Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Knobbeltje borst

hallo allemaal,

hier een moeder van 38
Wilde graag van me af schrijven en misschien (lot) genoten treffen of ervaringen . 
Paar dagen terug voelde ik in m’n borst onderkant ,wat dieper, iets zitten, paniek sloeg toch wel gelijk aan met nog 2 kleine kindjes gaan je gedachten gelijk daarnaartoe ..

gisteren naar de huisarts gegaan en ze heeft alles gevoeld en bekeken . Ze gaf aan dat ze idd wat voelt en dat ze t vrij kon bewegen en vermoed dat het een cyste is ..

afspraak staat inmiddels op maandag middag mammografie en echo en indien nodig een punctie ..

zit er nog iemand in dit schuitje oid

groetjes 

ja aantal jaar terug , het was 1 extra lymfeklier , punctie viel ook heel erg mee , probeer jezelf niet gek te maken

Plantje15

Plantje15

06-02-2025 om 19:31 Topicstarter

hoi zo snelle reactie dank je wel .
Heb je ook de echo en mammografie gekregen? En gelijk punctie?
Is het uiteindelijk weggegaan ?

ja helaas nemen mn gedachtes en doemscenario’s gelijk de overhand .

Ik heb het ook gehad. Twee keer zelfs. Bleek een keer een opgezette melkklier te zijn en de andere keer een cyste. Mammografie doen ze vaak om iets uit te sluiten, niet per definitie om iets vast te stellen. Probeer jezelf niet gek te maken met overdenken en vooral niet googlen. Sterkte!

Plantje15

Plantje15

06-02-2025 om 19:40 Topicstarter

Dweedledee schreef op 06-02-2025 om 19:33:

Ik heb het ook gehad. Twee keer zelfs. Bleek een keer een opgezette melkklier te zijn en de andere keer een cyste. Mammografie doen ze vaak om iets uit te sluiten, niet per definitie om iets vast te stellen. Probeer jezelf niet gek te maken met overdenken en vooral niet googlen. Sterkte!

Dank je wel ook voor je bericht. 
het is voor mij de eerste keer en behoorlijk geschrokken, zat daar huilend bij de huisarts 🙈

Fijn dat het bij jou ook goed was, en ik snap ook dat het protocol is want ze kunnen niet met 100% iets zeggen, en goed dat de punctie meeviel dat lees ik meer..

probeer me idd van google te weerhouden daarom heb ik hier maar een onderwerp geopend hierover .  Kreeg jij dit ook gelijk te horen ?

Ja joh. Heel herkenbaar. Ik zat ook meteen te huilen. Die onzekerheid is gewoon killing en de schrik overvalt je gewoon.

Echt niet meer dan normaal hoor

Ik had het ook toen mijn pap-waarden niet goed waren. Dat bleek ook allemaal enorm mee te vallen. Maar ook toen zat ik van de stress tegen het plafond. 

Gelukkig kun je maandag meteen terecht en hopelijk kunnen ze je daarna ook meteen geruststellen. Dat had ik toen wel. 

Praat tot die tijd hier lekker van je af 

Plantje15 schreef op 06-02-2025 om 19:31:

hoi zo snelle reactie dank je wel .
Heb je ook de echo en mammografie gekregen? En gelijk punctie?
Is het uiteindelijk weggegaan ?

ja helaas nemen mn gedachtes en doemscenario’s gelijk de overhand .

Eerst echo, daarna mamo , daarna punctie , drager brca1 gen anders was de punctie waarschijnlijk niet eens gedaan, nee lymfeklier zit er nog en als ik ziek ben , verkouden enz , voel ik hem ook nog steeds

Plantje15

Plantje15

06-02-2025 om 20:00 Topicstarter

Dweedledee schreef op 06-02-2025 om 19:47:

Ja joh. Heel herkenbaar. Ik zat ook meteen te huilen. Die onzekerheid is gewoon killing en de schrik overvalt je gewoon.

Echt niet meer dan normaal hoor

Ik had het ook toen mijn pap-waarden niet goed waren. Dat bleek ook allemaal enorm mee te vallen. Maar ook toen zat ik van de stress tegen het plafond.

Gelukkig kun je maandag meteen terecht en hopelijk kunnen ze je daarna ook meteen geruststellen. Dat had ik toen wel.

Praat tot die tijd hier lekker van je af

pff nou hè, ondanks dat ik dit gevoel niemand gun is het al heel fijn met je te praten . dank je wel voor je begrip en vaak enkel mensen die t zelfde meemaken begrijpen je..

wat zei de huisarts bij jou bij het controleren ? Weet je dat nog ?  De huisarts zei ook tegen mij dat ik gelijk de uitslag zou krijgen. En ondanks dat ze zei dat ze vermoed dat t een cyste is blijf je toch bang.

En dan t bedenken dat ik bijna niet naar de huisarts wilde gaan onder t mom van “ wat niet weet wat niet deert” maar dat zou heel egoïstisch zijn alleen al naar de kidneren maar ook mezelf natuurlijk.

dank je wel dat ik hier toch mn ei kwijt kan

Plantje15

Plantje15

06-02-2025 om 20:03 Topicstarter

Anoniemvoornu schreef op 06-02-2025 om 19:58:

[..]

Eerst echo, daarna mamo , daarna punctie , drager brca1 gen anders was de punctie waarschijnlijk niet eens gedaan, nee lymfeklier zit er nog en als ik ziek ben , verkouden enz , voel ik hem ook nog steeds

Ow een beetje net als de overige klieren die vaak opzetten bij verkoudheid enz? Fijn dat je daar duidelijkheid bij hebt..

Gaat dat allemaal achter elkaar ? Die onderzoeken ? Hoeveel tijd nam dat in beslag in t ziekenhuis ?

Plantje15 schreef op 06-02-2025 om 20:03:

[..]

Ow een beetje net als de overige klieren die vaak opzetten bij verkoudheid enz? Fijn dat je daar duidelijkheid bij hebt..

Gaat dat allemaal achter elkaar ? Die onderzoeken ? Hoeveel tijd nam dat in beslag in t ziekenhuis ?

Nog geen 2 weken , echt ging super snel en ik kreeg dezelfde dag de uitslag van elk onderzoek, echt probeer je niet gek te maken en vertrouw op het oordeel van de arts(en)

Plantje15

Plantje15

06-02-2025 om 20:20 Topicstarter

Anoniemvoornu schreef op 06-02-2025 om 20:10:

[..]

Nog geen 2 weken , echt ging super snel en ik kreeg dezelfde dag de uitslag van elk onderzoek, echt probeer je niet gek te maken en vertrouw op het oordeel van de arts(en)

Wat fijn zeg, want dat wachten is killing . Ik weet idd van de pap test ook 2 weken leken een eeuwigheid..

Ja probeer me echt niet gek te maken, vervelende dat dit altijd weer voor t weekend is…

Maar dokter heeft er hoge prioriteit van gemaakt anders kon ik pas in APRIL terecht !

Plantje15 schreef op 06-02-2025 om 20:00:

[..]

pff nou hè, ondanks dat ik dit gevoel niemand gun is het al heel fijn met je te praten . dank je wel voor je begrip en vaak enkel mensen die t zelfde meemaken begrijpen je..

wat zei de huisarts bij jou bij het controleren ? Weet je dat nog ? De huisarts zei ook tegen mij dat ik gelijk de uitslag zou krijgen. En ondanks dat ze zei dat ze vermoed dat t een cyste is blijf je toch bang.

En dan t bedenken dat ik bijna niet naar de huisarts wilde gaan onder t mom van “ wat niet weet wat niet deert” maar dat zou heel egoïstisch zijn alleen al naar de kidneren maar ook mezelf natuurlijk.

dank je wel dat ik hier toch mn ei kwijt kan

Wat goed dat je toch wel bent gegaan! Volgens mij zei mijn huisarts toen ook dat ik het meteen zou horen. Om mijn ongerustheid weg te nemen, zei hij ook dat de kans dat het iets onschuldigs zou zijn, vele malen groter was, dan dat het “mis” zou zijn. Aangezien jouw huisarts ook zegt dat het waarschijnlijk een cyste is, zou ik daar voor nu gewoon op vertrouwen.

Plantje15

Plantje15

06-02-2025 om 20:58 Topicstarter

Dweedledee schreef op 06-02-2025 om 20:32:

[..]

Wat goed dat je toch wel bent gegaan! Volgens mij zei mijn huisarts toen ook dat ik het meteen zou horen. Om mijn ongerustheid weg te nemen, zei hij ook dat de kans dat het iets onschuldigs zou zijn, vele malen groter was, dan dat het “mis” zou zijn. Aangezien jouw huisarts ook zegt dat het waarschijnlijk een cyste is, zou ik daar voor nu gewoon op vertrouwen.

Ik ga proberen dat voor ogen te houden en op te vertrouwen . 
wat is jou leeftijd ? 
je hoeft dus ook niet vaker terug voor controle oid?

Ben je erdoor ander in t leven gaan staan?

Plantje15 schreef op 06-02-2025 om 20:58:

[..]

Ik ga proberen dat voor ogen te houden en op te vertrouwen .
wat is jou leeftijd ?
je hoeft dus ook niet vaker terug voor controle oid?

Ben je erdoor ander in t leven gaan staan?

Ik ben begin 40. En nee. Ik hoef niet vaker terug voor mijn borst. Er is vastgesteld dat ik mastopathie heb, dus maak me tegenwoordig niet zo druk meer. 
Eind dit jaar moet ik wel weer een extra controle uitstrijkje. Dat vind ik wel een beetje spannend. 

En nee, niet anders dan anders. En heb sowieso geleerd (met name door andere life events) dat je bij voorbaat zorgen maken, heel veel energie kost en zelden iets oplevert. Je kunt de brug toch pas oversteken, als je er bent, is tegenwoordig mijn motto.

Plantje15

Plantje15

06-02-2025 om 21:32 Topicstarter

Dweedledee schreef op 06-02-2025 om 21:14:

[..]

Ik ben begin 40. En nee. Ik hoef niet vaker terug voor mijn borst. Er is vastgesteld dat ik mastopathie heb, dus maak me tegenwoordig niet zo druk meer.
Eind dit jaar moet ik wel weer een extra controle uitstrijkje. Dat vind ik wel een beetje spannend.

En nee, niet anders dan anders. Heb sowieso geleerd (met name door andere life events) dat je bij voorbaat zorgen maken, heel veel energie kost en zelden iets oplevert. Je kunt de brug toch pas oversteken, als je er bent, is tegenwoordig mijn motto.

Ow mastopathie dat heb ik in m’n jongere jaren ook gehad . 
maar de mastopathie staat weer los van de cyste toch?

Is ook pijnlijk?

Ik voel niet echt pijn..eraan

Ik snap wel dat je je dan niet meer zo druk

Om hoeft te maken. .

die uitstrijkjes zijn idd ook wel vaak een dingetje . Tocht blijft de baarmoeder en borsten een belangrijk iets voor vrouwen .
ik Vind wel dat ze die borstonderzoeken van het bevolkingsonderzoek leeftijd wel naar beneden mogen brengen. 

Dat heb je mooi gezegd . Wou dat ik zo sterk was momenteel. 
ik las ook nog een goeie “ niet nat worden voordat het regent “

Vandaag ook hele dag geen hap door mn keel gekregen 

Ook gehad en ik mocht ook op maandag meteen komen. Eerst om 11:00 en toen belden ze dat ik om 9:00 uur al mocht (heel lief bedoeld maar toen dacht ik helemáál dat het vast goed mis was) Nou ja, lang verhaal kort, ik stond om 9:30 weer buiten na mammografie en een echo en er was niets aan de hand, was ook iets van een opgezette klier. Maar ik snap je stress dus ook helemaal.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.