Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Isabella70

Isabella70

24-11-2023 om 00:15 Topicstarter

Ik blijf het knap vinden Decembermamma, dat je zo goed kunt doseren en dus gewoon koekjes etc kunt eten. Voor mij is het zó heel veel makkelijker om ze helemaal te laten staan. Misschien dat ik het ooit leer hoor maar begin er een hard hoofd in te krijgen. 
Beter en meer plannen begint ook in míjn systeem te komen en het werkt goed. Vooral buiten de deur. Had de neiging veel te weinig eten mee te nemen naar werk bijv en tsja, niet zo vreemd dan dat het misgaat. Ik neem nu steeds meer mee en gaat prima, het kost even wat tijd  maar meestal lukt het wel.
En ik probeer standaard een bakje bij me te hebben met bijv noten en gedroogde vruchten, voor het geval dat. Zo simpel eigenlijk en zo lang houdbaar en het voorkomt dat ik bijv in zwembad met hongerklop een zakje chips koop. 
Ik ben momenteel wel tevreden met hoe het gaat. Ik beweeg wel wat veel en alles doet me pijn maar dat gaat hoop ik wel weer over.

dan

dan

24-11-2023 om 12:02

Het kost vaak wat tijd om nieuwe gewoontes aan te leren zoals (voldoende) eten meenemen als je ergens heen gaat maar het levert toch heel wat op. 

Ook ik heb moeite met maar 1 koekje, snoepje, handje noten, bakje chips hoor. Hopelijk kont daar ooit ook verandering in. Nu heb ik net een lunch achter de kiezen, omelet met prei en champignons, genengde sla, paar zongedroogde tomaatjes, blokjes feta en ook nog een reep belegen kaas met minder zout. 
Als tussendoortje eet ik een plak zelfgebakken cake (met amandelmeel) en een paar bekers koffie, wel melk maar geen suiker. 

op het moment dat ik mijn ontbijt en lunch maak kan ik doseren. Zodra ik een speculaasje op heb wil ik de tweede die ik mee heb ook. Als ik er 3 of 4 meeneem "2 voor de middag" dan gaan ze allemaal op als ik de eerste 2 eet. 

dan

dan

25-11-2023 om 15:10

Gisteren helaas toch meer tussendoor gegeten dan de bedoeling was en goed voor me is dus vandaag weer goed bezig met gezonder eten. 

vorig weekend erg verkouden/beetje grieperig geweest. Vanmorgen wilde ik toch wel graag weer gaan sporten, maar dat viel best tegen... Maar, WEL gedaan, dus trots op mezelf. En de rest van de dag lekker rustig aan gedaan, mezelf wat vertroeteld. En ik ga weer beter letten op gezond eten (d.w.z. niet eten van minder gezonde zaken, zoals chocola en koek en dergelijke) in de hoop dat het aantal migraine-aanvallen weer daalt... Soms gaat het meer dan 5 weken goed en dan weer 2 aanvallen per week 😭

Vandaag mezelf niet schuldig gevoeld toen ik de helft van een halve punt taart at, en ook daarnaast nog een koekje. Het gaat zo goed ik mag mezelf wel verwennen! 

Isabella70

Isabella70

25-11-2023 om 20:44 Topicstarter

Tine, merk je verschil met migraine bij gezonder eten? 
Hier ook veel, ook erg onregelmatig, last van migraine. De link met gezond eten heb ik vooralsnog niet kunnen leggen, hetgeen zeker niet betekent dat die er niet is.
Ik heb een poos consequent dagboek bijgehouden met verschillende  klachten, eetpatroon etc maar de laatste tijd lukt me dat weer niet meer. Kan toch wel zinnig zijn weer eens op te starten in de hoop patronen te ontdekken. 
Hier ook niet helemaal lekker nu, moet alles op wat lager pitje. 
Decembermamma, een kwart stuk taart, heftig! Maar hoe groot was het stuk? 

Isabella70 schreef op 25-11-2023 om 20:44:

Tine, merk je verschil met migraine bij gezonder eten?
Hier ook veel, ook erg onregelmatig, last van migraine. De link met gezond eten heb ik vooralsnog niet kunnen leggen, hetgeen zeker niet betekent dat die er niet is.
Ik heb een poos consequent dagboek bijgehouden met verschillende klachten, eetpatroon etc maar de laatste tijd lukt me dat weer niet meer. Kan toch wel zinnig zijn weer eens op te starten in de hoop patronen te ontdekken.
Hier ook niet helemaal lekker nu, moet alles op wat lager pitje.
Decembermamma, een kwart stuk taart, heftig! Maar hoe groot was het stuk?

Ik denk zo groot als zo'n kleine cupcake. 

Isabella70 schreef op 25-11-2023 om 20:44:

Tine, merk je verschil met migraine bij gezonder eten?
Hier ook veel, ook erg onregelmatig, last van migraine. De link met gezond eten heb ik vooralsnog niet kunnen leggen, hetgeen zeker niet betekent dat die er niet is.
Ik heb een poos consequent dagboek bijgehouden met verschillende klachten, eetpatroon etc maar de laatste tijd lukt me dat weer niet meer. Kan toch wel zinnig zijn weer eens op te starten in de hoop patronen te ontdekken.
Hier ook niet helemaal lekker nu, moet alles op wat lager pitje.
Decembermamma, een kwart stuk taart, heftig! Maar hoe groot was het stuk?

tja, lastig, die link tussen eten en migraine. Als ik ECHT veel chocola eet of als ik 's avonds een glaasje rode wijn drink - dan weet ik zeker dat ik de volgende dag de klos ben. Meestal laat ik dat soort dingen dus ook gewoon staan. Maar sommige mensen zeggen ook, dat het willen eten van veel chocola eigenlijk al stadium1 van migraine zou zijn.... Kortom, lastig, lastig. 

Het feit dat ik langdurig gezond eten kan volhouden - is dat dan dus oorzaak of gevolg van geen migraine-aanval hebben. Ik hoop dat het een gevolg is, dan heb ik het gevoel dat ik wat invloed heb op de aanvallen. Maar ja, ook als ik echt gezond eet, dan nog kan het zo maar gebeuren dat ik na x weken toch weer een aanval krijg. 

Ik denk wel eens, als iemand mij kan verzekeren dat ik nooit meer migraine heb, als ik nooit meer xxx eet - ik zou daar zeker rekening mee houden! Zelfs als xxx iets is wat ik echt heel lekker vind en nu dagelijks eet. Maar ja, niemand kan mij dat verzekeren, dus worstel ik verder  

Isabella70

Isabella70

25-11-2023 om 22:39 Topicstarter

TineWinkel schreef op 25-11-2023 om 21:35:

[..]

tja, lastig, die link tussen eten en migraine. Als ik ECHT veel chocola eet of als ik 's avonds een glaasje rode wijn drink - dan weet ik zeker dat ik de volgende dag de klos ben. Meestal laat ik dat soort dingen dus ook gewoon staan. Maar sommige mensen zeggen ook, dat het willen eten van veel chocola eigenlijk al stadium1 van migraine zou zijn.... Kortom, lastig, lastig.

Het feit dat ik langdurig gezond eten kan volhouden - is dat dan dus oorzaak of gevolg van geen migraine-aanval hebben. Ik hoop dat het een gevolg is, dan heb ik het gevoel dat ik wat invloed heb op de aanvallen. Maar ja, ook als ik echt gezond eet, dan nog kan het zo maar gebeuren dat ik na x weken toch weer een aanval krijg.

Ik denk wel eens, als iemand mij kan verzekeren dat ik nooit meer migraine heb, als ik nooit meer xxx eet - ik zou daar zeker rekening mee houden! Zelfs als xxx iets is wat ik echt heel lekker vind en nu dagelijks eet. Maar ja, niemand kan mij dat verzekeren, dus worstel ik verder

Ja lastig die zoektocht. 
Zal er eens op gaan letten zelf ook, wat mijn migraine doet als ik (hopelijk) wat langer gezonder eet. (In verleden wel langer gezonder gegeten en absoluut beter gevoel, energielevel etc, maar kan me niet herinneren hoe het met migraine zat) 
Ik vind migraine wel echt een ingewikkeld verhaal. Al die stadia etc. Vaak blijft het bij mij bij voorstadia en soms breekt het toch uit, licht, zwaarder of nog zwaarder. Het ziet er meestal toch ook net wat anders uit bij mij en couperen kan soms makkelijk en soms helemaal niet. 
Het verhaal dat veel chocolade willen eten een voorstadium kan zijn kende ik niet, wel interessant. 

dan

dan

26-11-2023 om 12:53

TineWinkel schreef op 25-11-2023 om 17:51:

vorig weekend erg verkouden/beetje grieperig geweest. Vanmorgen wilde ik toch wel graag weer gaan sporten, maar dat viel best tegen... Maar, WEL gedaan, dus trots op mezelf. En de rest van de dag lekker rustig aan gedaan, mezelf wat vertroeteld. En ik ga weer beter letten op gezond eten (d.w.z. niet eten van minder gezonde zaken, zoals chocola en koek en dergelijke) in de hoop dat het aantal migraine-aanvallen weer daalt... Soms gaat het meer dan 5 weken goed en dan weer 2 aanvallen per week 😭

Heb je al eerder ervaren dat je minder aanvallen hebt als je bepaalde dingen laat staan? Lijkt me in elk geval geen pretje om migraine aanvallen te hebben dus hopelijk helpt het inderdaad door weer beter op te letten. 

dan

dan

26-11-2023 om 13:04

Decembermamma schreef op 25-11-2023 om 20:04:

Vandaag mezelf niet schuldig gevoeld toen ik de helft van een halve punt taart at, en ook daarnaast nog een koekje. Het gaat zo goed ik mag mezelf wel verwennen!

Groot gelijk, jezelf alles ontzeggen is ook niet goed. Door jezelf af en toe wat lekkers te gunnen lukt het juist vaker om het vol te houden. 

dan

dan

26-11-2023 om 13:06

Isabella70 schreef op 25-11-2023 om 20:44:

Tine, merk je verschil met migraine bij gezonder eten?
Hier ook veel, ook erg onregelmatig, last van migraine. De link met gezond eten heb ik vooralsnog niet kunnen leggen, hetgeen zeker niet betekent dat die er niet is.
Ik heb een poos consequent dagboek bijgehouden met verschillende klachten, eetpatroon etc maar de laatste tijd lukt me dat weer niet meer. Kan toch wel zinnig zijn weer eens op te starten in de hoop patronen te ontdekken.
Hier ook niet helemaal lekker nu, moet alles op wat lager pitje.
Decembermamma, een kwart stuk taart, heftig! Maar hoe groot was het stuk?


Het opnieuw alles bijhouden kan zeker zinnig zijn, misschien merk je toch een verband tussen bepaalde voedingswaren en klachten die juist rond die dag optreden? 

dan

dan

26-11-2023 om 13:15

Gisteren en vandaag weer goed bezig geweest, wel na het avondeten nog blokjes kaas met mosterd gegeten maar dat is op zich geen ramp omdat hier geen koolhydraten in zitten (in de kaas). Er was nog wat soep over van gisteren maar minder dan verwacht en daarbij een zelfgebakken broodje gegeten met roomkaas. Vanochtend een chocolademousse gemaakt die echt vullend was, ik heb nog genoeg voor het ontbijt morgenochtend (heb ook een portie aan mijn moeder gegeven, 3 dagen na elkaar dit eten lijkt me ook niet fijn). Ik merk wel dat ik het steeds leuker vind om van alles uit te proberen uit de kookboeken voor koolhydraatarm koken (al eet ik dan koolhydraatbeperkt ipv kha). Het leek alsof ik toch eerst een drempel over moest hiermee. 

Vanmiddag mag ik een plakje zelfgebakken cake bij de koffie en vanavond worden het 2 wraps met wat salade en gekookt eitje. Ik voer alles in een app en zo kan ik nog zien waar er nog ruimte is en ook waarvoor (bij te weinig eiwitten en vetten neem ik bijvoorbeeld wat kaas). Die noten blijven gevaarlijk, het is nog te lastig om het bij slechts 1 handje te houden. 

Isabella70

Isabella70

28-11-2023 om 00:07 Topicstarter

Hier, nadat ik met feestjes ed een héle hoop heb afgeslagen, toch een paar bonbons gehad. Niet veel dus geen ramp maar ik was toch lichtelijk verbijsterd achteraf, waar was mijn afspraak met mezelf?? Zo maf dat ik die zo snel kon ‘vergeten’. En wederom pas ná de bonbons waanzinnige trek in zoetigheid. Gelukkig had ik alles goed weggesluisd ed. 
Nouja zeg. 
Verder wel redelijk gezond bezig al besteed ik momenteel weinig aandacht aan eten bereiden ed. Ik ga deze ronde echt voor gemak (ben ook om diverse redenen doodmoe en heb het erg druk) en dat kan best goed samen met gezond. Vandaag bijv wat rauwkost (had wat meer gemogen) zo zonder iets en volkoren broodjes met makreel en ook wat rauwkost en sla erop, beker kefir erbij. Later nog wat broodjes met kaas en mijn yoghurt met veel fruit enz. Lekker! 
Op naar de feestdagen! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.