Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2020 om 10:44

Corona en andere virussen (deel 3)

Vanaf 0 weer.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Triva

Triva

19-04-2020 om 14:44

sydney

"Waarom is dat bizar en Nederland vergelijken met Wuhan of Noord-Italië niet?

Laar me raden, hier komt geen inhoudelijk antwoord op ..."

Jawel hoor: ik vergelijk geen landen!

Pluk

Pluk

19-04-2020 om 16:48

Geen zin

Ik denk dat het geen zin heeft om nog lang zo door te gaan. Het is immers niet haalbaar op langere termijn om besmetting helemaal in te dammen totdat een vaccin breed genoeg beschikbaar is. Dat komt er, maar op zijn vroegst eind dit jaar. Het is mij wel duidelijk dat we deze maatregelen niet zo lang vol kunnen en willen houden. Dus het doel moet volgens mij blijven om binnen de ic- capaciteit te blijven. Niet om besmettingen helemaal te voorkomen.

In dat licht kunnen we beginnen om het voor kinderen en jongeren wat makkelijker te maken. Kinderen weer wat dagdelen naar de basisschool. Jongeren mogen weer in wat grotere groepen bijeen komen. En dan na een week of drie kijken wat het effect is. Gaat dat oké, dan ook middelbare scholieren weer een paar dagdelen naar school. En alle sectoren die een goed 1,5- meter plan hebben in etappes weer open. En zo verder in stapjes van drie weken.

Iedereen praat over de 1,5 meter maatschappij. Ik denk echt dat dat iets zeer tijdelijks is. Zodra er een vaccin breed beschikbaar is of een goed medicijn, is dat meteen weer van de baan.

Pluk

Pluk

19-04-2020 om 16:58

Lobby

Ik zie trouwens dat de leerkrachten flink aan het lobbyen zijn om de scholen dicht te houden. Vandaag weer een verhaal van een of andere bond. Ik hoop dat de leerkrachten die wel voor opening zijn hier ook een lobby tegenover kunnen zetten, maar daar zie ik weinig van.

Rodrigo

Rodrigo

19-04-2020 om 17:29

Logeren tijdens corona

Hoi een vraagje, we hebben twee kinderen. De oudste is 13. Vorige week wilde mijn dochter afspreken met haar vriendin. Dat mocht van ons mits ze wel afstand zou houd van 1,5 meter. Twee weken later tijdens het eten vraagt mijn dochter of ze mag logeren bij het zelfde vriendinnetje. Mijn vriendin zei, ja hoor dat mag. Mijn dochter appte gelijk naar haar vriendin dat het mocht. Maar ik was daar niet mee eens. Ik vindt het te gevaarlijk. Daaropvolgend hadden we ruzie, en nog steeds. De volgende dag lag ik op de bank, belt mijn dochter mijn vriendin op om te vragen of ze nog een dag mocht logeren. En wat denk je....ja hoor dat mag. Ik stond op en vroeg waarom wordt er niks aan mij gevraagd. Tot de dag van vandaag zeggen we niks tegen elkaar. Ik voel me gepasseerd en daardoor ook zwaar geïrriteerd. Mag mijn vriendin zonder met mij te overleggen en dus zonder mijn toestemming dit zomaar doen.

Pluk

Vind je het gek? Als er een plek waar jr 1.5 mtr afstand niet kan aangehouden worden is het een school wel. En de resultaten van de enquete over besmettingsgevaar door kinderen zijn nog niet bekend. Zo lang ik niet weet hoe groot het gevaar voor ons (leraren en onderwijzers) is hou ik ook de boel liever dicht. Als het bewezen is dat kinderen en jongeren niet of amper bijdragen aan het besmetten dan ren ik terug naar school.
Sini

Pluk

Pluk

19-04-2020 om 18:11

Dat vind ik gek. Je kunt namelijk ook kijken wat er wel kan en volgens mij kun je op middelbare scholen best wel wat doen terwijl je je houdt aan de richtlijnen. Niemand zegt dat de scholen ineens weer helemaal als voorheen moeten draaien, maar op voorhand al zeggen dat je niet wil en niet kan vind ik vreemd. In zoveel sectoren wordt nagedacht hierover, of ze draaien al op een andere manier, waarom willen deze leerkrachten hier dan niet over nadenken?

Pluk

Pluk

19-04-2020 om 18:16

Ik kan zoveel werk bedenken waarbij afstand houden geen optie is (of niet altijd) en dat toch doorgaat of waar mensen momenteel mogelijkheden zoeken om door te gaan. Zorg natuurlijk, maar ook politie, allerlei overheden, nutsbedrijven, commerciële bedrijven. Veertig procent van de mensen gaat nog steeds dagelijks naar zijn werk.

Ik denk dan 'kannie ligt op het kerkhof en wilnie ligt ernaast'

Sinilind

Ik snap het eerlijk gezegd ook niet. Van medewerkers in de zorg en een aantal andere beroepen wordt verwacht, nee geëist dat ze doorgaan met hun werk, ongeacht de gevaren. Maar docenten willen pas weer naar hun werk als alle risico's weg genomen zijn. Dat is een eis die niet reëel is. Uit diverse onderzoeken blijkt dat het afstandsonderwijs voor de meeste leerlingen niet genoeg is. Dus zullen docenten binnenkort weer een aantal uren met een aanral leerlingen in een klaslokaal moeten doorbrengen. Op een zo veilig mogelijke manier natuurlijk. Maar nog maanden thuisblijven is domweg niet mogelijk.

Risico

Ik begrijp juist heel goed dat je in de zorg meer risico neemt dan in het onderwijs.
Je kunt je toch niet voorstellen dat mensen aan de beademing geen personeel om zich heen hebben. Maar leerlingen op school hebben altijd nog ouders of opvangmedewerkers of anderen. En dat onderwijs is belangrijk, maar een mensenleven is toch echt belangrijker.

Ik hoop dat de scholen op een slimme manier mogelijk maken dat leerlingen en docenten deels naar school kunnen komen maar ook deels thuis kunnen blijven, of geheel als er kwetsbare familieleden zijn.

We hebben nog een hele tijd te gaan, dus maak het zo goed mogelijk geschikt voor iedereen. Je kunt mensen niet dwingen om met hun leven te spelen. Dat doe je niet zomaar.

AnneJ

'Maar leerlingen op school hebben altijd nog ouders of opvangmedewerkers of anderen. '

Dus opvangmedewerkers moeten wel naar school, maar docenten niet? Dat vind ik raar. Docenten kunnen de leerlingen in ieder geval nog wat leren.

Overigens schijnt zo'n 40 % van de ouders nog steeds naar hun werk te gaan. Dus er zullen heel veel leerlingen zijn die alleen thuis zitten.

Tsss Sydney

Waar spreek ik over opvangmedewerkers dwingen?
Daar zal men ook moeten zoeken naar wat er wel mogelijk is en wat niet.

Het is uiteraard heel pijnlijk, maar een aantal mensen zal mogelijk niet meer kunnen werken vanwege leeftijd en kwetsbaarheid. En hoe los je dat op?

Uiteindelijk kiezen mensen voor zichzelf. In de zorg zijn ook mensen die zich vanaf het begin van de epidemie ziek gemeld hebben of zelf ontslag genomen.
Dat kun je ook verwachten in de opvang en op school. Als je niet voldoende voorzorgen kunt nemen zodat mensen zo veilig mogelijk kunnen werken.

AnneJ

'Waar spreek ik over opvangmedewerkers dwingen?'

Ik bedoelde niet dat jij (of wie dan ook) ze zou dwingen. Ik viel over het gemak waarmee je veronderstelt dat er wél opvangmedewerkers beschikbaar zijn, terwijl docenten in jouw ogen terecht thuis blijven. Waarom ga je er vanuit dat er opvangmedewerkers zijn, maar niet dat er docenten zijn? Voor opvangmedewerkers gelden toch dezelfde risico's?

Pluk

Pluk

19-04-2020 om 18:54

Groep

"Als je niet voldoende voorzorgen kunt nemen zodat mensen zo veilig mogelijk kunnen werken."

Zeker, maar bij voorbaat zeggen dat het niet kan vind ik lastig. Mijn zoon komt net terug van zes uur vakkenvullen. Ja, er zijn maatregelen genomen. Nee, de anderhalve meter wordt niet altijd gehaald. Ook maar dicht doen dan, die supermarkt?

Zeker moet je maatregelen nemen en er rekening mee houden dat er leerkrachten zijn waarvoor de risico's te groot zijn. Maar waarom telkens maar weer roepen dat het niet kan, niet verantwoord is? Terwijl er volgens mij veel leerkrachten zijn die wel naar mogelijkheden zoeken. Ik vind het jammer dat je die groep zo weinig hoort.

Zweden

De afwijkende aanpak van Zweden om het coronavirus te bestrijden, begint resultaten op te leveren.

Delen van het land zouden volgende maand zelfs al de nagestreefde ‘groepsimmuniteit’ kunnen bereiken, aldus de nationale epidemioloog Tegnell. En dat zonder gigantische economische achteruitgang.

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/zweeds-optimisme-eigenzinnige-aanpak-van-virus-lijkt-te-werken~ab92acb0/

Het grootste verschil met andere Europese landen? Zweden heeft een van de best functionerende gezondheidssystemen ter wereld. Volgens de Zweedse overheid was er nooit een echt tekort aan medische apparatuur of ziekenhuiscapaciteit.

Ho maar

Ik heb niet gezegd dat ik niet wil of dat het niet kan, wel dat er voorwaarden zijn en nu zijn ze niet beantwoord. Daarnaast is er iets dat de meeste mensen over het hoofd zien, namelijk dat een basischool toch redelijk simpel is: per klas 1 lokaal en 1 of 2 onderwijzers. Een moddelbare school is roostertechnisch erg complex en het is een enorm gepuzzel om een middelbare school (met basisschool heb ik geen andere ervaring dan als ouder) redelijk coronaveilig te maken. Op de school waar ik werk bij voorbeeld is berekend dat er maximum 8 leerlingen per lokaal kunnen. De meeste klassen tellen 25 à 31 leerlingen. Er kan zeker een rooster gemaakt worden waar leerlingen volgens het principe van kortrooster 5xles krijgen in de ochtend en dan een andere groep 5xles in de middag, maar dan heb je nog maar de helft van een klas voorzien van 5 lessen. De volgende dag 2x hetzelfde voor de andere 2 groepen uit een klas. En dit keer de hoeveelheid klassen dat een school telt (in het geval van mijn school zijn het er in de onderbouw alleen al 18, in de bovenbouw moet je natuurlijk per clusters bekijken en de examenklassen niet mee tellen).
Goed en dat zijn dan de leerlingen. Trek de docenten af die 60+ zijn of een onderliggende ziekte hebben. En dan probeer een rooster te bedeken waar bovenstaande ingeroosterd wordt met gemiddeld 10 vakken per klas (dus 10 verschillende docenten) en docenten die voor de meeste 3of max 4 dagen per week werken.
Daarom zijn basisscholen vrij recht toe recht aan en middelbare scholen een ander verhaal. Natuurlijk moet je kijken wat mogelijk is maar dat het een hersenbreker wordt snapt iedereen.
Sini

Pennestreek

Pennestreek

19-04-2020 om 20:18

Sini

Probeer eens een ruimer te denken? We moeten denk ik niet alle lessen een op een kopiëren van hoe het ging voor de corona crisis, maar ook de lessen aanpassen. Dus alleen maar gezamenlijk instructie bijvoorbeeld. En dan thuis uitwerken in plaats van met z’n allen in het klaslokaal. Of inloop vragen uurtjes in plaats van dat via teams of zoom te doen. En misschien kun je ook differentiëren naar niveau. Er zullen ook in een VO-klas wel verschillen zijn tussen de leerlingen onderling. Niet iedereen heeft evenveel begeleiding nodig.

Pennestreek

We kunnen van alles bedenken en voor de leerlingen is het vooral fijn om elkaar weer te zien. Ik ben zeer benieuwd naar wat we dinsdag gaan horen en daar vandaan hebben we meer aanknopingspunten om een nieuw model te bedenken. Ik wil alleen even relativeren en benadrukken dat een middelbare school echt anders functioneer dan een basisschool.
Sini

Farah

Farah

19-04-2020 om 20:35

Tja

basisschoolleerkrachten vinden het op een basisschool ingewikkelder.

60+

'Trek de docenten af die 60+ zijn of een onderliggende ziekte hebben.' Hoeven die niet? Ben even benieuwd, puur uit eigenbelang.

Tsjor

Tsjor

Op mijn school wordt er (door de MR ingebracht) gesproken over het ontzien van deze personeelsleden. Volgens mij geen officieel stanspunt.
Sini

Farah?

Ja is dat zo? Hoor je dat in je werkkring?
Sini

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2020 om 22:26

De lessen beginnen weer, stel dat...

Dan staan de docenten en onderwijzers voor de klas, maar ze moeten een deel van de leerlingen ook digitaal lesgeven. Is dat te doen?

In Noorwegen moeten leerlingen twee meter uit elkaar zitten. Hoeveel zijn dat er in een lokaal? 9? Gaan ze dan uit van 1 meter afstand met de leerkracht? Éen meter links en rechts? Bij ons is dat 3 meter. Anderhalve meter aan weerskanten per leerling. Gymzalen zijn dan geschikter, maar daar zijn er niet genoeg van.

Vergelijken met zorgverleners lijkt mij onhandig. We zijn het er hoop ik allemaal over eens dat hun omstandigheden niet benijdenswaardig zijn. Zorgverleners zullen wel moeten, voor zover ze dat kunnen. Onderwijs moet ook doorgaan, maar daar kún je direct contact vermijden of zo beperkt mogelijk houden.

Wat mij eigenlijk belangrijker lijkt bij het onderwijs, is kinderen waar het thuis mis gaat daaruit halen. Ik kan er met mijn pet niet bij, maar door de situatie blijkt er vaker sprake te zijn van huiselijk geweld en meer. Ook zijn er kinderen waarbij digitaal lesgeven amper haalbaar is. Zouden juist de kinderen waarbij stevige vermoedens zijn of zekerheid dat dit speelt geen voorrang moeten krijgen?

Anna

Anna

19-04-2020 om 22:54

Sini

Het wordt warmer weer.
Nu zal niet iedere school de mogelijkheid hebben, maar je kunt toch ook met leerlingen naar buiten?
In de tuin, een nabijgelegen parkje of sportveld.
Of verdelen met groepjes in 'lege' ruimtes, kantine, kelder, weet ik veel, iedere school heeft vast wel plekken waar een paar leerlingen veilig aan de slag kunnen.

Eigenlijk blijkt nu maar weer dat er flink nadelen zitten aan massale scholen. Dochter zit ook op zo'n grote school, geen andere keus hier.

Ja, kan me voorstellen dat het wat gepuzzel oplevert. Maar onmogelijk is het toch niet?
Ik vind mijn werk in de psychiatrische zorg nu erg vervelend, vermoeiend en saai. Ben alleen maar bezig met corona-maatregelen en poetsen.

Farah

Farah

19-04-2020 om 23:13

las het in de krant als standpunt van de aob.

Flavia

Flavia

19-04-2020 om 23:29

Kaaskopje

Het is 0.75m per kind, dat levert 1,5 m afstand tussen de kinderen op.

Bosbes

Bosbes

19-04-2020 om 23:43

Flavia, dat is alleen aan zijn ene kant

Flavia, links 0.75 m, maar als dat niet aan de muur of het raam is, rechts ook nog!
Is toch 1.5 m per kind dus meestal!
😂

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2020 om 23:48

Flavia

Die 0,75 snap ik niet. Voor kinderen geldt in principe ook 1,5 meter, maar tot en met 12 jaar wordt daar soepeler mee omgegaan als ze samen spelen. De leerkracht moet door het lokaal kunnen lopen. Dus op 1,5 meter van elk kind.

Miezemuis

Miezemuis

20-04-2020 om 08:06

Afstand

Als je ieder kind in een persoonlijke bubbel wilt hebben met een diameter van anderhalve meter, dan bereik je dat door om ieder kind een cirkel met een straal van 75 cm te trekken.

Pluk

"Ik denk dat het geen zin heeft om nog lang zo door te gaan. Het is immers niet haalbaar op langere termijn om besmetting helemaal in te dammen totdat een vaccin breed genoeg beschikbaar is. Dat komt er, maar op zijn vroegst eind dit jaar"

Ik ben het met je eens. Behalve je optimisme over het vaccin. Het zal echt nog wel een of twee jaar duren. Als het er komt. Met hiv is er ook door talloze wetenschappers is er ook tevergeefs aan een vaccin gewerkt.

Dus docenten die pas weer aan het werk willen als er geen besmettingsgevaar meer is, zullen er rekening mee moeten houden dat ze hun leerlingen paar jaar niet meer zien.

Onderwijsbond

De onderwijsbond praat nou niet direct namens de werkvloer. Ze doen graag alsof het wel zo is maar het zijn vooral theoretici. Die inderdaad heel erg in onmogelijkheden denken. Of weinig praktische oplossingen verzinnen voor niet-bestaande problemen.
Wat ik zie op mijn school en onze zusterscholen is dat er druk wordt gewerkt aan mogelijke scenario’s. Het zijn er drie: school gaat weer helemaal open, school blijft helemaal dicht, school gaat deels open. Een en twee zijn niet zo moeilijk maar ook niet erg waarschijnlijk. Aan nummer drie wordt heel, heel hard gewerkt en het plan ligt grotendeels klaar. Waarbij je inderdaad rekening moet houden met die gigantische puzzel die Sinilind ook beschrijft. Natuurlijk communiceren de scholen die plannen pas als de overheid duidelijkheid heeft gegeven over het landelijke beleid. Maar het is niet zo dat de scholen nu lekker vakantie vieren en dan na de meivakantie zeggen “Open? Nee hoor dat durven we niet!”
Overigens lijkt het er bij mij op school op dat de docenten worden verdeeld in twee teams: jong, fit en/of niet bang verzorgt op school onderwijs aan kleine groepen, de rest neemt het online-onderwijs over waar groep 1 geen tijd meer voor heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.