Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ursa

Ursa

22-07-2020 om 12:26

Boos op puberdochter: testen op corona maar wacht niet thuis de uitslag af


Pennestreek

Pennestreek

14-08-2020 om 18:22

Feestjes

bij jongeren, daar gaan vaak flessen en/of joints rond, naast het brallend om elkaars nek hangen. Met een beetje geluk wordt er hier en daar ook nog gezoend. Is denk ik toch iets anders dan de thuisbarbecue met alleen volwassenen. Maar ik beken meteen dat ik hier al mijn vooroordelen spui 😜 hoor. Lang niet alle jongeren zijn of doen zo natuurlijk, mijn eigen kinderen bijvoorbeeld niet. Ook al omdat ze weten dat ik bij de kwetsbaarste doelgroep werk en ze ook nog graag hun grootouders willen blijven bezoeken. Al is het nog steeds in de tuin en zonder knuffel. Bovendien hoort dochters beste vriend ook tot de risicogroep.

Ik ben ook blij met die actie op social media Ikbengeendorhout. Als ‘de risicogroepen’ individuen met een eigen gezicht en verhaal worden komt de boodschap volgens mij veel beter binnen. Ook bij jongeren.

ElenaH

ElenaH

15-08-2020 om 07:26

Piep

'En daarom ben ik ook zo benieuwd wat we over een week zullen zien mbt Appelhof.'

De tweede serie tests is ook negatief.

Deze jongens droegen wél een mondkapje:
https://www.ad.nl/delft/gewapende-overval-op-supermarkt-in-delft-politie-zoekt-naar-twee-jongens-met-mondkapjes~a4af87e0/
De politie deelt een signalement: de jongens zijn rond de 16 jaar en licht getint. Ze dragen allebei een zwart mondkapje.

ElenaH

ElenaH

15-08-2020 om 07:27

Pennestreek

'bij jongeren, daar gaan vaak flessen en/of joints rond, naast het brallend om elkaars nek hangen. '

Wat een onzin.

Piep

Piep

15-08-2020 om 08:05

Nadeel

Hmm, ja dat is een nadeel van mondkapjes...

Heel weinig besmettingen dus op Appelhof, maar de incubatietijd is misschien nog niet voorbij.

Er zullen vast wel pubers zijn die drankflesjes delen, maar ik ken ze niet. Dat vinden ze hier echt vies (niet de drank Ik geloof wel dat jongeren joints delen. Maar dat doe je niet met 10, want dan heb je er niks aan, dus dat zal niet voor massale besmettingen zorgen.

Het grappige is dat iedereen telkens focust op tieners, maar daar zitten relatief weinig besmettingen. Het zijn de twintigers en dertigers waar het fout gaat. Hele andere groep.

Je ziet aan de rellen (en hiervoor de demonstraties) dat we dit niet lang gaan volhouden met zijn allen. We moeten echt meer focussen op de jongeren. Mbo's moeten weer open, de studenten weer op locatie aan de slag. Vo gaat gelukkig alweer open. We zouden meer moeten organiseren voor de jeugd, buiten. Toch feesten buiten toestaan bijvoorbeeld. Alles kan weer, vakantie, restaurant, bios. Maar het is allemaal toch wel meer gericht op volwassenen vanaf een jaar of 30. Jongeren willen feesten en dat kan niet. Waarom niet in aangepaste vorm buiten toch het een en ander toestaan.

ElenaH

ElenaH

15-08-2020 om 08:13

Piep

'Ik geloof wel dat jongeren joints delen. '

Mijn dochter heeft net de El Cid achter de rug. Zowel online als in Leiden. Er is niet geblowd, geen alcohol gedronken, niet gebrald en niemand viel anderen om de hals. Ook niet tijdens het avondprogramma. Ook niet bij de bezoeken aan de studentenverenigingen.

De neiging van al die (schijn)heilige volwassenen om af te geven op jongeren vind ik echt stuitend. Verdeel en heers, heet dat.

Piep

Piep

15-08-2020 om 08:20

Klopt

Ik hoorde ook dat el cid heel goed geregeld is. Hier zie ik ook verantwoordelijk gedrag, juist van de studenten en scholieren.

Dat neemt niet weg dat ik wel geloof dat kinderen soms joints delen, maar ik zeg ook dat dat echt niet tot grote besmettingen leidt. Dat wordt ook wel gezegd: het zijn vooral de familiefeesten. Vooral ook in de turkse en Marokkaanse gemeenschap, maar dat mogen we niet te hard zeggen. Jongeren de schuld geven mag wel, dus doen we dat maar. Terwijl de cijfers wat anders laten zien.

@Emma

@Emma

15-08-2020 om 08:27

Brallend om elkaars nek

Alleen corpsballen hangen brallend om elkaars nek. Dat die ontgroeningen dit jaar niet mogen vind ik niet zo erg. Misschien levert het een ander cohort op hoewel ik vermoed dat eea toch wel ongezien zal plaatsvinden.
Verder ben ik het eens met ElenaH: afgeven op jongeren is erg hypocriet.

Piep

Piep

15-08-2020 om 08:50

Corps

Mijn zoon gaat bij een corps en juist daar gaan ze er heel verantwoordelijk mee om. Weinig besmettingen in die stad, maar 1 zijdelings bekende werd positief getest en meteen werden alle afspraken voor een week afgezegd. Ze willen en haard voorkomen.

Pennestreek

Pennestreek

15-08-2020 om 09:32

Afgeven op jongeren?

Helemaal niet. Ik ken het ook niet uit mijn omgeving maar ik hoor(de) en lees (las) toch regelmatig over schuurfeesten, indrinken en comazuipen. Maar ik ben dan blijkbaar de enige die denkt dat zulke dingen (nog steeds) en dat in dat soort gevallen er misschien wel eens sprake zou kunnen zijn van besmetting.
Ja, het aantal besmettingen loopt vooral op in de groep daarboven, 20-30 en 30-40. Als die zich netjes aan alle richtlijnen houden, hoe kan het dan dat de besmettingsgraad oploopt??

Piep

Piep

15-08-2020 om 09:39

Dus

Die groepen houden zich niet netjes aan de richtlijnen, anders steeg het niet zo in die groepen. Maar vind jij dat jongeren? Die term houdt met 25 wel op toch? Dus die oproep aan jongeren van Rutte, voor wie is die bedoeld?

Ik woon in een regio met indrinken, zuipketen, etc. Al heel jong drankgebruik. Maar ik zie ook dat juist die groep oké bezig is. Dat zijn de pubers tot 18 jaar. De groep daarboven, in de studentenleeftijd, is in mijn omgeving ook heel netjes bezig. Maar ja hier zijn sowieso weinig besmettingen en ik merk dat bijna iedereen zich wel aan de regels houdt.

Ik denk dat 'jongeren' wat eufemistisch bedoeld is.

ElenaH

ElenaH

15-08-2020 om 09:47

Pennestreek

'Ja, het aantal besmettingen loopt vooral op in de groep daarboven, 20-30 en 30-40. Als die zich netjes aan alle richtlijnen houden, hoe kan het dan dat de besmettingsgraad oploopt??'

Hoe bedoel je? Wat denk je dat hypocriet betekent? Of denk je serieus dat de groep 30 tot 40 jarigen onder 'jongeren' valt?

Hier een buurman van bijna 50 die alle verjaardaggasten drie zoenen gaf. Ook degenen die aangaven dat vanwege de corona geen goed idee te vinden.

Lou

Lou

15-08-2020 om 10:01

Nou hier niet

"Maar ik zie ook dat juist die groep oké bezig is. Dat zijn de pubers tot 18 jaar. De groep daarboven, in de studentenleeftijd, is in mijn omgeving ook heel netjes bezig."

Nou, in mijn omgeving (stad) echt niet. Zowel de jongeren als de ouderen. Het lijkt wel alsof corona compleet verdwenen is. In mijn zeer directe omgeving ken ik jongeren die met z'n tienen in een huisje op vakantie gingen, vervolgens direct naar een familiefeest thuis (die ene jongen uit die groep die ik ken) met oma van 94 erbij en het avondeten werd geserveerd in buffetvorm. Dat was bij zijn ouders thuis. Alle leeftijdsgroepen present, iedereen hield zo'n beetje anderhalve centimeter afstand. Ik houd niet van mensen de maat nemen, maar van dit verhaal werd ik toch een beetje kriegel. Vooral omdat er kennelijk binnen die familie geen enkel tegengeluid te horen viel. Doe toch niet zo dom, denk ik dan eigenlijk.

Dit is één verhaal maar er zijn er meer. Mijn indruk is dat veel mensen in mijn omgeving de maatregelen compleet aan hun laars lappen, in alle leeftijdsgroepen.

Piep

Piep

15-08-2020 om 10:07

Verschil

Vooral dat familiefeest is hier echt ondenkbaar. De pubers klitten wel bij elkaar, maar ja dat mag. Maar no way dat ze bij ouderen in de buurt komen. Daar zijn ze heel alert op. Feesten met buffet zijn ondenkbaar. Feesten die er zijn, zijn in de tuin, op afstand. Niemand die ik (vaag) ken geeft binnen een feest.

Ik woon in een gebied met veel ruimte, grote tuinen. Dat scheelt. Ik kan hier mijn hele familie in de tuin hebben op afstand. Ik kan me voorstellen dat het in een stad echt wel anders is en je wilt toch je familie zien...

Piep

Wat was daar onduidelijk aan? Het verhaal was m.i. op zich heel duidelijk, zij het erg beknopt.

Ik vind het ook in die zin niet verwonderlijk dat als het een thuisfeestje was, dat waarschijnlijk in een tuin heeft plaatsgevonden; iedereen een flinke slok op, stel ik mij zo voor, en lekker in elkaars nabijheid blijven hangen en hard tegen elkaar praten (gebeurt vanzelf als er wat drank in zit) en joelen. Dan is ook in de buitenlucht een besmetting natuurlijk niet zo heel vreemd.

Op Terschelling lijkt ondertussen van een catastrofale uitspraak bepaald geen sprake. Merk overigens op hoe iedereen zich braaf liet testen. zelfs in zulke aantallen dat de logistiek weer problemen gaf. Zo onverschillig zijn die kinders dus ook weer niet. Las ik trouwens ook laatst in een interview met zo'n fuifnummer ergens aan een costa. Leve de lol, maar na thuiskomst blijft hij wel twee weken bij zijn oma uit de buurt. Als iedereen het zo aanpakt, valt het allemaal waarschijnlijk nog reuze mee.

Groeten,

Temet

Meer Appelhof

https://www.lc.nl/friesland/terschelling/Nog-vier-besmettingen-te-herleiden-naar-camping-Appelhof-op-Terschelling-25933477.html

"Er zijn nog eens vier personen die op camping Appelhof op Terschelling zijn geweest positief getest op het coronavirus. .............................
.....................Dat brengt het totale aantal besmettingen dat te herleiden is naar de camping op Terschelling op 14.

Ze waren er snel bij. Hopelijk voorkomt dat, zelf afstand houden van anderen/quarantaine door de besmette jongeren, verdere besmetting. Er wordt nog dagelijks getest.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

27-08-2020 om 14:34

negatief getest

Echtgenoot heeft zich laten testen, was hees, had wat keelpijn op het moment dat hij de afspraak maakte; kon dezelfde middag terecht. Hij liet zich testen vooral omdat we zaterdag op bezoek gaan bij mensen die kwetsbaar zijn en één van hen een partner verloor aan Covid19, in de beginfase van de epidemie,

Test viel gelukkig negatief uit, maar het was wel 48 uur wachten op de uitslag. Snap dat wachten extra lastig is als je op je werk dringend gemist wordt én je het gevoel (maar ja, wat is gevoel) hebt dat er hoogstwaarschijnlijk niks bijzonders aan de hand is. Iedereen wordt toch wat nerveus als je zegt: tja ik kom niet want ik wacht op de testuitslag.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-08-2020 om 18:27

Gisteren snel

Ik heb me deze week nog een keer laten testen. Dinsdagavond vrij laat online een afspraak gemaakt voor de volgende ochtend rond 10 uur. Om 9 uur 's avonds een SMS dat ik, ook online, de testuitslag kon inzien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.