Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Miky

Miky

10-12-2020 om 00:04

Corona gehad, welke regels


Miky

Miky

10-12-2020 om 16:43

Immuniteit

Immuniteit is de regel. Herbesmetting een heel zeldzame uitzondering. Net als bescherming van 95% door het vaccin (en geen 100)

Pennestreek

Pennestreek

10-12-2020 om 16:50

Andere stam

Dat is natuurlijk key hier. Zo kun je in één jaar ook meerdere keren verkouden worden...
Verder eens met Miky. We moeten beleid maken en actie inzetten op de grote getallen en niet op uitzonderingen... Voor de overgrote meerderheid zal die immuniteit in ieder geval een paar maanden stand houden. Zo kunnen we ervoor zorgen dat de zorg niet overbelast raakt. Helaas zorgt ook grootschalig vaccineren er niet voor dat er niemand meer ziek wordt en/of overlijdt...

Miky

Miky

10-12-2020 om 17:08

Pennenstreek

Idd. Maar van die andere stam word je dan wrlk een stuk minder ziek omdat je Afweer wel een deel herkent.
100 procent bestaat niet in de geneeskunde.

Laetitia

Laetitia

10-12-2020 om 17:43

Hier ook herbesmetting

Zoals eerder gezegd denken wij (zeker te weten) dat we ook voor de tweede keer besmet zijn geraakt. 7 maanden na de eerste keer. Maar ja, eerste keer werden we niet getest dus kon het toen niet bevestigd worden. En dus telt het niet in de statistieken. Hier meldde overigens de GGD dat ze veel mensen spreken die in de eerste golf ook ziek zijn geweest met klachten die verdacht veel lijken op Corona en die nu positief testen. Ik heb dus niet veel vertrouwen in de gedachte van (groeps)immuniteit. GGD zei ook uit te gaan van immuniteit van 4-6 weken.

Ik herken dus het probleem. Ik vind het ook lastig waarmee je rekening moet houden. Ik snuit nog steeds een paar x per dag mijn neus, niets nieuws sinds ik ziek werd bijna 8 weken geleden. Maar ja, moet je laten testen? Lijkt me niet. Wanneer wel dan?
Ondertussen heeft een jongvolwassen kind op stage contact gehad met een medestagiair die gaandeweg de dag bericht kreeg van een positief geteste ouder. Aard van het werk maakte dat er geen mondkapje gedragen hoefde te worden. Meeste contact buiten de 1,5 meter maar als je het optelt....misschien toch wel een kwartier in elkaars 1,5 meter. Kind is toch maar in afzondering gegaan. Maar dat hoeft niet dus lastig. Hoe met school en met de stage?

Kortom, ik vind je vragen erg herkenbaar en lastig.

Niki73

Niki73

10-12-2020 om 18:08

Milky

Ik hoop dat dat klopt, van die 95%. Echt, ik hoop het van harte. Maar die "jaren immuun" heb ik nog niemand horen uitspreken.

Medici gaan ervan uit dat de rna-vaccins betere en langdurigere bescherming bieden dan nartuurlijke besmetting. Ook dat hoop ik van harte.

Miky

Miky

10-12-2020 om 20:55

Ggd

Ik heb totaal geen vertrouwen in de bron en contact onderzoekers van de ggd. Na een korte scholing melden ze wat er op de cursus geleerd hebben. Ik ken een aantal gesjeesde rechten studenten die dit doen en dat maakt mijn vertrouwen niet beter. Ook de dame die mij belde na mijn besmetting wist geen zinnige info te geven meer dan wat al in de folders en op internet staat
Via mijn werk ken ik een aantal artsen van de ggd en internisten en die zijn een stuk genuanceerder. Ja je bouwt immuniteit op. We weten nog niet precies hoe lang, maar waarschijnlijk maanden/half jaar/jaar. Aangezien het virus nog geen jaar oud is weten we dat nog niet precies

Ad Hombre

Ad Hombre

10-12-2020 om 21:57

Miky

Ik (gesjeesde rechtenstudent) 'ken' een aantal internationale virologen en vaccinatiedeskundigen die er een stuk positiever instaan.

De eerste vaccingegevens zien er heel goed uit in vergelijking met andere vaccins waarvan de werking al decennia bekend is.

Maar het is zeker waar dat niemand het nog echt zeker weet.
Dat geldt overigens voor meer aspecten van het virus.

Miky

Miky

10-12-2020 om 22:30

Ooo maar ik sta er ook heel positief in. Ik ga uit van langdurige immuniteit na corona te hebben gehad. Ben met mijn gezin ook lekker relaxed! We survived corona😝 viel allleszins mee, de twintigers waren uberhaupt niet ziek op 3 keer hoesten na

Jesse_1

Jesse_1

10-12-2020 om 22:32

En terug naar Miky

"Ik vraag me af hoe de regels gelden voor mensen die corona hebben gehad."
Gewoon dezelfde regels als voor mensen die geen corona hebben gehad.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-12-2020 om 22:37

Miky

Good for you! 👍

Miky

Miky

10-12-2020 om 22:44

Jesse

Nou dat is dus niet handig in de toekomst. Ook mensen die gevaccineerd zijn zullen zich toch ook anders gaan gedragen. Dat voorkom je niet en is ook logisch!

Jesse_1

Jesse_1

10-12-2020 om 23:18

We leven niet in de toekomst

We leven nu. En hoe de regels in de toekomst zijn, dat zien we dan wel weer.
Het gaat ook niet om hoe mensen zich gedragen, jij _vraagt_ wat zijn de regels. En die zijn gewoon hetzelfde.

Wat jij denk ik wil, is dat wij zeggen: O, ga jij maar lekker je gang hoor! Gezien alle argumenten die jij op probeert te werpen om te doen waar je zin in hebt. Maar daar gaan wij niet over.

Piep

Piep

10-12-2020 om 23:24

Regels

Regels moeten wel enig nut hebben natuurlijk. Als je niet meer bijdraagt aan de verspreiding van het virus dan hebben die regels geen nut meer. Dus privé hoef je je er dan niet meer aan te houden, in het openbaar wel. Vind ik. Ik heb het kabinet daar nog niks over horen zeggen, maar die vraag gaat natuurlijk heel snel komen nu.

Uiteraard moet je wel eerst weten of immuniteit betekent dat je anderen niet meer kunt besmetten.

Yuria

Yuria

11-12-2020 om 06:52

Jesse_1

'Het gaat ook niet om hoe mensen zich gedragen, jij _vraagt_ wat zijn de regels. En die zijn gewoon hetzelfde.'

Een groot deel van de regels zijn 'dwingende adviezen', daar hoeft niemand strikt genomen niemand zich aan te houden.

Mark R

Mark R

11-12-2020 om 07:39

Dwingende adviezen

Dat zijn het omdat je hier in Nl niet veel op mag leggen, omdat we zoveel vrijheid hebben.
Wees blij met die vrijheid en maak er geen misbruik van.

Als jij met je zus in overleg binnen de 1,5 m wil komen gaat niemand je een boete of 10 stokslagen geven. Gaat het mis, bedenk dan wie je er allemaal mee belast en voel je flink schuldig.

Daarmee is het af. Nee het mag officieel niet, ja jullie doen het toch. Gaat het goed, niemand last. Gaat het mis, jullie zijn verantwoordelijk en ook voor alle mensen die je er eventueel in meeneemt. En dan gooi je er nog wat kansberekening op.

Ik sta er zo in; we moeten nu even gezamenlijk door n hele zure appel heen. Wie ben jij om jezelf dat zoete appeltje toe te eigenen?

Yuria

Yuria

11-12-2020 om 07:43

Mark

'Wees blij met die vrijheid en maak er geen misbruik van'

Volgens mij snap jij de essentie van vrijheid niet.

Angela67

Angela67

11-12-2020 om 08:18

Yura

Iets met: jouw vrijheid stopt daar waar jij mij/mijn vrijheid schaadt.
Dus de regels overtreden en het gaat niet goed (ik word ziek omdat jij de vrijheid voelde om hoestend naar mijn verjaardag te komen of naast mij in de sportschool te staan) betekent dat jouw vrijheid te groot was.
Gr Angela

Piep

Piep

11-12-2020 om 09:21

Hoezo

Ik snap die reacties niet. Als je immuun bent dan is het toch totaal nutteloos om 1,5 meter afstand te houden.

Ik vind er vooral jaloezie uit klinken: ik mag het niet, dus jij ook niet. Wees toch blij voor die ander. Als mijn ouders straks het vaccin hebben gehad, ga ik ook weer gewoon met ze knuffelen. Weg met die afstand, zodra het vaccin werkt.

Pirata

Pirata

11-12-2020 om 09:38

Nou

Het staat niet op je voorhoofd getatoeëerd of je inmiddels enig immuunsysteem hebt of niet. Tenminste, ik heb daar nog niks over gelezen, eerst een prik en dan een tattoo.
Tot die tijd is het wel handig als iedereen in de openbare ruimte zich aan de regels houdt.
Wat je onderling als hopelijk immunen doet lijkt me eigen verantwoordelijkheid.

Als er voldoende mensen op 1 of andere manier immuun zijn dan volgen versoepelingen vanzelf, omdat de hoeveelheid besmettingen en de druk op de ziekenhuizen afneemt.

Kans op ziekte na vaccinatie

https://tinyurl.com/zieknavaccinatie

Zo zwart-wit is het helaas niet. Je hebt niet 0 kans op ziekte na vaccinatie. Dus je zult, zeker met nog niet ingeënte personen in de buurt nog steeds voorzorgsmaatregelen moeten nemen.
Waarschijnlijk heb je eenzelfde fenomeen als bij griep.

"Als ik ingeënt ben tegen de griep, kan ik dan geen griep meer krijgen?
Door de griepprik heeft u minder kans dat u griep krijgt. Maar het kan gebeuren dat u toch griep krijgt. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

U kunt besmet zijn met een ander virus dan het influenzavirus. Veel virussen veroorzaken klachten die lijken op griep. De griepprik beschermt alleen tegen het influenzavirus.
Het kan ook zijn dat u de griepprik te laat heeft gehad. Het duurt 2 weken voordat uw lichaam voldoende afweerstoffen heeft gemaakt om u te beschermen tegen griep. Dus als u binnen die 2 weken na de prik met het influenzavirus besmet wordt, kunt u toch griep krijgen.
De griepprik werkt minder goed als uw eigen afweersysteem niet goed werkt. Bijvoorbeeld door ouderdom, ziekte of medicijnen. Er worden dan onvoldoende afweerstoffen gemaakt. U kunt dan dus toch griep krijgen. Als u toch griep krijgt, kan de griepprik ervoor zorgen dat u minder ernstig ziek wordt.
U kunt besmet worden met een influenzavirus dat niet in de griepprik zit. Dan krijgt u toch griep."

Miky

Miky

11-12-2020 om 10:02

Piep

Precies.
Er komen natuurlijk steeds meer immunen. En steeds meer gevaccineerden. Ik kan mij voorstellen dat gevaccineerde jonge verpleegkundigen (die worden als eerste gevaccineerd) zich niet meer verplicht voelen om zich aan de regels te houden. Hetzelfde geldt voor de immunen, als we ervan uitgaan dat wat van Dissel enz zeggen over immuniteit na besmetting.
Dat is ook de reden van mijn vraag. Dat gaat straks en nu ook al over miljoenen mensen. Hoe houd je die in toom als ze weten dat ze immuun zijn en ook geen virus overdragen? Ik ben benieuwd.

Triva

Triva

11-12-2020 om 10:03

annej

Het is echt een zeldzaamheid dat je besmet wordt met een influenzavirus wat niet in de griepprik zit. In bijna 50 jaar is er 1x een terugroepactie geweest omdat er toch een andere influenzavirus actief bleek te zijn waar voor geen vaccinatie was gegeven.

Het komt veel meer voor dat het gewoon een stevige verkoudheid is of dat je wel de griep krijgt maar in veel mindere mate en dat voorkómt weer de ernstige complicaties waar deze groep juist voor wordt ingeënt.

Ik heb het daadwerkelijk meegemaakt dat een aantal collega's een stevige griep kregen en ik vervolgens ook en alles wat zij riepen als symptoom had ik ook maar in veel mindere mate (minder hoge koorts, minder dagen op bed, minder dagen niet kunnen werken en minder dagen last van moeheid etc erna).

Miky

Miky

11-12-2020 om 10:06

AnneJ

Griepvaccin is een totaal verkeerde vergelijking. De bescherming van griepvaccinatie is maar iets van 60%. Bij corona 95%. Je kan de bescherming beter vergelijken met het mazelenvaccin. Mazelen is onder niet gevaccineerden uitgeroeid. Griep niet.
Enige is mazelenvaccin levenslang immuniteit biedt en van corona weten we het nog niet ( waarschijnlijk niet levenslang maar veel korter)

Jesse_1

Jesse_1

11-12-2020 om 13:29

Miky / Piep

Wat fijn, wetenschappers hier op het forum, die precies alles weten over virussen en covid-19.

Voor zover mijn informatie reikt is nog niet vastgesteld dat je immuun bent, of hoelang je immuun bent en of je het virus nog kunt overdragen. Voor zowel na besmetting als na toediening van het vaccin (bij aantal vaccins 95%, maar niet bekend hoe dat in elke leeftijdsgroep is dacht ik, en 95% betekent ook 5% niet).

Zolang niet ca 70% van de bevolking is gevaccineerd, zullen de maatregelen niet weg gaan. Wel zal er - als er gevaccineerd gaat worden - bekend worden gemaakt wat je in de privé-ruimte kan/mag doen neem ik aan.
En er zal wel wat versoepeld worden in zijn algemeenheid, als door o.a. vaccinatie het aantal besmettingen en dus de druk op de zorg afneemt.

En jaloers ben ik zeker, ik zal achteraan de lijst staan voor vaccinatie vermoed ik (helaas, geef mijn maar die prik!), maar dat betekent niet dat ik een covid-besmetting op wil lopen en daarna ook 'te kunnen doen wat ik wil'.
Zolang niet 70% gevaccineerd is, is er risico op een uitbraak en dus veel zieke mensen -waarbij het niet voor iedereen 'een griepje' is.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-12-2020 om 13:39

Pennestreek

"Andere stam Dat is natuurlijk key hier. Zo kun je in één jaar ook meerdere keren verkouden worden..."

Nee, dat is iets heel anders. Wat wij 'verkoudheid' noemen wordt veroorzaakt door ca 200 verschillende virussen, niet variaties van een virus.

Dat stammen/variatieverhaal lijkt meer op de griepsituatie, maar corona muteert veel minder dan griepvirussen, dus ook daarmee is het niet vergelijkbaar.

Gewoon afwachten hoe het zich ontwikkelt.

Mark R

Mark R

11-12-2020 om 13:49

Immuun percentages vrijheid

Als jij zeker weet dat je immuun bent dan kun je prima met je zus knuffelen. Maar dat weet je niet. Dus laat je er kansberekening op los en ga je uit van een klein percentage, dat risico wil je wel nemen. Je zou ook af kunnen wachten tot er adviezen worden adviezen worden gegeven. (Er is vast een reden dat dit nog niet is gedaan..)

Zo ken ik ook iemand die nogal van de cijfers is. ‘Ik kom bijna nergens en in mijn woonplaats zijn de cijfers niet zo hoog. Kleine kans dat ik t oploop. Voelde licht wat in zn keel, maar nee dat kwam door stof. Dochter nog op bezoek, werklui over de vloer, etc.’ Twee dagen later is deze wijze man ziek en test positief. Ja de kans was klein, maar de gevolgen zijn nu niet alleen voor de meneer.. ook voor dochter, voor haar man en kinderen, voor echtgenote, voor werklui en gezin en voor zorgpersoneel.

Je kan het jaloezie noemen als iemand in het geval van corona niet op kleine percentages wil leunen. Of je kan het zien als rekening houden met anderen.

En tja wat vrijheid is.. wat is rijkdom, wat is geluk, wie heeft een half vol glas en van wie is het half leeg?

Yuria

Yuria

11-12-2020 om 14:07

Angela67

'Dus de regels overtreden en het gaat niet goed (ik word ziek omdat jij de vrijheid voelde om hoestend naar mijn verjaardag te komen of naast mij in de sportschool te staan) betekent dat jouw vrijheid te groot was.'

Onzin. Het gaat om mensen die corona gehad hebben en dus net zo immuun zijn als jij straks na je vaccinatie. Of blijf jij de rest van je leven met een mondkapje lopen?

Boris Johnson heeft corona gehad

https://www.bbc.com/news/health-52446965

"Prime Minister Boris Johnson is self-isolating even though he has already had Covid-19. So why is he having to keep away from people - isn't he immune?"

https://www.pulsetoday.co.uk/news/clinical-areas/immunology-and-vaccines/pfizer-vaccine-gives-immunity-seven-days-after-second-dose-says-advisory-body/'

Overigens ben je ook niet zomaar immuun bij vaccinatie

"Partial immunity does occur after the first dose and we can see some protection occurring after day 12 after the first dose, but best immunity is seven days after the second dose."

"The new coronavirus, Sars-CoV-2, has not been around long enough to know how long immunity lasts, but there are six other human coronaviruses that can give a clue.

Four produce the symptoms of the common cold and immunity is short-lived. Studies showed some patients could be re-infected within a year.

Research at King's College London also suggested levels of antibodies that kill coronavirus waned over the three month study.

But even if antibodies disappear, then the cells that manufacture them, called B cells, may still be around. B cells for Spanish Flu have been found in people 90 years after that pandemic.

If the same is true with Covid, then a second infection would be milder than the first."

Piep

Piep

11-12-2020 om 15:14

RIVM

Ik ga gewoon af op ons eigen rivm. Dat gaat wel degelijk uit van immuniteit voor langere tijd. Zowel bij het vaccin als bij het doormaken van een besmetting. Inmiddels zijn er 2 miljoen mensen besmet geweest en dus immuun. Daar komt door vaccins in rap tempo een miljoen bij. Omdat dat grotendeels kwetsbaren zijn zal de druk op de zorg afnemen. Tel daar nog de mensen bij die in december januari en februari nog besmet raken en je zit boven de vier miljoen.

Zoveel mensen die weten dat ze immuun zijn in combinatie met minder druk op de zorg zal er al heel snel voor zorgen dat veel mensen zich niet meer aan maatregelen willen houden. Omdat ze al immuun zijn of omdat ze weinig tot geen risico lopen, wat geldt voor de grootste groep onder de 45.

Het is dus beslist niet raar of asociaal om hier over na te denken. Maar juist heel verstandig. Want dit moment komt sneller dan je denkt, over een maand of twee.

Pirata

Pirata

11-12-2020 om 15:22

Niet raar

Ik vind het ook zeker niet raar, gewoon een goede vraag.
Wat ik in #50 beschreef, is nog steeds mijn verwachting over hoe dit gaat verlopen. Maatregelen blijven tot de cijfers dalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.