar je kan het ook een interessante invalshoek vinden waar je in elk geval eens over na zou kunnen denken.

Terug naar overgewicht: behalve dat het veel ruimte inneemt (maar dat geldt voor die absurde lengtegroei onder Hollanders ook - kan die onzin eens ophouden? 1.70 is lang zat) is het voornaamste bezwaar dat steeds wordt aangevoerd dat er zoveel gezondheidsklachten mee samenhangen. Dat is vaak zo, maar niet altijd. Er zijn ook gezonde dikkerds. En dunnerds met fout cholesterol, hoge bloeddruk en hart- en vaataandoeningen. Als het je werkelijk om de gezondheid te doen is, dan zou de rationele benadering zijn de energie (subsidies, preventieprogramma's) ook op verbetering van de gezondheid te richten, en niet op enkel het terugbrengen van het aantal kilo's.

Groeten,

Temet

tikje ot - verlanglijstje

En het verlanglijstje is al oud; uit 1885:

http://lyrics.wikia.com/Gilbert_And_Sullivan:As_Some_Day_It_May_Happen

Groeten,

Temet

Geen link Temet

De column is een plus-artikel, je kan het alleen lezen als je abonnee bent of een account aanmaakt zodat je tijdelijk de betaalartikelen kan lezen.

Ik heb het idee dat fatbashers zich tegenwoordig 'zorgen maken vanwege de gezondheidsaspecten', terwijl ze nog steeds dikkerds gewoon dom, vies, slap of lui vinden, alleen hebben ze nu een politiek correcte modus gevonden.

skik

Oh en Ad

Verbeeld je maar niks hoor, je bent hoogstens OO's eigen Martin. ;0)

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

11-05-2015 om 19:09

Skik

Dat is overigens geheel in lijn met het verhaal van Sommer. Die ergert zich (terecht) aan de postmoderne manier om alles maar gelijkwaardig te vinden. Dik is even mooi als slank. Dom is even slim als slim (alleen heet het hoogbegaafd), alternatieve geneeswijzen zijn net zo goed als evidence based.

In dat frame ben ik dus even goed als Martin Sommer, maar die conclusie trek je dan weer niet. Ik concludeer dat er nog hoop is voor je

Zoals je weet wil ik hier het woord 'superieur' nog wel eens laten vallen, dat werkt natuurlijk als een rode lap op een kudde relativistische stieren (pardon: koeien).

Leen13

Leen13

11-05-2015 om 20:10 Topicstarter

Zelf doen

Wat je zelf kan doen is niet meedoen aan het 'bashen' en veroordelen van dikke mensen. Dat is pas ongezond. Dikke mensen lijden nog het meest doordat ze, zichtbaar als ze zijn, altijd negatief commentaar opwekken of daar bang voor zijn. Misschien gaan ze daar ook wel meer van stresseten. Het helpt in elk geval niet om af te vallen.
Daarin vind ik Asha ten Broeke juist broodnodig.
Naar elkaar wijzen zorgt niet dat welke zaak dan ook er op vooruit gaat. Het bevredigt hooguit het ego van de vingerwijzers. Hoeven ze even niet op hun eigen mankementen te letten.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-05-2015 om 20:41

AnneJ

Ik bash geen dikke mensen, maar de feiten verdraaien om je eigen bestaan een positievere draai te geven, en dat dan nog in een landelijke krant, daar heb ik geen goed woord voor over.

Leen13

Leen13

11-05-2015 om 20:46 Topicstarter

De feiten Ad en de leugens

http://en.wikipedia.org/wiki/Lies,_damned_lies,_and_statistics
Helaas zijn er weinig feiten in het obesitas verhaal. Wel theorieën en statistieken.
En over het behalen en behouden van een gezond gewicht, nog los van de vraag of dikzijn wel in alle opzichten en voor iedereen ongezond is, zijn nog meer statistieken en leugens te vinden.
Ik heb mijn kinderen gemaand zich daar niet mee bezig te houden want juist de obsessie met afvallen en naar de sportschool gaan heeft ons grote voorbeeld, de Amerikanen, juist geen goed gedaan.
Juist teveel aandacht voor overgewicht lijkt mij funest te zijn.

Pug

Pug

12-05-2015 om 07:31

hoe

" juist de obsessie met afvallen en naar de sportschool gaan heeft ons grote voorbeeld, de Amerikanen, juist geen goed gedaan. "

In welk opzicht?

Mensen doen daar juist of helemaal niets, of extreem veel aan sport.

Ze zijn daar ook niet meer dik, want dat is kwetsend, maar large of weet ik het. Vervolgens verdwijnt de noodzaak om er iets aan te doen....

Leen13

Leen13

12-05-2015 om 08:40 Topicstarter

Dikste mensen Pug

http://www.alletop10lijstjes.nl/10-dikste-landen-in-de-wereld/

De Amerikanen liepen altijd op ons voor en daar kwamen de meeste berichten vandaan van dieten, afvallen en naar de sportschool en toch werd men daar steeds dikker.

Nog dikker is men in Samoa met weinig vet en veel fruit en vis.

http://www.foodforfood.info/hoofdartikelen/artikel/de-boulevard-van-bijna-dooie-dieetgoeroes/

Dieetgoeroe's in Amerika bleken zelf juist zeer ongezond te zijn en eentje overleed er zelfs op het podium waar hij over zijn gezondheid, dankzij zijn eigen dieet, zat te pochen.

"Dick Cavett wendde zich tot de gezondheidsgoeroe en vroeg: ’Vervelen we u, meneer Rodale?’ Geen reactie. Ongeveer een minuut lang dacht iedereen dat Rodale een grapje maakte. Tot hij eerst blauw en vervolgens lijkbleek werd. Een reanimatiepoging van twee artsen in het publiek mocht niet meer baten. De vegetarische dieetgoeroe die met gemak de honderd zou halen, was in de spotlights overleden aan een massief hartinfarct."

Donna

Donna

12-05-2015 om 10:15

Annej

Uit het verhaal over Samoa, waar 74% van de bevolking aan obesitas lijdt, blijkt juist dat de westerse voeding en grote inname hiervan de boosdoener is. Voordat de invloed van de Amerikanen groot werd, at de bevolking inderdaad gezond en was er niets aan de hand.

Verder vind het artikel vol met leedvermaak over de rampspoed die een aantal sport- en dieetgoeroes is overkomen, totaal smakeloos. Wordt je hier nu echt blij van? Als je goed leest en op zoek gaat naar de achtergronden van deze mensen, kun je direct een verklaring vinden voor de obsessie van deze mensen met gezond gedrag en een waarschijnlijke oorzaak voor hun vroege overlijden: ze waren erfelijk belast. De kans dat ze nog eerder waren gestorven zonder gezond te leven, is in ieder geval niet uit te vlakken. De bron heeft in ieder geval niets met wetenschap te maken, wel met sensatie.

Verder heb ik helemaal geen oordeel over mensen die te dik zijn en voel ik al helemaal geen enkele behoefte om te bashen. Ik begrijp wel dat mensen die elke dag tientallen kilo's teveel mee moeten torsen graag wat gewicht kwijt willen en ook dat dit buitengewoon moeilijk en gecompliceerd is.

Pug

Pug

12-05-2015 om 12:26

Annej

Maar wat is je punt nu eigenlijk?
Dikke mensen dik laten, want ze kunnen er niets aan doen, het komt niet door slecht eten en bewegen en diëten helpt toch niet?

Leen13

Leen13

12-05-2015 om 13:22 Topicstarter

Ja Pug

Er is geen definitief antwoord. Mogelijk is er wel maatwerk, maar dat is aan een ieder zelf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.