Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2020 om 10:44

Corona en andere virussen (deel 3)

Vanaf 0 weer.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

AlisonH

Ik lees bij jou dat jouw school heel hard bezig is. Ik vraag me dan ten eerste af in hoeverre dat bij alle scholen zo is, ten tweede in hoeverre scholen elkaar daarvan op de hoogte stellen/houden (gelet op de hier al vaker beschreven neiging bij scholen om allemaal afzonderlijk het wiel te gaan zitten uitvinden) en tenslotte in hoeverre scholen hierover - bij voorkeur door tussenkomst van representatieve organisaties - hierover contact onderhouden met Den Haag.

Want jij zegt dat scholen nu wachten op duidelijkheid vanuit de rijksoverheid, wat wel begrijpelijk is, maar aan de andere kant lijkt de overheid weer te wachten op input vanuit het veld bij het maken van beleid. Wat ook begrijpelijk is.
En ik zit als ouder van twee hangjongeren (eentje in groep 8 en eentje in 4 VWO) me op te vreten en te vrezen dat Den Haag en het onderwijs op elkaar gaan zitten wachten waarbij er vanuit het onderwijsveld vooral "moeilijk, eng, moeilijk" signalen lijken te komen.

Groeten,

Temet

Pluk

Pluk

20-04-2020 om 11:22

Alison

Ik weet dat veel scholen bezig zijn met plannen maar in de media zie je vooral wilnie en kannie. Onderschat de kracht van de publieke opinie en de politieke lobby niet. Ik vind dat ook scholen als die van jullie best wel kunnen zeggen dat ze ermee bezig zijn en wel mogelijkheden zien.

Pluk

Pluk

20-04-2020 om 11:23

Temet

Wat Temet zegt dus

Farah

Farah

20-04-2020 om 11:33

Ook

eens met Temet.

Overigens had ik hier te maken met twee basisscholen naast elkaar, van verschillende besturen, waarvan ik juist vond dat ze zo veel hetzelfde deden. Vooral die dingen waar je als ouder niet blij mee bent: oudergesprekken met het kind erbij, paasontbijtjes voor elkaar maken (zodat er een tweede surprisemoment ontstaat), paasontbijt op donderdag, terwijl vrijdag ook een schooldag is.

Pluk en Temet

Jullie hebben helemaal gelijk. Als de berichtgeving wordt gedomineerd door Wil niet en Kan niet gaat vanzelf het beeld leven dat er verder niks gebeurt.
Mijn school maakt deel uit van een overkoepelende organisatie van 70 scholen en er worden best practices gedeeld en uitgebreid overlegd. Ook de school van mijn zoon heeft al een mail gestuurd met hoe er gewerkt gaat worden als het meest waarschijnlijke scenario, scholen deels open, gaat gebeuren. Maar de enige die zijn mond opentrekt, de onderwijsbond, doet niks behalve roepen. Dat kunnen ze ook niet want ze maken geen deel uit van het primaire proces.

Temet, afgaand op wat ik om me heen zie gebeuren is de kans het grootst dat er wordt doorgegaan met deels online onderwijs, deels fysiek in kleine groepen. De voorexamenjaren mavo 3, havo 4, vwo 4 en 5 zullen als eerste beginnen.

Misschien moet ik eens een ingezonden stuk schrijven, dat er wel meer gebeurt dan kan niet, wil niet.

Farah

Farah

20-04-2020 om 11:34

aob presenteerde het overigens als de uitkomst van een enquete.

Alison

Ja, goed idee, een ingezonden brief naar een landelijke krant. Of een opiniestuk (in dat laatste geval is het handig eerst even te overleggen met de redactie, weet ik van mensen die dat ooit gedaan hebben- zelf ben ik nooit verder gekomen dan een ingezonden brief).

Groeten,

Temet

Pros and cons

Pro is natuurlijk dat het voor veruit de meeste leerlingen en docenten fijner is om op school les te geven en krijgen. Helemaal open en iedereen elke dag op school zal het wel niet worden, helemaal dichtblijven denk ik niet voor het po, misschien wel voor het vo. Op het vo staat het afstandsonderwijs denk ik beter op de rit, leerlingen zijn digitaal vaardiger en kunnen zelfstandiger werken. Da's ook meteen de con, als je miniklasjes in shifts les moet gaan geven dan kan je maar zo weinig lessen geven maar kost dat zo veel tijd en moeite dat dat weer ten koste van het afstandsonderwijs. En daarmee het onderwijs, inhoudelijk, als geheel. Wij hebben weliswaar zo'n 60 lokalen, je kan nog wat gymzalen, de aula en de personeelskamer extra inrichten, maar wat Sinilind ook al zegt, dat wordt een heel ingewikkelde puzzel en de vraag is of dat de moeite waard is. Als moeder en als onderwijsondersteunend personeel zou ik het prima vinden als de vo-scholen dichtblijven tot de zomervakantie. Ik heb me wel aangemeld als thuisschoolmaatje, om leerlingen die een luisterend oor en wat sturing nodig hebben te begeleiden.

skik

Flavia

Flavia

20-04-2020 om 11:48

verderkijken

en ik denk dat het onderwijs letterlijk verder moet kijken. Hoe organiseren scholen in Australie / Amerika het afstandsonderwijs. Daar gaan niet alle kinderen fysiek naar school.
Je hebt home schooling maar ook school of the air. En ik denk dat we met name van die laatste veel kunnen leren. Ze doen het al een tijdje: 1951, de kinderziekten zullen er wel uit zijn inmiddels.

AlisonH

Ja, doe! Ingezonden stuk. Op de school van mijn dochter zijn ze volgens mij exact zo bezig zoals jij beschrijft. We worden steeds op de hoogte gehouden, heb al mail over de drie mogelijke scenario's die zij zien. Misschien wel zelfde koepel.
Heel erg fijn, het is echt boven verwachting wat zij vanaf dag 3 presteren. E namen twee dagen en toen stond het afstandsonderwijs. Ook de wat minder digitaal vaardige docenten doen 100% mee.
Helaas geldt dat niet voor de school van mijn twee hangjongeren (met dank aan Temet), en die hebben het veel harder nodig. Een ander geluid in de media (scholen zijn pro-actief bezig en denken in creatieve oplossingen) zou zeer welkom zijn.

Pluk

Pluk

20-04-2020 om 12:38

Jinek

Een ingezonden stuk komt te laat. Bel Jinek en je zit er vanavond nog. Of jullie directeur bijvoorbeeld.

Achterover hangen en afstandsonderwijs

Het zou mooi zijn als scholen de kans grijpen om een push te geven aan het online onderwijs. Niet als enige maar als variatie en kans.

Desgevraagd op de digitale open avond: is het mogelijk om op deze HBO opleiding ook deels online onderwijs te volgen? Was het antwoord bij de ene faculteit: ja, hallo, we zijn geen LOI!
Een andere faculteit vond het een interessante vraag in deze coronatijden, maar de weerstand lijkt er niet minder om.

Terwijl mensen het online werken wel lijken te waarderen is dat er niet voor scholing. En dat is best vervelend.
Het zou zoveel oplossen als men wat toleranter en innovatiever zou staan tegenover afstandsonderwijs.
Het zou ook een antwoord kunnen zijn op veel te volle klassen en met name kinderen die daar helemaal niet tegen kunnen om voortdurend in de drukte te zitten.

Mijn dochter gaat het uiteraard zelf bepalen maar ik heb haar wel ter overweging gegeven dat het misschien juist heel gunstig is als ze dit jaar zou starten met studeren. De chaos staat haar tegen, het gebrek aan organisatie zal voor haar een enorme dobber zijn, maar de mogelijkheid om een groot deel, misschien wel alles, voorlopig thuis te doen, zal haar helpen om goed op gang te komen.

Ze heeft haar hele leven nog niet normaal een week onderwijs op school kunnen volgen, en ze heeft haar einddiploma gehaald met een vaste thuisstudiedag. Het zou mooi zijn als dat zo verder zou kunnen met veel thuis studeren en deels online contacten en deels fysieke contacten. Zo heeft elk nadeel misschien wel een voordeel?

Jo Hanna

Jo Hanna

20-04-2020 om 12:46

Zweden: Wij van wc-eend

Die Zweedse goeroe doet mij denken aan 'Wij van WC Eend'. Wat niet per definitie wil zeggen dat het een waardeloos product is natuurlijk. Idealiter zou je zien dat zijn beleid na kritische beoordeling geschraagd zou worden door andere deskundigen. Ik heb wat rondgegoogeld maar er zijn weinig analyses op dit moment. Er zijn wel wát commentaren of veronderstellingen.

Een element is dat, hoewel er steeds gesproken wordt over 'relaxed' beleid en nauwelijks maatregelen, Zweden qua gedrag minder afwijkt dan je op basis van beleidsmaatregelen zou verwachten. Veel mensen werken thuis, veel mensen blijven thuis, er is de helft minder verkeer, etcetera. Er wordt verwezen naar de lage bevolkingsdichtheid en de samenstelling van de bevolking (veel eenpersoons huishoudens). Voor een deel heeft Zweden internationaal misschien last van hetzelfde als waar België mee te maken heeft: delen van het beleid zijn 'niet gemakkelijk uit te leggen' en daarom wordt het beleid niet begrepen en niet geloofd.

Ook is er wel degelijk ook tegengeluid. In De Morgen vandaag een interview met Nele Brusselaers, een Vlaamse epidimiologe die werkt aan een Zweeds onderzoeksinstituut. Ze vertelt over de manier waarop het beleid tot stand komt: "Wie kritiek heeft, wordt eigenlijk als een paria beschouwd, doodgezwegen en als incompetent bestempeld. (...) Dat er geen wetenschappelijke discussie is in dit land, waarbij pro’s en contra’s worden afgewogen, maakt mij erg ongemakkelijk."

En inhoudelijk: "“In de tweede helft van maart is er nauwelijks getest. En de cijfers over de overlijdens komen op sommige plaatsen maar zeven dagen later door, terwijl we in het midden van een crisis zitten. Ik heb ook meegewerkt aan een statistisch model voor de Covid-19-epidemie om te zien hoeveel bedden er nodig zijn op intensieve zorg en hoeveel doden er mogelijk zullen vallen de komende weken. Door het gebrek aan maatregelen zullen dat er nog duizenden worden. Maar toch hoor je nog altijd dat alles onder controle is. (...) In januari zei hij [Anders Tegnell JH] dat corona nooit zou uitbreken in Zweden. Midden maart klonk het ineens dat we al over de piek heen waren. Terwijl het aantal gevallen maar net begon op te lopen en de toestand in Italië zwaar escaleerde. (...) Er wonen in Zweden tien keer minder mensen per vierkante kilometer dan in België. Maar ondertussen ligt het reproductiegetal in België onder de één, wat betekent dat een coronapatiënt nog hoogstens één iemand anders besmet. In Zweden ligt het nog boven de twee."

https://www.demorgen.be/nieuws/vlaams-epidemioloog-in-zweden-zeer-kritisch-voor-beleid-ik-ben-als-een-gevaar-voor-de-samenleving-bestempeld~b01066c6/
(alleen voor abonnees, wel bereikbaar via Topics)

Die claim dat DELEN van het land herd immunity gaan bereiken, lijkt mij gemakkelijk en uit de lucht gegrepen tegelijk. Als je de 'herd' maar klein genoeg definieert, is dat snel genoeg bereikt. Maar, wat heb je eraan? In een zwaar getroffen verpleeghuis ergens in NB is misschien ook binnenkort wel herd immunity bereikt. En dan? Dat heeft alleen maar een betekenis als je die delen vervolgens hermetisch afsluit van de rest van de samenleving. En dat doet Zweden dus juist niet. Zijn er ergens verslagen van onderzoeken naar de immuniteit in Zweden, zoals de bloedbank dat hier heeft gedaan? Ik heb ze niet gevonden.

Daar komt bij dat een stijgende herd immunity uit de aard van de zaak gepaard gaat met een stijgend aantal besmettingen. En dan is de vraag: waarom zouden de percentages gevallen met een ernstig beloop en overlijdens in Zweden afwijken van die in andere landen? En hoe gaat dat dan opgevangen worden? Brusselaers in De Morgen: "De laatste twee weken is het aantal patiënten op intensieve zorg stabiel gebleven. Maar dan wel op het aantal bedden dat er waren voor de uitbraak. Er zijn sindsdien nauwelijks extra bedden bijgekomen. Dus de ziekenhuizen zitten zo goed als aan hun maximale capaciteit. In de media hebben artsen al gezegd dat de boel op instorten staat, omdat er nauwelijks mondmaskers zijn of beschermingsmateriaal"

Tenzij er een silver bullet is, lijkt het me op dit moment gezien de informatie van Brusselaers niet voordehandliggend dat Zweden er op deze manier de komende weken doorheen zwijnt. Maar we gaan het zien. En voor de Zweden hoop ik dan maar op die silver bullet. De lente of zo.

Jo Hanna

Jo Hanna

20-04-2020 om 12:59

Hangjongere

Ik heb ook zo'n hangjongere. Het was al een wankel evenwicht voordat het Coronacircus begon maar nu ligt hij er helemaal af. Omwille van de sfeer in huis, er waren dagelijks hevige ontploffingen en het hielp evengoed niet, ben ik vrijwel opgehouden hem te structureren en sturen maar dat betekent dus ook dat hij iedere dag minder grip krijgt op zijn situatie en meer achterstand oploopt. Als er niet op korte termijn mogelijkheden komen waarbij hij persoonlijk en intensief begeleid wordt en waarbij hij de ruimte in zijn hoofd terugvindt om daarvan productief gebruik te kunnen maken, loopt dit voor hem uit op een drama. Niet alleen educatief maar ook vooral qua mentale gezondheid. Ik zie het handenwrijvend aan en het is moeilijk te verdragen. Ik hoop zo enorm dat er een werkbare oplossing komt voor jongeren zoals hij.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-04-2020 om 13:17

Alkes

"Als het er komt. Met hiv is er ook door talloze wetenschappers is er ook tevergeefs aan een vaccin gewerkt."

Ik zal het maar weer eens uitleggen. Er zijn mensen die denken dat een vaccin onwaarschijnlijk is, want HIV, want griep, want verkoudheid is immers ook Corona?

Dat zijn allemaal (gelukkig) andere gevallen.

HIV:
Is een retrovirus en wijzigt zijn uiterlijk continu wat een vaccin moeilijk maakt.

Griep:
Muteert ieder jaar en bestaat uit vele 'stammen' zodat een vaccin steeds een inhaalrace blijft.

Verkoudheid:
Er zijn ongeveer 200 verkoudheidsvirussen, dus om een beetje werkzaam vaccin te kunnen maken moet je een vaccin maken tegen misschien wel 100 verschillende virussen. Niet perse onmogelijk, maar commercieel niet interessant als mensen al bereid zouden zijn een vaccin te halen en te betalen om hun verkoudheids risico met 50% te verminderen.

Corona muteert niet of nauwelijks en bestaat uit slechts een enkel virus waarvoor een vaccin een goudmijn zou zijn, dus dat is echt een totaal ander verhaal.

Best mogelijk dat er andere barrieres blijken te zijn, maar jouw HIV/Griep/Verkoudheidsanalogie is niet terecht.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-04-2020 om 21:33

Ad, over muteren

Van het RIVM:

Kan het virus veranderen?
Veel virussen kunnen in de loop van de tijd veranderen. Zeker bij virussen die nog maar kort vanuit dieren naar mensen zijn overgegaan, kan dat gebeuren. De vraag is vooral of het virus daardoor gevaarlijker wordt voor mensen. Mutaties kunnen er ook voor zorgen dat het virus minder gevaarlijk wordt. Of er verandert wel iets maar dat maakt weinig uit. We zien gelukkig niet vaak dat een virus muteert en daardoor ineens heel gevaarlijk wordt. Uit voorzorg wordt dat altijd goed in de gaten gehouden.

Wendelmoed

Wendelmoed

20-04-2020 om 21:33

Ad en vaccin

Ad, je uitleg is helder, maar waar ik nog wel een beetje mee zit is de vraag hoe het gaat als er straks wel een vaccin is.

Gezien de privileged houding van te veel mensen "ik hoef geen vaccin, dat is niet goed voor mijn... {vul in naar keuze}" die dan verwachten dat ze evengoed wel veilig over straat kunnen omdat andere mensen wel hun aura laten verstoren, 5G een kans geven of een slaaf van Bill Gates willen worden, dan wel een andere onzintheorie.
Er zullen toch voldoende mensen dat vaccin moeten accepteren willen we Covid-19 echt onder de duim krijgen en de kwetsbare mensen, bij wie het vaccin misschien minder werkt of die dat om redenen niet kunnen krijgen, echt bescherming kunnen bieden zodat ze ook weer over straat kunnen.

Anders heeft zo'n vaccin misschien wel zin voor jou en mij maar niet voor iedereen. En als ik aangereden word of een operatie moet dan wil ik niet dat mijn IC-bed al bezet is door zo'n complotwappie of antivaxxer met corona.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-04-2020 om 21:35

Niet vaak...

is dus niet "onmogelijk".

Wendelmoed

Gelukkig is het percentage gekkies klein en ik vermoed zomaar dat het aantal anti-vaxxers stevig daalt!

AllisonH

Zeker goed om dat geluid te laten horen. De basisschool van mijn dochter wacht nu af tot morgenavond en gaat daarna eens nadenken wat ze gaan doen..... gezien de ontwikkelingen van afgelopen weken horen zij bij kan niet en wilniet

Helaas is mijn eigen mbo school wat betreft nadenken over toekomst ook niet heel pro actief. Al hoewel dicht blijven tot zomer en afstandsonderwijs bij ons mbo onderwijs wel een goede optie is.

Flavia

Flavia

20-04-2020 om 22:39

Mutaties

er zijn al minstens 3 mutaties in omloop daarmee hebben ze al verspreidingspatronen achterhaald. En waarschijnlijk de eerste besmettingen al in september.

https://newscientist.nl/nieuws/coronavirus-vertakte-zich-al-snel-in-drie-varianten/

Jo Hanna

Jo Hanna

21-04-2020 om 00:20

Flavia: dat staat er niet

“Volgen Forster lijkt dit vervolgonderzoek erop te wijzen dat de eerste infectie en verspreiding onder mensen van covid-19 plaatsvond tussen half september en begin december.“
Kan dus ook op pakweg 3 december zijn geweest.

Ach

'In De Morgen vandaag een interview met Nele Brusselaers, een Vlaamse epidimiologe die werkt aan een Zweeds onderzoeksinstituut. Ze vertelt over de manier waarop het beleid tot stand komt: "Wie kritiek heeft, wordt eigenlijk als een paria beschouwd, doodgezwegen en als incompetent bestempeld. (...) Dat er geen wetenschappelijke discussie is in dit land, waarbij pro’s en contra’s worden afgewogen, maakt mij erg ongemakkelijk."'

Ach, dat is niet veel anders dan hier, toch? Wie tegen de lockdown is, wordt op dit forum door sommigen ook als egoistisch, een dom schaap of erger gezien. En voor de meerwaarde van de sluiting van de scholen was geen enkel wetenschappelijk bewijs, maar dat houdt bepaalde onderwijzers en ouders niet tegen om moord en brand te roepen nu er gekeken wordt of ze weer open kunnen.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-04-2020 om 08:10

Wendelmoed

Er schijnt maar 60% nodig te zijn voor kudde immuniteit dus wij schaapjes zijn dan waarschijnlijk veilig.

Ad Hombre

"Best mogelijk dat er andere barrieres blijken te zijn, maar jouw HIV/Griep/Verkoudheidsanalogie is niet terecht."
Ik geloof niet dat ik ergens schreef dat corona een griepje of verkoudheid is, dus dit lijkt me verder een stropop.
Mijn vergelijking met hiv was niet om te zeggen dat coronavirus op hivvirus lijkt, maar dat de race naar een vaccin vergelijkbaar is. Talloze wetenschappers, farmaceuten hebben getracht een hiv vaccin te ontwikkelen. Daar is veel geld en tijd ingestoken. De drive was ook groot. Dat is wat er nu ook is. Maar dat wil niet zeggen dat het per se snel gaat lukken.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-04-2020 om 09:30

Alkes

Ik heb die anderen er even bij gezet om te voorkomen dat mensen vervolgens daarover beginnen. Dat een HIV vaccin iets totaal anders is begrijp je blijkbaar niet, dat maakt het lastig misschien moet ik mijn tijd daar dan maar niet aan verspillen.

Ad Hombre

Gelukkig is het geen mazelen, bij een virus als dit kun je heel veel freeloaders hebben voor het een probleem wordt.
Ik weet niet of ik me zou laten inenten, niet voor mezelf in ieder geval, wel om anderen te helpen zodat zwakkeren ook veilig zijn. Maar laat het er eerst maar eens komen. Als het tegen die tijd nog nodig is.
Weet iemand dit trouwens: als ze niet waren gestopt met het ontwikkelen van het SARS-vaccin, zou dat dan iets tegen dit virus hebben gedaan of wijkt het al te veel af?

Ad Hombre

Ad Hombre

21-04-2020 om 11:13

Alison

"Weet iemand dit trouwens: als ze niet waren gestopt met het ontwikkelen van het SARS-vaccin, zou dat dan iets tegen dit virus hebben gedaan of wijkt het al te veel af?"

Wijkt teveel af geloof ik. De reden dat ze gestopt zijn is overigens een hele logische. Er waren geen nieuwe besmettingen meer en je kunt het vaccin alleen op effectiviteit testen als er actief mensen besmet worden.

Ad Hombre

Dank je!
Klopt, je hebt weinig aan een vaccin zonder ziekte. Wat natuurlijk ook de reden was waarom er zoveel vaccins tegen de Mexicaanse griep vernietigd zijn. Het virus was al uitgewoed tegen die tijd, of in ieder geval zo ver dat massale vaccinatie niet nodig was.
Maar omdat je dat niet van tevoren weet zul je toch als een gek een vaccin moeten gaan ontwikkelen. Beter mee verlegen dan om verlegen!

bicyclette

bicyclette

21-04-2020 om 11:29

nuance

"Ach, dat is niet veel anders dan hier, toch? Wie tegen de lockdown is, wordt op dit forum door sommigen ook als egoistisch, een dom schaap of erger gezien."

Mag ik je een tip geven? Probeer iets genuanceerder te kijken. Je komt nogal zwart-wit over. Voor of tegen. Het valt mij op dat je vaak fel, geïrriteerd of zelfs boos bent. Dat je moeite hebt met mensen met een ander perspectief dan jij. Je lijkt daar een soort strijd van te maken.

'wie tegen de lockdown is'.
Je kunt niet voor of tegen de lockdown zijn, sorry. Zo'n discussie gaat nergens over. Waar het om gaat, is dat er ingewikkelde dilemma's zijn. Wat is goed is voor het een, is nadelig voor het ander. Mooier is het niet. Het kabinet zal steeds weer opnieuw afwegingen moeten maken. Hoeveel pijn accepteren op welke gebieden?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.