Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ursa

Ursa

22-07-2020 om 12:26

Boos op puberdochter: testen op corona maar wacht niet thuis de uitslag af

Onze dochter van 19 woont nog thuis. Sinds een paar dagen heeft ze last van een neusverkoudheid. Omdat we binnenkort naar het buitenland op vakantie gaan heb ik haar gevraagd zich te laten testen. Het GGD (gebeld) zegt ook dat het veiliger is. Dochter heeft schoorvoetend een afspraak gemaakt voor morgen, maar is toch net doodleuk naar haar werk vertrokken (horeca). Morgen wordt ze getest.
Ik ben ontzettend boos op haar, vind dat ze haar veranderlijkheid niet neemt en niet had moeten gaan werken, conform advies GGD Maar ze is 19. Wat kan ik doen? Paps kijkt gelaten aan en zegt "ach zal wel niets zijn". Hoe kan ik haar overtuigen dat zich ze wat meer volwassen moet gedragen?
Ursa


Nou

Dan gaat ze toch lekker niet mee op vakantie? Dan steekt ze (mogelijk) tenminste alleen mensen in Nederland aan maar niet die in het vakantieland.

skik

Paasei

Paasei

22-07-2020 om 12:57

Tja..

Toen zoon (uitwonende student) ging klagen over keelpijn heb ik hem ook heel erg moeten overhalen om zichzelf te laten testen. Hij had geen zin, want 'de test is heel vervelend' en 'nu het universiteitsjaar is afgelopen wil ik gaan feesten'... Hij is volwassen dus ook ik kan niet meer dan alleen aandringen en waarschuwen! Gelukkig deelde zijn vriendin mijn mening en ook diverse vrienden drongen bij hem aan. Dat heeft hem uiteindelijk over de streep gehaald zich toch te laten testen. En tot zich tot de uitslag ('dat duurt zo lang') gedeisd te houden. De uitslag kwam uiteindelijk na 2 dagen. Overigens wel negatief.

Het komt bij die jeugd eigenlijk gewoon niet goed uit. En het is naar. De test zelf en om je leven even te moeten aanpassen. Mijn advies: als je meer mensen met invloed (vriendinnen!) op je dochter laat inpraten, gaat ze wel overstag.

Tine Winkel

Tine Winkel

22-07-2020 om 13:30

maar het IS ook vervelend

hier was jongste gisteren duidelijk hoorbaar verkouden. 16 jaar, doet vakantiewerk. Ik heb het werken verboden. 's Morgens vroeg gebeld om een coronatest af te spreken. Eind van de middag plek en dan duurt het dus 48 uur (zeggen ze, bij een vriendin was het 72 uur) voor je de uitslag hebt. Dus daar gaat een (vrijwel) hele werkweek voor jongste. Bij een verkoudheidje, waarvoor je je anders nooit ziek gemeld zou hebben, zo mild. Mijn testbereidheid is ook erg geslonken..., wat een gedoe.
En dan heb ik het nog niet over de dramatische logistiek op de testlocatie, het is maar goed dat een bloeddrukmeting geen deel uitmaakt van het testprotocol.

Nou ja, we wachten het af, zou wel leuk zijn als de test negatief is, dan kunnen we ten minste op vakantie, dit weekend.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

22-07-2020 om 13:41

zoiets komt nooit goed uit

bij alle snifferige momenten of een extra niesbui denk je - oei, is dit iets om te testen, of is het gewoon een stofwolk vanonder de kast of een andere onbenullige aanleiding. Je kunt niet ter plekke iets testen, zoals bij temperatuur opnemen, het is gelijk een heel gedoe.
Natuurlijk van belang als het om covid19 blijkt te gaan, dat snapt iedereen, maar eerst zit je in zo'n voorfase van 'dit is iets gewoons, toch?' Een kleinigheid waarmee je gewoon naar je werk zou gaan.

Bas

Bas

22-07-2020 om 13:44

Klopt toch niet

Dat verplicht in quarantaine, zou dat niet veel beter werken om dat niet af te spreken.
Nu ontlopen (veel!) mensen de test omdat ze geen zin hebben in de quarantaine.
Dus gaan ze niet en dan ook geen quarantaine.
Dan heb je 2x niks.
Wel testen en geen quarantaine heb je iig 1 x wel wat.
Lijkt me ook veel effectiever om pas in quarantaine te gaan bij positieve uitslag.
Iedereen met vage klachten in quarantaine is niet te doen.
(er zijn alleen al heel veel mensen met chronische klachten waaronder ik. Door die chronische klachten bemerk je veranderingen moeilijk)

@Emma

@Emma

22-07-2020 om 13:49

Laagdrempelig

Het zal echt laagdrempeliger en sneller moeten met dat testen. Het is voor veel mensen een ontzettend gedoe. En dan heb ik het niet over pubers met een snottebel maar over ouderen die doodziek in de bus moeten of op de fiets weet ik waar naartoe.
En 72 uur wachten is echt niet ok.
Aan de andere kant: de urgentie is er niet bij veel mensen. Er zal op moeten worden ingepraat zoals iemand hierboven al zei.

ElenaH

ElenaH

22-07-2020 om 13:52

Puber?

Ik vind iemand van 19 geen puber (meer), dat is gewoon een volwassene. En zolang ze geen koorts heeft, snap ik wel dat ze niet thuis blijft voor een verkoudheid.

Maar als zij nou positief getest wordt, blijven jullie dan ook thuis of gaan jullie dan gewoon op vakantie?

Mark

Mark

22-07-2020 om 13:55

Jeugd

Ja de roekeloosheid van de jeugd... Ik zou misschien zelf ook wel zo zijn geweest toen ik negentien was.

Nu denk ik: als het andersom zou zijn, als wij als oudere generatie ons dingen zouden moeten ontzeggen om de jongere generatie gezond te houden, zouden we alles inzetten, toch?

Niki73

Niki73

22-07-2020 om 14:04

Bas

Het probleem is dat je juist die eerste dagen, waarin je meestal geen of bijna klachten hebt, het besnettelijkst bent. Dus daarom moeten mensen met klachten, hoe licht ook, WEL hun verantwoordelijkheid nemen en in quarantaine gaan.

Ja, je moet juist wel

In quarantaine gaan. En ook zeker laten testen. Overigens duurt het niet altijd zo lang voor je de uitslag hebt. Dat kan ook echt wel binnen de 48 uur zijn.

Volgens mij is de enige manier om het zo veilig mogelijk te houden om met elkaar de gedragsregels na te komen. En daar horen afstand houden en testen nu eenmaal bij.

Bas

Bas

22-07-2020 om 19:35

Afweging

Het blijft een afweging jongens.
Als nu blijkt dat door de quarantaine minder mensen zich laten testen kan het effectiever zijn het makkelijker voor mensen te maken zich te laten testen.
Mensen die niet laten testen gaan vast ook niet zelf in quarantaine.
Het testen lijkt me zelf het meest belangrijk. Als je weet dat ergens veel positief getesten zijn kun je daar beleid op afstemmen of je eigen individuele gedrag.
Als er veel onderduikers zijn (en dat blijkt zo te zijn) zijn de cijfers dus ook niet zo betrouwbaar.

Bas

Bas

22-07-2020 om 19:36

Het is iig een illusie

om het helemaal veilig te krijgen en er vanuit te gaan dat je de hele bevolking mee krijgt, bij welke maatregel dan ook.

Niki73

Niki73

22-07-2020 om 19:55

Bas

Zolang het overgrote deel van de bevolking wel verstandig handelt, vallen de effecten van mensen die dat weigeren te doen hopelijk mee.

Ik vind het zelf nogal... onverstandig om niet twee of drie dagen binnen te willen blijven voor het algemeen belang. Werkelijk, het gaat toch niet om maandenlange eenzame opsluiting?

zebra

zebra

22-07-2020 om 20:37

vaak al eerder

dan 48 uur dat de uitslag bekend is. Ik moest een aantal maanden geleden getest worden omdat ik verkoudheidsklachten had (al de hele winter overigens), was protocol van het werk. Ik mocht niet werken tot de uitslag bekend was, 24 uur na het testen kreeg ik telefoon dat de uitslag negatief was.
Mijn moeder had eind vorige week klachten waardoor de revalidatiearts besloot te testen op corona, ook 24 uur later al uitslag bekend, gelukkig ook bij haar negatief. Het was wel erg vervelend dat ze hierdoor gelijk geen bezoek meer mocht ontvangen en dat degenen die met haar in contact waren geweest ook de deur niet meer uit durfden uit angst misschien iemand te besmetten. Mijn zus mocht niet gaan werken op zaterdag want ja, ook in contact geweest met mijn moeder.

Ursa

Ursa

22-07-2020 om 21:46

Niet op vakantie bij positieve uitslag

Natuurlijk niet! We gaan dan niet het risico lopen om andere mensen te besmetten. Dan gaan we in quarantaine thuis, gelukkig hebben we een grote tuin rondom het huis. Dochter heeft overigens veel moeite moeten doen om morgen niet te gaan werken, ze kreeg gezeur van de baas. Ik vind het compleet onbegrijpelijk, het gaat om een café in een museum waar veel oudere mensen komen. Morgenochtend testen en afwachten, dan vertrekken we een dagje later. Gelukkig gaan we met eigen vervoer en niet met het vliegtuig.
Ursa

Waarom kiest je dochter hiervoor?

Hi Ursa,

Ik ben benieuwd wat de reden is dat je dochter is gaan werken. Heeft ze overal 'schijt aan', wil ze collega's en of baas niet in de steek laten, kan ze het geld niet missen, kan ze zich er simpelweg niets bij voorstellen dat ze besmet en besmettelijk is, etc?
Maakt m.i. nogal uit voor hoe je erop reageert.
Is de reden jou bekend?

Tango

Tango

22-07-2020 om 22:05

Thuiswerken en testen

Een paar weken terug had ik ook lichte keelpijn en heb toen mijn werkafspraken buiten de deur afgezegd, maar niet laten testen. Ik had verder ook echt geen verkoudheidsklachten. Maar ja, ik denk dat je ook dan moet laten testen. Wat me tegen houdt? De verhalen over dat die test zo akelig is met dat wattenstaafje diep in je keel en neus. Zou dat nou niet anders kunnen? Ik kan me voorstellen dat dat ook echt niet meehelpt, al helemaal niet bij kinderen en jongeren.

Bas

Bas

22-07-2020 om 22:58

Dat ligt eraan Kiki

Wat je onder verstandig verstaat.
Zelf denk ik ook dat het grootste deel vd Nederlanders er verstandig mee omgaat, maar mijn standaard ligt wel een stuk lager dan de jouwe.
Ik denk dat het niet vol te houden is voor langere tijd om iedereen met heel lichte verschijnselen thuis te houden.(het virus blijft nog wel even)
Uit alle onderzoeken blijkt ook dat mensen zich niet zo strikt aan de adviezen houden. Zo blijkt dat geteste mensen toch best veel contacten binnen de 1,5 m hebben gehad. (gemiddeld 10)

Ik denk dat het gewoon niet haalbaar is.
En ook niet nodig op het moment.
Ik zou wel echt pleiten om zoveel mogelijk drempels weg te nemen voor testen.
Het blijft natuurlijk belangrijk om geen uitbraken te missen.

Bas

Bas

22-07-2020 om 23:05

Ik zou het zelf

wel doen trouwens, dat thuisblijven bij duidelijke klachten.
Maarja, of ik daar een arbeidsconflict voor over heb.....
Tsja, dat weet ik niet.
In begin coronatijd was ik flink ziek en heb ik veel moeite moeten doen om me ziek te mogen melden. (zorg)
Dat blijft ook belangrijk, er voor blijven zorgen dat mensen ook de ruimte krijgen zich verantwoordelijk op te stellen.
Ik vond het ook mijn eigen verantwoordelijkheid en die heb ik ook genomen, maar ik was flink ziek en de hele situatie was nog erg onzeker.
In deze omstandigheden, waarin er veel meer zicht en grip op corona is, weet ik niet of ik zo hard zou knokken om thuis te mogen blijven bij een kuchje.

Maar ik kan het moeilijk inschatten want door mijn hooikoorts zal ik milde klachten wrs niet opmerken. (heb altijd last)

Tijgeroog

Tijgeroog

22-07-2020 om 23:38

Tango

"Wat me tegen houdt? De verhalen over dat die test zo akelig is met dat wattenstaafje diep in je keel en neus."

Het valt wel mee hoor. Ik had me inderdaad voorbereid op kokhalzen, maar zo diep kwamen ze niet, dat was totaal geen probleem.
In je neus gaat wel diep, maar dat is eigenlijk een soort draadje, heel dun, niet te vergelijken met een wattenstaafje. En het gaat echt heel snel. Ik voelde heel even een prikje en daarna kriebelde mn neus, maar voor ik thuis was, was dat over. M’n zoon (10) werd tegelijkertijd getest en heeft ook geen kik gegeven.

Ik vond het gedoe er omheen (tijd, thuisblijven) wel vervelend. Maar ook bij niet-testen had ik thuis moeten blijven, en nu had ik daarna tenminste duidelijkheid, en hoefde ik niet onzeker te zijn of ik wel weer maar buiten mocht.

ElenaH

ElenaH

23-07-2020 om 06:53

Nou

Ik ben getest en de uitslag was gelukkig negatief. Maar bij een volgende keer 'milde klachten' ga ik niet opnieuw naar de teststraat. Ik wacht wel tot ik zwaardere klachten heb die echt lijken te wijzen op corona. Anders zit ik elke maand wel een keer bij de GGD.

Tine Winkel

Tine Winkel

23-07-2020 om 09:00

inderdaad meevallen

begreep ik van jongste. Het ziet er akelig uit, zeker die neusswab, want die lijkt heel diep te gaan *heel fijn als je lang moet staan wachten en je ziet steeds die test voor je uitgevoerd worden*. Maar het was meer een kriebelend gevoel, zeker niet pijnlijk, zei ze. Momenteel is de verveling en het gemis aan inkomsten (want niet gewerkt) het vervelendst. Verkoudheidsklachten zijn al over...

Ursa

Ursa

23-07-2020 om 09:28

Egoïsme

is wat me het meeste stoort bij niet laten testen. Natuurlijk is de kans dat ze Corona heeft heel klein, haar klachten zijn mild. Aan de andere kant, je hoort nu vaak dat Corona zich het snelst ontwikkelt bij mensen tot 40 jaar omdat ze het minst voorzichtig zijn: ze is inderdaad flink aan het feesten geweest en ik weet zeer zeker dat er geen 1,5 m afstand gehouden is.
Maar verder vind ik de reactie van de leidinggevend ook onbegrijpelijk: in de cafetaria van het museum komen er voornamelijk 70+ mensen. Dat zijn de mensen die het meest vatbaar zijn voor Corona. En dan zeggen dat ze toch met (milde) klachten moet komen werken, dat snap ik echt niet.
Dochter is gelukkig bijgedraaid en hoeft vandaag niet te werken.
Ursa

Pluk

Pluk

23-07-2020 om 10:28

Werk

Toen zoon twee dagen werk moest afzeggen omdat hij was getest werd zijn leidinggevende daar zo chagrijnig van dat hij daarna nog maar weinig werd ingepland. Ik weet niet of ik hem nog een tweede keer kan overhalen om zich te laten testen bij lichte klachten. Hij werkt in een supermarkt, dus daar ook veel oudere klanten. Voordat hij de uitslag had was de verkoudheid alweer over en dan zit je dus nog te wachten op dat telefoontje, terwijl je ander gewoon had kunnen werken.

Niki73

Niki73

23-07-2020 om 11:00

Pluk en Ursa

Wat een onprofessioneel leidinggevenden hebben jullie kinderen! Ze houden zich gewoon aan de regels!

Ik kreeg een voorbeeld toegestuurd van hoe het vreselijk mis kan gaan. Begin juli was er een cursus voor scoutingleiding in België. Totaal 58 deelnemers, die in twee gescheiden groepen cursus volgden. Niemand had klachten, de regels werden netjes opgevolgd (zeggen ze zelf). In een van de twee groepen bleek achteraf iemand besmet te zijn met corona. De hele groep werd getest, de teller staat nu op 18 (!) besmettingen binnen die groep. Nogmaals: niemand had klachten. Zo gaat het dus mis. Als er niet getest was omdat mensen niet twee dagen thuis op de uitslag willen/mogen wachten, was dit een gigantische uitbraakcluster geworden.

Het is helaas niet anders, we MOETEN anderhalve meter afstand houden en ook bij lichte klachten of na een test thuisblijven.

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200722_95465759

presymptomatische besmettelijkheid

Ongelooflijk, GGDHM beweert dat je niet besmettelijk bent als je geen klachten hebt! Het is nu JULI.

Al in MEI werd ik terechtgewezen op dit forum dat iedereen intussen allang wist van presymptomatische besmettelijkheid en dat ik moest stoppen met een stropop aanvallen.

Nieuwste inzichten zijn dat asymptomatiche en presymptomatische besmettingen meer dan 50% van alle besmettingen zijn: https://www.pnas.org/content/early/2020/07/02/2008373117

---------- Forwarded message ---------
From: XXX
Date: Thu, 23 Jul 2020 at 10:51
Subject: bewering woordvoerder GGDHM over besmettelijkheid zonder klachten
To:

Beste woordvoerders,

In dit artikel:
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4080428/Mike-27-uit-Hillegom-heeft-corona-Geen-idee-van-wie-ik-het-heb-gekregen
staat dat een woordvoerder van GGDHM heeft gezegd dat je niet besmettelijk bent als je geen klachten hebt.

In het protocol contactonderzoek staat dat de besmettelijke periode begint 48 uur voor het ontstaan van klachten:
https://lci.rivm.nl/COVID-19-bco.

De onjuiste bewering in het artikel van Omroep West ondermijnt het draagvlak voor quarantaine van contacten van positief geteste mensen, het ondermijnt het draagvlak voor het houden van 1.5 meter afstand tussen gezonde mensen, en het ondermijnt de oproep van de GGDHM aan mensen die op 11 juli De Kleine Beurs hebben bezocht om thuis te blijven en contact op te nemen met de GGD. Deze onjuiste bewering is een gevaar voor de volksgezondheid.

Ik verzoek u dringend om contact op te nemen met Omroep West om het artikel te laten rectificeren.

Met vriendelijke groeten,

Liesbeth Flobbe

----------------
Tekst van het artikel:

Mike (27) uit Hillegom heeft corona: 'Geen idee van wie ik het heb gekregen'
HILLEGOM - Hij zit de komende dagen preventief binnen, maar klachten heeft hij niet. De 27-jarige Mike (niet zijn echte naam) uit Hillegom was zaterdag 11 juli met vrienden in café De Kleine Beurs in het dorp. Sinds die bewuste avond testten 28 bezoekers positief, waaronder Mike. 'Ik heb mij uit voorzorg maar laten testen.'
GESCHREVEN DOOR
Coen Theuwis
'Het was gezellig druk, maar niet overvol', verhaalt Mike over de avond van 11 juli. 'De anderhalve meter afstand kon gewoon nageleefd worden.' Krukken waar bezoekers verplicht waren om op te gaan zitten stonden op gepaste afstand. 'Zoals altijd sinds het café weer open was.'

Hij was daar met een vriendengroepje van vijf personen, in totaal schat hij dat er zo'n veertig bezoekers waren en zes man personeel. Het personeel zou er op hebben toegezien dat bezoekers niet te dicht bij elkaar zouden komen. 'Je mocht niet gaan staan. Je moest echt op je zitplaats blijven, behalve als je naar buiten wilde of naar de wc moest.'

Luister hier naar het verhaal van Mike (die niet herkenbaar in beeld wil):

Te dicht bij elkaar?
Maar een kroeg heeft zeker laat op de avond toch harde muziek aanstaan, waardoor je dichter bij elkaar gaat staan en harder moet praten? 'Nee, nee, nee... Het zijn allang geen feestavonden meer', reageert de Hillegommer. 'De muziek staat wel aan, maar het is niet meer zo dat de muziek harder gaat na een bepaald tijdstip.'

Het is voor Mike nog steeds een raadsel hoe hij besmet kon worden. Zijn vrienden testten tot nu toe namelijk allemaal negatief. 'Ik heb echt geen idee. Gebeurde het op het toilet, of toen ik een bierglas van een barjuffrouw heb gekregen? Ik durf het niet te zeggen.'

Liegen voor een coronatest
Nadat bekend werd dat een aantal coronabesmettingen aan bezoekers van De Kleine Beurs werd toegeschreven, vond Mike het tijd om zichzelf te laten testen. Maar omdat hij geen klachten had, werd hij door de GGD geweigerd. 'Belachelijk natuurlijk', zegt Mike. 'Ik heb toen maar gezegd dat ik verkouden was en zie: ik bleek het te hebben.'

De GGD Hollands-Midden laat weten dat testen alleen zin heeft als personen klachten hebben, zoals een loopneus, of hoesten. 'Alleen dan ben je besmettelijk en vorm je een risico', aldus een woordvoerder. De kans is daarnaast heel klein dat het virus wordt aangetroffen als er geen symptomen zijn. 'Wij zetten de kostbare testen het liefst in bij mensen die het echt nodig hebben', besluit de woordvoerder.

Het aantal coronabesmettingen dat gelinkt kan worden aan het Hillegomse café De Kleine Beurs staat nu op 28. Naar aanleiding van het contactonderzoek houdt de GGD 300 mensen in de gaten. Gemiddeld heeft elke besmette persoon volgens de GGD contact gehad met ongeveer tien mensen.

Op zijn eigen verzoek is de naam van Mike woensdagavond alsnog gefingeerd. De echte naam van de Hillegommer is bij de redactie van Omroep West bekend.

Tijgeroog

Tijgeroog

23-07-2020 om 13:03

ElenaH

"Ik wacht wel tot ik zwaardere klachten heb die echt lijken te wijzen op corona. Anders zit ik elke maand wel een keer bij de GGD."

Ja, en? Elke maand, wat een drama...

ElenaH

ElenaH

23-07-2020 om 13:34

Tijgeroog

Ja, want ik moet dan ook elke maand 3 dagen thuis blijven in afwachting van de test en de uitslag.

Tine Winkel

Tine Winkel

23-07-2020 om 14:43

en idd die 3 dagen

wachten duurt lang. Ondertussen zitten wij ook sinds dinsdagochtend vroeg te wachten op een 'sein veilig'. Kan me, voor mijn gevoel, nog geen 5 minuten van mijn telefoon verwijderen, want stel dat ik het telefoontje mis - zitten we nog langer in onduidelijkheid. Ik herken wel wat ElenaH zegt.

Triva

Triva

23-07-2020 om 15:18

snap ook niet

waarom dat weer zo lang moet duren terwijl er veel minder getest wordt dan de capaciteit. En waarom geen smsje of mailtje maar bellen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.