Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2020 om 10:44

Corona en andere virussen (deel 3)

Vanaf 0 weer.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik niet

'Dan kun je ouwezemelen over de 1% die meer geld heeft dan de onderste 50 (of zoiets) maar als ze er dit soort dingen meedoen dan begin ik daar toch het nut van in te zien.'

Als die 1 % gewoon belasting had betaald zoals de andere 99 %, zouden landen als Griekenland en Italië nooit zo zwaar in de financiele problemen zijn geraakt. Het is van de zotte dat een paar filantropen bepaalt waar het niet betaalde belastinggeld naar toe gaat.

https://www.volkskrant.nl/economie/zuid-europese-bedrijven-drukken-belasting-met-nederlandse-postbusfirma-s~bd859730/

Miezemuis

Miezemuis

13-04-2020 om 09:35

Kaaskopje, begrip

Dat begrip zal wisselen per werkgever. Begrip en onbegrip zijn van alle tijden. Dat merken nu de mensen die kanker hebben (gehad), een hersenbloeding, een verkeersongeluk, een burnt out etc.
Er zijn werkgevers van gewoon kiezen op elkaar en doorgaan, niet zeuren. En anderen die veel ruimte geven aan de werknemer. Net zo goed als er werknemers zijn die eerder naar de eerste of de tweede categorie neigen. Dat wordt post-corona niet anders.

Miezemuis

Miezemuis

13-04-2020 om 09:45

Blijverdje

Is er dan iemand die serieus denkt dat dit virus de aarde zal verlaten? Ja, dit virus blijft.

Wat er wel kan gebeuren is dat we het in ons leven kunnen gaan integreren. Als we het beter gaan begrijpen komen daar manieren voor. En een mogelijk medicijn, en liever nog een goedwerkend vaccin.

Door de social distancing van nu wordt de verspreiding geremd. Als er straks een stuk minder besmette mensen rondlopen dan kan er voorzichtig wat van de rem af. Ja, dan komen er weer nieuwe besmettingen. Maar zolang dat rustig gaat is bron- en contactonderzoek en isolatie mogelijk, en kunnen we de verspreiding beheersen.

Zolang er geen vaccin is blijven er besmettingen, tenzij echt iedereen zich in zijn huis opsluit en er nooit meer uit komt. En dan hebben we geen maatschappij meer.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-04-2020 om 10:06

Sydney

Ik betwijfel of italie miljarden in vaccinfabrieken had gepompt en ik betwijfel nog meer of een ambtelijke organisatie dat voor elkaar zou krijgen. Daar heb je toch ondernemers voor nodig, ambtenaren zijn te traag, te risicomijdend en te bureaucratisch. Die zitten nu nog te zemelen over privacy en andere luxeproblemen.

Italie en griekenland kwamen met name in de problemen omdat ze structureel op te grote voet leefden. Met pensioen voor je zestigste is/was daar heel normaal. Oh ja, en in Griekenland betaalde zowat niemand belasting.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-04-2020 om 10:08

Miezemuis

Een virus dat zich in zoveel diersoorten kan handhaven zal nooit verdwijnen, maar als we het zodanig kunnen onderdrukken dat we er net zoveel last van hebben als bijvoorbeeld polio zijn we er wat mij betreft vanaf.

Ik heb begrepen dat zelfs AnneJ zich deze keer gaat laten vaccineren.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-04-2020 om 10:34

Transmissie via de lucht

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S016041202031254X

Dit lijkt toch een belangrijke factor, maar overheidsrichtlijnen lijken daar onvoldoende rekening mee te houden. Zie ook de eerder aangehaalde besmetting van een koor door een geïnfecteerde in dezelfde ruimte.

Ambtenaar

Ambtenaar

13-04-2020 om 10:36

Trage ambtenaren

“ Daar heb je toch ondernemers voor nodig, ambtenaren zijn te traag, te risicomijdend en te bureaucratisch. “

Toch even hier tegenover zetten dat in mijn gemeente binnen twee weken het loket voor regelingen voor inkomensondersteuning uit de grond is gestampt en goed draait. Van 10 aanvragen per week naar bijna 9.000 per week, een groei van het team van nog geen 10 naar bijna 70 medewerkers in twee weken. De meeste ambtenaren willen wel, maar hebben ook last van een overmaat aan procedures en controlemechanismen. Hopelijk gaat dit door de coronacrisis blijvend veranderen.

Neemt niet weg dat ondernemers vast meer voor elkaar kunnen krijgen, blij dat ze dat doen.

Nee Ad

'Italie en griekenland kwamen met name in de problemen omdat ze structureel op te grote voet leefden. Met pensioen voor je zestigste is/was daar heel normaal. Oh ja, en in Griekenland betaalde zowat niemand belasting.'

Dat is onzin. Je hangt populistische denkbeelden aan die niet kloppen. Ik heb niet eens zin meer om het punt voor punt te gaan weerleggen, bijvoorbeeld door er op te wijzen dat de gemiddelde pensioenleeftijd van werknemers in Nederland in 2006 ook op 61 jaar lag. Je doet er toch niets mee. De aarde is niet plat.

Pennestreek

Pennestreek

13-04-2020 om 10:47

Vaccin

Nou ben ik van nature redelijk optimistisch, maar ik vind eind van het jaar een vaccin niet zo heel geloofwaardig. Misschien is er iets wat bruikbaar is, maar het is ongetwijfeld niet zo uitgebreid getest als we voor de coronacrisis wenselijk vonden met zijn allen. En ik geloof ook niet dat er dan al 17 miljoen doses beschikbaar zijn (alleen al voor Nederland). Dus wat gebeurt er dan? Dan worden waarschijnlijk de kwetsbare mensen als eerste gevaccineerd. En dan wordt dat langzaam aan uitgebreid. Dan zijn we, als ik het optimistisch inschat, ruim in 2021.
En zou er ook meteen op grote schaal vaccin geproduceerd worden voor Afrika bijvoorbeeld? En zou dat nog op tijd zijn?

Ik zou het ook heel prettig vinden als we zouden kunnen uitvogelen hoe lang iemand immuun blijft, na het doormaken van de ziekte. En hoe het zit als je in contact bent geweest met een zieke, maar zelf niet ziek bent geworden. Ben je dan ook immuun? En blijvend, of loop je dan alsnog risico? Er zijn best veel mensen die een huisgenoot hebben/hadden met corona maar zelf niet echt/echt niet ziek zijn geworden. Hoe veilig zijn die? Voor zichzelf, maar ook voor anderen? Nou ja, zolang er nog zoveel onzeker is blijft het leven raar...

Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2020 om 10:51

Ad Hombre

Heb je Tegenlicht gezien?

Ad Hombre

Ad Hombre

13-04-2020 om 10:51

Ambtenaar

Sorry, goed werk. Het is een beetje zoals in dat andere draadje over het onderwijs. Individuen willen wel en zijn vaak daadkrachtig genoeg, maar vaak ligt de organisatie dwars. Het is goed dat ook daar nu wat beweging blijkt. Iedereen hoopt dat individuele initiatieven die goed werken beter worden overgenomen in de organisatie.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-04-2020 om 10:53

Kaaskopje

Nee.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2020 om 10:59

Pennestreek

Ik heb begrepen dat de verwachting is dat je niet immuun blijft. Ook als je een lichte variant hebt gehad, is het de vraag of dat afdoende zal zijn..

Niet helemaal Kaaskopje

'Ik heb begrepen dat de verwachting is dat je niet immuun blijft. '

Nee, er is nog geen verwachting. We weten het domweg niet. Het kan lijken op het verkoudheidsvirus (immuniteit neemt in de loop van de tijd af) maar ook op het mazelenvirus (levenslang immuun).

Ad Hombre

Ad Hombre

13-04-2020 om 11:20

Actieve vaccinprojecten

https://www.nature.com/articles/d41573-020-00073-5

Het zijn er nogal wat. Let ook op de verhouding tussen commerciële en overheids/academische projecten. Zo te zien worden er nu al 5 getest op mensen (laatste testfase). Dit is in de geschiedenis nog nooit vertoond.

Misschien moeten we wat meer vertrouwen in de wetenschap hebben, veel alternatieven hebben we niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-04-2020 om 11:26

Uit hetzelfde artikel

“ Given the imperative for speed, there is an indication that vaccine could be available under emergency use or similar protocols by early 2021.”

Dit komt uit ‘Nature’, zegt jullie misschien niets, maar dat is een van de belangrijkste wetenschappelijke tijdschriften ter wereld.

Geen MSN dus

Chrono

Chrono

13-04-2020 om 11:27

Gedoneerd

Ik heb dan ook al gedoneerd voor wetenschappelijk onderzoek bij het EMC. Ik ben helaas geen Bill Gates maar alleen de wetenschap kan ons hier uit slepen.
En dan te bedenken dat 1 van de complottheorieën betrekking had op Bill Gates, dat ie dit de wereld had in geholpen om eens lekker te verdienen.
Die man doneert al jaren aan dit soort onderzoek, zie Pandemic.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-04-2020 om 11:35

Chrono

Waar kun je doneren dan? Ik was nooit een fan van BG, maar dat moet ik nu toch echt heroverwegen. Niet alleen heeft hij hier al jaren voor gewaarschuwd hij steekt er serieuze moeite en geld in. Ik weet nog dat hij over zijn kinderen zij dat ze er niet op hoefden te reken dat ze al zijn geld kregen. Die moesten het maar meteen fractie doen, een lullige 100 miljoen of zo.

Wat een leven. Eerst multi-miljardair worden en dan (misschien wel) de mensheid redden...

Chrono

Chrono

13-04-2020 om 11:44

Via de homepage van het Erasmus Medisch Centrum.
Ik zag op Facebook een vergelijkbare actie van Radboud in Nijmegen. Helaas met veel onaardige reacties eronder, dat we dus geen geld aan Zuid Europa moeten geven en vervolgens inzamelen voor onderzoek hier.

Commercie

Het nadeel van de commerciële projecten is, dat die een minimaal terugverdienmodel hebben, liefst met forse winst voor de aandeelhouders.
Sanguin (commercieel) staat te trappelen om te testen op anti-stoffen. Maar er zijn ook universiteiten en ziekenhuizen die dat willen doen. Als je als land wil voorkomen dat je straks afhankelijk bent van een commerciële organisatie, die niet alleen het landsbelang voor ogen heeft, maar vooral ook de belangen van de aandeelhouders, dan zullen instellingen die met publiek geld (belasting) worden gefinancierd toch een belangrijke rol moeten spelen.
Zo min mogelijk belasting willen betalen en vervolgens de goede-doelen-man zijn (zelf beslissen waar je je geld aan uitgeeft, wat jij een goed doel vindt, dan kan, als je de overheid absoluut niet vertrouwt. Dan ga je ook preppen (zorgen dat ik en mijn gezin het overleeft) en schaf je een geweer aan om te voorkomen dat de buren er gebruik van willen maken. Het vraagt nog wel iets meer dan alleen maar gebrek aan vertrouwen in de overheid: je moet het ook kunnen aanzien dat je buren creperen van de honger, of van de armoede. Er zijn wel geruststellende gedachten voor: maar dat zijn ook (vul maar in waar je een hekel aan hebt).
Overigens pleitten die veelvermogenden vlak voor de corona-crisis zelf voor meer belasting betalen: wij willen wel, zeiden ze. Maar ze hadden een overheid tegenover zich, die dacht: maar ik wil die verantwoordelijkheid niet, dat wordt me te zwaar.
Autoritaire overheden blijken nu het snelst te kunnen reageren: wij hebben extra ziekenhuisbedden nodig, daar komt een nieuw ziekenhuiis, en twee weken later stond het er. Dat is hier onmogelijk, zowel voor de overheid als voor commerciële partijen. Dat nieuwe ziekenhuis had ook zomaar in de duinen kunnen worden gepland, zoveel beschikbare ruimte hebben we niet meer. Dat gebeurt dus niet.

Tsjor

Ad Hombre

Ad Hombre

13-04-2020 om 11:51

Vaccin in september?

https://www.thetimes.co.uk/article/coronavirus-vaccine-could-be-ready-by-september-flmwl257x

“A vaccine against coronavirus could be ready as soon as September, the British scientist leading one of the world’s most advanced efforts has said.

Sarah Gilbert, professor of vaccinology at Oxford University, told The Times she was “80 per cent confident” that the vaccine being developed by her team would work, with human trials due to begin in the next fortnight.

The government signalled that it would be willing to fund the manufacture of millions of doses in advance if results looked promising. This would allow it to be available immediately to the public if it were proven to work.”

Klinkt hoopgevend!

Blijvertje

Dat het een blijvertje is betekent niet dat het een blijvertje is dat aanhoudend tot enorme problemen zal leiden. De vernietigende Spaanse griep is tot ver in de jaren vijftig van de 20e eeuw rond blijven waren. De Mexicaanse griep waart ook nog rond als seizoensvirus. Natuurlijk is dit geen griepvirus, maar de meeste virussen verliezen toch echt redelijk snel momentum. Hopelijk doet dit virus dat ook. We weten nog niet genoeg.
Maar zoals Ad ook zegt, als de grootste eerste uitbraak onder controle is kun je aan de knoppen gaan draaien: maatregelen afschalen en van voor af aan beginnen van de indamfase met contactonderzoek. Dat is de eerste keer mislukt omdat het virus toen al te ver verspreid was. De tweede keer kan het zomaar lukken.

mirreke

mirreke

13-04-2020 om 16:15

Vaccins zijn niet de enige oplossing

Er kan ook gekeken worden naar medicijnen, bij de ziekte zelf.

Een ander baanbrekend (Nederlands, Radboud) onderzoek betreft het volgende: bij dit SARS-virus (en ook bij het vorige SARS-virus) worden niet alleen de longblaasjes aangetast, maar ook de longhaarvaten, de bloedvaten dus. Dat merk je omdat het schuim/slijm/snot dat uit de longen komt, roze is, van het bloed.

In de link hieronder wordt eea uitgelegd. Als je dit proces kunt onderbreken met een medicijn, worden de mensen niet zo doodziek, voorkom je dat ze naar de IC moeten en kunnen ze op eigen kracht herstellen.

https://www.ad.nl/binnenland/onderzoekers-radboudumc-ontdekken-missend-puzzelstukje-bij-bestrijding-van-coronavirus~a1a91b2b/

https://innovationorigins.com/radboud-university-medical-center-ignites-international-research-into-essential-mechanism-in-the-disease-process-of-covid-19/

En hier het artikel over het onderzoek zelf:
https://www.preprints.org/manuscript/202004.0023/v1

Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2020 om 23:10

Sidney

Inderdaad is nog niets zeker, dus dat we immuun zijn na besmet te zijn is nu onzeker gebleken.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2020 om 00:11

Ad over Tegenlicht

Heel kort samengevat onder andere: filantropisch gedrag van de rijken is niet zo onbaatzuchtig als men graag doet lijken. Waarom geven ze liever grote sommen weg, dan meer belasting over hun hele vermogen te betalen? En door realistisch belasting te betalen, blijft hun bijdrage aan de maatschappij anoniem en dat is toch ook weer niet de bedoeling.

Een groep miljardairs in de VS smeekt bijna om vermogensbelasting te mogen betalen. Dat geld kan meer verschil maken, dan gulle vanuit persoonlijke motieven gedane giften van een handjevol superrijken.

https://medium.com/@letterforawealthtax/an-open-letter-to-the-2020-presidential-candidates-its-time-to-tax-us-more-6eb3a548b2fe

Los van Tegenlicht:
Hoe prettig is het dat rijken zich bemoeien met o.a. medische zaken? Kan best zijn dat ambtenaren door zich aan allerlei regels te houden hun werk zorgvuldig moeten doen en dus minder vlotjes, ja niet leuk, overal doorheen jassen, maar ik weet niet wat beter is. Ondernemers die graag de grenzen opzoeken en gebruik maken van de mazen in de wet, of de ambtenaar die dat niet mag doen.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-04-2020 om 08:15

Mirreke

Heel interessant. Dat zou mogelijk enorm schelen in de IC druk. Als dit met bestaande medicijnen te bestrijden is kan dat mogelijk ook snel uitgerold worden als de werkzaamheid bewezen is.

Sneller dan vaccins die altijd eerst het hele test traject door moeten (al valt daar ook veel te winnen).

Ad Hombre

Ad Hombre

14-04-2020 om 08:17

Hoe Hongkong en Singapore het denken vol te houden

https://www.sciencemag.org/news/2020/04/suppress-and-lift-hong-kong-and-singapore-say-they-have-coronavirus-strategy-works#

"He thinks what Hong Kong and Singapore are practicing may become the new normal in many countries: a “suppression and lift” strategy in which governments aim to alternately drive down new infections to a low level, then loosen the reins while watching for any resurgence."

Ad Hombre

Ad Hombre

14-04-2020 om 08:27

Tegenlicht

Dit soort zaken zijn politiek gedreven. Vraag het een linkse econoom en je krijgt een ander resultaat dan bij een rechtse.

Vergelijk het met koningshuizen. Volgens veel mensen hebben die toch voordelen boven een gekozen staatshoofd al zou je dat misschien niet denken.

Self made miljardairs hebben talenten die anderen niet hebben gecomplementeerd met veel middelen. Die kunnen dingen die overheden niet kunnen.

Wilde je die miljarden aan van Dissel geven?

Een efficiënte pro actieve goed gefinancierde overheid die onze belangen bewaakt zou mooi zijn. Maar terwijl Bill Gates waarschuwde voor een nieuwe pandemie, waren de overheden overal ter wereld bezig met bezuinigen op juist de gezondheidszorg en haalde men de schouders op terwijl iedere idioot dit al weken had kunnen zien aankomen. Dat is geen kwestie van geld, maar van mentaliteit. Ambtenarenmentaliteit.

Chrono

Chrono

14-04-2020 om 08:33

Ad, LUMC

Doneren omdat vakantie niet doorgaat: al 4,5 ton voor corona-onderzoek LUMC - https://nos.nl/l/2330409

Ad Hombre

Ad Hombre

14-04-2020 om 09:30

Chrono

Nou vooruit, die ook 100 EUR.
Kijk maar in de lijst met donors

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.