Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bijtje82

Bijtje82

08-09-2022 om 21:10

Hoe groot op kans Diabetes?


Blaasontsteking kan ook zonder klachten zijn. Dus zou zeker urine laten checken. Niet zo verstandig om je urine niet eerder te laten checken.  Ik heb meerdere keren een blaasontsteking gehad zonder klachten, maar wel stinkende urine

Bijtje82

Bijtje82

09-09-2022 om 07:24

Tuna1968 schreef op 09-09-2022 om 07:12:

Blaasontsteking kan ook zonder klachten zijn. Dus zou zeker urine laten checken. Niet zo verstandig om je urine niet eerder te laten checken. Ik heb meerdere keren een blaasontsteking gehad zonder klachten, maar wel stinkende urine

Als het langer zou duren had ik dat zeker wel gedaan. Maar ik ga niet zonder klachten naar een huisarts. 

Je haalt twee dingen door elkaar. mensen met DM2 hebben vaak DM2 omdat ze te dik zijn, vaak niet altijd zoals Temets man. Dat afvallen hoort bij DM1 en gaat heel snel. Dus niet in een jaar. Het lichaam kan dan geen koolhydraten opnemen en daarom vallen mensen met onbehandelde DM1 snel af af. Bij mij waren het 8 kilo in een week of drie. 
urine van mensen met onbehandelde DM ruikt zoet. Suiker wordt uitgescheiden via de urine. Ruikt t bij jou zoet? 
de tip om nuchter te gaan is slim, een vingerprik heeft de HA zo gedaan. 
succes, hopelijk is het niks. 

Zwanger?

Bijtje82

Bijtje82

09-09-2022 om 08:12

Rhonda schreef op 09-09-2022 om 07:54:

Je haalt twee dingen door elkaar. mensen met DM2 hebben vaak DM2 omdat ze te dik zijn, vaak niet altijd zoals Temets man. Dat afvallen hoort bij DM1 en gaat heel snel. Dus niet in een jaar. Het lichaam kan dan geen koolhydraten opnemen en daarom vallen mensen met onbehandelde DM1 snel af af. Bij mij waren het 8 kilo in een week of drie.
urine van mensen met onbehandelde DM ruikt zoet. Suiker wordt uitgescheiden via de urine. Ruikt t bij jou zoet?
de tip om nuchter te gaan is slim, een vingerprik heeft de HA zo gedaan.
succes, hopelijk is het niks.

Daarom zei ik al dat ik mijn afvallen daar niet perse aan linkte. Zeker niet omdat het nu al maanden stabiel is. 

Tja, het ruikt enorm. Durf niet te zeggen of het ook echt zoet ruikt. Het is iig een hele penetrante lucht die de hele wc vult. Zeker in de ochtend. Later op de dag is het iets minder. Maar zelfs nog aanwezig als mijn urine bijna kleurloos is vanwege het vele drinken. 

Ik ga het sowieso even laten nakijken, misschien toch een blaasontsteking. 

Ik zou er sowieso even naar laten kijken. Je noemt een aantal dingen bij elkaar die toch wat apart zijn.
Van stress (rondom scheiding, gedoe met ex, tijdelijk uit met je vriend, verhuizing, etc.) kun je best afvallen. Maar dat je zicht niet stabiel lijkt te zijn, is apart. Op zich is het niet vreemd dat je sterkte een beetje verandert, maar wat je beschrijft lijkt daar niet echt op. 
Heb je ook meer dorst? Er zijn mensen met diabetes die daar achter komen omdat ze enorm veel dorst hebben. 

MamaE schreef op 09-09-2022 om 09:57:

Maar dat je zicht niet stabiel lijkt te zijn, is apart. Op zich is het niet vreemd dat je sterkte een beetje verandert, maar wat je beschrijft lijkt daar niet echt op.

Oh, voor mij is dat heel normaal, mijn gezichtsvermogen wisselt ook gedurende de dag. 

Nog wat: de meeste mensen hebben vanaf ongeveer hun 40e voor het eerst een leesbril nodig. Dat begin je te merken als je moe bent en als er minder licht is. Is dat herkenbaar?

Bijtje82

Bijtje82

09-09-2022 om 10:12

MamaE schreef op 09-09-2022 om 09:57:

Ik zou er sowieso even naar laten kijken. Je noemt een aantal dingen bij elkaar die toch wat apart zijn.
Van stress (rondom scheiding, gedoe met ex, tijdelijk uit met je vriend, verhuizing, etc.) kun je best afvallen. Maar dat je zicht niet stabiel lijkt te zijn, is apart. Op zich is het niet vreemd dat je sterkte een beetje verandert, maar wat je beschrijft lijkt daar niet echt op.
Heb je ook meer dorst? Er zijn mensen met diabetes die daar achter komen omdat ze enorm veel dorst hebben.

Nee ik heb juist helemaal geen dorst. Moet mezelf echt dwingen om te drinken. Heb mu ook standaard een fles water op mijn bureau staan, anders drink ik niks.

Heb vanmorgen al even contact gehad met de assistente van de huisarts. Ga maandag vroeg even urine inleveren. Heb overige klachten ook doorgegeven, dus dan gaan ze daar uitvoerig naar kijken. Als het nodig is dan neemt ze even contact op voor bloedprikken. 

Als het alleen een blaasontsteking lijkt dan leggen ze antibiotica klaar.

Dus maandag weet ik meer. Kan gelijk om half 8 ff zonder afspraak afgeven.

IMI-x2 schreef op 09-09-2022 om 10:09:

[..]

Oh, voor mij is dat heel normaal, mijn gezichtsvermogen wisselt ook gedurende de dag.

Nog wat: de meeste mensen hebben vanaf ongeveer hun 40e voor het eerst een leesbril nodig. Dat begin je te merken als je moe bent en als er minder licht is. Is dat herkenbaar?

Oh, dat ik niet. Heb ik zelf geen last van. Alleen als ik moe ben, dan is focussen op één punt lastiger.

Het is meer dat ik dat branderige en trekkerige gevoel al vanaf het opstaan dat bijtje omschrijft niet herken. Als je een hele dag naar een beeldscherm hebt zitten turen kan ik me daar wat bij voorstellen, na een hele nacht slapen niet. 

Bijtje82

Bijtje82

09-09-2022 om 10:36

IMI-x2 schreef op 09-09-2022 om 10:09:

[..]

Oh, voor mij is dat heel normaal, mijn gezichtsvermogen wisselt ook gedurende de dag.

Nog wat: de meeste mensen hebben vanaf ongeveer hun 40e voor het eerst een leesbril nodig. Dat begin je te merken als je moe bent en als er minder licht is. Is dat herkenbaar?

Ik heb een bril. Maar minimale afwijking en eigenlijk alleen voor veraf. Maar wazig zien en dan weer goed lijkt me geen standaard afwijking. Als je een bril nodig hebt kan het zijn dat je gedurende de dag meer last krijgt met scherpstellen, maar niet dat het dan ineens weer goed is. 

Bijtje82

Bijtje82

09-09-2022 om 11:05

MamaE schreef op 09-09-2022 om 10:19:

[..]

Oh, dat ik niet. Heb ik zelf geen last van. Alleen als ik moe ben, dan is focussen op één punt lastiger.

Het is meer dat ik dat branderige en trekkerige gevoel al vanaf het opstaan dat bijtje omschrijft niet herken. Als je een hele dag naar een beeldscherm hebt zitten turen kan ik me daar wat bij voorstellen, na een hele nacht slapen niet.

Nee idd, daarom valt het ook op. Het is jiet pas na een werkdag.

Ik vind de meeste vragen die je stelt echt iets voor jouw huisarts, niet voor hier. Tuurlijk wil je gelijk antwoord, de kans dat je dat hebt vind ik zelfs te moeilijk voor een arts. Tenzij het in de familie zit bijvoorbeeld. Dan nog. Als je je zorgen maakt is de huisarts de enige plek die je kan helpen. 
Urine inleveren vragen ze vanzelf, dat hebben ze gezegd nu. En bloed kan via vingerprik. Pas als daar vragen op komen kan de huisarts ander bloedonderzoek doen.
Diabetes heeft symptomen maar die heeft niet iedereen, net zo goed bij andere diagnoses. Je huisarts kent jou en daarom is hij of zij je huisarts. 
Diabetes 2 is goed te behandelen. Dieet en medicatie is pas nodig als je suikers langdurig te hoog zijn (hbA1c prikken)
Maar daar ben je nog niet, dus deze info heb je iets aan als je huisarts dit eerst vaststelt. Je hebt niet direct iets met je ogen door diabetes. Dat is echt iets wat je pas kan hebben als je weet niet hoe lang onbehandeld rond loopt. Diabetes 1 is ander verhaal, en dat is als je een alvleesklier hebt die niet of nauwelijks werkt. 
Vergeet nu weer al deze info want de huisarts gaat jou de juiste vragen stellen en wie weet is het iets dat hij of zij eerst nog verder moet onderzoeken. 
Sterkte!

O een bril hebben is iets heel anders dan waarom diabetici oogproblemen hebben. Zijn technisch gezien heel andere dingen. En ga niet zomaar nuchter naar de huisarts, tenzij de assistente je dat vraagt. Dat geeft andere uitslagen dus sorry ik vind het teveel vooruitgedacht hier.
Wij zijn geen artsen hier hè.

Eppos schreef op 09-09-2022 om 21:08:

Ik vind de meeste vragen die je stelt echt iets voor jouw huisarts, niet voor hier. Tuurlijk wil je gelijk antwoord, de kans dat je dat hebt vind ik zelfs te moeilijk voor een arts. Tenzij het in de familie zit bijvoorbeeld. Dan nog. Als je je zorgen maakt is de huisarts de enige plek die je kan helpen.
Urine inleveren vragen ze vanzelf, dat hebben ze gezegd nu. En bloed kan via vingerprik. Pas als daar vragen op komen kan de huisarts ander bloedonderzoek doen.
Diabetes heeft symptomen maar die heeft niet iedereen, net zo goed bij andere diagnoses. Je huisarts kent jou en daarom is hij of zij je huisarts.
Diabetes 2 is goed te behandelen. Dieet en medicatie is pas nodig als je suikers langdurig te hoog zijn (hbA1c prikken)
Maar daar ben je nog niet, dus deze info heb je iets aan als je huisarts dit eerst vaststelt. Je hebt niet direct iets met je ogen door diabetes. Dat is echt iets wat je pas kan hebben als je weet niet hoe lang onbehandeld rond loopt. Diabetes 1 is ander verhaal, en dat is als je een alvleesklier hebt die niet of nauwelijks werkt.
Vergeet nu weer al deze info want de huisarts gaat jou de juiste vragen stellen en wie weet is het iets dat hij of zij eerst nog verder moet onderzoeken.
Sterkte!

Wat je zegt wat betreft de ogen klopt niet helemaal. Het klopt dat schade aan je ogen na langere tijd diabetes (kan) ontstaan. Maar een hoge bloedglucose kan wel degelijk van invloed zijn op je zicht. Onze dochter mag geen oogmeting doen bij een hoge bloedglucose omdat de meting dan niet betrouwbaar is. Het zicht wordt vaak wat waziger.

Schemerlampje schreef op 09-09-2022 om 21:17:

[..]

Wat je zegt wat betreft de ogen klopt niet helemaal. Het klopt dat schade aan je ogen na langere tijd diabetes (kan) ontstaan. Maar een hoge bloedglucose kan wel degelijk van invloed zijn op je zicht. Onze dochter mag geen oogmeting doen bij een hoge bloedglucose omdat de meting dan niet betrouwbaar is. Het zicht wordt vaak wat waziger.

Ho ho ik ben geen arts

Maar ik zeg niet wat jij nu zegt. 

Het heeft een technisch andere oorzaak. Maar nogmaals als assistent mag je zelfs niet voor arts praten. 

Last van zicht komt door verschillende dingen. Dat heet bij diabetes een complicatie en een bril haal je bij de opticien maar een fundusfoto dus niet. 
Daarom vind ik dat de huisarts eerst aangewezen persoon is. Die sluit zaken uit met onderzoek niet door een kans te berekenen 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.