Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
13-02-2011 om 08:23
Ik heb al dankbaar gebruik gemaakt van het archief, maar toch nog maar eens: luizen.
Bij ons is het voor de eerste keer raak. Dochter (9) heeft heel lange haren en hoewel ik haar haren altijd vlecht of samenbind als ze naar school gaat, met het oog op luizen is ze erg eigenwijs geweest de laatste weken en trok haar haren telkens los op school. Misschien daardoor, maar gisteren had ze enorme jeuk en voila: drie luizen vierden feest op haar hoofd. Ik heb gezocht en gekamd (had ooit een netenkam voor de zekerheid gehaald) en omdat het vlak voor bedtijd was heb ik het daarbij gelaten, wel heeft man vast shampoo gehaald (Millium). Ik weet: kammenkammenkammen, maar shampoo geeft wel een prettig idee. Maar nu: Wat moet ik wassen en waar begin ik? De bedden zijn gisteren verschoond, kan ik het bij haar kussenhoes laten? Ik heb stoffen bekleding op de bank, die kan op 60 graden en kan eerlijk gezegd ook weer eens een wasje gebruiken (wit), dus dat is niet zo erg. Maar haar jas bv, die kan niet op 60 graden, zoals zoveel niet. En mijn hoogpolige vloerkleed? Is daar ook een spray voor? Want stofzuigen zal het hier niet voldoende doen.
Ik heb al wel wat voordelen ontdekt: ze moet nu in haar eigen bed (sliep in in ons bed en ik wilde dat gaan uitfaseren, maar wist niet hoe) en we maken haar wijs dat katten ook luizen kunnen krijgen, hebben die ook weer een weekje of twee rust, haha!
Alle tips zijn welkom, maar kammen, dat weet ik.
17-02-2011 om 19:28
Ieder op zijn eigen manier ...
ook mijn kind draagt in de winter niet alleen een dunne regenjas, ze dragen deze over hun jas net als je een regenbroek over je broek aan trek. De regenjas blijft gewoon op de fiets hangen, om te drogen, onder het afdak van het fietsen rek op het schoolplein.
maar nogmaals, laat iedereen doen wat hij/zij denkt dat goed is, vind de discussie nu een beetje oftopic gaan worden daar er om tips gevraagd werd ter bestrijding van de luizen. Onze ervaring met de luizen zakken zijn goed en zoals ik al eerder schreef, het zal op iedere school op zijn manier gedaan worden. Je hoort mij dan ook helemaal niet zeggen dat alleen onze manier de goede manier is.
18-02-2011 om 15:13
Ody
Maar waarom die zakken pas tevoorschijn halen als de luizen er al zijn? Als je ze dan toch hebt, zou ik ze gewoon standaard altijd gebruiken!
18-02-2011 om 17:02
Ody
De bedoeling van die capes/zakken is ze altijd gebruiken. Juist om uitbraken te voorkomen.