Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2020 om 10:44

Corona en andere virussen (deel 3)

Vanaf 0 weer.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chrono

Chrono

14-04-2020 om 10:30

Ik kan de donatielink niet eens vinden bij LUMC, ben ik nou blind?

Ad Hombre

Ad Hombre

14-04-2020 om 10:51

Chrono

"Ik kan de donatielink niet eens vinden bij LUMC, ben ik nou blind?"

Er staat een wat moeilijk zichtbare link in het artikel waar je naar linkte.

https://www.steunleiden.nl/project/wakeuptocorona

Kom op, OO, meedoen!
De meeste mensen zijn fatsoenlijk toch?

Ik niet

'Kom op, OO, meedoen!
De meeste mensen zijn fatsoenlijk toch? '

Ik houd de manege en twee andere sportverenigingen al in leven, laat vaker eten thuis bezorgen om de lokale horeca te steunen en sponsor minimaal drie Amerikaanse band én Joseph Fink en Jeffrey Cranor van Night Vale. Ik vind het wel best zo.

Doneren Rotterdam en Amsterdam UMC's

1. https://erasmusmcfoundation.nl/projecten/corona/

https://decorrespondent.nl/11051/viroloog-marion-koopmans-beantwoordt-de-prangendste-vragen-over-corona-de-nederlandse-aanpak-en-wat-je-nu-kan-doen/779015402352-a0fedac2
De universiteit van de viroloog Marion Koopmans

Pas nog in het nieuws dat men om onbegrijpelijke redenen geen subsidie toegekend had gekregen, ik dacht of van de WHO of van Brussel of zoiets.

Men doet hier ook aan het onderzoek naar antistoffen in plasma en de effecten bij de behandeling van patienten daarmee.

https://www.ad.nl/rotterdam/eerste-coronapatient-krijgt-plasma-met-antistoffen-over-vier-maanden-resultaat-onderzoek-erasmus-mc~a0c2d884/

2. https://www.coronaresearchfonds.nl/
Doneren steunt het Corona onderzoek van Amsterdam UMC (voormalig AMC en VU)

https://nieuws.nl/algemeen/20200324/onderzoek-met-big-data-naar-beste-behandeling-coronavirus/
Data onderzoek naar de beste behandelmogelijkheden en onderzoek naar de omstandigheden en de gevolgen bij de beademing van coronapatienten

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/03/amsterdam-umc-onderzoekt-beste-methode-van-beademen-coronapatienten-a3995820

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2020 om 14:10

Dus Ad

Zullen we dan ook maar alle luiken openzetten voor hulp aan Zuid Europa? De Eurobonds toch maar? Onze ministers zijn vervelende ambtenaren die de boel vertragen en geen lef hebben, dus huppekee...

“Kijk maar in de lijst met donors”

Donateurs bedoel je, hoop ik? Of heb je een orgaan opgestuurd?

Ad Hombre

Ad Hombre

14-04-2020 om 18:43

Jippox

Ik leef half in het Engels en daar bestaat het woord donateur niet. Iemand die iets geeft is een donor. Donateur dus. Op een gegeven moment gaat het door elkaar lopen en ga je 'sex' en 'electriciteit' schrijven i.p.v. 'seks' en 'elektriciteit'.

Na het nieuws vandaag

Na het nieuws vandaag denk ik dat ik mijn geld maar even bewaar voor de giro 555 actie die er gaat komen voor Oost Afrika, na de huidige (tweede, nog veel grotere) sprinkhanenplaag.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2020 om 09:34

Dit gaan jullie leuk vinden

Wat effectieve landen gemeen hebben:

https://www.forbes.com/sites/avivahwittenbergcox/2020/04/13/what-do-countries-with-the-best-coronavirus-reponses-have-in-common-women-leaders/amp/?__twitter_impression=true

Wat sommigen van jullie minder leuk zullen vinden is dat ze dat bereikt hebben door te doen wat ik hier al maanden adviseer (bespot door veel dames hier): vroeg en hard overgaan op lockdowns en social distancing.

De Scandinavische landen worden bestuurd door vrouwelijke premiers en doen het goed, m.u.v. Zweden waar een arrogante man het beter denkt te weten.

Maar owee als ik kritiek op Rutte en van Dissel durf te uiten...

Gut

Nooit geweten dat Macron een vrouw is ...

Gratuit Ad

Je kunt hun besluiten vast wel becommentarieren, zeker achteraf, maar het is wel wat gratuit, als kapitein aan de wal.

Zouwat geweest zijn als we allemaal in dezelfde paniek zouden zijn geschoten als jij die hebt laten zien.

Rutte en Van Dissel hebben vast belangen die niet sporen met die van jou en mij, maar tegelijk getuigd het van meer realiteitszin en respect, voor bestuurders onder hoogspanning, om het op de bal te spelen en niet op de man.

Dat kun je beter aan Trump c.s. overlaten, die maken zichzelf daar onsterfelijk mee.

Te vroeg

Je kunt de conclusie trekken dat gemiddeld genomen die landen het beter doen om de verspreiding van het virus te remmen. Maar wat nou precies de sociale en economische impact hiervan is, hoe schadelijk de maatregelen uiteindelijk blijken en wat de uiteindelijke sterfte is (en dus hoeveel we hebben opgeofferd voor welk effect) kunnen we nu nog absoluut niet zeggen. Wel eens dat we hier kostbare tijd hebben verloren met doen alsof het geen probleem was. Ik ben daar ook ingetrapt. Ik denk niet meer dat het een "gewone griep" is (al kan die ook behoorlijk veel mensen het graf in sleuren) en ik denk inderdaad wel dat ik eerder van de ernst overtuigd was geraakt als er van overheidswege serieuzer mee om was gegaan. Sorry Ad dat ik het van jou niet wilde aannemen

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2020 om 10:36

Alison

"ik eerder van de ernst overtuigd was geraakt als er van overheidswege serieuzer mee om was gegaan. Sorry Ad dat ik het van jou niet wilde aannemen "

Tja, wat zijn de kansen dat een vage forumfiguur met een alias het beter weet dan de overheid?

De kern van mijn verhaal (en zorg) was altijd: We hebben een virus dat zich verspreidt over de wereld dat blijkbaar zo gevaarlijk is dat China er 60 miljoen mensen voor in huis heeft opgesloten (en dat ging een stuk hardhandiger dan hier). Dat leek mij reden genoeg om ons ernstig zorgen te maken.

Op 16/2 waren die - volstrekt unieke - feiten al bekend, het blijft mij verbazen hoe zelfs deskundigen niet in staat of bereid bleken om een en een bij elkaar op te tellen.

Klopt niet Ad

Je conclusie klopt niet, Ad. Het feit dat het in de door vrouwen geleide landen minder uit de klauwen loopt wordt in het artikel niet toegeschreven aan het feit dat ze vroeg en hard hebben ingegrepen, maar dat ze empatisch communiceren. Dit wordt afgezet tegen mannelijke leiders die ontkennen, angst aanwakkeren en verantwoordelijkheid afwijzen.

Nieuw Zeeland is op 23 maart overgegaan op het sluiten van scholen en social distancing, Duitsland op 21 maart, Denemarken op 13 maart, Nederland op 16 maart.

Of de uitbraak binnen de perken blijft of uit de hand loopt is aan zoveel factoren toe te schrijven dat het feit of een man of een vrouw aan het hoofd staat maar een klein onderdeel kan zijn. In Scandinavische landen zijn de mensen van zichzelf al meer van het social distancing, wel eens een foto gezien van een bushalte daar? Die 1,5 meter was al de norm, waar in Nederland iedereen op een klutje staat. Bevolkingsdichtheid, gezondheidszorg, geografische ligging (eiland bijvoorbeeld), hoe internationaal beweeglijk je omgeving is (New York), in hoeverre je alle gevallen en doden registreert, desnoods Maurice de Hond's luchtvochtigheid, noem maar op.

Wat dat betreft is het wel opvallend dat er in België inmiddels zo veel meer doden per miljoen inwoners zijn dan in Nederland terwijl de landen en de genomen maatregelen best vergelijkbaar zijn. Wat gaat daar zo mis?

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2020 om 10:40

AnneJ

Niks gratuit.

Ik heb G.V.D. de moeite genomen om alle 150 kamerleden aan te schrijven om ze tot actie aan te zetten. Hoe gratuit is dat? Wat heb jij gedaan?

"om het op de bal te spelen en niet op de man."

Waar speel ik op de man? Ik ben niet de enige die de trage reactie en twijfelachtige houding van Rutte/van Dissel aan de kaak stelt. Dat is de bal.

Een spits die altijd misschiet moet je uit je elftal kunnen zetten.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2020 om 10:49

skik

"Ad. Het feit dat het in de door vrouwen geleide landen minder uit de klauwen loopt wordt in het artikel niet toegeschreven aan het feit dat ze vroeg en hard hebben ingegrepen, maar dat ze empatisch communiceren."

Heb ik zeker verkeerd gelezen:

"Jacinda Ardern in New Zealand was early to lockdown and crystal clear on the maximum level of alert she was putting the country under – and why. She imposed self-isolation on people entering New Zealand astonishingly early, when there were just 6 cases in the whole country, and banned foreigners entirely from entering soon after"

early, astonishing early

"Nieuw Zeeland is op 23 maart overgegaan op het sluiten van scholen en social distancing, Duitsland op 21 maart, Denemarken op 13 maart, Nederland op 16 maart. "

Vroeg betekent natuurlijk vroeg in de lokale curve. In N-Zeeland kwam de besmetting veel later op gang dan in NL maar werd toen het eenmaal zover was snel ingegrepen. Je zou wel kunnen zeggen dat dat nogal wiedes was omdat de rest van de wereld al in brand stond.

"Angela Merkel, the Chancellor of Germany, stood up early and calmly told her countrymen that this was a serious bug that would infect up to 70% of the population. “It’s serious,” she said, “take it seriously.” She did, so they did too. Testing began right from the get go. Germany jumped right over the phases of denial, anger and disingenuousness we’ve seen elsewhere."

Early en calmly.

Kijk, die empathie is natuurlijk best belangrijk, maar je onderdrukt geen virussen met empathie hoe graag je dat ook zou willen. Rutte is ook best empathisch, maar dat heeft toch een stuk minder goed uitgepakt.

Chrono

Chrono

15-04-2020 om 10:51

1e draadje

Lees het 1e draadje nog maar eens terug. Interessant hoe enkelen daar in de ontkenning zaten.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2020 om 10:56

Chrono

"Lees het 1e draadje nog maar eens terug. Interessant hoe enkelen daar in de ontkenning zaten."

Yep, "denial, anger and disingenuousness"

Als de NL bij de eerste noodsignalen uit Italie had gezegd "It’s serious, take it seriously.” hadden we minder tegen die ontkenning op hoeven te boksen.

Dan doe je geen lockdown, maar gewoon toegeven dat het ernstig is. En ja, dat carnaval afgelasten, dat was wel een verstandige zet geweest.

Carnaval

Ik heb zelf de pest aan carnaval, ondanks dat ik een rasechte Brabantse ben, maar dat zou hier echt een volksopstand hebben veroorzaakt, omdat toen werd gedacht dat het virus hier nog niet was. Achteraf blijkt dat het hier toen al wel geweest is.
Na carnaval breekt hier sowieso altijd een ziektegolf uit, mensen dicht op een kluitje, vermoeid,veel drank, nul afstand en te veel contact met mensen die niet je eigen partner zijn. Als begin februari al heel serieus was gereageerd had je nog wel draagvlak kunnen creëren.

Jo Hanna

Jo Hanna

15-04-2020 om 11:37

Draagvlak creëren

Inderdaad koren op mijn molen Ad, dat je mensen meekrijgt als je het verhaal goed vertelt. Het lijkt een dynamiek van eerlijke en empathische communicatie die draagvlak creëert voor maatregelen die pijn doen. Dit verhaal is natuurlijk ‘maar’ een persoonlijke analyse van deze auteur maar het zou de moeite waard kunnen zijn om dit eens als hypothese te onderzoeken in het kader van de effectiviteit van rampenbestrijding en crisiscommunicatie. Zou heel veel nieuwe inzichten kunnen opleveren.

Niki73

Niki73

15-04-2020 om 11:42

Eerlijke informatie

Inderdaad Ad en JoHanna, dat bagatelliseren voelde ook voor mij vanaf dag 1 al niet goed, ik had het idee dat ik voorgelogen werd, en daar word ik dwars van. Ik heb het gevoel dat het momenteel veel beter gaat. Ik vind de maatregelen niet leuk, maar ik begrijp waarom ze nodig zijn en daarom hou ik me er ook aan.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2020 om 11:45

Jo Hanna

Er is een simulatie geweest van een pandemie (heet iets van project 201) waarbij beleidspersonen het verloop van een pandemie naspeelden. Vooraf werden ze gewezen op het belang van transparantie en eerlijkheid, maar toen het spel eenmaal begon bleek dat de meesten toch terugvielen op bagatelliseren, ontkennen en afzwakken. Dat zit er blijkbaar heel diep in.

(ik ben het artikel helaas kwijt)

Chrono

Chrono

15-04-2020 om 11:47

Artikel over de toekomst

Studie Harvard: Lockdowns nodig tot in 2022 bij uitblijven vaccin

https://www.ad.nl/wetenschap/studie-harvard-lockdowns-nodig-tot-in-2022-bij-uitblijven-vaccin~a04fa536/

mirreke

mirreke

15-04-2020 om 12:04

Nog wat over bagatelliseren en niet

serieus nemen.

https://www.trouw.nl/binnenland/drie-keer-werd-nederland-gewaarschuwd-voor-een-pandemie-maar-de-regering-koos-voor-het-isolement~bc99452d/?referer=https%3A%2F%2Ft.co%2F&utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=copylink

Uiteindelijk krijgt hij als gezondheidsadviseur in 2018 de opdracht van het ministerie van volksgezondheid een advies te schrijven over hoe Nederland zich het beste kan wapenen tegen pandemieën. In dat laatste jaar van zijn dienstverband gaat Steenbergen er eens goed voor zitten, maar niet nadat hij een flinke ronde heeft gemaakt langs tientallen beleidsambtenaren, ontwikkelingswerkers en wetenschappers die met dit onderwerp bezig zijn. Ieder voor zich weliswaar, want dat wordt kort samengevat de conclusie van Steenbergen: hoewel in ons land grote kennis en kunde aanwezig is over de signalering en bestrijding van epidemieën, wordt daar vanwege de totale versnippering nauwelijks gebruik van gemaakt.

Hetzelfde speelt ook internationaal. Een pandemie zet de wereld in lichterlaaie en moet daarom mondiaal worden bestreden, maar op dat moment hanteert ieder land zijn eigen brandslang. Steenbergen noteert: ‘Zowel Nederlandse als internationale partijen merken op dat de inzet van de expertise momenteel niet met een duidelijk zichtbare brede betrokkenheid van de Nederlandse overheid gepaard gaat.’

En zo gaat het artikel nog even door...

mirreke

mirreke

15-04-2020 om 12:09

Trouwens

interessant artikel, Ad.

Wat wellicht meespeelt in het debacle van de Nederlandse aanpak is het feit dat er in NL geen/nauwelijks vrouwen in de crisisteams zitten. Ja, ze mogen af en toe misschien wel aanschuiven, maar zitten er dus niet permanent in.

Confirmation bias

Finland: eerste coronabesmetting 29 januari, sluiting restaurants 24 maart, scholen dicht 16 maart

Denemarken: eerste coronageval op dezelfde dag als Nederland, maatregelen (schoolsluiting, social distancing, thuiswerken) nagenoeg gelijk met die van Nederland.

Noorwegen: eerste coronageval één dag eerder dan in Nederland, maatregelen 4 dagen eerder dan in Nederland.

Nieuw Zeeland: eerste geval 28 februari, NZ had al wel wat inreisbeperkingen, schoolsluiting en stay at home orders 24 maart.

Of wil je niet vanaf de eerste besmetting rekenen maar vanaf een bepaald percentage, curve, aantal? En zo ja, bij welke mate van uitbraak wil je beginnen? Volgens mij hebben die landen net zo gehandeld als Nederland, dus tenzij je het ingrijpen van de vrouwelijke regeringsleiders wil vergelijken met die van Brazilië of de VS heb je niet echt een punt.

Afgelasten carnaval Nederland als we geluisterd hadden naar noodsignalen uit Italie?
Waarschuwingen en noodkreten artsen uit Italië: begin maart. Carnaval in Nederland 23-25 februari.

Achteraf is mooi wonen.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2020 om 12:35

skik

"Of wil je niet vanaf de eerste besmetting rekenen maar vanaf een bepaald percentage, curve, aantal? En zo ja, bij welke mate van uitbraak wil je beginnen?"

De beste aanpak lijkt te zijn om de curves te pakken en in elkaar te schuiven tot ze in ieder geval onderin samenvallen. Die grafiekjes zie je ook overal.

In Nederland bleven ze maar uitstellen en zeggen dat 'in dit stadium' ingrijpen nog niet nodig was. Dus, ja, achteraf is mooi wonen. Maar je ziet wel heel duidelijk wie wel en wie niet te laat was met maatregelen. Nederland met zesduizend slachtoffers op 17 miljoen mensen komt daar toch niet zo best vanaf.

Nieuw Zeeland, met 5 miljoen inwoners heeft 9 doden te betreuren. Noorwegen en Denemarken, allebei ongeveer even veel bewoners resp. 139 en 229 doden. Nederland is drie keer zo groot en heeft resp 660x, 43x en 26x zoveel doden. Geen beste beurt.

Achteraf, jawel, achteraf, maar hoe wil je beleidsresultaten anders beoordelen dan achteraf?

Lekkere dooddoener.

Triva

Triva

15-04-2020 om 12:44

Skik

Dank je wel voor je reactie, scheelt mij veel tijd want je zegt precies wat ik had willen zeggen. Dit is meten met twee maten Ad. Ik vind het een heel slecht artikel over die vrouwen. Soms heb je ook gewoon geluk. België was volgens mij zelfs strenger dan wij en daar ziet het er slechter uit. Nieuw-Zeeland begon veel later en heeft natuurlijke grenzen waar een flink voordeel aan zit.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2020 om 13:13

Triva

Belgie had al vrij vroeg in de uitbraak (2 februari) de eerste besmetting. Nederland pas 25 dagen later. Het zou best kunnen dat het virus zich toen al onder de radar in Belgie verspreidde wat een snellere stijging in een later stadium zou kunnen verklaren. Belgie ging volgens mij ongeveer tegelijk met ons op slot, maar ze waren wel strenger.

"Ik vind het een heel slecht artikel over die vrouwen. Soms heb je ook gewoon geluk."

Ik geloof er ook niet zoveel van dat het aan het vrouwelijk leiderschap ligt, maar de analyse eronder vond ik wel interessant. Nl, dat ze de zaken eerder serieus namen dan op andere plaatsen.

En het is natuurlijk wel verdomde treffend dat van de scandinavische landen die allemaal vrij laat getroffen werden, juist Zweden (met een man aan het roer) weigert serieuze maatregelen te nemen en daardoor ook de zwaarst getroffene is.

Jo Hanna

Jo Hanna

15-04-2020 om 13:57

Geluk of pech

Dat zou een rol kunnen spelen. Er zullen hopelijk achteraf goede onderzoeken gedaan worden naar de doorslaggevende factoren. Dat zal hoe dan ook veel opleveren. We zullen dan zien in hoeverre toeval, leiderschapsstijl, communicatiewijze, leefwijze, tijdige lockdowns, erfelijke factoren, vitamine D niveau in de populatie, goede of slechte rampenvoorbereiding etcetera een belangrijke rol hebben gespeeld. Dat hoeven wij hier gelukkig niet uit te vechten.

Ik las vanochtend een interview in De Morgen met een deskundige op het gebied van kernenergie. Die vertelt daarin dat de gemaakte fouten die tot de ramp bij Tsjernobyl hadden geleid, veel bewustzijn in het vakgebied teweeg hebben gebracht en de catalysator zijn geweest voor een veel beter en strenger veiligheidsbeleid. Dat is hoe het moet gaan werken. Daarom heeft het uitkauwen van fouten zin.

Geheel OT maar in het verlengde van de laatste alinea: vanavond start de serie Chernobyl op Canvas. Huiveringwekkend, reallifehorror. Erg aangrijpend.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.