Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Klaar met het leven


Sally MacLennane

Sally MacLennane

26-08-2017 om 17:41

Libelle

#59 klinkt al wat genuanceerder

Maar dan nog: het heeft tijd nodig. Of was je na die (rake) vraag meteen 100% genezen zonder terugval? En hoe had je je gevoeld als iemand je met termen als "slachtofferrol" om de oren had geslagen terwijl je waarschijnlijk juist het gevoel had dat je zo enorm hard aan jezelf aan het werken was?

libelle

libelle

26-08-2017 om 17:53

ook dat woord

slachtofferrol stond in dat betreffende boek..was in het duits..en dat maakte toen voor mij zin want ik deed helemaal niet mijn best in die periode

Analyse

Er zijn veel mogelijke oorzaken, waardoor iemand het leven niet meer ziet zitten. een laag zelfbeeld, kan. gehecht zijn aan nare ervaringen uit het verleden en die niet los kunnen/willen laten, kan ook. Tekort aan bepaalde stoffen in de hersenen, waardoor je geen kontakt meer hebt met je gevoelens, kan ook. En soms is het een grote warboel met allerlei oorzaken. Een huisarts adviseert daarom meestal dubbelop: én medicatie én psychologische begeleiding.
Verhalen van anderen, hoe zij er bovenop kwamen, helpen altijd wel, al is het maar om te zien dat het niet uitzichtloos hoeft te zijn. Maar dat wil niet zeggen dat een ander hetzelfde traject kan volgen.
Libelle, als je je inbreng had gebracht als je eigen verhaal, dan was het helder geweest. Want je hebt wel een goed verhaal en je laat wel zien, dat er soms een aanzet nodig is voor iemand om te beseffen, dat er ergens diep weg wel een keuze onder ligt: wil je eruit komen? Als je ergens diep weg die wil kunt vinden, dan kun je gaan zoeken naar de beste oplossing voor jou. Het besef dat je die ellendige gevoelens eigenlijk niet wil is een onmiskenbaar omkeerpunt. Maar waardoor iemand dat besef kan krijgen, dat is lastig. Iedereen heeft daar wel een eigen verhaal bij. elke poging om iemand dat zetje te geven is de moeite waard, als je maar beseft dat je vooraf niet kunt voorspellen wat werkt en dat je het iemand ook niet kwalijk kunt nemen als de reactie niet is wat je ervan gehoopt had.

Tsjor

libelle

libelle

27-08-2017 om 11:42

tsjor

jij kunt het allemaal net iets beter verwoorden..dank je

een goed samenhangend verhaal vertellen is nooit mijn sterkste punt geweest

Afhankelijk

Vroeger kende mijn moeder ook dalen zodat ik als vliegende keep kon optreden. Het verbaasde mij wel dat wanneer één van de andere gezinsleden ziek was of hulpbehoevend was, ze wel opzij kon zetten wat haar hinderde. Het gevoel van nodig zijn, gaf haar kracht. Men kan het ook andersom lezen: het gevoel niet gewaardeerd worden, verlamd en kan leiden tot depressie.

Toen ik op mijzelf ging wonen, kon ze niet meer op mij leunen en moest ze het wel zelf doen. Dat lukte omdat een paar stoorzenders ook besloten op zichzelf te gaan wonen. Minderr stress in huis, minder dalen en depressies.
Kinderen kunnen soms heel aanwezig tussen twee ouders staan. Zo aanwezig dat de ouders vergeten elkaar e steunen en te waarderen. Als die aanwezigheid verslapt, valt de stress van je af.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.