Gezondheid
MamaE
08-08-2023 om 15:34
Gebitsellende dochter...het houdt niet op
Niet dat jullie hier iets mee kunnen, maar ik moet het gewoon even kwijt.
In de nacht van zondag op maandag kwam dochter bij ons dat ze pijn had in haar mond aan 'kiezen die er niet meer waren'. Pijnstiller gegeven en bij ons gelegd, maar maandagochtend zat er een flink abces, dus met spoed naar de tandarts. Foto's gemaakt en er bleek een fikse ontsteking te zitten onder haar nieuwe kiezen die nog in haar kaakbeen zitten en aan de andere kant ook een beginnende ontsteking. Uiteindelijk met spoed doorgestuurd naar de kaakchirurg want dit hadden ze nog niet eerder gezien. Gistermiddag is dochter geopereerd en naast de ontstekingen zijn ook alle vier haar kleine volwassen kiezen in de bovenkaak verwijderd. Deze waren dusdanig slecht van kwaliteit dat ze niet meer te redden waren volgens de kaakchirurg. We wisten al van eerdere foto's dat deze kiezen ook geen goed glazuur hadden, maar hadden wel nog goede hoop dat ze te redden zouden zijn. Niet dus...Was een flinke klap voor ons, zelfs mijn man heeft flink gevloekt en gehuild.
Dochter had uiteraard veel pijn en was ontzettend boos dat ze alweer zoveel pech heeft. En bang voor de operatie, dikke paniek vooraf en ze viel terug op zichzelf pijn doen.
Na de operatie was het niet veel beter. Heel veel boosheid, paniek, zichzelf slaan en knijpen. Ze heeft veel pijn aan haar mondje, huilt veel, wil niks, weigert te eten en drinkt wel heel minimaal omdat ze anders een infuus moet.
Vanochtend kwam de kaakchirurg bij haar om uit te leggen dat haar volwassen kiezen helaas verwijderd zijn en haar reactie was heel heftig. Ze begon te huilen en te schreeuwen en zichzelf pijn te doen en riep dat hij beter gewoon alle tanden uit haar mond had gehaald zodat ze een kunstgebit kreeg en nooit meer naar de tandarts hoefde en nooit meer beugels hoefde te dragen. Sindsdien is er geen land meer met haar te bezeilen. En dat snap ik, ze is pas acht en heeft al zo veel ellende doorstaan. Maar wij weten het ook gewoon niet meer. Niet wat te zeggen, niet wat te doen. Ze zit ontzettend met zichzelf en alle ellende in de knoop, maar ondertussen wil ze helemaal niks. Bij alles wat wel écht even moet, is het weerstand en intens huilen. Ze krijgt wel pijnstilling maar ze geeft niet goed aan wat het doet. Als je er naar vraagt wordt ze boos.
Ze voelt zich ook heel schuldig dat onze vakantie nu niet doorgaat. Ze heeft ook al gezegd dat we maar gewoon moeten gaan en haar maar gewoon achter moeten laten, omdat ze toch alleen maar boos is. Ik vind het heel verdrietig dat ze zo naar over zichzelf denkt. Echt iedereen zou hier het heen en weer en erger van krijgen, de moed verliezen en het even compleet niet meer weten.
Ik weet eigenlijk niet hoe hiermee om te gaan. Ik ben zelf moe en verdrietig, maar voor haar moet ik sterk zijn. Ik ben zo bang dat we terugvallen op onze oude, giftige dynamieken, dat we elkaar kwijtraken in onze emoties. Ik weet ook wel dat dochter nu geenszins toerekeningsvatbaar moet zijn, dat ik begrip moet hebben voor haar en voor alles wat ze voelt en uit, maar ik ben bang dat het me niet lukt. En waar mijn man normaal altijd het vertrouwen houdt dat we er samen wel doorheen komen als gezin, zie ik nu dat hij het ook niet meer weet en dat vertrouwen even kwijt is.
Jannie2005
21-11-2024 om 18:52
mijn dochter van 12 die heeft met momenten ook dat ze niet alles kan vilteren in haar hoofd (geen rugzakje geen labeltje) normaal eq en schoolniveau (groep 8) en als ze het dan even niet meer allemaal kan bolwerken zegt ze mama ik ben druk in mijn hoofd en dan wil ze in de avond als ze gaat slapen lekker onder de verzwaringsdeken slapen. Soms zie ik het aan haar dat ze druk is in der hoofd en dan zeg/vraag ik L wil je vanavond lekker onder je knuffeldeken slapen dus de verzwaringsdeken deken noem ik een knuffeldeken
MamaE
21-11-2024 om 23:30
Tijgeroog schreef op 21-11-2024 om 18:20:
[..]
Nee hoor, komt absoluut niet onaardig over.
Ik vind zelf een nieuw montuur uitkiezen altijd ingewikkeld. Keuzestress, onzekerheid, en bij m'n laatste bril ook heel veel gedoe en stress voor ie eindelijk goed stond.
Als je dat los kunt halen van het "m'n ogen gaan weer achteruit" maakt dat het misschien wat minder beladen.
Hier zit wel wat in. Dochter draagt al een bril sinds ze twee is. De eerste jaren was het nooit zo'n ding. Sinds ze zelfbewuster is, lijkt ze een bepaalde schakeltijd nodig te hebben om dat zonder drama aan te gaan. Niet erg, als we dat weten.
Dat achteruit gaan van haar ogen valt best mee trouwens, dat maakt ze in haar hoofd ook veel groter dan het is. Het zou veel makkelijker zijn, vooral voor haarzelf, als ze wat accepterender in het leven stond en het net als toen ze peuter/kleuter was gewoon nam zoals het komt en niet overal een oordeel aanhangt.
Maar goed, ze doet het niet expres. Dat houd ik mezelf maar voor. Dat besef helpt me ook om met meer mildheid, mededogen en genade naar dochter en haar gedrag te kijken. Want dat is hoe ik in het leven wil staan en de moeder te zijn die ik haar gun en die ze verdient.
We gaan sowieso een verzwaringsdeken kopen. Misschien vind ik het zelf ook wel fijn.
Max88
22-11-2024 om 00:07
MamaE schreef op 21-11-2024 om 23:30:
[..]
Hier zit wel wat in. Dochter draagt al een bril sinds ze twee is. De eerste jaren was het nooit zo'n ding. Sinds ze zelfbewuster is, lijkt ze een bepaalde schakeltijd nodig te hebben om dat zonder drama aan te gaan. Niet erg, als we dat weten.
Dat achteruit gaan van haar ogen valt best mee trouwens, dat maakt ze in haar hoofd ook veel groter dan het is. Het zou veel makkelijker zijn, vooral voor haarzelf, als ze wat accepterender in het leven stond en het net als toen ze peuter/kleuter was gewoon nam zoals het komt en niet overal een oordeel aanhangt.
Maar goed, ze doet het niet expres. Dat houd ik mezelf maar voor. Dat besef helpt me ook om met meer mildheid, mededogen en genade naar dochter en haar gedrag te kijken. Want dat is hoe ik in het leven wil staan en de moeder te zijn die ik haar gun en die ze verdient.
We gaan sowieso een verzwaringsdeken kopen. Misschien vind ik het zelf ook wel fijn.
Er zijn ook verzwaringsknufels, die je tegen je aan kunt houden en die druk geven. Mijn kleinzoon heeft een konijn en vindt het soms prettig.
Als een verzwaringsdeken te warm zou zijn kun je ook kijken voor een slaaptunnel.