Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hartje

Hartje

14-06-2016 om 14:02

Het nut van medicijnen slikken (lifestyle)


Ter relativering

Deze week in trouw: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/4351519/2016/08/04/Niet-eerder-dood-door-overgewicht.dhtml Uit langlopend onderzoek van de universiteit van Rotterdan blijkt, dat de levensverwachting van ouderen niet anders wordt door wel of geen overgewicht. Voor jongeren is het anders, daar maakt het wel verschil. Je moet dus zorgen dat je 55 jaar haalt en dat gaat het goed.
Ik haalde het artikel gisteren nog aan in een gesprek met de huisartsenondersteuner. Ja, mijn bloeddruk is echt te hoog, ik slik daarvoor medicijnen en onderschat dat niet. Genoeg onderzoeken gehad in het afgelopen half jaar en daar komt verder geen echte oorzaak uit. Nieren iets, maar niet echt. Cholestorol iets te hoog, maar normaal gesproken geen probleem, ware het niet dat ik wel al een vaatprobleem heb in mijn been.
Ik wilde van de ngewikkelde ziekenhuisafspraken af, medicatie was duidelijk, ik wilde terug naar de huisarts.
Kom bij de ondersteunster voor hart- en vaatproblemen. \praat op een kindertoontje tegen mij (heel langzaam en zorgvuldig, ik ben ook al boven de 55). Een van de eerste vraag was of ik wel twee stukken fruit per dag at. Ik had het niet meer. Je moet je de toon van een kleuterjuf voorstellen: en heb je je tandjes gepoetst? Dan word ik recalsitrant: nee, natuurlijk niet. \ik had drie kinderen, wij waren met zijn vieren, dus dat zou dan per dag 8 stukjes fruit zijn, per week 56 stuks. Dat is niet te betalen en niet aan te sjouwen. Afkeurende blik.
Ze begon ook over cholestorol en over afvallen. Nu is mijn gewicht al hetzelfde sinds de geboorte van mijn dochter, 18 jaar geleden. Daar verandert weinig aan. Mag niets minder, natuurlijk, ik wil ook wel een slanke den van 18 zijn. Maar ik accepteer dat het lichaam verandert.
En ik had gelukkig Trouw net daarvoor gelezen. Zij dacht dat het de Telegraaf zou zijn. Nee dus. Wetenschappelijk onderzoek. Net zo goed als het gezondheidsnet informatie geeft over fabeltjes rond twee stuks fruit per dag: https://www.gezondheidsnet.nl/overgewicht-en-afvallen/feiten-en-fabels-over-fruit-en-afvallen. En rond de berekening van BMI: alleen betrouwbaar als er ernstige overschrijvingen zijn.
Ergens is er een lijstje verspreid, wat een nieuw soort Bijbel is: als je die normen overschrijft ben je zondig en krijg je een preek over je heen. Terwijl iedereen die kan lezen en iets langer meegaat dan vandaag haarfijn aanvoelt, dat het een kwestie is van even afwachten tot er weer een nieuw onderzoek is verschenen. Of een donkerbruin vermoeden heeft dat er een actieve farmaceut bezig is geweest. Wie betaalde de gratis cholestoroltest in de supermarkt? Of was dat een boterfabrikant?

Tsjor

Fiorucci

Fiorucci

05-08-2016 om 16:03

Overigens

Over die speciale halvarine tav cholesterol verlagen...daar zijn de meningen ook over verdeeld...

Augusta

Augusta

05-08-2016 om 17:35

Levenstijl aanpassen (zodat je medicijnen kunt minderen)

Ik heb onlangs een paar documentaires gekeken waardoor ik toch erg getriggerd werd. Het gaat om het minderen van dierlijke producten in je dieet. (ik doe dit nu een jaar voor ongeveer 90%) Ik heb weliswaaar gelukkig geen aandoening waar ik medicijnen voor moet slikken, maar ik voel me er prima bij)

Kijk eens naar de documentaire " Forks over Knives" op Netflix (of hier een klein fragmentje op Youtube:


https://www.youtube.com/watch?v=ZPb1rUhl8TU )

In Forks over Knives zie je bijvoorbeeld een Amerikaanse man die dagelijks veel medicijnen moet slikken en na het volgen van dit dieet....eigenlijk meer, het veranderen van je levensstijl, het is niet echt een dieet, bijna helemaal zonder medicijnen verder kon. (misschien zelfs wel zonder, maar dat weet ik niet meer precies, heb de documentaire al een tijd geleden gezien)

En onlangs zag ik er nog eentje: "More than an apple a day" https://accounts.adobe.com/?promoid=KRUVI# ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden?

Zou je het zien zitten om het eens te proberen (alleen nog plantaardig eten) het kan m.i. geen kwaad, baat het niet, het schaadt ook niet toch?

Nee

Dat zie ik niet zitten. Er zijn nog heel wat links te geven die het tegenovergestelde zullen laten zien, en anders moet je nog een paar maanden wchten en dan komt er weer een ander verhaal.

Tsjor

Augusta

Augusta

06-08-2016 om 01:30

Tsjor

Je hebt de documentaires dus niet bekeken en meteen al besloten dat het niets is, dat is jammer, want ik denk wel degelijk daf er zinnige dingen in verteld worden.

Altijd

In alle artikelen en documentaires worden zinnige dingen verteld.
Tsjor

Allergisch

Zodra je je verhaal lardeert met als voorbeeld dat er een man in Amerika is die, en dan volgt er een spectaculaire genezing, haak ik af.

Tsjor

Augusta

Augusta

06-08-2016 om 10:17

En waarom niet gewoon even kijken ?

Best apart dat je afhaakt op één zin die in schrijf. Ik heb de documentaire ongeveer driekwart jaar geleden gezien en kan niet in het kort goed beschrijven hoe het is gekomen dat hij van het grootste deel van zijn medicijnen is afgekomen, handiger is om het even te bekijken en daarna je oordeel te vellen. Echt hoor, dat begrijp ik gewoon niet. Ik gun juist iedereen zoiets, dat zou toch alleen maar fantastisch zijn?

Geweldig

Net als Lourdes, ook geweldige genezingsverhalen. De 69ste bevestigd in 2010. Ga je nu naar Lourdes?

Tsjor

Augusta

Augusta

06-08-2016 om 10:32

Cynisch

Sorry, ik begrijp je cynische en negatieve reacties echt niet, zeker niet zolang je niet eens de moeite neemt om de documentaires te bekijken.

Niet zo cynisch

Zo cynisch is Lourdes niet, maar ik begrijp dat je je daar niet in wil verdiepen.

Tsjor

Augusta

Augusta

06-08-2016 om 12:55

Lourdes

Ik heb nergens beweerd dat ik me niet in Lourdes heb verdiept of wil verdiepen....hoe kom je daarbij? Ik begrijp alleen jouw negatieve onaardige houding niet echt. Ik post dit met de beste bedoelingen voor iedereen en vraag om eerst te kijken en daarna pas te oordelen,.... Vind je het dan nog steeds onzin, dan kan ik dat beter begrijpen, dan nu.

Augusta

Dat Deense mensen gezonder werden toen de Duitsers hun vee en melk weghaalden is een bewering. Je zult met meer onderzoeksmateriaal en feiten moeten komen om het geloofwaardig te maken.

http://www.kijkmagazine.nl/nieuws/leeft-vegetarier-langer-dan-vleeseter/
Een onderzoek onder Zevende Dags Adventisten over de relatie tussen vegetarisme en kans op sterfte is ook al niet overtuigend. Deze mensen hebben ook andere gezonde gewoontes. Het is met name bij voeding lastig om 1 kenmerk oorzakelijk te maken omdat er zoveel meedoen.

En nog een link

http://euleev.nl/voedingsonzin-van-de-maand/462-voedingsonzin-van-de-maand-april-2014-de-vegetarische-lobby-zaait-doodsangst
Maar zo zijn er veel linken te vinden.
Ik denk dat AnneJ Noorwegen bedoelt, daar zouden alle koeien weggehaald zijn door de Duitsers, waarna het aantal sterfgevallen in Noorwege drastisch is gedaald. Helaas zijn deze beweringen helemaal niet te onderbouwen: daar zal echt meer bewijsmateriaal voor moeten komen.

Tsjor

Augusta

Augusta

06-08-2016 om 16:05

En al gekeken?

Prima, en hebben jullie nu Forks over Knives al bekeken, daar wordt veel meer verteld over hun onderzoek en bevindingen.

Monaco

Ik heb even de cijfers van de levensverwachtingen bekeken en het hoogste scoort Monaco: gemiddelde levensverwachting 90 jaar (Nederland 81). Nationaal gerecht is inderdaad zonder vlees, maar wel lekker uit de frituur. Ik ga ervoor.
Augusta, we wachten nog op aanvullend bewijs: de koeien die allemaal weg zijn gehaald uit Noorwegen, een ander linkje naar de statistieken over de sterftecijfers, een verklaring waarom Noorwegen nu dan weer een langere levensverwachting heeft, en waarom Lourdes niet beter is dan een dergelijk dieet volgen.
Maar misschien met je je aantallen links halen voor de kijkcijfers van een artikel of filmpje?

Tsjor

Split

Split

06-08-2016 om 17:36

stop eens even

met die arrogantie, minachting en dat cynisme. Is toch niet normaal hoe je reageert op iemand waar je het niet mee eens bent? Zwakke manier van discussieren, bah.

Mee eens of niet mee eens

Het probleem is dat het hier meer gaat om een bepaalde vorm van geloven dan om iets waar je het mee eens of niet mee eens kunt zijn. Net als Lourdes (niet cynisch bedoeld). Dat betekent dat wel of niet kijken niet helpt, want het gaat niet om argumenten of inhoud.
Als je kijkt naar de hoogste levensverwachting, dan is dat in een land dat een van de hoogste BNP per hoofd van de bevolking heeft (85.500). de kortste levensverwachting is in een land dat het laagste BNP heeft (2900). Met andere woorden: statisitsch gezien is het verband tussen levensverwachting en BNP beter aan te tonen dan het verhaal waar Augusta naar verwijst.
Geen idee waarom dat arrogant is.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.