Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ik heb kanker

dag allemaal
2 weken is mijn baarmoeder verwijderd, de gynaecoloog ging ervan uit dat het een vleesboom was. Het gaat helaas om een vrij zeldzame vorm van kanker, een  leiomyosarcoom (kanker van de spier). Ik word volgende week doorgestuurd naar het A. Van Leeuwenhoek voor verdere onderzoek en behandeling. De grond is onder mijn voeten weggeslagen. 
sini


Veel sterkte Sini. Het is ook een verdrietige situatie. Al probeer je je er nog zo manmoedig door heen te slaan, alle dagen optimistisch en sterk zijn kan ook haast ook niet.

Sinilind

Sinilind

04-09-2023 om 21:45 Topicstarter

Bedankt voor jullie lieve woorden. Ik meld we weer wanneer de chemo niet te veel bijwerkingen meer veroorzaakt.
Sinilind

Als de behandeling morgen tegen valt, laat het  dan wel iets opleveren voor de maanden erna.
Als je in Amsterdam woont, wil ik graag een week je hondjes uitlaten.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

05-09-2023 om 07:13

Lieve Sini, veel sterkte bij de chemo vandaag.

Sini, veel sterkte en succes vandaag. Ik denk aan je.

Ach Sini, wat balen dat je je moe en voelt en in een dip zit. Alleszins begrijpelijk. Hopelijk heeft je dieet positief effect op de bijwerkingen van de chemo. Dat gun ik je zo enorm.

Veel sterkte vandaag.

Ben benieuwd hoe het vandaag gegaan is.
Hele dikke knuffel Sini!

Sinilind

Sinilind

05-09-2023 om 18:30 Topicstarter

Chemo is goed gegaan, voorlopig geen vervelende symptomen maar ik ben uitgeput en twee keer flauwgevallen: bloeddruk is 85/56. Dus ik blijf op bed en slaap. Man waakt over mij als een havik

Letterlijk sterkte Sini,dat je niet meer flauwvalt. Ik duim voor werking van de chemo

Veel sterkte Sini! Hoop dat je de behandeling goed vol kunt houden. 

Wat een mooi beeld, je beschermende man en jij die rust 

Sterkte Sini, hopelijk krijgt de  tumor een flinke optater. 

Sinilind

Sinilind

06-09-2023 om 14:37 Topicstarter

Vandaag voel ik me fitter, wel een vervelende bijwerking erbij: hele vieze zoute smaak in de mond (hoort erbij), en enorm veel trek in zoetigheid (hoort bij de Corticosteroïden). Het eerste is echt vervelend, aan nummer twee ga ik niet toegeven. Maar mijn bloeddruk is weer normaal en ik kan een beetje bewegen in huis zonder in te storten. Ook al verblijf ik meestaal op de slaapkamer omdat we er airco hebben.
Sini

Krijg je ook Dexamethason Sini?

Die zoute smaak: dat was helaas ook hetgeen mijn chemo’s veroorzaakten en dat heeft helaas wel een jaar geduurd. Afschuwelijk, want daardoor kon ik niet eten en bleef ik maar afvallen, waardoor ik ook maanden bijvoeding heb moeten nemen in de vorm van eiwitdrankjes. Maar alles beter dan sondevoeding 😉

Heel apart dat dit per persoon zo verschillend is, die uitwerking op je smaak. Een vriendin van mij had dat alles naar nat karton smaakte bijvoorbeeld. Het is gewoon troep, die chemo, maar helaas geen keuze 

Sinilind

Sinilind

06-09-2023 om 17:50 Topicstarter

Dag Kersje
Ja Dexamethason inderdaad maar alleen op de dag van de kuur (gister), vandaag en morgen. Voor de rest drie verschillende antimisselijkheidstabletten (die of hum werk heel erg goed doen of dat ik absoluut niet nodig heb 😊) en that’s it. De vermoeidheid begint wat minder te worden. Nat karton wat erg! Ik geloof dat ik liever de zoute smaak heb. Brrrr. Al met al valt het me tot nu toe redelijk mee, maar mijn haar is nog intact. Ik doe er redelijk makkelijk over maar eigenlijk denk ik dat het verlies van mijn krullenbol wel pijn gaat doen. Figuurlijk dan.
Dank je wel voor je bericht 😊
Sini

Sinilind schreef op 06-09-2023 om 17:50:

Dag Kersje
Ja Dexamethason inderdaad maar alleen op de dag van de kuur (gister), vandaag en morgen. Voor de rest drie verschillende antimisselijkheidstabletten (die of hum werk heel erg goed doen of dat ik absoluut niet nodig heb 😊) en that’s it. De vermoeidheid begint wat minder te worden. Nat karton wat erg! Ik geloof dat ik liever de zoute smaak heb. Brrrr. Al met al valt het me tot nu toe redelijk mee, maar mijn haar is nog intact. Ik doe er redelijk makkelijk over maar eigenlijk denk ik dat het verlies van mijn krullenbol wel pijn gaat doen. Figuurlijk dan.
Dank je wel voor je bericht 😊
Sini

Klopt, waarschijnlijk hetzelfde medicatie schema als ik destijds en Ondansetron voor de misselijkheid (ik althans).

Dat je haar nog intact is is logisch, het valt niet meteen uit na 1e chemo. Ik wist dat bij mijn chemo de haaruitval ongeveer 9 dagen na 1e toediening zou gaan starten en had daarom mijn vaste kapster geregeld om daarvóór mijn haren af te scheren. Ik had vrij lang haar en steeds plukken op mijn hoofdkussen te vinden leek mij nog afschuwelijker dan het heft in eigen handen te nemen. Mijn zusje en ik hadden er een soort van ‘gezellige’ avond van gemaakt met aansluitend lekker eten, ik lag namelijk in een revalidatiecentrum. Mij viel het serieus alles mee, mijn zusje had het er moeilijker mee en ik was er toch vrij nuchter onder, want vond het hele gebeuren eromheen zoveel zwaarder.

Iedereen gaat er gewoon heel anders mee om, er is geen handleiding helaas en alle emoties mogen er ook gewoon zijn, dus laat ze ook vooral toe lieve Sini.


Wanneer krijg jij je volgende chemo? Mijn vermoeidheid speelde juist pas op tussen dag 2-9 na toediening en daarna krabbelde ik pas langzaam weer op. Er zaten steeds 3 weken tussen de chemo’s en die weken had ik ook echt nodig om bij te komen. Al met al is het gewoon erg zwaar, voorafgaand had ik ook 14 bestralingen gehad, en heb je maar 1 keus en dat is er keihard doorheen gaan. Je bent vrij nuchter en optimistisch en ik ben ervan overtuigd dat dit jou enorm gaat helpen. 

Ik leef ontzettend met je mee, zet m op!! 💪🍀😘

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.