Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 11:19

Corona zelftest


Als je een zelftest doet zit daar een gebruiksaanwijzing bij. Het zou makkelijk moeten zijn. Eerst je handen wassen, allemaal dingen zodat je niet de test al positief hebt vanwege foute uitvoering.
Een test is een instrument, in de context en tijdsbestek van hoe je hem uitvoert. Die betrouwbaarheid is duidelijk minder thuis dan door een professional, alleen gevoelsmatig al. 
Zie nauwelijks nog dat mensen handen bij binnenkomst ontsmetten. Waarschijnlijk wel bij de teststraat. De medewerkers hebben daar goede bescherming handschoenen aan. 

Plantenbak schreef op 05-02-2022 om 13:13:

[..]

Ik was donderdag bij een groot test/vaccinatiecentrum. Gescheiden parkeerplaats voor vaccineren en testen. Bij vaccineren alle ruimte maar bij het testen liep een stroom mensen en lang niet iedereen had bij het parkeren of fietsen al een mondmasker. Die ging soms pas op bij de ingang.

Vanaf de ingang stonden medewerkers maar daar voor was niemand en stonden auto's en fietsen overal dicht tegen elkaar aan geparkeerd. Liepen mensen in groepjes langs alle dranghekken. Juist daar realiseerde ik mij hoe gevaarlijk zo'n teststraat is. Lang niet iedereen houdt afstand en is voorzichtig.

Ik was vrijdag bij een heel groot testcentrum en het was hartstikke rustig. Verbaasde me echt. Ik stond na een paar minuten weer buiten en geen risico op besmetting.

Hm, dan zijn er grote verschillen tussen teststraten. Vanochtend was het bij die waar ik ging druk, maar het is er groot en alles verliep soepel, goed begeleid. Ik was letterlijk in vijf minuten in en uit, niet te dicht in de buurt van iemand geweest. 

Bijtje82

Bijtje82

05-02-2022 om 19:03

Die deeltjes zweven overal in de lucht. Ook buiten die 1,5m kun je besmet raken. Zeker als er zoveel virusdeeltjes zijn. 

Bijtje82 schreef op 05-02-2022 om 19:03:

Die deeltjes zweven overal in de lucht. Ook buiten die 1,5m kun je besmet raken. Zeker als er zoveel virusdeeltjes zijn.

Sowieso denk ik dat die 1,5 meter en die tijdsduur van 15 minuten niet heilig zijn. Ik denk gewoon een kwestie van pech hebben.

Schoolreizen in gevaar door boosteradvies Gezondheidsraad - https://nos.nl/r/230692 ik denk dat dit wel snel wordt opgelost. Degene die het advies uitbrachten gaan niet over vakanties maar over de medische oorzaak. Dus anderen moeten dit oppakken en het vrijwillig maken. Of zelfs betaald.

Bijtje82

Bijtje82

06-02-2022 om 10:03

Aiden schreef op 06-02-2022 om 08:29:

Schoolreizen in gevaar door boosteradvies Gezondheidsraad - https://nos.nl/r/230692 ik denk dat dit wel snel wordt opgelost. Degene die het advies uitbrachten gaan niet over vakanties maar over de medische oorzaak. Dus anderen moeten dit oppakken en het vrijwillig maken. Of zelfs betaald.

Maar ook hier geldt weer prikken voor vrijheid. Dit heeft niets te maken met gezondheid, maar alles met reisbeperking. En precies daar wringt de schoen. 

Bijtje82 schreef op 06-02-2022 om 10:03:

[..]

Maar ook hier geldt weer prikken voor vrijheid. Dit heeft niets te maken met gezondheid, maar alles met reisbeperking. En precies daar wringt de schoen.

Niet echt, het blijft een vrije keuze. Er is geen verplichting. Je doet mee of je doet niet mee.

Granola schreef op 06-02-2022 om 10:40:

[..]

Niet echt, het blijft een vrije keuze. Er is geen verplichting. Je doet mee of je doet niet mee.

Nou - laat ik het even scherper stellen dan het is. Stel:

De gezondheidsraad oordeelt dat het voor kinderen meer gezondheidsrisico's oplevert als ze zich laten boosteren dan als ze corono oplopen.

Buiten Nederland kom je nergens in als je je niet laat boosteren, overal moet je je qr code laten zien.

Dan kom je als jongere dus Nederland niet uit. Een keer testen vooraf om het virus een ander land niet in te brengen, oké, dat doe je voor een ander, maar je kunt niet elke dag testen om overal binnen te kunnen komen. Dus niet alleen geen vakanties, maar ook geen studies, uitwisselingen, familiebezoek en daarmee dingen ondernemen etc.

Jesse_1 schreef op 06-02-2022 om 10:58:

[..]

Nou - laat ik het even scherper stellen dan het is. Stel:

De gezondheidsraad oordeelt dat het voor kinderen meer gezondheidsrisico's oplevert als ze zich laten boosteren dan als ze corono oplopen.

Buiten Nederland kom je nergens in als je je niet laat boosteren, overal moet je je qr code laten zien.

Dan kom je als jongere dus Nederland niet uit. Een keer testen vooraf om het virus een ander land niet in te brengen, oké, dat doe je voor een ander, maar je kunt niet elke dag testen om overal binnen te kunnen komen. Dus niet alleen geen vakanties, maar ook geen studies, uitwisselingen, familiebezoek en daarmee dingen ondernemen etc.

Eigenlijk toch ook heel raar, dat andere landen hun tieners dan bewust risico laten lopen. 

Je kan natuurlijk wel buiten Europa op vakantie, daar zijn de restricties minder. En binnen Europa verwacht ik dat Spanje altijd soepel blijft, zeker voor Nederlanders. 

Granola schreef op 06-02-2022 om 10:40:

[..]

Niet echt, het blijft een vrije keuze. Er is geen verplichting. Je doet mee of je doet niet mee.

Zou jij je tiener boosteren dan? Terwijl je nu weet dat de risico's groter zijn dan het voordeel?

Pief schreef op 06-02-2022 om 11:22:

[..]

Zou jij je tiener boosteren dan? Terwijl je nu weet dat de risico's groter zijn dan het voordeel?

Mijn 19 jarige is gevaccineerd met Janssen. Hij heeft inmiddels zijn booster gehaald. Hij heeft een vriendengroep in Duitsland. Hij heeft een exchange jaar gehad en heeft daardoor vrienden gekregen overal op de wereld. Door corona valt het uit elkaar. De Duitsers kunnen samen leuke dingen doen maar hij kan niet meer mee doen want in Duitsland heb je na janssen twee vaccinaties nodig dus nog een booster. Vrij zinloos voor een 19 jarige maar hij zou hem direct halen want nu kan hij niet meer naar Duitsland. 

Hij heeft destijds in juni voor janssen gekozen omdat hij met die Duitsers mee zou gaan op vakantie en zij waren allemaal allang gevaccineerd en Nederlandse jongeren nog niet. Pfizer duurde te lang. Tegen de tijd dat hij dan nummer 2 had waren ze al vertrokken. 

Het is moeilijk om in corona tijd contact te blijven houden met familie/vrienden in het buitenland. Zij snappen ook totaal niet waarom wij in Nederland zo moeilijk doen en alles zo langzaam zijn. 

Ik zou het jammer vinden als mijn zoon de contacten met deze jongens verliest omdat er steeds issues zijn rondom zijn vaccinaties. Nederland is te klein voor een eigenzinnig vaccinatie beleid.

Jesse_1 schreef op 06-02-2022 om 10:58:

[..]

Nou - laat ik het even scherper stellen dan het is. Stel:

De gezondheidsraad oordeelt dat het voor kinderen meer gezondheidsrisico's oplevert als ze zich laten boosteren dan als ze corono oplopen.

Buiten Nederland kom je nergens in als je je niet laat boosteren, overal moet je je qr code laten zien.

Dan kom je als jongere dus Nederland niet uit. Een keer testen vooraf om het virus een ander land niet in te brengen, oké, dat doe je voor een ander, maar je kunt niet elke dag testen om overal binnen te kunnen komen. Dus niet alleen geen vakanties, maar ook geen studies, uitwisselingen, familiebezoek en daarmee dingen ondernemen etc.

Jij gelooft dat ze 200 km verderop wél hun kinderen gezondheidsrisico's laten lopen? Wat een onzin!

Pief schreef op 06-02-2022 om 11:22:

[..]

Zou jij je tiener boosteren dan? Terwijl je nu weet dat de risico's groter zijn dan het voordeel?

maar dat is niet zo. het voordeel weegt niet op tegen mogelijke nadelen. dat is wat ze zeggen.

gr Angela

https://www.ggdru.nl/corona/coronavaccinatie-informatie-over-het-vaccineren/hoe-registreer-ik-mijn-vaccinaties-uit-het-buitenland

Ik dacht, hup 17 jarige een retourtje Aken geven en daar laten boosteren. Maar dan? Krijg je dat ding in je CoronaCheck app? Nee. Dat was al bekend begreep ik, maar deze site geeft het nog eens extra duidelijk weer. Je krijgt dan een CTB in Aken. De vraag is wat je daar dan in andere landen dan Duitsland mee kan? Dat weet ik niet. Want deze site geeft alleen aan wat je met dat CTB in Nederland kan. .  .

Wat voor vaccinatiebewijzen zijn er?

Er zijn twee soorten vaccinatiebewijzen. Hieronder leest u meer over het ‘Corona toegangsbewijs’ en het ‘Digitaal Corona Certificaat’.

  • Corona toegangsbewijs (CT
    Dit is een papieren bewijs met QR-code van uw vaccinatie. U gebruikt dit bewijs in Nederland om toegang te krijgen tot horeca, evenementen en andere activiteiten. Dit bewijs kunt u niet inladen in de CoronaCheck app.
  • Digitaal Corona Certificaat (DCC)
    Dit is een digitaal en papieren bewijs met QR-code van uw vaccinatie. U gebruikt dit bewijs om toegang te krijgen tot activiteiten buiten Nederland maar binnen de Europese Unie. Dit bewijs kunt u wel inladen in de CoronaCheck app. Bent u binnen de EU gevaccineerd dan heeft u recht op een DCC dat wordt uitgegeven in het land waar u gevaccineerd bent.

Bent u binnen de EU gevaccineerd?

Binnen de EU is afgesproken dat het land die de laatste vaccinatie zet verantwoordelijk is voor de registratie. Dit land is ook verantwoordelijk voor het DCC. Wij kunnen in alle gevallen wél een CTB geven.

  • Heeft u de laatste dosis gekregen in Nederland, dan kunnen we alle vaccinaties registreren bij de GGD. U krijgt een DCC die kan worden ingeladen in de CoronaCheck app. U kunt hiermee reizen naar alle landen die zijn aangesloten bij het EU DCC.
  • Heeft u de laatste dosis binnen de Europese Unie gekregen, dan kunnen wij deze alleen omzetten in een papieren CTB. Dit bewijs werkt dus alleen in Nederland en kan niet worden ingeladen in de CoronaCheck app. U kunt geen DCC krijgen om binnen Europa te reizen.

Indien u toch een DCC wilt na een vaccinatie binnen Europa kunt u contact op nemen met het land waar de vaccinatie is gezet. In sommige gevallen kunnen zij een DCC verschaffen uit eigen land. Vanwege mogelijke registratieproblemen raden we af om naar het buitenland te reizen voor een boostervaccinatie.

Let op: Dit houdt in dat Nederland alleen een DCC kan geven t/m de laatste dosis die is gezet in Nederland. Alle doses die vervolgens in een ander EU land zijn gezet kunnen niet in de Corona Check App worden toegevoegd en krijgen uitsluitend een CTB.



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.