Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Miky

Miky

10-12-2020 om 00:04

Corona gehad, welke regels


Angela67

Angela67

11-12-2020 om 15:28

Yura#58

Ik had de scope van je opmerking niet helder kennelijk. Ik dacht dat het om vrijheid in relatie tot 'alles' met betrekking tot corona ging.
Gr Angela

Piep

Piep

11-12-2020 om 15:54

Ja maar

Pirata jij schrijft dat de maatregelen blijven tot de cijfers dalen.
Ik hoop wel dat het dan gaat om de bezetting in de ziekenhuizen. Niet om het aantal besmettingen. Want dat kan in die overgangsfase nog wel eens flink stijgen, vooral onder de jongere groepen (onder de zestig), die nog lang niet gevaccineerd zijn. Terwijl de druk op de zorg daalt.

Ik hoop dus ook dat de nieuwe routekaart uit gaat van druk op de zorg en niet van aantal besmettingen.

Pirata

Pirata

11-12-2020 om 16:29

Allebei

Piep, ik zei in #50 zowel de besmettingen als de druk op de zorg. In de praktijk denk ik dat de zorgdruk als eerste wordt bekeken. Maar je kan het natuurlijk nooit helemaal los zien.
Nu maar duimen dat we snel genoeg immuun worden met zijn allen, liefst door vaccinaties.

Jesse_1

Jesse_1

11-12-2020 om 17:17

Maatregelen

Er zijn verschillende dingen die nu volgens mij door elkaar lopen. Maatregelen, regels, versoepelingen. De regels als 1,5 meter, geen handen schuden etc blijven totdat corona NL 'uit' is. Dat is bij ca 70% vaccinatie (of indien men ervan uit gaat dat mensen die Covid19 gehad hebben immuun zijn: 70% immuun - dat weet ik niet precies). De maatregelen zullen weer versoepelen, zoals ze in de zomer versoepeld zijn omdat het aantal besmettingen afneemt in de tijd. Horeca, theaters open etc.

Maar dit allemaal staat weer los van de oorspronkelijke vraag van Miky: gelden er voor mensen die zijn gevaccineerd andere gedragsregels dan voor mensen die niet gevaccineerd zijn en is dit nog weer anders voor mensen die corona gehad hebben.
In het openbaar sowieso niet neem ik aan (zolang er geen groepsimmuniteit is). Of men zich gaat wagen aan het geven van andere gedragsregels voor mensen in de privé-situatie? Dat is de vraag.

Miky

Miky

11-12-2020 om 17:25

De vraag is natuurlijk ook

Of gevaccineerden of anderszins immunen zich in hun prive-situatie nog laten vertellen wat ze moeten of mogen. Ik denk het niet.

Jesse_1

Jesse_1

11-12-2020 om 17:41

Miky

Dat vind ik dus niet interessant. Er zijn nu ook mensen die zich in de privésituatie er niet aan houden - ook al hebben ze nog geen corona gehad. Of omdat ze wel denken te weten hoe het allemaal ziet.
Dus of mensen zich er aan houden of niet (in privé-situatie) is niet interessant, totdat blijkt dat het wèl effect natuurlijk.

De werkelijke vraag is of de overheid hier uitspraken over durft te gaan doen - dus dat mensen met vaccinatie zich anders 'mogen' gedragen dan mensen zonder vaccinatie. Hier heeft Hugo de Jonge al wel op gehint trouwens, wat gezien werd als (ongeoorloofd?) pressiemiddel om te laten vaccineren.

Piep

Piep

11-12-2020 om 17:47

Regels

" De regels als 1,5 meter, geen handen schuden etc blijven totdat corona NL 'uit' is. Dat is bij ca 70% vaccinatie (of indien men ervan uit gaat dat mensen die Covid19 gehad hebben immuun zijn: 70% immuun - dat weet ik niet precies)"

Nou dat denk ik dus niet. De maatregelen worden versoepeld zodra de druk op de zorg afneemt. Veel eerder dus dan dat er groepsimmuniteit is. Het doel is immers om ervoor te zorgen dat de zorg op peil blijft. En niet in het risico naar 0 te brengen.

Piep

Piep

11-12-2020 om 17:48

Thuis

En nee niemand zal verwachten dat een immuun persoon zich thuis aan de adviezen houdt. Dat zou ook verspilde energie zijn.

Triva

Triva

11-12-2020 om 18:00

Piep

"Nou dat denk ik dus niet. De maatregelen worden versoepeld zodra de druk op de zorg afneemt. Veel eerder dus dan dat er groepsimmuniteit is. Het doel is immers om ervoor te zorgen dat de zorg op peil blijft. En niet in het risico naar 0 te brengen."

De maatregelen versoepelen zal zijn zoals in de zomer maar toen bleef de 1,5 m afstand en geen handen schudden gewoon.

Jesse_1

Jesse_1

11-12-2020 om 18:33

Piep

Had je mijn hele bericht gelezen? Direct achter het stuk dat je van mijn quote staat.
"De maatregelen zullen weer versoepelen, zoals ze in de zomer versoepeld zijn omdat het aantal besmettingen afneemt in de tijd. Horeca, theaters open etc."

Zolang er geen groepsimmuniteit is, is er risico op een uitbraak, dus bepaalde basisregels als 1,5 m etc zullen blijven.

Jesse_1

Jesse_1

11-12-2020 om 18:37

Oeps

* Direct achter het stuk dat je van mij quootte

Piep

Piep

11-12-2020 om 19:50

Niet mee eens

Ja ik heb het allemaal gelezen en nee ik ben het niet met jullie eens. Juist de 1,5 meter zorgt voor veel schade. Daardoor kunnen heel veel bedrijven niet voldoende omzet draaien en daarom zitten alle studenten de hele dag achter een scherm en hebben ze nauwelijks fysiek les.

Dus ik zeg: zodra de zorg niet meer overbelast raakt schaffen we de 1,5 meter stap voor stap weer af, te beginnen met mbo hbo en uni. En niet pas als niemand meer besmet raakt.

Jesse_1

Jesse_1

11-12-2020 om 20:10

Huh

Ik ben het niet met jullie eens? Verkondigen wij onze mening?
Dien een petitie in: https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/petitie-indienen
De 1,5 meter is het laatste dat afgeschaft wordt denk ik, zolang het virus er nog is en mensen elkaar kunnen besmetten is dit de manier om te voorkomen dat dat gebeurt. Zolang er geen groepsimmuniteit is kan er nog een nieuwe uitbraak komen (!).
Maar we zullen het komende jaar zien wie er gelijk heeft in 'voorspellen' wat er gaat gebeuren.

Houd je altijd aan de basisregels. Aan de hand van het risiconiveau wordt bepaald welke maatregelen er gelden.

***

"Ja ik heb het allemaal gelezen"
Ik zei (#65):
"De maatregelen zullen weer versoepelen, zoals ze in de zomer versoepeld zijn omdat het aantal besmettingen afneemt in de tijd. Horeca, theaters open etc."
Jij zegt (#68):
"Nou dat denk ik dus niet. De maatregelen worden versoepeld zodra de druk op de zorg afneemt. Veel eerder dus dan dat er groepsimmuniteit is. Het doel is immers om ervoor te zorgen dat de zorg op peil blijft. En niet in het risico naar 0 te brengen."

Volgens zeg jij wat ik zei: in de zomer hadden we ook geen groepsimmuniteit toch?

Yuria

Yuria

11-12-2020 om 21:01

Welnee

'De werkelijke vraag is of de overheid hier uitspraken over durft te gaan doen - dus dat mensen met vaccinatie zich anders 'mogen' gedragen dan mensen zonder vaccinatie. Hier heeft Hugo de Jonge al wel op gehint trouwens, wat gezien werd als (ongeoorloofd?) pressiemiddel om te laten vaccineren.'

De regering komt nu al niet veel verder dan dwingende adviezen en op je gevoel spelen. Denk je echt dat Rutte zich gaat uitspreken over die vraag? Dat moet hij toch eerst een visie ontwikkelen en daar 'is' hij niet van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.