Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ervaringen met testen corona


ElenaH

ElenaH

13-09-2020 om 16:54

Erica

'Ik wil me altijd aan de regels houden. '

Het kan natuurlijk interessant zijn om uit te zoeken waarom ☺

Regels zijn de smeerolie van de samenleving, maar ze zijn niet in beton gegoten. Ik zal niet door rood rijden, want dat mag niet (en is nog gevaarlijk ook). Maar als ik iemand met een slagaderlijke bloeding op de achterbank heb liggen die naar het ziekenhuis moet, rijd ik wel door rood. Omdat in die omstandigheden de regels niet realistisch zijn.

Zo kan het nu in jouw gezin ook zo zijn dat de algemene regels rond corona niet realistisch zijn. En dan doe je het dus anders.

@Erica

Als Erica geen afstand houdt, moeten de kinderen nog langer thuis blijven. Tot 10-14 dagen na de laatste symptomen van Erica. Als ze wel afstand houdt, moeten de kinderen thuis blijven tot 10-14 dagen nadat ze zijn begonnen met afstand houden.

Dat zijn de regels in Nederland. Onnodig streng. De gedachte "ze zijn toch al besmet" is helemaal niet raar gedacht. Die gedachte is officieel beleid in andere landen. Bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk: "If you live with others, then everyone else in the household who remains well should end their isolation after 14 days. This 14-day period starts from the day the first person in the household became ill. People in the household who remain well after 14 days are unlikely to be infectious."

Erica

Erica

14-09-2020 om 12:09

Het is niet zo eenvoudig

Wij houden afstand maar startdatum bij ons is volgens ggd dag van uitslag terwijl ik eigenlijk vanaf mijn eerste verschijnselen uit de buurt van de kinderen ben gebleven. Het wachten op test en uitslag duurde lang. Nu het positief blijkt zijn we wel alerter en hebben we de wc's verdeeld enzo. Oudste kind dat mij heeft besmet zit nu echt heel lang in quarataine terwijl de anderen van het vriendengroepje, besmet geweest of niet, eind deze week allemaal naar school gaan. Hij mist 3 zaterdagwedstrijden om maar even aan te geven hoe lang.
Ander gezin in dezelfde situatie, zelfde school, zelfde testdatum enzo, die kregen van ggd advies de 10 dagen te tellen vanaf 2 dagen voor dag eerste ziekteverschijnselen en zouden dinsdag weer naar buiten mogen. Die hebben ook eea gelezen en twijfelen nu. Ik heb ggd gebeld voor overleg en die bellen mij straks terug. Ik word er stapel van.

Piep

Piep

14-09-2020 om 13:42

10 dagen

Het is idd 10 dagen na de eerste ziekteverschijnselen voor jezelf en 10 dagen na het laatste nauwe contact met jou, voor je kinderen. Je had hen beter ook kunnen laten testen, bij de eerste klachten (van je kind) dan was het voor hen veel korter geweest dan nu.

ElenaH

ElenaH

14-09-2020 om 13:52

Piep

'Je had hen beter ook kunnen laten testen, bij de eerste klachten (van je kind) dan was het voor hen veel korter geweest dan nu.'

De kinderen hebben toch geen klachten?

Piep

Piep

14-09-2020 om 15:36

Oudste

De oudste toch wel? Die heeft het toch verspreid?

Erica

Erica

14-09-2020 om 16:49

Testen

Nee Piep, het is minimaal 7 dagen na eerste ziekteverschijnselen, 48 uur koortsvrij en 24 uur klachtenvrij voor de besmette persoon zelf.
Als ik hen zonder klachten had laten testen, wat niet de bedoeling is volgens ggd en rivm, dan was het traject alleen korter geweest als de allebei de kinderen ook positief getest waren. De oudste zou denk ik wel positief zijn geweest.
Oudste heeft 1 dag lichte keelpijn gehad en is thuisgebleven van wedstrijden onder mom het zekere voor het onzekere en was middags al weer fit. Geen hoesten, niezen, koorts etc. Op dat moment was er van de vriendengroep ook nog geen sprake van testen of besmettingen. Als er de volgende dag nog klachten waren geweest of op later tijdstip dan had ik hen wel laten testen. Toen ik mijn uitslag kreeg heb ik ook nog gevraagd of de kinderen getest konden worden. Wat ik vreemd vind is dat er 2 gelijke situaties zijn en bij ene gezin gaan/mogen de kinderen een week eerder naar school dan andere. Bij andere gezin werd er door ggd geteld vanaf 2 dagen voor eerste ziekteverschijnselen besmet persoon. Op de dag van de uitslag was dat voor hen al dag 7.

Pfff

Ja hoor nu ben ik ook de Sjaak: verkouden sinds zondag. Het begon met keelpijn, toen snotteren, toen niezen. Klassieke verkoudheid. Geen koorts, geen hoesten, ik kan alles proeven en ruiken - maar ik moet toch een test. Ben al sinds zondag bezig, kom er aan de telefoon niet door, de website geeft geen testmogelijkheden, welke postcode ik ook probeer. Kom ik er eindelijk door dan heb ik misschien donderdag een keer een test als ik geluk heb en vrijdag de uitslag. Ben ik dus een week thuis met een verkoudheid. Terwijl ik waarschijnlijk donderdag al wel weer beter ben.
Nou ja - we doen het natuurlijk toch, stel je voor dat het wel corona is en ik steek de halve school aan.

Zonnehoed

Zonnehoed

15-09-2020 om 08:16

Stel je voor dat je verkouden bent en je steekt de halve school

Dan zitten ze allemaal in de situatie waarin jij nu zit. Dus ook als je alleen verkouden bent is het nu logisch om thuis te blijven. Eigenlijk raar dat we vroeger allemaal snotterend naar het werk gingen....

Zonnehoed

Dat is ook zo. Verkouden was ik ook thuis gebleven. Al had dat weinig zin gehad, want verkoudheden zijn ook flink besmettelijk voor je ziek wordt, dus ik zou waarschijnlijk al mensen hebben aangestoken.
Het verschil is alleen dat een verkoudheid bij mij nooit langer duurt dan een dag of drie, dan heb je hooguit nog wat restgesnif en dan ben je ook nauwelijks meer besmettelijk. Bij vroeg testen was dus de situatie geweest: maandagochtend eerste klachten, dinsdag testen, woensdag negatieve uitslag, donderdag de klachten alweer over en gewoon weer aan het werk.
Bij laat testen wordt het: maandagochtend eerste klachten, donderdag testen, donderdag al weer beter maar nog geen negatieve uitslag dus toch thuisblijven, zaterdagavond uitslag, negatief, maandag mag ik naar mijn werk. Positief: maandag mag ik naar mijn werk, want dan is het een week sinds de eerste klachten, en al ruim langer dan 24 uur klachtenvrij. Dan is er toch nauwelijks meer prikkel om je te laten testen? Ja, bron- en contactonderzoek. Maar dat loopt ook niet.

ElenaH

ElenaH

15-09-2020 om 11:13

Echt?

'Eigenlijk raar dat we vroeger allemaal snotterend naar het werk gingen....'

Dat is toch niet raar? Verkoudheid maakt je niet ziek (als in: niet in staat om te werken), dus ga je naar je werk. Zeker omdat er vóór de corona lang niet zo veel thuiswerkmogelijkheden waren als nu.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

15-09-2020 om 11:35

voortschrijdend inzicht

gesnotter, gehoest en geproest - dan ging je voorheen meestal werken, tenzij ze met zeer kwetsbare mensen werkte, Maar ook toen vonden collega's een snotverkouden collega geen genoegen.

Nu voel je je bij een enkele niesbui of een kuchje meteen verdacht en ongewenst aanwezig (terwijl het in de meeste gevallen niks te maken heeft met Covid19.

Ondoenlijk om met elke snotneus thuis te blijven...

... en dat zie je nu het moet. Per klas standaard twee of drie leerlingen thuis, en op iedere willekeurige dag een aantal docenten. Bovendien zijn verkoudheden al besmettelijk voor je klachten krijgt dus tja...

Niki73

Niki73

16-09-2020 om 11:01

Hoezo ondoenlijk?

Het gebeurt, en terecht, dus het is doenlijk. We streven naar zo min mogelijk besmettingen, ook met een gewoon verkoudheidsvirus. Dat je al besmettelijk bent voordat je verkoudheidssymptomen hebt, is een non-argument. Het gaat niet om 0 kans op besmetting, het gaat om minder besmettingen. De coronamaatregelen remmen ook de verspreiding van andere virussen, dus vooral ook handen blijven wassen en afstand houden, ook zonder klachten.

Ja, leerlingen missen nu meer lessen. Het nieuwe normaal, heet dat. Kunnen we niet meer (of alle) lessen gaan streamen? Hogescholen en universiteiten doen dat ook.

ElenaH

ElenaH

16-09-2020 om 12:01

Ondoenlijk

'Het gebeurt, en terecht, dus het is doenlijk. '

Het is ondoenlijk omdat de gevolgen op lange termijn zeer negatief zijn. Leerlingen kunnen maar zo veel maanden zonder les. De periode van maart tot de zomervakantie is al lang geweest, je kunt niet nog maanden zo doorgaan.

Emmawee

Emmawee

16-09-2020 om 12:33

Ik kom er niet doorheen

Ben al de hele ochtend aan het bellen voor een afspraak voor mijn snotterende zoon. Alle lijnen zijn bezet.
Online kan niet. Hij heeft geen DigiD. Nooit nodig gehad. Ik ga er nu maar een aanvragen.

Man en ik moeten thuis blijven in afwachting van het testresultaat.
Het huidige testbeleid in combinatie met de huidige test-beschikbaarheid, in combinatie met het snotterseizoen, gaat gewoon leiden tot een nieuwe semi-lockdown, denk ik zo.

Tabitha

Tabitha

16-09-2020 om 13:07

Emmawee

Kans is groot dat je via DigiD sowieso geen afspraak kan maken omdat alles vol is. Dan moet je alsnog bellen.

Emmawee

Emmawee

16-09-2020 om 13:16

Tabitha

Ja dat werd mij ook duidelijk.
Maar je weet maar nooit waar het tzt handig voor is.

vlinder72

vlinder72

16-09-2020 om 14:04

kansloos

wij proberen ook al twee dagen een afspraak te maken. Zoon is verkouden, heeft oorpijn en hoest maar het is kansloos.

Via de website is er nergens plek. Wij hebben al tig postcodes geprobeerd op verschillende tijden. Telefonisch komen wij er niet door.

voor de veiligheid heeft zijn broer zijn rijles maar verzet (hopelijk hoeft hij die les nu niet te betalen) want 1,5 uur naast iemand in de auto leek hem nu ook verstandig. Zelfs niet met een mondkapje op.

Emmawee

Emmawee

16-09-2020 om 14:32

Voor € 79,50

Kun je bij het Huisartslab in Baarn terecht voor een test. Ik kies daar (voorlopig) niet voor, maar het kan dus wel.

grr

Nadat eerst dochter en ik verkouden waren, kreeg zoon het later, en omdat zijn vader een enorm brave borst is, ook voor zoon een test geregeld. Op zondag wel dik een half uur in de wacht gehangen, maar hoera! de volgende dag een gaatje. Dat was dus maandag, en hoewel we inmiddels dik 48 verder zijn nog steeds geen uitslag. Als ze vandaag ook niet bellen mist hij dus weer een dag school, en er zijn ergere dingen maar vervelend is het wel.

En ik weet 99,9% dat het negatief is, want hij heeft precies dezelfde symptomen als dochter en ik die ook negatief getest zijn. Dus kennelijk dezelfde verkoudheid.

Ik ga inderdaad voor de kinderen ook maar DigD's aanvragen, is het niet voor het aanvragen van volgende testen dan wel voor het opvragen van het resultaat

Groeten,

Temet

vlinder72

vlinder72

16-09-2020 om 14:47

emmawee

ik ga niet testen bij een commercieel bureau. Zijn klachten passen precies bij een normale verkoudheid. Hij is er ook niet ziek van en hij kan prima een week thuis blijven en de boel hier thuis bij houden.

Triva

Triva

16-09-2020 om 14:56

nou

'Eigenlijk raar dat we vroeger allemaal snotterend naar het werk gingen....'

Niet mee eens, van verkoudheid gaan de meeste andere mensen niet zo snel dood als van corona. Wat ik raar vind is dat we met verkoudheid niet vaker onze handen wasten, in de elleboog niezen, 1,5 m afstand houden etc. Daarmee voorkomen we dus veel meer, ook met betrekking tot griep. Ik hoop dat deze winter er toch minder griep en verkoudheid voorkomt en dan zouden we toch eens de samenleving permanent een beetje moeten aanpassen.

Emmawee

Emmawee

16-09-2020 om 14:57

Vlinder

"Ik ga niet testen bij een commercieel bureau."
Ik ook niet. Maar als het me geld zou gaan kosten zou ik het wel overwegen.
Ik zit nu trouwens in de wacht! Jippie!

vlinder72

vlinder72

16-09-2020 om 14:58

emmawee

Duimen dat je er nu snel doorheen komt.

ja, ik snap dat je dan wel commercieel zou gaan testen. Thuisblijven kan ook veel geld kosten.

Opvragen resultaten met DigiD werkte bij mij perfect

Het bellen was vorige week al een drama. Het checken van de uitslag met DigiD is ten zeerste aan te raden: vrijdagmiddag getest, zaterdagochtend rond 11.00 uur al uitslag.
Mijn collega haar zoon werd ook maar niet gebeld. Wel had ze al een DigiD voor haar aangevraagd. De activeringscode voor zijn DigiD was eerder binnen dan dat ze gebeld werd. Dus kon ze ook snel checken.

vraag allemaal maar DigiD aan

Ik ben inmiddels gebeld over zoon, dik 50 uur nadat de test was geweest (er is nu binnen mijn gezin 4 x een test afgenomen: 2 x gebeld tussen 24 en 48 uur, 1 x na 50 uur, 1 x zelf ingezien via DigiD na ongeveer 32 uur en dan word je ook niet meer gebeld)

Zoals gezegd ga ik nu maar een DigiD aanvragen voor mijn kinderen. Ik ben niet zo dol op al dat digitale gedoe, maar besef dat dit niet alleen een praktisch belang heeft voor onszelf - voor het geval er weer getest moet worden - maar dat het ook in het algemeen belang is dat er zoveel mogelijk mensen digitaal de resultaten inzien. Dat scheelt namelijk belletjes, en maakt zo weer capaciteit bij de telefonisten vrij. Kunnen de medeburgers zonder DigiD hopelijk sneller worden geholpen.

Groeten,

Temet

Piep

Piep

16-09-2020 om 17:01

DidiD

Ik had de uitslag via DigiD dezelfde dag nog.

Angela67

Angela67

16-09-2020 om 17:24

Flavia

Flavia

16-09-2020 om 18:15

Digid

Die DigiD heb je toch ook al nodig om de zorgfacturen van de kinderen van 12+ in te zien.
Daarvoor moeten ze je zelfs machtigen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.