Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bieb63

bieb63

05-11-2015 om 21:28

nieuwe adviezen van de Gezondheidsraad... pffff

Pfff ik word er een beetje moe van.
Er even van uitgaande dat de gemiddelde burger deze info tot zich neemt vanuit de media (krant of journaal) en niet de hele rapporten van hen uitdiept. En ja wat moet je er nu mee.....
Veel is niets nieuws (zoals veel groente en fruit bijv., dat weet iedereen wel, alsook dat je voor volkoren varianten moet kiezen wbt brood en pasta's e.d., en natuurlijk zeer matig met suiker). Maar verder vind ik het zeer vaag en zeker voor de burger die eenvoudig geinformeerd wil worden en dat (als hij wil) als leidraad neemt.
Bijv. het advies zeer matig te zijn met rood vlees. Daar begint het al: vele burgers denken dan aan rundvlees, maar weten niet dat varken e.d. ook onder rood vlees valt. Wees dan wat duidelijker zou ik zeggen. Anders sla je de plank juist volledig mis.
Zoveel mogelijk olíen en vloeibare vetten gebruiken: Ook dat is veel te summier om het zo de media in te gooien. Over rookpunten wordt niet gerept en toch wel essentieel zou ik zeggen.
Verrassend vond ik die 3 koppen thee per dag. Logischerwijs zou dat dan zonder suiker moeten zijn, maar realiseert iedereen zich dat? Maar belangrijker: gaat het over zwarte of groene thee?

Al met al vond ik het eigenlijk een totaal non bericht en vooral

Eerlijk gezegd vond ik dit weer typisch een foute, onzorgvuldige actie.

Jullie?


Ely

Ely

05-11-2015 om 21:58

Burger?

Ik zat je ff verkeerd te lezen: ik dacht dat je het over hamburgers had haha. Werk je bij een gemeente ofzo? Burgers bedoel je gewoon mensen mee denk ik?

En on topic: ik trek me er eigenlijk weinig van aan. Ik heb mijn eigen beeld van gezonde voeding (weinig schokkend hoor) en daar koers ik op. Ik denk dat ik niet de enige schouderophaler ben in deze

bieb63

bieb63

05-11-2015 om 22:24

Ely

Uhhh, ja Ely, burgers zijn toch gewoon onze NL inwoners? Of moet ik dat ander formuleren?

En ja, ik denk een beetje idem als jij. Maar ik vind het vooral bedenkelijk als je dergelijke berichten, vanuit een autoriteit, zo brengt.

Nieuwe Schijf van Vijf pas in het voorjaar

http://www.volkskrant.nl/koken-en-eten/nieuw-advies-gezondheidsraad-handje-noten-per-dag-een-keer-per-week-vis~a4178262/

"Het voedingscentrum gebruikt de nieuwe richtlijnen om de Schijf van Vijf aan te passen, het hulpmiddel waarmee we in een klap kunnen zien hoe we gezond eten. De nieuwe schijf (de vijfde versie) verschijnt aankomend voorjaar."

Het is natuurlijk altijd een algemeen advies. We gaan hier niet meer aan de melk al zou dat in het advies staan en vanwege gevoelige darmen gaan we ook niet aan de volkorenproducten. Maar ook niet aan het witbrood. Je zoekt variatie en balans. Individueel.

http://resource.wageningenur.nl/nl/show-31/Brood-bevat-meer-toxische-gluten-dan-vroeger.htm
"Steeds meer Nederlanders lijden aan coeliakie, een auto-immuunziekte waarbij bepaalde gluten uit graanproducten zorgen voor ontstekingen van de dunne darm. Die leiden tot klachten als hoofd- en buikpijn, diarree, ondervoeding en bij kinderen tot groeistoornissen. ‘Rond de één procent van de Nederlanders heeft er last van en 95 procent daarvan is nog niet gediagnosticeerd. Als je het krijgt, gaat het nooit meer weg’, zegt Van den Broeck. De enige remedie is om geen toxische gluten meer binnen te krijgen."

Angela67

Angela67

05-11-2015 om 23:00

Katan

Op nrc.nl

De zwakke punten van het nieuwe voedingsadvies
Martijn Katan 7 november 2015

Martijn Katan is wetenschapscolumnist van NRC. Hij is biochemicus en emeritus hoogleraar voedingsleer aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Voor bronnen zie mkatan.nl. Reacties: [email protected].

Afgelopen woensdag kwamen de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad uit. Leveren die houvast te midden van de voedingshypes? Wetenschappers hebben jaren gezwoegd op het advies. Het resultaat is een dun, goed leesbaar boekje met duidelijke plaatjes. De aanbevelingen gaan niet over abstracte begrippen zoals koolhydraten, vetzuren of sporenelementen maar over gewone levensmiddelen. Sommige aanbevelingen klinken vertrouwd: meer groente en fruit, meer vis, meer volkorenboterhammen met margarine, minder zout, minder vlees en meer bonen. Verrassend zijn de aanbevelingen om nootjes te eten, thee te drinken en geen alcohol te drinken, of in elk geval niet meer dan één glas per dag.

Wel zijn de argumenten voor sommige aanbevelingen op zijn zachtst gezegd verrassend. Waarom moet u bijvoorbeeld volkorenbrood eten? U denkt aan vitamines en mineralen, maar vitamines komen in het advies vrijwel niet voor. Volkorenbrood is rijk aan vezel, goed voor de poeperij, maar de effecten van voeding op constipatie doen in het rapport niet mee, net als die op voedselallergie, botbreuken of tandbederf; zelfs obesitas krijgt weinig aandacht. Het advies beperkt zich vrijwel geheel tot effecten van voeding op hart- en vaatziekten, diabetes, borst-, long- en darmkanker. Het enige argument voor volkorenbrood is dan ook dat het hartinfarcten zou voorkomen.

Aan de ontbijttafel

Het argument voor dagelijks melk of yoghurt is nog vreemder. U denkt dat het gaat om kalk voor sterke botten en tanden, maar voortaan mag u aan de ontbijttafel de volgende dialoog verwachten:

Papa: Sem, drink je melk op!
Sem: Waarom?
Pappa: Omdat volgens de Gezondheidsraad het aannemelijk is dat de consumptie van zuivel samenhangt met een lager risico op darmkanker!
Sem (na een snelle search op zijn smartphone): en prostaatkanker dan?
Pappa: prostaatkanker stond niet op het lijstje. Schiet op, je moet naar school!

Sem heeft gelijk: veel melk drinken lijkt de kans op prostaatkanker iets te vergroten en dat wordt in het advies genegeerd. Dat komt niet omdat de commissieleden relaties hadden met de zuivel of andere industrieën, daar is streng op gelet. Nee, het komt omdat het advies alleen kijkt naar de ergste tien ziekten in Nederland en daar zit prostaatkanker niet bij. Dat werkt hier vreemd uit.

Opmerkelijk is ook dat het advies niet meer spreekt over de voedingsstoffen in eten, zoals vitamines. Het effect van eten op het cholesterolgehalte in het bloed is een prominent thema, maar de twee belangrijkste stoffen uit voedsel die dat gehalte beïnvloeden – cholesterol in het voedsel zelf en verzadigd vet – komen in de overwegingen niet voor.

Alle zuivel is gelijk
Verlaging van het cholesterol in het bloed vereist dat we minder eten van voedingsmiddelen rijk aan cholesterol en verzadigd vet zoals kaas, vlees, worst en eieren en dat we volle melk vervangen door magere. Het advies negeert dat en stelt alle zuivel gelijk. Hoe kan kaas, de grootste bron van verzadigd vet in onze voeding, gelijk gesteld worden aan magere melk? Dat komt doordat de Raad de natuurwetenschappelijke zoektocht naar stoffen in eten en wat die doen heeft ingeruild voor het observeren van wat voor gerechten mensen eten en wat voor ziekten ze krijgen.

Het trekken van betrouwbare conclusies uit zulke observaties is soms lastig. Vlees en longkanker is een voorbeeld. De Gezondheidsraad adviseert minder vlees omdat er een verband wordt gezien tussen vlees eten en nare ziektes, waaronder longkanker. Één ons vlees extra per dag gaat samen met een toename van bijna 20 procent van het risico op longkanker. Lopen rokers minder gevaar als ze vegetarisch gaan eten? Ik betwijfel dat.

Mensen die meer vlees eten roken ook meer en het effect van roken op longkanker is zo gigantisch dat een eventueel effect van vlees met het blote oog niet zichtbaar is. Dat effect komt alleen uit computerberekeningen waarin wordt gesimuleerd dat alle vleeseters precies even veel roken. Het berekende effect van vlees is dan gelijk aan dat van een kwart sigaret, dus het verschil tussen twintig en twintig en een kwart sigaretten per dag.

Ietsje meer roken
Het is een illusie te denken dat je dat betrouwbaar kunt meten. Mensen rapporteren hun sigarettenconsumptie in termen van pakjes of halve pakjes en daarbij zitten ze er vaak nog fors naast. Het schijnbare effect van vlees kan dus heel goed een effect zijn van ietsje meer roken. Vandaar dat de WHO in zijn rapport over vlees en kanker zweeg over longkanker.

Er staan ook hele waardevolle dingen in het advies. De ‘langzame koolhydraten’ gaan de prullenbak in waar ze horen, het advies tegen alcohol is stevig en verstandig en tot mijn verrassing blijken drie koppen groene of vijf koppen gewone thee per dag echt de bloeddruk en het risico op een beroerte te kunnen verlagen. De nieuwe Richtlijnen geven houvast en kunnen helpen om gezond oud te worden. De Gezondheidsraad dreigt echter afscheid te nemen van de natuurwetenschappelijke benadering van voeding en gezondheid, en dat is geen goed idee.

Ely

Ely

05-11-2015 om 23:33

Je moet natuurlijk helemaal niks

Het is mijn persoonlijke aversie tegen het woord. Het geeft mij het gevoel van 'volk'. De overheid (adel) zal wel ff bedenken wat goed is voor de burger (het volk, of nog erger de pauper). Brrrrr.
Op zich heel waardevol hoor, dat er onderzoek wordt gedaan naar wat gezonde voeding is en wat niet maar op een of andere manier vind ik er zo'n raar sfeertje omheen hangen, zo voorschrijvend ipv informerend. Ik denk dat ik daarom even aansloeg op het woord 'burger'.

bieb63

bieb63

05-11-2015 om 23:40

En?

Wat is dan verstandig voor de individuele persoon? Én voor wie is dit advies bedoeld? Voor de al eet bewuste persoon die al de nodige kennis heeft, of voor de onbewuste, die braaf doet wat er gezegd wordt, net zoals die gruwelijke ' ik kies bewust of gezond...? ' vinkjes braaf volgen? Die staan overigens ook op diverse pakken sinasappelsap...... En nog ergerlijker: niet op alle pakken, want dan is het een fabriek die niet meedoet, ook al zit er hetzelfde in....
Het is (voor hetgeen er in de media wordt geventileerd), volkomen onduidelijk en eenzijdig.
Ik erger me dood hieraan!

bloemetje

bloemetje

05-11-2015 om 23:44

bieb

Bieb, je ziet iets over het hoofd. Je suggereert namelijk dat de Gezondheidsraad bepaalt wat de media precies schrijven. En dat is natuurlijk helemaal niet waar. Uit het artikel van Katan blijkt bijvoorbeeld al dat er een boekje is uitgebracht. Iedere krant, website, TV-zender etc. bepaalt volledig zelf wat zij met dit nieuws doen.
Dus als je een krantenartikel onvolledig of onbegrijpelijk vindt, dan moet je daarvoor bij de redactie zijn.

Jamie

Jamie

06-11-2015 om 07:57

eindelijk

die langzame koolhydraten de vuilnisbak in. Heerlijk!

Verder, Angela: hoe kom jij aan een artikel uit de toekomst?

Angela67

Angela67

06-11-2015 om 08:58

Jamie

ik dacht eerst , wat bedoel je .
Maar nu zie ik het ook.
Die Katan is wel super!!!
(zie nrc.nl, http://www.nrc.nl/handelsblad/2015/11/07/wat-als-roker-stopt-met-vlees-1553545, daar staat die datum ook).
Foutje vd redactie
gr Angela

Nootjes en thee

Ik drink zeker 6 koppen thee op een dag, en ik ben zo dol op nootjes dat ik denk dat ik zeker een kilo zou afvallen als ik wat minder noten at. Teveel is niet goed, dus ik probeer de thee- en notenverslaving wat in de hand te houden, maar nu hoor ik dat het goed is. Totdat door nieuwe inzichten blijkt dat het misschien toch niet zo goed is...

Jamie

Jamie

06-11-2015 om 09:46

Moedermop

Minder thee drinken om af te vallen lijkt me onzinnig want het is wel de bedoeling dat je thee zonder suiker drinkt.

Het advies voor ongezouten noten is 15 gram per dag.

Nee, alleen minder noten voor afvallen

Thee drink ik zonder suiker, maar "te" is niet goed, dat geldt vast ook wel ergens voor thee. Toen ik nog bij een andere collega op de werkkamer zat, "dwong" hij me nog veel meer thee te drinken en moest toen om de haverklap naar het toilet. Ik kan me voorstellen dat je nieren of blaas dat op een gegeven moment wel zat worden.

Katniss

Katniss

06-11-2015 om 13:38

Zuivel

Gek genoeg houd het me dan toch bezig cq maak ik me zorgen over dat zuiveladvies. De afgelopen jaren was zuivel steeds meer in het verdomhoekje geraakt en werd gezegd dat eigenlijk alleen kinderen het nodig hebben, en nu moeten we ineens allemaal meer. Zitten we soms weer met een melkplas of boterberg?
Ik ga er in ieder geval niet meer mee beginnen. Iedere keer als ik eens een bakje vla, ijsje of een paar slokjes melk neem, heb ik minstens een dag buikpijn.

Angela67

Angela67

06-11-2015 om 13:51

lactose tabletjes Katniss

niet dat het hoeft ofzo, maar genieten van een lekker slagroomijsje zonder buikpijn zou misschien kunnen als je een lactosetabletje neemt enige tijd ervoor. Zo te koop en bewezen werking bij lactose-intoleratie in meer of mindere mate.
gr Angela

Katniss

Katniss

06-11-2015 om 13:56

Ga ik eens proberen

Ik heb wel eens lactosevrije melk gekocht, maar daar werd ik dan toch nog misselijk van. Misschien zit er dan wel iets anders in de melk waar in niet tegen kan. Kaas kan ik wel gewoon eten. Maar ik ga het toch wel eens proberen, die tabletjes. Melk met Special K vind ik namelijk het allerlekkerste ontbijt

Krullevaar

Krullevaar

06-11-2015 om 14:03

ach..

Zolang de experts het niet eens zijn, gebruik ik gewoon mijn eigen gezond verstand.

bieb63

bieb63

06-11-2015 om 15:25

bloemetje

Je hebt uiteraard gelijk dat de media zelf kan bepalen hoe en wat ze plaatsen. Maar dat had de Gezondheidsraad wel vóór kunnen zijn. Wat heeft de bevolking (of burger ) eraan als er incomplete, en onduidelijke info over dit onderzoek wordt geplaatst? Het schept verwarring, irritatie en vooral het risico dat men het advies aan de wilgen hangt daardoor óf het fout interpreteert. Dat zal toch niet de bedoeling zijn.....
De Gezondheidsraad had zelf een beknopt, maar wél duidelijk en compleet verhaal kunnen maken met de opdracht, voor zover de betreffende krant dat wil (dat mogen ze uiteraard zelf bepalen of ze iets plaatsen), dat op die manier te plaatsen.

bieb63

bieb63

06-11-2015 om 15:31

dat is wat ik bedoel Katniss

Het schept alleen maar verwarring omdat het alleen maar een summiere opsomming is, zonder de ins en outs.
Zoals, al eerder gezegd, dat rode vlees. Zij snappen toch ook wel dat veel mensen dat associëren met rundvlees en niet met varken. Het werkt zo alleen maar averechts: iedereen aan het varkensvlees... (behalve de moslims dan) en dat is dus helemaal niet de bedoeling.
Over rookpunten van olie wordt al helemaal niet gesproken, dus iedereen vrolijk wokken en frituren in de extra vierge olijfolie. Ook niet de bedoeling.
En dan dat brood: max 3 boterhammen (volkoren) per dag. Prima, maar wat moet iemand die door een actief leven (puber, bouwvakker of wat dan ook) voor de rest als ontbijt en lunch? Die kan niet leven van 3 boterhammen. Mag muesli wél als ontbijt (uiteraard zonder chocola en suikers, maar 'pure' muesli), of hoort dat onder de categorie brood? Ik zou dat eigenlijk ook niet weten.
Dit leidt toch helemaal nergens toe?

bloemetje

bloemetje

06-11-2015 om 15:36

bieb

Viel, ik denk dat je een iets verkeerd beeld hebt van hoe het werkt in media-land.

Heb je op de website van de gezondheidsraad zelf gekeken? Daar staat het hele onderzoek. Een keurig leesbaar en begrijpelijk boekwerkje. Zo noemt Katan het ook. Reken maar dat de pers dat boekje ook heeft gekregen. Vervolgens is het aan een journalist wat hij er uitpikt - en vooral wat niet.

Jamie

Jamie

06-11-2015 om 15:45

bieb

Ik denk ook dat je een beetje te ver doordraaft, de krant staat vol met artikelen die slecht geschreven zijn. Ik hoorde bij Lubach dat zelfs het NOS journaal moeite had met het vertalen van 18% meer kans op darmkanker door rood vlees... Verder werd er toen ook al steeds gezegd dat kip en vis geen rood vlees is dus mensen die een beetje geluisterd hebben wéten dat varken ook rood vlees is. Je ZIET toch het witte vlees van kip en vis?

Overigens is van oudsher dit advies zo gemaakt dat als je elke dag ongeveer eet wat aanbevolen is je voldoende vitamines en mineralen en eiwitten en vetten binnen krijgt. Het gaat dus niet om de hoeveelheid kcal, de bouwvakker heeft meer nodig ja, daar gaat het ook niet om.

mireille

mireille

06-11-2015 om 16:09

met mate

Ik hanteer altijd de regel alles met mate, muv groente en fruit. En dat blijf ik ook met de nieuwe regels doen.

Willeke

Willeke

07-11-2015 om 03:30

sja

Ik vind dit wel een verbetering ten opzichte van de vorige adviezen.
Daar stonden nl. vreemde dingen in.
Het Voedingsbureau adviseerde bijv. om ham en rookvlees te eten (= bewerkt rood vlees met veel zout).
Het Voedingsbureau ontraadde om noten te eten (nu vinden ze die opeens gezond).
Het Voedingsbureau ontraadde om muesli te eten (want daar zou je dik van worden, dat was ook het argument bij de muesli; nu mag muesli wel).
Nog niet zo lang geleden raadde het Voedingsbureau aan om dreumessen en peuters brood met smeerworst te geven (niet alleen een bron van bewerkt rood vlees, veel zout, verzadigde vetten en tal van dubieuze toevoegingen, maar ook zit er lever in, waar veel vitamine A in zit. Zwangere vrouwen zouden dit niet mogen eten voor het ongeboren kind, en een paar maanden later zou een overmaat aan vitamine A niet meer slecht zijn voor de baby?!).

Maar door die veranderingen maakt dat Voedingsbureau zich natuurlijk ook ongeloofwaardig. Serieus, tot voor kort raadden ze af om noten te eten en nu zou je een handje noten per dag moeten eten?! Ben blij dat ik ze toen niet serieus nam...

Wat mij enorm tegenstaat is die promotie van fabrieksvetten aka "bakproducten". Die zijn in het verleden juist een bron van kwaad geweest omdat ze vol zaten met transvetten, ongeveer de enige voedingsstof waarvan vaststaat dat deze echt slecht is.
Hieruit blijkt toch weer de band met de voedingsindustrie.
Wat is er op tegen om gewoon extra virgine olijfolie voor de sla te adviseren en rijstolie om te bakken, en roomboter als je daar zin in hebt?

Ik mis in de huidige richtlijnen de prioriteit om transvetten te vermijden.

Wat ik ook vreemd vind is dat het eten van (volkoren)brood nog steeds wordt gepromoot, terwijl dit een grote bron van zout is. Als je op een Nederlandse manier brood eet (dus hoofdgerecht bij ontbijt en lunch), dan is het zo'n beetje onmogelijk om niet te veel zout binnen te krijgen. Brood is nl. een van de grootste bronnen van zout. Dan kan je wel zoutloos gaan koken, maar dat zet dan weinig zoden aan de dijk...
In dat opzicht is het eten van muesli ipv brood gezonder.

bieb63

bieb63

07-11-2015 om 14:56

Juist Willeke

Het is mij véél te vaag en onduidelijk en daarbij tegenstrijdig. Het lijkt zelfs alsof ze dingen omzeilen, zoals bijv. verzadigd vet. Is dat nu wel of niet erg? Ergens in een rapport van hen, geen rapport voor leken, maar er staat wel een conclusie in, die zegt: het is onwaarschijnlijk dat verzadigde vetten in eten invloed hebben op het cholesterol. M.a.w. die verzadigde vetten blijken volgens hun onderzoek niet eens persé slecht. Maar ze reppen er niet over in hun advies. Sterker nog, eigenlijk laten ze dat volkomen in het midden, terwijl de meesten dachten dat verzadigd vet geen goed plan is. Nu hebben ze het over vloeibare vetten en olien die je moet gebruiken (en inderdaad ook die vloeibare bak en braadprodcuten), en 'boter' raden ze af. Bedoelen ze nu roomboter of bedoelen ze geharde margarine? Raden maar. Dat het feitelijk om transvetten gaat, die in geharde vetten zitten, benoemen zet niet. Maar die zitten dus niet in roomboter, wel in geharde margarine. Dus wat ze met 'boter' bedoelen? Net als het advies om een paar porties zuivel te nuttigen. Of dit mager moet zijn of niet, komt niet aan de orde. Vooral ook opvallend dat er nergens over kaas gerept wordt. Kortom, over dat verzadigde vet, wat altijd in de ban was, wordt niet gerept. En daardoor voor de consument onduidelijk of dat nu wel of niet slecht is. Ook dat eenzijdige bericht over brood (volkoren): max 3 per dag. Maar wat is dan het alternatief voor een actief persoon: muesli? Roggebrood? Speltbrood, havermout(pap)? Valt dat onder dezelfde categorie of niet? Geen idee.
En toch weer benoem ik dat rood vlees. Ik heb het aan diverse mensen gevraagd, allemaal mensen die zich redelijk bewust zijn van voeding. Maar niemand die weet dat onder rood vlees wordt verstaan: vlees van een zoogdier. Nooit van gehoord. Feitelijk betekent dat dus dat gevogelte (niet genoemd) en vis de voorkeur heeft en het grootste deel van je dierlijke consumptie zou moeten zijn. Benoem dat dan ook!
En als laatste geperst fruitsap. Ja, velen weten dat je beter een vrucht gewoon kan eten en dat in fruitsap veel suiker zit, dus niet de voorkeur en ook niet veel drinken. Maar omdat nu gelijk te stellen aan cola?
Ik vind het een bar slechte manier van doen.

Nastia

Nastia

07-11-2015 om 15:31

Zelfde advies?

Hebben jullie het zelfde advies gelezen als ik? Ik vind in de richtlijnen namelijk dit:

"De commissie concludeert dat het overtuigend is aangetoond dat voedingsmiddelen rijk aan cis-onverzadigde vetzuren, zoals zachte margarines of plantaardige oliën, het risico op coronaire hartziekten verlagen ten opzichte van voedingsmiddelen rijk aan verzadigde vetzuren, zoals boter en harde margarines." Verzadigd vet is dus erg.

En boter is vrij duidelijk: dat is boter. Want margarine is helemaal geen boter omdat het niet uit minimaal 80% melkvet bestaat.

Over transvetten schrijven ze dit: "In de richtlijnen uit 2006 was de aanbeveling minder dan 1 energieprocent trans-enkelvoudig onverzadigde vetzuren te gebruiken.1 De huidige inname voldoet aan deze aanbeveling, mede doordat het gehalte aan transvetzuren in producten de afgelopen jaren aanzienlijk is verminderd. De lage inname vormt voor de commissie de aanleiding om geen afzonderlijke richtlijn voor transvetzuren te formuleren."

Over brood staat er in: "Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere
volkorenproducten". Minimaal dus, een maximum wordt niet gegeven en zal afhangen van je energiebehoefte.

De term rood vlees is niet een definitie die door de Gezondheidsraad is bedacht en staat in het rapport bovendien uitgelegd: "Rood vlees is afkomstig van zoogdieren als runderen, kalveren, varkens, geiten, schapen
en paarden. Wit vlees is afkomstig van gevogelte zoals kippen, kalkoenen, eenden en ganzen en van tamme konijnen." Met de definitie zoogdier - gevogelte ben je er dus net niet.

Het advies is minder rood of bewerkt vlees te eten en meer vis. Wit vlees maakt geen onderdeel uit van het advies (het hoeft niet meer en ook niet minder) en wordt dus terecht niet genoemd.

En als laatste: het advies over fruitsap gaat over paksap, fruitsap met toegevoegde suikers. Niet over 'n versgeperst sinaasappeltje. Hoewel natuurlijk wel bekend is dat je beter fruit kunt eten dan kunt drinken ivm de vezels.

(allemaal uit http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/201524_richtlijnen_goede_voeding_2015.pdf)

Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2015 om 16:54

Gek word je van die voedingsadviezen!

Wel melk, niet melk, nu weer wel. Eieren... eerst op rantsoen, toen mocht je weer los. Eerst een hartige boterham, dan een zoete...Nee! Worst of kaas is helemaal niet zo geweldig, dus geef je kind vooral een boterham met hagelslag. Maar maar, daar zit weer suiker in. En ongetwijfeld ongezonde vetten, hagelslag is tenslotte niet vloeibaar dus zal het vet erin ongezond zijn. Vers geperst sap... net zo slecht als cola qua suikers. Dacht je gezond je dag te starten. In de loop der jaren is er al zoveel over ons heen gestort aan goede adviezen, dat de geloofwaardigheid voor mij al een poosje ver te zoeken is. "Men" weet het zelf ook niet, is mijn conclusie. Al doet "men" af en toe een poging om het wel te weten.

Mijn dag bestaat gemiddeld genomen uit een broodmaaltijd en een warme maaltijd. Daartussendoor koffie (op het werk cappuccino) en thee. Na het warme eten, eet ik altijd een bak yoghurt met muesli. Ja ontbijtwaardig, maar ik vind het 's avonds heerlijk (echt het heeft verslavingsvormen aangenomen) en bij de avondthee bezondig ik mij aan teveel zoetigheid in de vorm van koekjes of zoals nu taaitaai. Wat ik in de avond eet en snaai is de oorzaak van mijn kilootjes teveel. Ik weet dat prima, maar ik kan de omzet-knop niet weer vinden.

Mijn broodmaaltijd bestaat thuis vaak uit een witte (ja sorry) zelfgebakken boterham met kaas en nog een met pindakaas. Op het werk een zelfgebakken bruine boterham met pompoenpitten en kaas en worst. Het avondeten kan aardappels/groente/vlees zijn of pasta/saus/groente/vlees of wrap/groente/vlees/saus of rijst/vlees/saus/groente zijn. Of af en toe een diepvriespizza of iets dergelijks. Er zullen vast wel eens foute stoffen in zitten, maar ik heb geen zin om ieder moment dat ik eet te analyseren of ik wel zo verstandig bezig ben. (Tenminste, zolang ik niet vanwege een direct gezondheidsprobleem móet minderen met suiker en zout.) Ik vermoed dat de meeste mensen wel een beetje aanvoelen wat hun zwakheden zijn op het gebied van voedsel. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat er nog steeds mensen zijn, die denken dat je goed bezig bent als je alleen maar patat met mayonaise met een frikandel eet. En als je daar een beetje verstandig mee omgaat, kom je een eind naar mijn gevoel.

Variatie lijkt mij belangrijk en té van alles is meestal niet goed.

Jamie

Jamie

07-11-2015 om 17:36

bieb

Je begrijpt het gewoon niet denk ik. De gezondheidsraad heeft het rapport Richtlijnen Goede Voeding opgesteld en nu moet het Voedingscentrum die taan vertalen naar een voeding waar alles inzit wat het lichaam nodig heeft. Het is dus NU niet geschikt voor de 'burger'. Lees dit maar: http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/richtlijnen-gezondheidsraad-belangrijk-fundament-nieuwe-schijf-van-vijf.aspx

Jamie

Jamie

07-11-2015 om 17:42

tenslotte

Dit zijn de ECHTE adviezen, dus niet half overgenomen door de kranten:

Het advies in het kort

In dit advies zet de Gezondheidsraad op een rij welke voedingsmiddelen en -patronen leiden tot gezondheidswinst. Daartoe heeft de raad de
wetenschappelijke kennis over de relatie tussen voeding en chronische
ziekten systematisch beoordeeld. Op basis hiervan zijn de nieuwe
Richtlijnen goede voeding geformuleerd:
• Eet volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon conform de onderstaande richtlijnen
• Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit
• Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten
• Eet wekelijks peulvruchten
• Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag
• Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt
• Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis
• Drink dagelijks drie koppen thee
• Vervang geraffineerde graanproducten door volkoren producten
• Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte
margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën
• Vervang ongefilterde door gefilterde koffie
• Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees
• Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken
• Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag
• Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag
• Het gebruik van voedingsstofsupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt.

http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/201524_richtlijnen_goede_voeding_2015.pdf

Jamie

Jamie

07-11-2015 om 17:42

dus

er staat gewoon MINIMAAL 3 boterhammen bijvoorbeeld!

Willeke

Willeke

07-11-2015 om 21:42

bruinbrood, olie, zuivel

Vreemd dat in dit advies bruinbrood gelijkgesteld wordt aan volkorenbrood.
Bruinbrood is witbrood met een beetje volkorenmeel of zemelen er bij, op zijn hoogst 50-50 %.
Veel brood dat er bruin uitziet, zoals meergranen brood e.d., is witbrood met een kleurtje (mout) of met ten hoogste 30 % volkorenmeel en minstens 70% witmeel.
Alleen volkorenbrood wordt met volledig volkorenmeel gebakken.

Ook vreemd dat ze in dat rijtje vetten de plantaardige olieën als laatste zetten, na de bak- en braadproducten. Terwijl goede kwaliteit olie (er zijn vele soorten) normaal zou moeten zijn. Bak- en braadproducten zijn volkomen overbodig. Waar komt toch de neiging vandaan om gewone, "pure" voedingsmiddelen te vervangen door fabrieksproducten.

Wat betreft zuivel is het onderscheid vervallen tussen mager en vol. Nou, roomboter is ook gewoon zuivel, net zoals slagroom etc. (En dan echte, niet uit een spuitbus.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.