Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ervaringen met testen corona


vlinder72

vlinder72

16-09-2020 om 23:27

Flavia

Nee hoor dat hoef ik niet. Ik kan via mijn digid alle rekeningen voor de kinderen indienen.

Emmawee

Emmawee

16-09-2020 om 23:59

Flavia

Zoals gezegd, ik heb het nog nooit nodig gehad. Ook niet voor mijn oudste (17,5).

Flavia

Flavia

17-09-2020 om 07:30

vlinder

dat is als je ze zelf indient, als je zorgverlener ze indient kun je ze niet meer inzien.
Dan zie je alleen het bedrag nog.

Hebben jullie geen bericht van je zorgverzekeraar gekregen daarover?

Tabitha

Tabitha

18-09-2020 om 19:24

Vals negatief?

Bij dochter op school zijn diverse besmettingen in haar jaarlaag. Ook een meisje waar zij naast gezeten heeft. Dochter werd vorige week woensdag wakker met keelpijn en is thuisgebleven. Het lukte op dat moment niet om een afspraak te maken. Vrijdagmorgen werd ik zelf ziek met flinke keelpijn en een vol hoofd. Ook had ik verhoging/koorts (37,5 wat normaal 36,2 is). Afgelopen dinsdag konden we ons laten testen. Dochter had toen eigenlijk geen klachten meer. Ik wel, ik hoest veel en nog steeds zit mijn hoofd vol. Ik ben ook heel moe en bij geringe inspanning kortademig.
Ik had voor in ieder geval mezelf een positieve test verwacht. Bij dochter was de test te laat denk ik. Toch waren we allebei negatief.
Kan dit ook vals negatief zijn? Ik ben vaak verkouden, had al eerder getest maar daarbij wist ik eigenlijk wel dat het negatief was. Maar omdat ik in het onderwijs werk, tussen de leerlingen, leek het verstandig om te testen. Deze keer voel ik me vele malen beroerder en duurt het ook langer. In combinatie met alle besmettingen op school van dochter, was het spannender.
Mijn teamleider wil dat ik, ondanks dat ik nog klachten heb, weer aan het werk ga. Ik wil zelf ook graag aan het werk, maar is dat verstandig? Hopelijk voel ik me maandag in ieder geval beter.
Ik ben nu wel heel blij dat ik in de klas, tussen de leerlingen, een mondkapje en handschoenen heb gedragen.

Laetitia

Laetitia

18-09-2020 om 19:57

Vals negatieve test

Ik vind het gek dat jouw leidinggevende vindt dat je aan het werk zou moeten terwijl terwijl je snel kortademig bent. Kortademigheid bij verkoudheid is op de scholen waar wij mee te maken hebben een reden om niet op school te mogen komen. Online lesgeven of les volgen is dan het devies.

Wat betreft vals-negatief: ik werk in de zorg en hoor onder collega’s alarmerende dingen over vals-negatieve testen. In mei hoorde ik percentage van ruim 30% en nu nog over 20%. Ik heb geen idee waar ik daarover betrouwbare informatie kan vinden om te weten of er waarheid in zit.
In ieder geval ken ik ook meerdere mensen die heel ziek waren, waarvan scans aantoonden dat ze covid-longen hadden maar die wel negatieve testuitslag kregen. Bij hertest testten de meesten uiteindelijk wel positief. Hoewel ik ook van iemand weet die weken aan de beademing lag met dat typische covid-longbeeld en die nooit(!) positief getest is. Andersom kwam het ook voor dat mensen die eerst positief testten na opknappen alsmaar niet negatief testten. Bij sommigen duurde dat echt lang.
Heel bijzonder. Ik vind vooral het percentage vals-negatieven erg griezelig

Ad Hombre

Ad Hombre

18-09-2020 om 22:04

Laetitia

Vals negatief is vanaf het eerste begin al een probleem en de PCR test is daar niet beter op geworden. Er zijn gevallen bekend van mensen die drie of vier keer achter elkaar negatief testten maar wel op CT-scans het typische (grounded glass) Corona patroon vertoonden. Maar CT-scans doen ze hier niet om die reden vzviw.

Zijn ze sowieso erg zuinig mee, ik heb daar ook wel eens schade van ondervonden in het verleden.

Ik zou er vanuit gaan dat ik het had in jouw geval, Tabitha. Ander verhaal is dat je meen ik na 14 dagen niet meer besmettelijk zou zijn ook al heb je symptomen.

Je moet eigenlijk niet met je teamleider in discussie gaan over medische kwesties. Daar gaat hij/zij niet over. Je hoeft ze niet eens te zeggen wat je klachten zijn. Als ze vragen hebben sturen ze maar een bedrijfsarts op je af.

Laetitia

Laetitia

18-09-2020 om 22:17

Ct-scans

Deed men vziw behoorlijk laagdrempelig in ‘mijn’ ziekenhuis. Als patiënten met zware verdenking op covid-klachten binnen kwamen, kwam de uitslag van de scan sneller dan die van de Corona-test. Kon men op basis van de uitslag van de scan sneller gerichter te werk gaan.

En idd gaan leidinggevenden niet over de inhoudelijke kant van de ziekmelding. Die kunnen ze niet beoordelen.

Triva

Triva

18-09-2020 om 22:28

"Je hoeft ze niet eens te zeggen wat je klachten zijn"

Sterker nog, ze mogen het niet vragen.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-09-2020 om 22:46

Laetitia

"Deed men vziw behoorlijk laagdrempelig in ‘mijn’ ziekenhuis."

Negeer wat ik daarover zei, ik weet er eigenlijk niets van. Vooroordeel gebaseerd op een persoonlijke n=1 ervaring.

Triva

Triva

19-09-2020 om 06:01

Kijk dit eens over vals negatief en vals positief

voor je de test gaat afkraken: https://www.nu.nl/283223/video/uitleg-hoe-zit-het-met-verkeerde-uitslagen-van-coronatesten.html?redirect=1

Anoniem

Anoniem

19-09-2020 om 14:40

Bijzonder

Vind het toch wel bijzonder hoe het allemaal gaat.

Kind hier kreeg vorige week een heel ander soort klachten waaraan ze meteen geholpen moest worden in het ziekenhuis. Geen zware ingreep en geen Corona-klachten en gelukkig de volgende dag weer naar huis. Twee dagen later opeens hoge koorts en opnieuw opgenomen. Niemand die kijkt naar Corona en ondanks de koorts gewoon op een gedeelde kamer. Terwijl ze nog in het ziekenhuis lag, slaat haar neus dicht en wordt ze verkouden. Hier is door niemand op in gespeeld. Begin deze week bleek dat er geen sprake was van de complicaties waar men bang voor was en mocht ze ondanks de koorts weer naar huis. Ook later in de week contact hierover gehad met het ziekenhuis.

Koorts is inmiddels weg, verkoudheid zit er nog en kind herstelt goed van de operatie. Toch maar contact opgenomen of we wel of niet moeten testen. Eerder was kind namelijk echt nog niet in staat om mee te gaan naar een teststraat. Nummer was goed bereikbaar en we zouden na 3 dagen terecht kunnen voor een test. Stel dat het iets is, wat heeft ze dan in het ziekenhuis al aangestoken? Zal we niets zijn, maar zit me niet lekker.

Overigens hoeven we niet te laten testen als de klachten tegen die tijd al over zijn, omdat ze dan toch niets meer kunnen zien....

Emmawee

Emmawee

19-09-2020 om 15:15

Ook raar

Het RIVM ziet neusverkoudheid wel als symptoom van Corona, maar de WHO niet. Het komt zelden voor bij Corona patiënten en in andere landen wordt bij (alleen) neusverkoudheid niet op Corona getest.

Denk ik nou te simpel, of zou het heel veel oplossen als we stoppen te testen bij op zichzelf staand gesnotter?

Laetitia

Laetitia

19-09-2020 om 15:20

Filmpje

Dat filmpje vertelt weinig dat ik niet al wist. En het maakt me niet direct geneigder om negatieve testen van zieke mensen te vertrouwen en daar minder ongerust over te zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-09-2020 om 15:25

Emmawee

Dat denk ik zeker.
Bij een neusverkoudheid kan je uit fatsoen even wat extra afstand houden van anderen, dat was altijd al netjes.
Dat testen bij iedere kriebel belast teveel en in mijn ogen nergens goed voor.

Emmawee

Emmawee

19-09-2020 om 17:26

Milde klachten

Ik denk wel dat het verstandig is om te testen bij milde klachten, als een beetje kuchen, of lichte benauwdheid. Maar dus niet bij neusverkoudheid, omdat dat simpelweg geen op zichzelf staand symptoom van Corona is (ervan uitgaand dat dat klopt).

Volgens RIVM

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19

Ik vind nog niets dat dit tegenspreekt maar volgens de RIVM is de bedoeling als volgt.

"Klachten die veel voorkomen:

Verkoudheidsklachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn
Hoesten
Benauwdheid
Verhoging of koorts
Plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)

Heb je een of meer van deze klachten?

Laat je testen en blijf thuis tot de uitslag bekend is."

Maar goed, er is voorlopig toch testcapaciteit te weinig dus bij twijfel dan maar niet gaan?

Emmawee

Emmawee

19-09-2020 om 18:32

Er is te weinig testcapaciteit, mogelijk juist omdat mensen met een snotneus zich laten testen.

Dat is dat weer omdat neusverkoudheid door het RIVM wordt genoemd bij "klachten die veel voorkomen".

Als je in het rijtje van de WHO kijkt, staat neusverkoudheid er niet tussen.

De meestvoorkomende symptomen:
koorts
droge hoest
vermoeidheid

Minder vaak voorkomende symptomen:
pijn in het lichaam
keelpijn
diarree
bindvliesontsteking
hoofdpijn
aangetast smaak- of reukvermogen
huiduitslag of verkleuring van de vingers of tenen

Ernstige symptomen:
kortademigheid of ademhalingsproblemen
pijn of druk op de borst
aangetast spraak- of bewegingsvermogen

Een verstopte neus komt voor bij 4,8 % van de gevallen (waarbij werd beweerd, dat dat dan nooit op zichzelf stond, maar dat kan ik niet terug vinden).

Met het oog op het aankomend snotterseizoen en de beperkte testcapaciteit, zou ik zeggen: bij alleen neusverkoudheid niet testen. Ik denk dat dat de testcapaciteit ten goede komt en minder maatschappij-ontwrichtend is. Nu moeten veel mensen zonder klachten, thuis blijven, omdat een snotterige huisgenoot zich moet laten testen. Best lastig, als je in een verpleeghuis werkt, of in het onderwijs, of iets anders vitaals wat lastig vanuit huis vorm te geven is.

Emmawee

Emmawee

19-09-2020 om 18:34

Eigenlijk staat dit in het verkeerde draadje

Het gaat meer om de koers...

Emmawee

Emmawee

19-09-2020 om 18:38

... (o.t.)

Die drie puntjes...
slaan nergens op. Ik bedacht me net toen ik op verzenden drukte dat er vroeger meerdere mensen waren die een uitgesproken hekel hadden aan die drie puntjes.

Triva

Triva

19-09-2020 om 19:15

Emmawee

Wat is er mis met het beletselteken...?

https://taaladvies.net/taal/advies/tekst/90

Emmawee

Emmawee

19-09-2020 om 19:18

Triva

Oh heerlijk! Het heeft een naam. Ik kende het niet.
Ik kan me uit de oranje tijd een levendige discussie herinneren over het verkeerde dan wel overdadige gebruik van ehm... het beletselteken.

Snotneus en niezen

Met het testbeleid dat piept en kraakt lijkt het mij echt verstandig om niet te testen bij snotteren en niezen zonder dat daar ook één van de "echte" symptomen bij zit: hoesten, koorts, benauwd etc. Zo werden mijn zoon en ik deze week tegelijk verkouden - nou ja hij een dag eerder dan ik. Hem heb ik thuisgehouden, zelf ben ik wel getest. Terwijl ik honderd procent zeker wist: dit is een verkoudheid. Hij volgde echt standaard het patroon en de test was dan ook negatief.
Zoals hierboven ook al gezegd: niezen staat helemaal niet bij de symptomen en neusverkoudheid ook niet volgens de WHO. Waarom dan het testbeleid zo onder druk zetten?
Gezien het besluit over kinderen van gisteren vermoed ik dat ze dit bij het OMT ook wel weten, de volgende stap zal wel zijn dat middelbare scholieren ook niet meer hoeven te testen bij alleen verkoudheid. Als je beleid staat of valt met het vinden van clusters besmettingen kun je de ruis van al die gewone verkoudheden er eigenlijk niet bij hebben.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-09-2020 om 21:38

Asymptomatisch

We weten toch nog wel dat een behoorlijk deel van de besmettingen lichte of zelfs geen symptomen hebben, maar wel besmettelijk zijn?

Mijn oudste (2 VO) vanaf donderdag thuisgehouden met flinke verkoudheidsklachten, keelpijn en af en toe hoesten. Geen reden genoeg om hem te testen wellicht, maar toen kregen we de brief van school dat een van zijn klasgenoten waar hij mee omgaat positief getest is. Die had ook alleen maar verkoudheidsklachten maar heeft mogelijkerwijs wel mijn zoon aangestoken.

Maandag rij ik met hem naar Vianen voor de test...

Vanuit het oogpunt van de testdrukte wil je misschien niet iedereen met een snotneus testen. Dat snap ik ook wel. Maar als je daadwerkelijk wilt voorkomen dat hele klassen en leraren besmet raken dan moet je wel.

Volgens mij zou de GGD contact met ons op moeten nemen in het kader van BCO, maar daar wachten we maar niet op.

Mooi Ad

Jij doet er in elk geval alles aan wat je kunt om het doorgeven van het virus te voorkomen.

Hopelijk doet de school van je zoon goed genoeg aan afstandsonderwijs.

Emmawee

Emmawee

19-09-2020 om 22:39

Huh?

Ad: "Mijn oudste (2 VO) vanaf donderdag thuisgehouden met flinke verkoudheidsklachten, keelpijn en af en toe hoesten. Geen reden genoeg om hem te testen wellicht"

Alle reden om te laten testen, toch? Ik heb net mijn zoon met alleen een flinke neusverkoudheid laten testen. In Haarlem (30km verderop).

Mijn punt is niet dat de ernst of juist mildheid van de klachten de keuze van wel of niet testen moet bepalen, maar het soort klachten. Zoals je met (bijvoorbeeld) kiespijn niet getest wordt, zou je met een snotneus ook niet hoeven testen (denk ik). Tenzij je dit natuurlijk combineert met klachten als hoesten, keelpijn of benauwdheid.

Ik denk dat het RIVM daar nog eens over moet nadenken.

Emmawee

Emmawee

19-09-2020 om 22:41

Negatief

We kregen vandaag trouwens al de uitslag en die was negatief.

Erica

Erica

20-09-2020 om 02:35

Ad

"Volgens mij zou de GGD contact met ons op moeten nemen in het kader van BCO, maar daar wachten we maar niet op."

Waarschijnlijk hoor je niets. Hier kind met besmette vrienden in hecht vriendengroepje die in 1 klas zaten. De ggd rekent alle klasgenoten tot de "overige contacten" ongeacht hoe close ze zijn.
Bij ons heeft de school op eigen initiatief de hele klas in quarantaine gezet en na 1dag gestart met online lessen.

Ik heb meerdere malen contact met ggd gehad en wat mij ook opviel was dat de regio's niet in elkaars dossiers kunnen kijken. Wij kregen een dossiernummer van school om bij vragen naar te verwijzen maar omdat wij in andere ggd regio en provincie wonen dan de besmette klasgenoten konden ze niets inzien.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-09-2020 om 08:48

Erica

Ik reken er ook niet op. De aantallen gaan nu zo hard dat ze het niet bij kunnen houden.

Ik vind het wel zorgelijk dat school aangaf dat ze het niet aan ons hoefden te melden. Hebben ze gelukkig wel gedaan, maar hoe kun je een uitbarsting voorkomen als je niet eens de ouders waarschuwt?

ElenaH

ElenaH

20-09-2020 om 08:51

Precies Ad

'Ik vind het wel zorgelijk dat school aangaf dat ze het niet aan ons hoefden te melden. Hebben ze gelukkig wel gedaan, maar hoe kun je een uitbarsting voorkomen als je niet eens de ouders waarschuwt?'

Het doel van testen was om snel besmettingshaarden op te sporen en te isoleren. Dat doel wordt losgelaten nu er groepen voorrang krijgen. Nu werd dat doel toch al niet gehaald door de lange wachttijden.

Bijzonder

De hele school krijgt een briefje mee als er hoofdluis is, maar er zou niet gezegd mogen worden dat er corona is?

Als er iemand positief getest is, dan kan dit gewoon anoniem gedeeld worden toch?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.