Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emma

Emma

30-01-2016 om 15:18

Geen strepsils verkoop aan vijftienjarige

Even stoomafblazen:
Mijn dochter heeft lichte keelpijn en gaat een boodschap doen. Ze komt langs de drogist en mag daar van mij een doosje strepsils kopen. Krijgt ze niet mee omdat ze nog geen zestien is. Komt woedend thuis. Ik bel de drogist waarom dat is. Het schijnt dus echt niet te mogen. Meisje bij de kassa was wel erg rigide, ze hadden mij even kunnen laten bellen en dan was het ook wel in orde geweest. Ik kan echter nergens regels of wetten vinden over een leeftijdsgrens voor de verkoop van zelfzorgmedicijnen van dit kaliber. Iemand wel?


Moni

Moni

30-01-2016 om 15:36

Keurmerk drogisten

Degenen die daar aan meedoen, hebben afspraken gemaakt over verkoop aan kinderen jonger dan 16 jaar.

Maar strepsils lijken lijken mij wel vallen onder 'tenzij geen enkel gezondheidsrisico'
Voor pijnstillers is dat uiteraard anders.

http://www.drogistensite.nl/websites/cbd_drogistensite/docs/Waarborgeisen_2015.pdf

Emma

Emma

30-01-2016 om 15:40

Moni

Dankjewel voor de link.
Maar Strepsils is eigenlijk vergelijkbaar met honingdrop oid.
Ik heb wel een klacht ingediend bij de drogisterijketen.

Brigit

Brigit

30-01-2016 om 16:20

Antibacterieel

Volgens de info op hun site bevatten strepsils antibacteriele stoffen, dat zal de reden zijn dat het onder geneesmiddel valt bij de drogist. Het is een beetje overdreven misschien maar het kassameisje heeft zich wel netjes aan de regels gehouden.
Als je vindt dat het vergelijkbaar is met honingdrop dan had je dochter dat toch kunnen kopen? De drogist had jou moeten laten bellen vind je maar je dochter had ook zelf het iniatief kunnen nemen om je even te bellen, mam strepsils mag niet wat doen we, dan had jij kunnen zeggen neem maar honingdrop mee dat mag wel en werkt ook.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-01-2016 om 16:40

waarom woest?

Waarom was je dochter woest?
Waarom moet jij stoom afblazen?
Waarom dien je in vredesnaam een klacht in?

Ik be verbaasd over jouw heftige reactie. Wat maakt het dat zo'n voorvalletje zoveel emoties bij jou losmaakt? Waarom trek je je dit blijkbaar zo enorm persoonlijk aan?

Relax. Het idee achter het standpunt van de verkoopster was positief: we geven niet zomaar alles mee aan een 15-jarige. Prima uitgangspunt. Mooie leerervaring ook voor je dochter; mooi onderwerp om met haar te bespreken. Ik vind dat je een bijzonder signaal aan je dochter afgeeft met het indienen van een klacht. Daarmee zeg je: als ik niet krijg wat ik wil, dan word ik boos en ga klagen.

Half a twin

Half a twin

30-01-2016 om 16:46

Makkelijk te ondervangen

Ik heb ongeveer een half jaar geleden mijn dochter van toen 13 naar het kruitvat gestuurd om voor iedereen neusspray te halen en paracetamol, zij was wel verkouden maar had geen koorts. Ik heb haar een handgeschreven briefje meegegeven dat zij dit mocht van mij en daarbij mijn telefoonnummer vermeld. Ze heeft het na het laten zien van het briefje gewoon meegekregen. Ik had zomaaar ineens het idee dat ze misschien te jong bevonden zou worden om deze spullen aan te schaffen en omdat we dat thuis echt nodig hadden schreef ik dat briefje.

Taxi

Taxi

30-01-2016 om 18:21

snap

Ik snap de reactie ook niet zo. Je denkt toch niet dat de medewerkers de hele tijd achter mensen aan kunnen gaan bellen?
Die verantwoording moet je zelf nemen.
Volgende keer instrueer je kind gewoon dat ze jou dan moet bellen.
Zelf, met haar eigen telefoon.
Mensen worden tegenwoordig om zulke kleine dingen woedend, stoom afblazend kwaad zeg en dan nog een klachtenbrief schrijven..kon bijna niet geloven dat je dat hebt gedaan. Je houdt de mensen zo wel bezig. Gek dat er dan bij het personeel zo weinig tijd overblijft voor het eigenlijke werk en dat er nog meer regels gemaakt worden zodat onschuldige kassameisjes zich nog meer in het zweet moeten baden en met agressie te maken krijgen.
Goed voorbeeld voor je dochter ook.
Want als zij het kassameisje was geweest had je hier waarschijnlijk staan te stampen omdat je dochter onheus bejegend was terwijl zij alleen haar werk maar deed.
Gooi die hoge poten de deur uit, siert niet.

Emma

Emma

30-01-2016 om 18:38

Vraag

Mijn vraag ging natuurlijk over die link die ik al vrij snel kreeg van Moni, en niet om een oordeel van jullie over mijn verontwaardiging. Ik vind een doosje strepsils hetzelfde als een zakje honingdrop, jullie blijkbaar niet. En ik heb antwoord op mijn vraag.

Thursday Next

Thursday Next

30-01-2016 om 18:45

prima

Fijn dat het kassameisje zich aan de regels hield!
Misschien zijn die regels inderdaad iets te strak en horen strepsils daar niet binnen te vallen. Maar dat is een ander verhaal. Hulde voor dit kassameisje dat zich niet liet ompraten door boze 15-jarige klant en boze moeder!

Leren

Toch handig om te leren om niet direct boos te worden als zaken anders gaan dan je verwacht. Alles is zo veranderlijk als het weer, dus dan kun je wel bezig blijven. Rustig blijven en denken hoe het wel gaat lukken is handiger.
Dat is hier wel een leerpunt en niet alleen bij de kinderen.
En ik vind het ook niet fatsoenlijk om mensen die gewoon hun werk doen voor vijf centen te geven omdat jij het niet snapt wat er gebeurt of fout gaat. Of omdat je er meent gebruik van te mogen maken als iemand zaken niet precies doet zoals jij zou wensen.
Bijvoorbeeld collectanten aan de deur of de telefoon. Net weer hevige discussie gehad met zoon die er ook een handje van heeft. Ja, het kost jou onverwacht extra energie, wen er maar aan. Het kost meer energie om boos te worden en de relatie te verzieken.

Emma

Emma

30-01-2016 om 18:57

Thursday next

Ik was er niet bij hoor. Hoorde het later toen ze thuis kwam. En natuurlijk bespreek ik met haar dat ze me de volgende keer maar even moet bellen, en dat zeiden ze in de winkel ook toen ik ze belde. Had het kassameisje ook kunnen bedenken. Tja, en een kind van 15 reageert ook niet meteen als een volwassene. Maar ik leer haar wel dat er geen gevaarlijke stoffen ofzo zitten in Strepsils en dat er echt wel verschil is met alcohol of zware pijnstillers. Vonden ze bij de drogist ook overigens.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

30-01-2016 om 19:00

Strepsils

Ik leer de kinderen wel dat strepsils en bijv. hoestdrank geen snoepjes zijn, ook al smaakt het lekker. Wat dat betreft erg logisch dat de drogist dat als geneesmiddel bestempelt.

Moni

Moni

30-01-2016 om 19:17

Kassameisje was misschien maar 16

En aan jongeren is het lastig uitleggen welke zelfzorgmedicijnen wel of niet gevaarlijk kunnen zijn voor de gezondheid. Dan is het wel zo veilig als kassameisje leert dat ze helemaal geen zelfzorgmedicijnen mag meegeven aan een 15-jarige.
Een neusspray met zoutoplossing is ongevaarlijk voor de gezondheid, een neusspray met sterker spul kan wel gevaarlijk zijn. Maar ik heb dan toch liever dat kassameisje leert dat ze geen neussprays mag verkopen aan een 15-jarige.

Jij hebt iets bijgeleerd, namelijk die leeftijdsgrens. De volgende keer geef je een briefje mee aan je dochter.

Klaartje

Klaartje

30-01-2016 om 21:36

Nog nooit van gehoord

Ik werk zelf in een supermarkt en we hebben een klein assortiment zelfzorgmedicijnen. Paracetamol, strepsils en ook hoestdrank. Er is nog nooit ter sprake gekomen dat dit niet aan jongeren van 15 verkocht mag worden. We mogen sowieso alleen maar de "lichtere" medicijnen verkopen.

Pien

Pien

30-01-2016 om 22:11

Tip

Stuur haar de volgende keer naar een supermarkt met een zelfscanner. Daar kun je alles kopen en wordt niks gecontroleerd.

Ik heb een paar jaar geleden eens twee kinderen naar de supermarkt gestuurd om neussrpay te halen, dat kregen ze toen niet mee. Toen hadden ze nog geen zelfscankassa's. Nu zou dat geen probleem meer zijn, volgens mij.

Emma

Emma

30-01-2016 om 22:25

Tip

Goeie tip Pien
En verder: ik leer mijn kind heus wel dat er regels zijn hoor (zie de reacties hier) maar er zijn grenzen.....een doosje Strepsils, kom nou toch

Cynima

Cynima

30-01-2016 om 23:02

Zijn de voorschriften veranderd dan?

Mijn destijds 15jarige dochter kreeg de laxantia destijds gewoon mee bij het Kruidvat.Afgaand op de berg lege verpakkingen die ik onder haar bed vond, kwam ze er minstens drie keer per week. De medewerksters daar stelden niet eens vragen. Was ook niet nodig: het woord anorexia stond nog net niet op haar voorhoofd getatoeëerd.

Ze is inmiddels gelukkig een heel stuk verder. Maar de schade aan haar darmen die die rotzooi heeft veroorzaakt is irreversibel. Ik kan het alleen maar toejuichen als de voorschriften aangescherpt zijn. Jouw ongemak bespaart een ander kind misschien lichamelijke schade. Slik die stoom maar weer in.

Emma

Emma

30-01-2016 om 23:07

Cynima

We hebben het hier over Strepsils, niet over laxeermiddelen of (zware) pijnstillers.

neteret mut

neteret mut

30-01-2016 om 23:51

tja

en die zijn hier (Belgie) dan weer niet in de supermarkt of drogist te koop. Je moet ervoor naar de apotheek (ook voor de hoestdrank en de paracetamol ) en of een bijna 16-jarige die dan zo meekrijgt ....mogelijk wel. Een recept is ieg niet nodig en op elke straathoek is wel een apotheek.
Verder vind ik het een dilemma, strepsils wel of niet medicijn, wel of niet meegeven. Woest zou ik er niet van worden, het is meer een geval van jammer helaas (andere cassiere mogelijk ander verhaal)

Wikka

Wikka

31-01-2016 om 01:23

Strepsils zijn niet onschadelijk

Strepsils en dergelijke zuigtabletten (dus geen drop of snoep) zijn helemaal niet onschadelijk. "Je vernietigt er niet alleen de bacteriën mee maar ook je slijmvliezen," aldus een bevriend arts.

Sowieso zijn anti-bacteriële middelen af te raden, tenzij voorgeschreven door een arts. Is het niet voor je eigen gezondheid, dan tenminste voor de wereldvolksgezondheid, ter voorkoming van resistentie bij bacteriën.

Helemaal niet raar dat die Strepsils in een zwaardere categorie dan drop vallen dus.

Honingdrop

"Ik vind een doosje strepsils hetzelfde als een zakje honingdrop, jullie blijkbaar niet". Dan had je dochter ook gewoon een zakje honingdrop kunnen kopen toch?

skik

Wikka

Wikka

31-01-2016 om 02:42

Strepsils hebben geen voordelen maar wel nadelen

Strepsils werkt niet beter dan drop, honing of een snoepje, maar heeft wel meer nadelen.

De meeste keelonstekingen zijn viraal, dan werken anti-bacteriële middelen niet.
Is er wel sprake van een bacteriële infectie, dan is de remedie uitzieken of antibiotica, afhankelijke van de ernst.
Zuigen op een snoepje heeft sowieso een verzachtend effect.

Dit schrijft Strepsils zelf:

"Strepsils is een geneesmiddel..."

"Wordt uw klacht na 3 dagen niet minder, of wordt hij zelfs erger? Neem dan contact op met uw arts."

"Strepsils dienen niet langdurig te worden gebruikt."

"Gebruik Strepsils Original, Strepsils Citroen & Honing en Strepsils Sinaasappel & Vitamine C niet bij kinderen jonger dan 6 jaar. Voor Strepsils Cool geldt het niet te gebruiken bij kinderen onder de 12 jaar."

"Maximaal 3 dagen gebruiken."

Volwassenen: "maximaal 12 tabletten per 24 uur. Maximaal 3 dagen gebruiken."
Kinderen vanaf 12 jaar (Strepsils cool): "maximaal 8 tabletten per 24 uur. Maximaal 3 dagen gebruiken."

"Bent u zwanger, denkt u zwanger te zijn, wilt u zwanger worden of geeft u borstvoeding? Neem dan contact op met uw arts of apotheker voordat u dit geneesmiddel gebruikt.
Zwangerschap
De veiligheid van Strepsils tijdens de zwangerschap is niet vastgesteld, het gebruik ervan wordt daarom niet aangeraden.
Borstvoeding
De veiligheid van Strepsils tijdens de periode van borstvoeding is niet vastgesteld, het gebruik ervan wordt daarom niet aangeraden."

"Zoals elk geneesmiddel kan ook dit geneesmiddel bijwerkingen hebben, al krijgt niet iedereen daarmee te maken.
Van de volgende bijwerkingen is niet bekend hoe vaak ze voorkomen (de frequentie kan met de beschikbare gegevens niet worden bepaald): allergische reacties, buikpijn, misselijkheid, onaangenaam gevoel in de mond (o.a. een brandend of tintelend gevoel en vochtophoping in de mond of keel) en huiduitslag."

Zit zegt Wikipedia:

"Strepsils lidocaine bevatten nog 2 mg lidocaïnehydrochloride per tablet."
NB lidocaine is een verdovend middel, wordt ook wel lokaal als creme gebruikt ter verdoving, en "familie" van cocaine.

Emma

Emma

31-01-2016 om 07:41

Tja

Als je drop googelt kom je ook heel gevaarlijke dingen tegen, zelfs gedragsproblemen bij teveel. Maar die cocaïne, daar kan drop dan weer niet tegenop. Levensgevaarlijk hoor

Brigit

Brigit

31-01-2016 om 09:47

Maar Emma

Het gaat er toch niet om of JIJ vindt dat strepsils onder dezelfde categorie zouden moet vallen als drop. Het gaat er om dat ze bij de drogisterijketen, met reden, hebben bedacht dat het een andere categorie is met andere regels. En velen hier vinden dat niet zo belachelijk als jij. Kassameisje heeft prima gehandeld.
Als mijn dochter boos thuis kwam met zoiets zou ik haar uitleggen waarom de drogist deze regel heeft en zeker niet meegaan in haar verontwaardiging, met nog een klacht erbij ook. Vreemd voorbeeld voor je dochter, regels zijn er niet voor ons als wij een andere mening hebben? Je geeft je hoge poten wel goed door zo.

Fiorucci

Fiorucci

31-01-2016 om 10:10

Mja

Misschien kunnen drogisten de regels wat duidelijker uitdragen? Ik ken deze regel namelijk helemaal niet.

Emma

Emma

31-01-2016 om 10:17

Nee Brigit

Het gaat mij erom dat het wel een erg rigide regel is en dat ze het daar bij de drogist inmiddels ook mee eens zijn. En ja, soms heb ik hoge poten en lange tenen. En mijn dochter mag dat best weten hoor, die is niet achterlijk. Heel braaf, hoe iedereen hier mij probeert te overtuigen van de regels en een goede opvoeding, maar ik ben soms gewoon niet zo braaf denk ik
En mijn dochter snapt inmiddels dat ze geen Strepsils meer mag kopen, maar zij vindt het wel stom :-p

ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-01-2016 om 10:34

rigide

"Het gaat mij erom dat het wel een erg rigide regel is"

Je zegt dus: regels oké, maar a.u.b. niet handhaven. Regels zijn er voor een ander, maar niet voor mij.

Tja.

Ja, je hebt inderdaad lange tenen. Jouw reactie zegt niets over de verkoopster, maar alles over jou.

Mijntje

Mijntje

31-01-2016 om 10:35

sjonge

Als je hier al zo woest om wordt, om een doosje strepsils dat een kind niet meekrijgt, hoe boos word je dan wel niet op de rijinstructeur die je kind laat zakken, de leraar die je kind hoewel het zo haar best doet een onvoldoende geeft, de dokter die je kind niet acuut wil zien omdat er andere patienten voorgaan.

Dingen zijn nu eenmaal stom. Soms is of lijkt iets oneerlijk. Je kan er ook gewoon grote ogen over opzetten en het verder lekker laten gaan.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-01-2016 om 10:41

Regels

Ik denk dat ze bij die drogisterij en achter die kassa ook helemaal niet blij zullen zijn met die regels. Dat arme kind achter die kassa (ja, ik generaliseer) krijgt misschien een lijst met regels die ze zelf maar moet interpreteren.

Ik koop eens in de paar maanden een paar dozen paracetamol en daar doen ze ook moeilijk over, behoorlijk irritant. Als ik iedere dag een doos koop kraait er geen haan naar. En dan moet ik geloof ik ook nog verplicht onzinvragen beantwoorden.

En ik zit de hele dag onzinnige cookiemeldingen weg te klikken. Ja, het leven wordt steeds complexer.

Emma

Emma

31-01-2016 om 10:45

Nou

Laat ik zeggen dat mijn boosheid om die Strepsils allang weer weg is (het topic begon met "even stoom afblazen" en dat is gebeurd) want dat heb ik met de drogist besproken.
Het gaat nu over opvoeden, onderwijs, onvoldoendes, Ik gun zelfs iemand met een ernstig ongeluk geen voorrang bij de eerste hulp, wat mij betreft is het klaar. Laat ik er maar niet boos om worden
Volgende topic.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-01-2016 om 11:30

Emma

Mijn sympathie heb je

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.