Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2020 om 10:44

Corona en andere virussen (deel 3)

Vanaf 0 weer.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ad Hombre

Ad Hombre

27-04-2020 om 15:31

AnneJ

"Dat Duitsland net even andere keuzes maakt wil niet zeggen dat we onze eigen adviseurs moeten wantrouwen. Elke keuze is een keuze en geen wetenschap. Op basis van zoveel mogelijk ook lokale informatie."

Dit is een wetenschapper van het vermaarde Robert Koch Instituut:

"In Duitsland, dat tot nu toe internationaal opvalt door een succesvolle crisisaanpak, ziet men dit anders. Lars Schaade, adjunct-directeur van het Duitse Robert Koch Institut, het adviesorgaan van de bondsregering, ging bij zijn persconferentie op vrijdag 24 april zelfs expliciet op de Nederlandse positie in. Recent onderzoek in Nederland had laten zien dat aan kinderen als verspreiders ‘geen grote rol’ worden toegekend, zei Schaade, maar het RKI staat daar sceptisch tegenover: ‘Er zijn ook andere onderzoeken die een andere richting op wijzen’."

Dus het is blijkbaar allesbehalve helder, maar wat maakt het allemaal uit. Het gaat alleen maar om mensenlevens, dus waarom zou je het zekere voor het onzekere willen nemen?

"De bereidheid om mensen de kop af te hakken die zichtbaar hun werk doen zorgt er voor dat straks steeds minder mensen bereid zijn om op deze manier in de spotlights te staan terwijl je je bijdrage staat te leveren.

Houd daar toch eens mee op zeg."

Ik wist niet dat jij zo'n slaafse kritiekloze overheidsaanhanger was. Hou daar eens mee op zou ik zeggen. Conformisme is helemaal in de mode!

Maar Ad

"Het is blijkbaar alles behalve helder" wat moeten we dan doen?

Pennestreek

Pennestreek

27-04-2020 om 16:25

Dat kinderen en pubers het coronavirus niet verspreiden, zou mede kunnen verklaren waarom mijn gezin niet ziek is geworden, terwijl wij een corona patiënt van 18 jaar in huis hadden. Ik kan het ook verklaren door onze waanzinnig goeie afweer, deed ik tot voor kort ook en speelde wellicht ook een rol, maar de RIVM-verklaring past wel opvallend goed in onze situatie.

Ja Ad

Dan volstaat het om op te merken dat beide wetenschappers op grond van diverse onderzoeken geen eensluidende mening laten zien. Zoals te verwachten in onzekere tijden waar grote druk staat, ook op onderzoeksresultaten.

Er is nog wel een verschil in elkaar wijzen op diverse onderzoeksresultaten en andere uitkomsten van adviezen dan de geloofwaardigheid van dit soort mensen te ondermijnen.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-04-2020 om 16:48

Pennestreek

Of je hebt wel Corona gehad, maar zonder symptomen. Dat zou tenslotte voor 50% van de gevallen moeten gelden. Ik hoop dat het RIVM (eindelijk eens een keer) gelijk heeft met deze observatie, maar dat lijkt me allesbehalve een uitgemaakte zaak.

Je zou willen dat er betaalbare en betrouwbare serotests beschikbaar waren.

Pennestreek

Pennestreek

27-04-2020 om 16:53

Ja, dat zou fijn zijn

Op mijn werk zijn er ook verschillende mensen positief getest die geen verschijnselen hebben. Dus dat komt inderdaad wel degelijk voor. Maar om hoeveel procent dat gaat dat blijft natuurlijk de vraag. Ik zou ook graag zo’n serotest hebben ja. Dan wist ik zeker dat ik geen zelf geen risico meer loop. Daar ging ik tot voor kort wel vanuit, maar ik ben toch bang dat ik te vroeg heb gejuicht. Uiteraard houd ik me nog steeds wel aan alle voorgeschreven en regels. Als zijn we de afgelopen week wel voor het eerst sinds tijden weer eens bij anderen op bezoek geweest.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-04-2020 om 16:54

Marsy

""Het is blijkbaar alles behalve helder" wat moeten we dan doen?"

Mijn voorkeur zou het hebben om de kindertjes tot de zomervakantie (is maar een paar extra weken) nog veilig thuis te laten leren. Dan hebben we tot september om rustig uit te zoeken of berichten als het onderstaande misschien toch reden tot zorg geven:

"A serious coronavirus-related syndrome may be emerging in the UK, according to an “urgent alert” issued to doctors, following a rise in cases in the last two to three weeks, HSJ has learned.

An alert to GPs and seen by HSJ says that in the “last three weeks, there has been an apparent rise in the number of children of all ages presenting with a multisystem inflammatory state requiring intensive care across London and also in other regions of the UK”."

https://www.hsj.co.uk/acute-care/exclusive-national-alert-as-coronavirus-related-condition-may-be-emerging-in-children/7027496.article

Dit is nog steeds een nieuwe ziekte waarvan we veel te weinig weten zeker als het gaat over lange termijneffecten en immuniteit. Het valt niet uit te sluiten dat we nog grote spijt gaan krijgen van de keuze voor kudde-immuniteit.

In september zijn we ook weer een stuk dichter bij een vaccin...

Positief getest.

Wil dat nog niet zeggen dat je dan immuun bent toch?

Pennestreek zegt:"Ik zou ook graag zo’n serotest hebben ja. Dan wist ik zeker dat ik geen zelf geen risico meer loop."
Is dat zo? Vooral als je geen tot amper ziekteverschijnselen hebt gehad zijn er dan voldoende antistoffen aangemaakt?

Ad Hombre

Ad Hombre

27-04-2020 om 17:17

Wil40

Ook zo'n dingetje. De WHO blijft maar benadrukken dat er nog niets bewezen is van immuniteit na besmetting.

(Zijn ze ook eens een keer voorzichtig)

Ad Hombre.

Precies, mensen horen wat en vullen het zelf verder in, juist dat is gevaarlijk. Half Nederland kan wel besmet zijn geweest, in lichte mate, maar dat geeft nog geen garantie voor de toekomst. Het ging alleen om een langzame verspreiding van de ziekte zodat er voldoende zorg beschikbaar zou zijn. Dat is gelukt.
Dat er dan "groepsimmuniteit" zou worden opgebouwd was niet meer dan een hoopvolle toekomstige blik.

Nu worden we massaal proefkonijn en kunnen we de touwtjes rustig laten vieren. We moeten wat, de kachel moet komende winter ook weer branden bij iedereen. Langzaam opbouwen en iedere stap bekijken. Jij zegt kleine kinderen thuishouden tot de zomervakantie. Dan doe je dat, ook een keuze.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-04-2020 om 17:54

Wil40

Ik denk niet dat ik ze nog thuis ga houden. Dat risico zullen we dan maar moeten lopen maar als er besmettingen op school plaatsvinden zou ik me zomaar heel snel kunnen bedenken.

Proefkonijn

'Nu worden we massaal proefkonijn en kunnen we de touwtjes rustig laten vieren.'
Dat vind ik zo'n rare gedachte. Iedereen is proefkonijn omdat er een virus rond waart dat niet bekend is. Zelfs nu we al enige tijd binnen blijven worden er nog mensen ziek. Wat betreft de kinderen kun je naar de cijfertjes kijken.

Tsjor

Als

' als er besmettingen op school plaatsvinden zou ik me zomaar heel snel kunnen bedenken.' Dat is niet zo'n unieke gedachte. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die dan zegt: hier gaan we mee door. Volgens mij is dat ook de reden, waarom er steeds 3 weken zit tussen het bekend maken van nieuwe maatregelen: als er dan weer meer mensen ziek worden kun je geen nieuwe maatregelen nemen en moet je zelfs maatregelen terugschroeven.

Tsjor

Tsjor.

"Iedereen is proefkonijn omdat er een virus rond waart dat niet bekend". Zelfde gedachte als jij, is niets vreemds aan. Het is een onbekend virus en zolang er geen medicijn of inenting is, zijn we proefkonijn.

Ad Hombre.

Besmettingen op school kan je ook weinig mee wegens incubatietijd. Een graadmeter die te laat zal komen. Je zult dus toch moeten vertrouwen op de inzichten die er nu zijn wat betreft Corona bij kinderen. Je zou ze het liefst in een doosje willen doen en bewaren, je kinderen, maar dat gaat niet.

 "Dat risico zullen we dan maar moeten lopen." Precies, dat denken veel mensen al maanden en konden zich niet opsluiten.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-04-2020 om 18:18

Tsjor

Dat is de nationale gedachte, maar die is altijd wat traag.

Ik ben van plan bij het eerste teken van lokaal onraad de kleine konijntjes weer veilig in het hol te houden en niet af te wachten tot Jaap weer eens van mening is veranderd.

https://www.bol.com/nl/f/konijntje-woelwater/38110113/

Laetitia

Laetitia

27-04-2020 om 18:42

Pennestreek

Je bent te optimistisch, volgens mij. Ik ken op z’n minst een 18- en een 19-jarige die bijgedragen hebben aan verspreiding.

Mijn 18-jarige heeft op een feestje (in de tijd dat die nog mochten) dichtbij een zieke 19-jarige gezeten. Die 19-jarige heeft een ouder die toen al een week ziek was en (begin maart) niet verdacht werd van Corona want niet in een gebied geweest waar het heerste. Mijn 18-jarige wist trouwens niet van de zieke ouder. Hij werd 4 dagen later ziek. Toen hij al een paar dagen ziek was, bleek de ouder heel ziek te zijn en wel degelijk Corona te hebben. Is beademd op de ICU. Die 19-jarige, de partner en de andere kinderen uit het gezin (17 en 15 ofzo) + de 18-jarige verkering van de oudste zijn allemaal ziek geweest. In meer of mindere mate.
Maar via de 19-jarige werd mijn 18-jarige dus ziek. Niet heel zwaar maar wel 2 weken last gehad van milde klachten. Ik (begin 50) werd 4 dagen na de eerste verschijnselen bij zoon ziek. Ik ben vies ziek geweest en ben vandaag voor het eerst in 5 weken weer een wandelingetje gaan maken. De rest van het gezin heeft milde klachten gehad, ook mijn man die volgens de risicoprofielen meer risico liep dan ik is er met zeer milde klachten vanaf gekomen. Ik ben trouwens niet getest (net als het hele gezin van de bevestigde ouder niet getest is), maar geen dokter die aan de diagnose covid bij mij twijfelt en ook niet aan de manier waarop die binnengekomen is.

Ik weet dat 1 situatie niet direct zorgt voor wetenschappelijk bewijs maar ik ben er wel erg voorzichtig van geworden en neem de stelling dat die categorie niet echt bijdraagt aan verspreiding niet voor allesbepalend aan.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-04-2020 om 18:45

Laetitia

Brr, konijntje Woelwater is nog steeds op z'n hoede...

Gelukkig is (bijna) iedereen nu wel op z'n qui vive, dat scheelt een stuk t.o.v. de tijd dat ik mijn kinderen *wel* thuishield. Dat was echt wel een enge tijd.

Sterkte en succes met je verdere genezing.

Ad Hombre

'Ik ben van plan bij het eerste teken van lokaal onraad de kleine konijntjes weer veilig in het hol te houden en niet af te wachten tot Jaap weer eens van mening is veranderd.'
Het spreekt toch voor zich, als je merkt dat er op een school een uitbraak is, dat je dan je kinderen thuis houdt. Je hoeft echt niet te wachten op Jaap. Maar Jaap zal daarna wel voor alle scholen weer maatregelen nemen, ook de scholen waar niemand ziek is. Dat is dan nationaal.
Net zo goed als alle verpleeghuizen nu gesloten zijn voor bezoek, ook de verpleeghuizen waar geen corona is. Dat is dan een nationale maatregel.

Tsjor

Perspectief

Laetitia, er is ook nog geen perspectief voor de kinderen na de middelbare school (16/18+). Tsjor

Laetitia

Laetitia

27-04-2020 om 20:19

Tsjor

Mijn 18-jarige is nog gewoon een middelbare scholier hoor. De 18-jarige verkering van de 19-jarige ook, net als de jongere brussen uit het gezin waarvan de vader heel ziek is geweest. Dus het gaat niet alleen om vervolgopleidingen maar ook om middelbare scholen.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-04-2020 om 20:26

Tsjor

Je hebt duidelijk een hogere pet op van Jaap!

Paasei

Paasei

27-04-2020 om 20:35

Losser

Ik verwacht dat onze student niet voor het volgende collegejaar op de uni komt. Gelukkig werkt voor hem alles online ook heel goed. Dat deed ie al veel.

Wij hebben vandaag onze oudste uitwonende kind weer gezien. Bij hem thuis, in de tuin. Ze hadden zelfs het toilet voor ons gechloord... Het was heerlijk elkaar, na 2 maanden, weer irl te zien. Ondanks alle 'blijf thuis' borden boven de snelweg. Ik merk in mijn omgeving dat we niet de enige zijn die afspreken cq de deur uit komen. We worden losser, minder strak in de regels. Om met Dafina te spreken: 'het duurt te lang'. Mensen willen elkaar zien. Zelfs oma, die zelfstandig woont en de hele tijd binnen bleef, zat vandaag bij een van de kinderen in de tuin.

Ik hoop dat Rutte het plan, om ook een ander soort adviesteam samen te stellen dan het OMT, door voert. Een team dat economen, sociologen en psychologen bevat. Er zijn immers zoveel meer aspecten om rekening mee te houden dat het medische, als je mensen wilt laten blijven mee werken.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-04-2020 om 22:48

Kinder in die Niederlande

https://tvthek.orf.at/profile/Additional-Content/1670/Langfassung-Interview-mit-Virologe-Christian-Drosten/14049580

Christian Drosten, nog zo’n viroloogzwaargewicht. Onderzoek in Nederland is niet statistisch significant. Prutsers of leugenaars, je mag zelf kiezen.

Vanaf 12:30 voor de Nederlanders die het Duits nog beheersen.

Popi

We houden hier toch ook geen populariteitspol met etiketten van platte beschrijvingen van ongewenst of gewenst gedrag waar we deelnemers hier langs meten? Bijvoorbeeld sommige zeldzame 'mannelijke' reageerders?

En we raden het mensen ook af om op hun werk spelletjes te spelen met opmerkingen over de humeuren en kwaliteiten van collega's.
En dan zou je virologen van Duitsland en Nederland van dit soort kwalijke etiketten moeten voorzien?

Wacht tot men je ook gaat geloven. Zo komen de praatjes in de wereld: "Die Lüge wird zur Weltordnung gemacht"

Ad Hombre

Ad Hombre

27-04-2020 om 23:34

Hadden wij Christian maar

Interessant interview voor iedereen met een open mind en interesse in de staat van het virus.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-04-2020 om 23:36

Voor Anne van Eleanor Roosevelt

Great minds discuss ideas;
average minds discuss events;
small minds discuss people.

Jazeker Ad

Christian

Net als die gasten bij ons op de buis stelt Christian dat de onderzoeken te beperkt zijn om er grootscheepse conclusies uit te trekken. Je neemt iets voorlopig aan maar meer onderzoek is nodig! En anders niet.

Flavia

Flavia

28-04-2020 om 07:21

zelfde resultaten verschillende conclusie

Zeker met de beperkte data die er nu is trekt iedereen zijn eigen conclusies.
En welke conclusie je trekt hangt van allerlei persoonlijke en cultureel gebonden factoren af.

De zekerheid van de data waar mee gewerkt wordt is nog te klein om harde conclusies te trekken dat geven alle onderzoekers aan, niet alleen RIVM maar ook Duitse onderzoeken. De onderzoeksopzet is niet gelijk, de onderzoeksvragen zijn hoogstwaarschijnlijk ook niet gelijk ook al lijkt dat wel zo voor ons op een afstandje. De resultaten zijn dus ook niet 1 op 1 naast elkaar te leggen.

Alle landelijke advies commissies gebruiken onderzoeksresultaten uit de hele wereld. Duitsland gebruikt ook onderzoeken van het RIVM en andersom toch komen ze op grond daarvan op andere ideeen om deze pandemie aan te pakken.

Dus om er nu steeds 1 uit te pikken die NIET in jouw straatje past is net zo slim/dom als steeds 1 uit te pikken die WEL in jou straatje past. Maar het is al lang bekend uit de psychologie dat mensen dat wel doen omdat je anders steeds aan jezelf moet gaan twijfelen en dat is geen fijne toestand om je in te bevinden. Je zoekt steeds bevestiging voor je eigen beslissingen.

We zullen het over dit onderwerp dan ook niet eens worden omdat onze persoonlijke basis hier een grote rol in speelt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.