Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mirena plaatsen, help!

Hoi, 
Volgende week vrijdag heb ik een afspraak bij de gynaecoloog om mijn Mirena te verwijderen en een nieuwe te plaatsen. Ik kijk er vreselijk tegenop want heb bij elke gynaecologische handeling behoorlijk pijn en daarbij ben ik al 2, bijna 3 keer buiten westen geraakt. Ik krijg al hartkloppingen bij de gedachte dat m’n benen in de beugels gaan.. Graag lees ik tips over wat ik (een paar dagen op voorhand?) kan innemen op volgende week vrijdag enigszins rustig naar de gyn te gaan. Ik heb nog geen vaste gynaecoloog en de dame die 5 jaar geleden de Mirena zette, werkt er niet meer. Ik had toen wel erg veel pijn maar zij was nog wel super lief en geduldig. Ik moet de Mirena sowieso van tevoren via de ha bestellen; zal hij me dan iets kalmerends voorschrijven of bestaat er iets wat ik zonder recept ook kan krijgen?


Doet je huisarts dat niet zelf? Hier ( niet bij mij mar bij patiënten) komende geen beugels bij kijken hoor; als jij ontspannen kunt liggen en je benen goed kunt spreiden dat best zonder.
De huisarts kan je evt iets voorschrijven, daar kun je vast voor bellen.
Verder: door je neus inademen, door je mond uit ( 2x zolang in als uit) en probeer je buik te ontspannen net zoals je bij de bevalling naar onderen zucht. Als je visualiseren prettig vindt: denk dat bij elke uitademing je zoveel ruimte maakt in je buikholte dat het makkelijker verwijderen en plaatsen is.

En van te voren even paracetamol slikken, alsook erna.

Zwelgje

Zwelgje

02-06-2022 om 07:53 Topicstarter

Ik woon in Frankrijk en tegenwoordig raakt de ha je nog amper aan. Verder dan bloeddruk meten en hartslag luisteren gaat het niet. 

Als je bij elke behandeling vreselijke pijn hebt zou ik zelf ook niet willen dat de huisarts gaat zitten prutsen hoor. Dan moet je gewoon naar iemand voor wie het echt dagelijkse kost is. De gynaecoloog dus.

Ik zou inderdaad aan de huisarts vragen om iets kalmerends en iets pijnstillends. Wellicht is paracetamol voldoende. Dan zou ik de maximale dosis even bespreken, want die kan incidenteel best wat hoger zijn dan in de bijsluiter staat.

Verder is goed ontspannen heel belangrijk en daarbij is je ademhaling vaak de makkelijkste focus. Ik heb tijdens de zwangerschapsyoga de 'volledige ademhaling' geleerd. Je ademt dan in door je neus, naar zo laag mogelijk in je buik. Vervolgens, op diezelfde ademhaling, probeer je door te ademen naar je flanken en je (onder)rug. Dat klinkt heel raar, maar probeer het maar eens. Je zult zien dat je veel meer ruimte krijgt in je buik. En dan inderdaad langzaam uit door je mond. De ontspanning verkrijg je door je bewustzijn te focussen op die ademhaling. In combinatie met de pijnstilling helpt dat hopelijk om genoeg te ontspannen voor de plaatsing.

Als dat niet lukt is een roesje volgens mij ook een optie. Maar dat moet je bij het maken van de afspraak bij de gyn denk ik al wel aankaarten. Misschien (ze zijn in Frankrijk geloof ik wat makkelijker daarin dan hier in Nederland) kun je dat zelfs van tevoren afspreken, zodat je niet eerst zonder hoeft te proberen.

Weet je waar die pijn vandaan komt? Heb je een 'afwijking' als een gekantelde baarmoeder of zo? Want dan is het misschien helemaal wel noodzakelijk om onder een roesje te gaan.

Sterkte!

Zwelgje

Zwelgje

02-06-2022 om 15:10 Topicstarter

Aha… dus daar kan het ook aan liggen? De gynaecoloog die mijn 1e zwangerschap  heeft gevolgd 17 jaar geleden, heeft mij toen verteld dat ik een gekantelde baarmoeder had maar ik wist toen niet wat dat betekende.. Ik ben van m’n stokje gegaan toen ik 6 weken na de 2e bevalling (ook ks) op controle bij de ha kwam en zij met 2 vingers de positie van m’n baarmoeder wilde checken. Mijn hemel, dat was een nachtmerrie. En toen bij het plaatsen van die Mirena weer, zo veel pijn! Ik ga de gyn nog maar eens bellen en kijken of ze iets voor me kunnen doen.

Zwelgje schreef op 02-06-2022 om 15:10:

Aha… dus daar kan het ook aan liggen? De gynaecoloog die mijn 1e zwangerschap heeft gevolgd 17 jaar geleden, heeft mij toen verteld dat ik een gekantelde baarmoeder had maar ik wist toen niet wat dat betekende.. Ik ben van m’n stokje gegaan toen ik 6 weken na de 2e bevalling (ook ks) op controle bij de ha kwam en zij met 2 vingers de positie van m’n baarmoeder wilde checken. Mijn hemel, dat was een nachtmerrie. En toen bij het plaatsen van die Mirena weer, zo veel pijn! Ik ga de gyn nog maar eens bellen en kijken of ze iets voor me kunnen doen.

Mijn baarmoeder is ook gekanteld en dat kan in de weg zitten. Verder zit er bij mij een bochtje in de baarmoedermond, dat kan natuurlijk met die kanteling te maken hebben. Bij mij zijn dit soort dingen ook bijzonder pijnlijk, geen huisarts die dit gaat inbrengen bij mij, echt niet

Ik Frankrijk zijn ze wat makkelijker met pijnstilling dan hier, daar zou ik flink op inzetten. Kun je ze van tevoren bellen? Zou dat je geuststellen? 

Zwelgje

Zwelgje

02-06-2022 om 17:59 Topicstarter

Ik heb het zh gebeld en mijn verhaal was totaal niet nieuw op de afdeling; er is een verpleegkundige die met behulp van hypnose mij erdoorheen moet kunnen slepen, zoals de assistente dat zei. Mezelf kennende (chaoot 1e klas) hoop ik maar dat het gaat helpen… de assistente verzekerde mij dat het hetzelfde effect heeft als een roesje. 
We gaan het meemaken.. :s

Zwelgje schreef op 02-06-2022 om 17:59:

Ik heb het zh gebeld en mijn verhaal was totaal niet nieuw op de afdeling; er is een verpleegkundige die met behulp van hypnose mij erdoorheen moet kunnen slepen, zoals de assistente dat zei. Mezelf kennende (chaoot 1e klas) hoop ik maar dat het gaat helpen… de assistente verzekerde mij dat het hetzelfde effect heeft als een roesje.
We gaan het meemaken.. :s

Maar dat zou ik toch ook aanvullen met paracetamol voorde napijn...

Zwelgje schreef op 02-06-2022 om 17:59:

Ik heb het zh gebeld en mijn verhaal was totaal niet nieuw op de afdeling; er is een verpleegkundige die met behulp van hypnose mij erdoorheen moet kunnen slepen, zoals de assistente dat zei. Mezelf kennende (chaoot 1e klas) hoop ik maar dat het gaat helpen… de assistente verzekerde mij dat het hetzelfde effect heeft als een roesje.
We gaan het meemaken.. :s

Ik weet van mezelf dat ik goed te hypnotiseren ben, dus ik zou daar wel vertrouwen in hebben. Maar wat als het bij jou niet werkt? Is er dan de mogelijkheid om alsnog een normale verdoving te krijgen? Zou ik wel vooraf even naar informeren. Wel fijn dat ze je vraag en zorgen dus heel normaal vinden en dat er een oplossing voor is.

Inderdaad na de ingreep vooral niet te zuinig zijn met paracetamol. Zoals ik al schreef kan je incidenteel best een wat hogere dosis hebben (aldus de artsen van mijn man, ik verzin zoiets niet zelf uiteraard).

Sterkte! Hopelijk valt het allemaal mee.

Zwelgje

Zwelgje

03-06-2022 om 16:00 Topicstarter

Ik ga zeker al een paracetamol en codeïne innemen, een uur voor de ingreep. En voor erna ben ik ook goed voorzien. Gelukkig heb ik een chauffeur geregeld! Ben bang dat de hypnose niet gaat werken want ik ben te bewust van wat er gaat gebeuren, en dan kan ik dat niet van me afzetten. Het enige waarvan ik weet dat het effect kan hebben, is een goed glas wijn . Of beter nog: 2 😜

Zwelgje

Zwelgje

11-06-2022 om 11:25 Topicstarter

Update: ik ben dus geweest. Was al aardig nerveus van zodra ik de afdeling opliep. De dame die mijn bloeddruk opnam, had het al meteen door. Deze Eelde dame is opgeroepen toen ik in de stoel lag en de paniek toesloeg. Ze probeerde me te kalmeren met haar stem maar -zoals ik verwachtte- het kon me totaal niet afleiden van de angst. Tot overmaat van ramp zei de verloskundige dat ze de draadjes van de oude Mirena niet kon vinden, waardoor ik nog angstiger werd. Ze heeft het na een kwartier opgegeven en schreef een verwijsbriefje om een echo te laten doen. Dat kon niet meteen; ik moet daarvoor naar een ander centrum bellen en een afspraak maken. Zodra ik een datum heb, moet ik het zh weer bellen om een afspraak te maken, maar erbij zeggen dat ik een gynaecoloog nodig heb.
Ik ben echt, echt bang. Een baarmoeder is toch zo groot niet? Hoe kan het spiraaltje nou verdwenen zijn??

Je kan jezelf kwellen met weer een nieuwe te plaatsen, met extra stress voor je lichaam en toch lichtelijke trauma's erbij. Optie zou ook een pessarium kunnen zijn. Ook beter voor je gezondheid.

Piepmuisje schreef op 12-06-2022 om 11:15:

Je kan jezelf kwellen met weer een nieuwe te plaatsen, met extra stress voor je lichaam en toch lichtelijke trauma's erbij. Optie zou ook een pessarium kunnen zijn. Ook beter voor je gezondheid.

Rubber lijkt me ook niet antroposofisch verantwoord?!

Gr Angela

Ik wil je niet bang maken, maar een spiraaltje kan wel verdwijnen. Dat was bij mij het geval. Vermoedelijk heeft de ha hem niet goed geplaatst en is de mirena daardoor in de buikwand terecht gekomen. Waar ik niets van gemerkt heb. Via een operatie onder volledige narcose moest de spiraal verwijderd worden. Kon tijdens die operatie meteen een nieuwe laten plaatsen. Maar was er wel klaar mee. Daarom tijdens zelfde operatie een sterilisatie laten uitvoeren. Heb na de operatie totaal geen pijn gehad. En blij heel blij dat ik nu voor de rest van mijn leven 'klaar' ben.

Zwelgje

Zwelgje

13-06-2022 om 10:35 Topicstarter

Caroline, had je hierdoor klachten (buikpijn, bloedverlies, etc.)? Ik heb namelijk nooit buikpijn.

Toen ik voor het 5-jaarlijkse uitstrijkje moest, kon de huisarts ook de draadjes van mijn mirena niet vinden. Ik heb toen een echo gehad bij de gynaecoloog, waarbij bleek dat ie nog keurig op zijn plek zit, maar de draadjes zo gekruld zaten dat ze daarom niet te vinden zijn.
Ik moet 'm volgende maand laten verwisselen en zal met deze wetenschap dit dus bij de gynaecoloog moeten laten doen.
Zwelgje, wat ik hiermee wil zeggen is dat de mirena dus niet verdwenen hoeft te zijn, maar dat er ook een optie is dat bij jou ook de draadjes opgekruld zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.