Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ervaringen met testen corona


Erica

Erica

10-09-2020 om 22:55

Geen bericht

Inmiddels is mijn kind zeker 2 keer genoemd als dichtbij contact door vrienden die positief getest zijn, maandag en woensdag. En nog geen enkele reactie van ggd. De andere ouders van kinderen die opgegeven zijn hebben ook niets gehoord. We weten wat te doen maar dit bron- en contactonderzoek hapert dus nog behoorlijk.

ElenaH

ElenaH

11-09-2020 om 07:51

Tja

Half augustus moest de GGD nog beginnen met uitbreiden van de hoeveelheid personeel, ondanks dat ze het in juli al niet redden. Dus lopen ze gigantisch vast daar.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5176688/corona-covid-19-coronabesmettingen-ggd-bron-onderzoek

Ik hoor Van Dissel nog zeggen op tv dat hij veel inhuurmedewerkers naar huis had gestuurd begin juli, want anders zouden ze misschien (!) duimen gaan draaien ...

Erica

Het kan dat het bij de GGD spaak loopt. Wat ook nog zou kunnen, is dat die besmette vriend(in) wel denkt in nauw contact te hebben gestaan met jouw kind, maar dat dit volgens de GGD-normen toch niet voldoet aan de definitie van een nauw contact en dat ze daarom niets hebben laten horen.

Je kan trouwens de GGD bellen - niet via de coronatestlijn, maar via een ander nummer voor vragen, vziw.

Overigens werd er bij ons gisterenavond gebeld met de negatieve uitslag van de test van dochter, maar terwijl ik op hetzelfde moment werd getest, heb ik van mezelf nog geen uitslag. Aangezien we echter precies hetzelfde soort verkoudheid hebben ga ik er vanuit dat ook mijn uitslag negatief is.
Waarom de uitslag voor dochter wel, en die voor mij niet bekend is, is een raadsel. Misschien doen ze het op volgorde van leeftijd? Niet op alfabetische volgorde in elk geval, want mijn achternaam zit eerder in het alfabet dan die van haar

Groeten,

Temet

Piep

Piep

11-09-2020 om 08:50

Cafés

Ik heb het idee dat het bron- en contactonderzoek nu meer gericht is op de horeca waar besmettingen plaats vinden. In het studentenhuis van mijn zoon is iemand positief getest en ze kregen vooral vragen over cafés waar ze waren geweest en of de regels daar werden nageleefd.

Ze horen bij een studentenvereniging en mogen geen huisfeesten geven en ontmoeten elkaar daarom in de kroeg. Dat mag wel, maar dat blijkt dus een bron van besmettingen.

Onhoudbaar

Het hele beleid wordt volstrekt onhoudbaar op deze manier en het griepseizoen is nog maar net begonnen. Wat een gedoe.

Piep

Piep

11-09-2020 om 14:01

Inderdaad

Het werkt voor geen meter zo.

Erica

Erica

11-09-2020 om 14:13

Benoeming contact

Ja, heb gebeld en ggd mij ook. Wat Temet zegt is inderdaad het geval. Kind zit in hecht vriendengroepje waarin besmettingen. Hele schooldagen, pauzes en tussenuren bij elkaar geweest. Maar wordt door ggd niet gezien als nauw contact maar als overig contact en dan hoef je dus niet in quarantaine. Alle schoolcontacten tellen als overig. Dat de school ons meldde dat voor de leerlingen die dichtbij de besmette personen staan aparte instructies van de ggd zouden komen bleek niet te kloppen. De ggd belde mij keurig op om het uit te leggen maar ze vielen stil toen ik doorvroeg.
Als kind nu na school een kop thee had gedronken bij een van de betreffende vrienden thuis dan was het wel een nauw contact. Nu vogelvrij verklaard terwijl anderen uit het groepje nog op uitslag test wachten. Is toch raar?

mijk

mijk

11-09-2020 om 16:49

dinsdag gebeld

gisteren geweest en net online al negatieve uitslag. 23 uur na test dat is wel een aanrader om zelf te checken!

Erica

Bizar, dat schoolcontacten per definitie als "overig" tellen.

Overigens heb ik nog steeds mijn officiële uitslag niet. Kan je ook digitaal checken als je telefonisch hebt gemeld? Nou ja, ik ga eens kijken.

Groeten,

Temet

Inderdaad!

Potdikkie, ook als je niet digitaal een afspraak hent gemaakt kan je inderdaad wel degelijk met je DigiD je uitslag inzien. Negatief, zoals ik eigenlijk wel wist.

Groeten,

Temet

Zucht

https://www.parool.nl/amsterdam/scholen-kiezen-voor-commerciele-tests-leraar-volgende-dag-weer-voor-klas~be4c226a/

Arie Slob beweert zonder ook maar enige onderbouwing dat commerciële tests 'discutabel' zijn. Ik heb nog over geen enkele 'heb-ik-nu-corona' aanbieder klachten of discussie gelezen in de media (alleen maar over 'heb-ik-corona-gehad' testen en aanbieders). Kan Arie Slob alsjeblieft één naam of url gevens van een volgens hem 'discutabele' testaanbieder?

Maar dan wordt het nog bizarrer. Covid is een categorie-A meldingsplichtige ziekte. Als iemand positief test (op een heb-ik-nu-covid-test) dan moet de testaanbieder dat verplicht melden bij RIVM en de regionale GGD. Dat gebeurt ook. Maar nu beweert een woordvoerder van het RIVM dat de GGD geen contactonderzoek doet voor mensen die niet bij de GGD getest zijn, en dat ze bovendien helemaal geen zicht hebben op om hoeveel mensen het gaat. Dat kan alleen maar betekenen dat de GGD's doelbewust binnengekregen meldingen van andere testaanbieders niet verwerken. En de enige oplossing voor dat - volledig door de RIVM en de GGD's veroorzaakte probleem - zou zijn dat mensen zich bij de GGD laten testen?!?

Angela67

Angela67

11-09-2020 om 21:02

zucht 2

Het is goed om kritisch te zijn, maar ipv dat GGD'en en hun verantwoordelijke lagere overheden in de leer gaan bij commerciële aanbieders en daar handige tips weghalen, worden de commerciële bedrijven in een kwaad daglicht gezet.....

Lekker positief (no pun intended) en opbouwend.

gr Angela

Brianna F

Brianna F

11-09-2020 om 22:23

Ver weg

Hier zijn 4 kinderen getest op locaties tussen de 120 en 200 km rijden heen en terug. En dan nog na pas drie dagen terecht kunnen.
Alle vier wel negatief gelukkig, maar flink ziek met koorts.

Tango

Tango

12-09-2020 om 12:25

Jeetje, Brianna

Ik zou dat geloof ik niet doen, zo ver rijden met flink zieke kinderen. Belachelijk toch! Moeten thuis in bed blijven. Beterschap voor je kinderen!

Leeftijdsgrens

Misschien is het slimmer zolang die testcapaciteit niet op orde is om jongeren helemaal niet meer te testen, maar gewoon bij echte ziekte thuis te houden tot 24 uur na klachten. Zoon kwam thuis met keelpijn, ging daarna snotteren en vervolgens niezen. Geen koorts, geen hoesten, geen benauwdheid dus klassieke verkoudheidssymptomen. Tijd tot hij getest kon worden vier dagen, daarna nog twee dagen op de uitslag. Negatief, uiteraard. Je moet hier in de regio bijna actief op zoek naar iemand die nog besmet is. Tegen die tijd was hij allang 24 uur klachtenvrij dus ook met een positieve test had hij allang weer naar school gemogen. Hij een week school gemist, ik een week van thuis uit les moeten geven, en niemand heeft verder klachten gekregen. Zo gaat in ieder geval bij mij de testbereidheid er niet op vooruit. Gelukkig krijg ik straks voorrang (onderwijs) maar daar heb ik niks aan als ik vervolgens alsnog in quarantaine moet omdat man en kinderen zo lang moeten wachten. Of krijgen die dan ook voorrang?

Piep

Piep

12-09-2020 om 14:15

Quarantaine

Je hoeft alleen maar thuis te blijven als een gezinslid koorts of benauwdheid heeft. Dus jij had eigenlijk niet thuis hoeven bijven. Ik snap wel dat je het doet (ik doe dat ook), maar het hoeft dus niet.

Erica

Erica

12-09-2020 om 18:14

Positief

Mijn test was positief. En als er iemand voorzichtig was was ik. Heb behalve mijn kinderen ook maar 1 persoon op de lijst voor bron- en contactonderzoek waarbij de kans op besmet zijn heel klein is. Heb het van kind dat waarschijnlijk besmet is geweest via vrienden op middelbare school en amper verschijnselen heeft gehad. Woon alleen met mijn kinderen. Het is een moeilijke situatie. Ik lig in bed en mijn kinderen zitten beneden of op hun kamers en mogen voorlopig de deur niet uit en we zaten al in quarantaine vanaf maandag toen ik eerste klachten kreeg en een afspraak maakte. Oudste ivm besmettingen op school. We mogen niet samen in een ruimte zijn, alles op afstand. Stom maar omdat ik eigenlijk niet meer voor mijn kinderen kan zorgen had ik gedacht dat in dit geval de kinderen naar hun vader zouden kunnen gaan, is ook zijn weekend, maar die weigert. Je zou denken nood breekt wet en het zijn zijn eigen kinderen. Kinderen zijn hoogstwaarschijnlijk niet meer besmettelijk al is dat niet zeker dat weet ik wel. Ben behoorlijk van de kaart vind het met name erg voor de kinderen waarvan een op middelbare en andere op basisschool. Die zijn echt van slag en dan mag ik ze niet aanraken. Toch ga ik daar nog over bellen want waarom moet ik afstand houden van degene die mij hoogst waarschijnlijk besmet heeft? Diepe zucht. Ps tips voor herstel zijn welkom ik voel me slecht.

Bennikki

Bennikki

12-09-2020 om 18:15

Duurt inderdaad lang

Zoon kreeg maandag verkoudheidsklachten, loopneus, niezen en hoesten. Dus hij bleef thuis, in de hoop dat het in een dag of wat over zou zijn. Maar nee, na 4 dagen nog steeds hetzelfde beeld, dus gebeld voor een test, die in de hele provincie pas over 5 dagen afgenomen kon worden... gelukkig konden we in een andere provincie de volgende ochtend terecht. Nu hopen dat zoon maandag weer naar school kan en het hem niet meer dan een week kost. Er zijn hier in de buurt eigenlijk geen besmettingen. Zoon is elk jaar wel een paar weken verkouden dus het wordt nog wat.

Erica

Dan heb je toch gewoon schijt aan dat afstandspraatje? Voor de quarantaine maakt het niet uit. Hoogstwaarschijnlijk hebben zij jou besmet en is die afstandsregel in jouw geval zinloos. En als jij al de besmetting op een kind zou overbrengen, hebben die daar waarschijnlijk weinig last van.

Je kan de GGD gaan bellen maar je gaat echt geen ander verhaal te horen krijgen, die mensen moeten hun protocol afdraaien.

Beterschap gewenst.

Groeten,

Temet

Afstand houden

Ik raad je aan om nu juist wel afstand te houden van je kinderen en ze niet aan te raken of in hun buurt te spreken.

Daarmee kun jij ze helpen ook elders zich beter aan de coronamaatregelen te houden.

Verzin nieuwe manieren om elkaar te troosten.

En ga vooral goed luchten en handen wassen consequenter dan je misschien normaal zou doen.

Verblijf zo kort mogelijk in elkaars ruimte maar spreek elkaar bijvoorbeeld rustig op afstand op het balkon, ga daar samen zitten, of een in de ene de ander in de andere kamer.

Ga niet samen in de badkamer en maak de toilet schoon voor er op gaat en erna.

Ik heb tegenwoordig natte doekjes bij de waterkoker want die wordt door iedereen gebruikt. Die neem ik dus ook voor en na af.

Je hebt kans dat je via school besmet bent. Dat is echt wel zorgelijk hoe makkelijk dat nog steeds gebeurt. Geef jij het goede voorbeeld.

Als je langduriger in elkaars buurt moet zijn kun je zelfs thuis een mondkapje opdoen.

Geef het virus gewoon geen kans.

Piep

Piep

12-09-2020 om 19:02

Ook

Ik dacht precies hetzelfde als Temet.

Wij hebben hier afgesproken dat we binnen het gezin geen afstand bewaren. De kans dat je iemand binnen je gezin hebt aamgestoken voordat je de uitslag hebt is sowieso heel groot. Al een dag voordat je klachten krijgt ben je besmettelijk. En dan duurt het nog wel een paar dagen voordat je getest bent en de uitslag hebt. Dus dan zijn ze allang besmet hoor. Ik zou ze dan wel iets langer thuis houden voor de zekerheid.

AnneJ

Vind ik niet realistisch: je bent zelf ziek en dan wc schoonmaken? Het is al erg genoeg dat je ziek bent en ook voor je kinderen moet zorgen (eten regelen en zorgen voor schone kleding,rest kan later wel)

Van je eigen gezinsleden zou ik geen afstand houden, zeker niet in dit geval: erica en kinderen zijn in quarantaine

ElenaH

ElenaH

12-09-2020 om 19:37

Erica

'Die zijn echt van slag en dan mag ik ze niet aanraken'

Dat virus waart allang rond in jullie huis, jezelf isoleren van de kinderen heeft echt geen nut. Gewoon knuffelen en bij elkaar zijn dus.

Erica

Erica

12-09-2020 om 20:07

We kunnen best veel doen

Ik vind het ook twijfelachtig als je zo dicht op elkaar leeft en ik al vanaf maandag ziek ben maar we gaan voor de afstand. Als is het maar voor het gevoel dat je iets doet 🙂. En lukt het even niet dan is dat jammer maar verder niets. Kinderen waren en zijn zich heel bewust van de regels daar hoef ik geen voorbeeld voor te stellen. We hebben onze 2 wc's verdeeld en de wastafels en reinigen klinken, koelkastgreep, trapleuning, waterkoker etc vaak. Aparte handdoeken in de keuken. Ik heb paar spuitflesjes zeepmengsel neergezet en papieren tissues. Dat is allemaal goed te doen. De kinderen hebben een lijst gekregen met leefregels en moesten op de speaker luisteren naar mevrouw van de ggd en daar wil ik toch ook niet aan voorbij gaan ondanks dat ik denk dat de kinderen hun besmetting al hebben gehad.

Broeinest

Je wil gewoon dat het virus door je lichaam zo goed mogelijk bestreden wordt. De ernst van de ziekte kan ook te maken hebben met de hoeveelheid virus die je binnenkrijgt. En binnenkrijgt via herbesmetting.

Met zijn drieeen geen afstand houden, en besmette oppervlakken aanraken, je in het algemeen niet aan de basisregels houden, kan juist zorgen voor een broeinest van herbesmetting en overdracht waardoor het virus zich ken blijven voortplanten.

ElenaH

ElenaH

13-09-2020 om 07:32

Erica

'daar wil ik toch ook niet aan voorbij gaan ondanks dat ik denk dat de kinderen hun besmetting al hebben gehad.'

Dat begrijp ik niet. Jij bent niet eens doodziek en de kinderen hebben het waarschijnlijk al gehad. Dus waarom maak je er zo'n heisa van?

Piep

Piep

13-09-2020 om 08:49

Gezond verstand

Het blijft toch wel belangrijk om je eigen gezonde verstand te gebruiken. Zeker binnen je eigen gezin, je doet niemand daar kwaad mee.

Erica

Erica

13-09-2020 om 09:02

Elena

Dat vraag ik me ook af. Ik ben niet doodziek maar door koorts ook niet zo helder en nog al een twijfelaar van nature. Ik wil me altijd aan de regels houden. Bovendien is er geen steun of meedenken van de vader, mijn ex. Hij wil de kinderen de eerste weken niet hebben en de laatste keer was al meer dan 2 weken. Hij heeft ooit al eens ergens gemeld dat ik dingen niet goed doe en daar is destijds gelukkig goed op gereageerd. Maar nu andere docenten en andere huisarts ik weet niet hoe die reageren en ik heb al genoeg aan mijn hoofd. Je wel gelijk ik ga het meer loslaten.

Piep

Piep

13-09-2020 om 09:18

Dag

Ik moest vier dagen wachten voor een test en er flink voor rijden, maar ik had de uitslag dezelfde dag nog. Supersnel! Negatief trouwens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.